Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin masennus, mistä se tulee?

Vierailija
30.09.2014 |

Meillä saatiin juuri teinille aika terapiaan, nyt sitten pohdin kuumeisesti, mistä se masennus tulee? Saan olla ekan istunnon mukana, sitten 4-5 on yksinään ja sitten saan taas olla yhden kerran mukana.

Meillä on ihan normaali perhe, lapset ja vanhemmat. Rakkautta ja rajoja annettu. ei minun mielestä erikoisen isoja riitoja, toki me riidellään. Ei pahoinpitelyjä, ei ruumiillista rangaistusta. Emme mielestäni vaadi teiniltä liikoja, koulunsa hoitaa ja jos joku aine ei mene hyvin, silloin kyllä muistutamme lukemisesta ja opiskelusta.

Minulle teini on pystynyt puhumaan monia kipeitä asioita ja vanhemmalle veljelleen. Tietysti osa on salaisuuksia.

Nyt sitten kertoi halauavansa ulkopuolista apua masennukseen, itsemurha-ajatuksiin jne.

Teini on vasta 14v, kehittynyt muista etuajassa. Tiedän häntä kiusatun aikaisesta acnesta, mutta yleensä on kuulemma vain sanonut, että nyt se on mulla, koskahan sulla...

Teini on normaalikokoinen, lyhyehkö ja siis aina lailla aikuisen mitoissa, mutta onhan noita samanlaisia muitakin.

Jos osaisin tietää, olenko itse tehnyt jotain väärin, haluaisin korjata käytöstäni. Teini ei osannut minulle selittää, minkä kokee painostavana, ainoastaan se normi läksyistä jankutus harmittaa.

Onko teillä kokemusta teini-ikäisten masennuksesta-omasta-lasten-kaverin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:36"]

Niin ja roaccutan yleensä auttaa aknen hoidossa, myös apteekista saa ihonhoitotuotteita.

[/quote]

Acne oli ja meni, se ongelma on jo poistunut.

ap.

Vierailija
22/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:35"]

Ulkonäköpainisiinhan on helppo puuttua, jos vain ap:lla on kiinnostusta asian korjaamiseen. Sain kuvan, ettei tyttö ole kedon kaunein kukka. Mutta mikään ei estä muuttumasta joutseneksi. Vaatetus on helppo muuttaa, nuorten trendit ovat helppoja toteuttaa. Lisäksi hiuksiin ehkä jotakin uutta ja ehkä vähäinen meikkaus. Se olisi siinä. Ehkä tytöstä tuntuu, että ei pysty olemaan oma itsensä. Minulla oli samanlainen olo, kun en pukeutunut teininä hyvin.

[/quote]

Sait väärän kuvan, tyttö on ihan kaunis ja pukeutuu tyylilleen sopivasti. Upea tukka ja upeat silmät. LApsen kasvonpiirteet, mutte ne tarkoita ettei olisi kaunis.

Pukeutuu ihan niinkuin muutkin tuon ikäiset. Käy kavereiden kanssa vaatteensa ostamassa ja kuuntelee toisten ensin mielipiteitä ja sitten tekee oman ratkaisunsa. Minä olen sitten kukkaronkantaja. Hyviä kavereita on 3 ja on teinillä jo "poikaystäväkin". Kiva nuorimies, kävi meilläkin.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:13"]

Voi johtua huonosta ravinnosta, minkä myös aikainen kehitys ja aknekin kertovat.

[/quote]

Että mitä?

ap.

[/quote]

Etkö tiennyt?

[/quote]

Tiesin, ennenvanhaan kun oli ravinto huonoa, ei kasvettu ja eletty niin vanhoiksi kuin nyt.

ap.

Vierailija
24/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:54"]

Voi johtua huonosta ravinnosta, minkä myös aikainen kehitys ja aknekin kertovat.

[/quote]

Että mitä?

ap.

[/quote]

Etkö tiennyt?

[/quote]

Tiesin, ennenvanhaan kun oli ravinto huonoa, ei kasvettu ja eletty niin vanhoiksi kuin nyt.

ap.

[/quote]

Oletko tosiaan noin tietämätön?

Vierailija
25/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:45"]

ei se ravinto yksin ohjaa hormonitoimintaa. 

[/quote]

Onko joku niin väittänyt?

Vierailija
26/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:54"]

[/quote]

Että mitä?

ap.

[/quote]

Etkö tiennyt?

[/quote]

ap.

[/quote]

Oletko tosiaan noin tietämätön?

[/quote]

Joo olen toki..., en nyt jaksa kinata, mutta sen tiedän ihan itse, ettei lapseni masennus johdu ravinnosta, niinkuin sinä ajattelet sen johtuvan.

ap.

Vierailija
27/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sanoo että akne johtuu huonosta ruokavaliosta ja että sen korjaaminen tuottaa muutosta, niin kyllä silloin niin väittää. Loistavakaan ruokavalio ei takaa sitä, etteikö saisi hormoniperäistä aknea. 

Vierailija
28/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:05"]

No jos sanoo että akne johtuu huonosta ruokavaliosta ja että sen korjaaminen tuottaa muutosta, niin kyllä silloin niin väittää. Loistavakaan ruokavalio ei takaa sitä, etteikö saisi hormoniperäistä aknea. 

[/quote]

Minun serkku on Pesko-lakto-ovo-vegetaristi ja sillä on aikuisena paha akne ja käy terapiassa masennuksen takia. 

Vierailija
29/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:09"]

[/quote]

Minun serkku on Pesko-lakto-ovo-vegetaristi ja sillä on aikuisena paha akne ja käy terapiassa masennuksen takia. 

[/quote]

Niin, ruokavalio vaikuttaa.

Vierailija
30/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

Niin, ruokavalio vaikuttaa.

[/quote]

Kerro nyt meille, minkälaisella ruokavaliolla katoaa akne, varhainen kehitys ja masennus.

Vierailija
31/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä mistään erityisesti tule, kunhan tulee jos tulee. Mulla oli yläaste myös tosi vaikeeta ja ihan normaalista ihanasta perheestä oon. Juttelin joskus koulussa terkkarille pahasta olosta ja se oli sitten soittanut äidille, äidin reaktio oli että haen huomiota ja lopeta nyt toi pelleily. Lopulta lääkäri huomas viiltelyjäljet ja pääsin puhumaan. Tästä on jo melkeen kymmenen vuotta ja edelleen toi äidin suhtautuminen asiaan satuttaa niiin paljon :( Pointti oli et älä vähättele lapses pahaa oloa vaikket ymmärtäiskään mistä se johtuu, kirjotukses perusteella en kyllä oletakaan että tekisit niin. Voimia teille :)

Vierailija
32/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle 32.

En todella vähättele ja haluan auttaa lasta. Se jos teini kertoo itse minulle, että on halukas saamaan apua, on niin iso juttu, että teen ihan kaikkeni auttaakseni häntä.

En voi sinun kokemaasi muuttaa, mutta varmaan äitisi asenne oli perua jostakin hänen vanhasta kasvatuksestaan/kokemuksestaan. 

Ja "huomion hakuhan" on ihan hyvä tässä asiassa, hyvä jos osaa hakea apua!

Meillä tyttö oli ensin  yhteydessä minuun ja samalla mailasi koulun terkkarille, joka sitten soitti minulle.

ap.

Vierailija
33/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tuollainen tunteiden vähättely, että lopeta toi pelleily, on se perusmekanismi mikä voi aiheuttaa lapselle masennusta. Epäsensitiivinen vanhemmuus ja se ettei lapsi saa osoittaa tunteitaan vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen ja altistaa masennukselle, kun lapsi ei tule hyväksytyksi kaikkine tunteineen. Onko sellainen perhe normaali ihana perhe? Ehkä käytännön asiat ovat perheessä toimineet, mutta tunne-vuorovaikutus perheessä on ollut pielessä. Sellaista on monessa perheessä, ns. hyvissäkin, sillä 35-40% lasten kiintymyssuhteista on vältteleviä eikä turvallisia, ja välttelevä, turvaton kiintumyssuhde taas altistaa mielialahäiriöille, liialle vaativuudelle ja uupumukselle, korrelaatio on tieteellisissä tutkimuksissa merkittävä. Toki masennuksella voi olla muitakin syitä, edellinen ei tarkoita, että ap:n perheessä on vastaava tilanne, kyse oli aiemmasta kirjoittajasta joka viilteli itseään ja koki vähättelyä.

Vierailija
34/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi on vaativa itseään kohtaan ja kova pohtimaan/suunnittelemaan elämää niin saattaa olla sitten pitkälti siitä. Itsellä kävi juuri niinkuin joku aiemmin sanoi; psyykkinen hämmennys. Sitä mietti maailman menoa ja omaa itseään niin monesta kulmasta että sekosi :D kun haluaa kaikkea ja toisaalta ei mitään eikä tiedä mihin pystyy tai mihin elämä vie.. kaikki on niin sekaista. Edellä joku kuvaili niin hyvin :

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:25"]Moni nuori masentuu, kun elämän realiteetit läiskähtävät päin näämää suurella voimalla. Fyysinen kehitys hämmentää, psyykkinen ehkä vieläkin enemmän, se kun on näkymätöntä. Ympäristökin aiheuttaa ongelmia odottamalla kypsempää toimintaa kuin se edes on mahdollista. Koko ajan on ristiriitainen olo, kun ymmärtää, että ei ole enää huoleton lapsi (vaikka usein mieli tekisi), mutta ei vielä aikuinenkaan. Uuteen koulkuun tai ainakin koulumuotoon vaihtaminen (alakoulu - yläkoulu) on joillekin liian raskas.

Jos perhe on normaali, on vanhempien turha lähteä syyllistämään itseään. Harvoin kukaan ihminen laukaisee nuoren masennuksen, kyllä se on monen hallitsemattoman tekijän summa. Kun lapsesi menee terapiaan, älä urki, mitä siellä puhutaan, mutta kuuntele, jos hän haluaa kertoa / puhua.
[/quote]

T. 3

Vierailija
35/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitetään lisää vettä soppaan...

Meillä mies on ollut tytön koko iän aina reissuhommissa. viikonloput kotona. Silloin osallistuu arkeen ihan ok. 

Tottakai isä on jäänyt etäämmäksi kuin äiti. Eihän isällä ja tyttärellä ainakaan enää tuossa iässä ole yhteisiä harrastuksia. Minä olen ollut aina se kuski, kun tytär on harrastanut jotain.

Heillä on ehkä sellainen haalea suhde, kun kerran isä on aina menossa. Kuitenkin olen nähnyt ihan aito akiintymystä, tytär voi mennä edelleen istumaan isän "kainaloon" . Syvälliset keskustelut on minin ja tytön välisiä...mutta varmaan se on monessa perheessä niin.

Voiko tuosta isän poissaolosta syntyä tytölle jotain omituisia ajatuksia ja niistä masennusta?

En koe meidän perheen työjärjestelyjä ongelmallisiksi, olen tottunut täysin olemaan "yh".

ap.

Vierailija
36/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:40"]

Jos tyttäresi on vaativa itseään kohtaan ja kova pohtimaan/suunnittelemaan elämää niin saattaa olla sitten pitkälti siitä. Itsellä kävi juuri niinkuin joku aiemmin sanoi; psyykkinen hämmennys. Sitä mietti maailman menoa ja omaa itseään niin monesta kulmasta että sekosi :D kun haluaa kaikkea ja toisaalta ei mitään eikä tiedä mihin pystyy tai mihin elämä vie.. kaikki on niin sekaista. Edellä joku kuvaili niin hyvin : [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:25"]Moni nuori masentuu, kun elämän realiteetit läiskähtävät päin näämää suurella voimalla. Fyysinen kehitys hämmentää, psyykkinen ehkä vieläkin enemmän, se kun on näkymätöntä. Ympäristökin aiheuttaa ongelmia odottamalla kypsempää toimintaa kuin se edes on mahdollista. Koko ajan on ristiriitainen olo, kun ymmärtää, että ei ole enää huoleton lapsi (vaikka usein mieli tekisi), mutta ei vielä aikuinenkaan. Uuteen koulkuun tai ainakin koulumuotoon vaihtaminen (alakoulu - yläkoulu) on joillekin liian raskas. Jos perhe on normaali, on vanhempien turha lähteä syyllistämään itseään. Harvoin kukaan ihminen laukaisee nuoren masennuksen, kyllä se on monen hallitsemattoman tekijän summa. Kun lapsesi menee terapiaan, älä urki, mitä siellä puhutaan, mutta kuuntele, jos hän haluaa kertoa / puhua. [/quote] T. 3

[/quote]

Varmaan noin. Tyttö tietää tarkasti mihin aikuisena ammatillisesti tähtää ja se ei tule olemaan helppo tie. Monta vuotta opiskelua edessä.

ap.

Vierailija
37/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:46"]

Heitetään lisää vettä soppaan...

Meillä mies on ollut tytön koko iän aina reissuhommissa. viikonloput kotona. Silloin osallistuu arkeen ihan ok. 

Tottakai isä on jäänyt etäämmäksi kuin äiti. Eihän isällä ja tyttärellä ainakaan enää tuossa iässä ole yhteisiä harrastuksia. Minä olen ollut aina se kuski, kun tytär on harrastanut jotain.

Heillä on ehkä sellainen haalea suhde, kun kerran isä on aina menossa. Kuitenkin olen nähnyt ihan aito akiintymystä, tytär voi mennä edelleen istumaan isän "kainaloon" . Syvälliset keskustelut on minin ja tytön välisiä...mutta varmaan se on monessa perheessä niin.

Voiko tuosta isän poissaolosta syntyä tytölle jotain omituisia ajatuksia ja niistä masennusta?

En koe meidän perheen työjärjestelyjä ongelmallisiksi, olen tottunut täysin olemaan "yh".

ap.

[/quote]

Epäilen, ettei se tuosta johdu, kun kumminkin tytöllä on kotona läsnäoleva ja välittävä äiti. Isä on koko hänen ikänsä ollut arkisin reissussa, joten siinä ei ole tapahtunut mitään muutosta. Maailma on kumminkin pullollaan tasapainoisia ja terveitä yksinhuoltajienkin lapsia, joten siksi en oikein osaa pitää miehesi reissutyötä syynä.

Minulla on 14-vuotias tytär, jolla on minusta myös vähän masennuksen merkkejä. Ei haluaisi mennä kouluun ja on selvän stressaantunut kokeista ja kotitehtävistään. Hänellä on luokalla yksi hyvä ystävä ja useita vähän etäisempiä kavereita, mutta kokee, että muut juttelevat asioista, joista hän ei ole jyvällä, esim. whatsapin keskusteluista, joihin häntä ei ole kutsuttu. Harrastaa paria juttua, joiden kautta koulusta erillisiä kavereita. En oikein ymmärrä, mistä hän tuntuu olevan niin stressattu ja mikä vaivaa, kun selkeää kiusaamistakaan ei kumminkaan ole hänen mukaansa. Olen yrittänyt ehdottaa koulupsykologin kanssa juttelemista, muttei kuulemma halua. Mutta jotain tässä tarttee varmaan kohta tehdä, jollei tuo alakulo (jota jatkunut nyt parisen viikkoa) ala vähitellen haihtua.

Tsemppiä ap, on hienoa, että tyttäresi on pyytänyt apua ja kykenette juttelemaan asiasta.

Vierailija
39/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat temperamentiltaan vaativampia ja stressisietokyvyissäkin on eroa, jolloin ulkopuolisista paineista stressaantuu helpommin. Ja jos on ollut aknesta aiheutuvaa haukkumista tms. niin sillä voi olla pitäkäaikaiset seuraukset. Pääasia että kuuntelet ja tuet lasta, se on hyvä se, suuri voimavaratekijä. Nuorten aivot ovat joustavat ja pienestä muutoksesta (mitä esim. terapia voi tuottaa) voi lähteä isompi muutos käyntiin.

Vierailija
40/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Viikon päästä eka terapia, siihen asti koetetaan selvitä ominemme.

39. ei ole tosiaan mikään muuttunut, enkä miestäni ole aikeissa syyllistää, kunhan vaan mietin kaikkea mahdollsta.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi