Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä 18-vuotiaan kasvatukseen.

Vierailija
30.09.2014 |

Miten selvitä pahimmassa murrosiässä olevan teinin kanssa? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että taas provottaa, hoh-hoijaa...

Vierailija
2/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen elää omaa elämää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se meni tupakka, viina ja villit... RAI RAI TICO TICO!

Vierailija
4/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä se kuuluisa IKIS?

Vierailija
5/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytti juuri 13. Oikeasti ajattelen, että on täysin mahdotonta, että kasvatus loppuisi 18-vuotiaana.
Luonnon mukaanhan jälkipolvi jäisi asumaan vanhempiensa tai appivanhempiensa kanssa samaan yhteisöön ja saisi näiltä vielä vuosia arvokasta perimätietoa ja oppia.
Nykyaika pn epäluonnollinen poikkeus.

Vierailija
6/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:32"]

Mun täytti juuri 13. Oikeasti ajattelen, että on täysin mahdotonta, että kasvatus loppuisi 18-vuotiaana. Luonnon mukaanhan jälkipolvi jäisi asumaan vanhempiensa tai appivanhempiensa kanssa samaan yhteisöön ja saisi näiltä vielä vuosia arvokasta perimätietoa ja oppia. Nykyaika pn epäluonnollinen poikkeus.

[/quote]18-vuotias on täysi-ikäinen. Et voi käskeä tai määrätä täysi-ikäistä. 

Vierailija
7/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lain mukaan voi. 18 tuntuu vaan olevan ihan liian pian. Ei voi 5vuotta riittää mun neuvoja.

Vierailija
8/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:34"]

Mun täytti juuri 13. Oikeasti ajattelen, että on täysin mahdotonta, että kasvatus loppuisi 18-vuotiaana. Luonnon mukaanhan jälkipolvi jäisi asumaan vanhempiensa tai appivanhempiensa kanssa samaan yhteisöön ja saisi näiltä vielä vuosia arvokasta perimätietoa ja oppia. Nykyaika pn epäluonnollinen poikkeus.

[/quote]

Niin kauan, kun lapsi asuu vanhempiensa luona, on noudatettava talon sääntöjä. Jos ei kelpaa, niin aina on se vaihtoehto että muuttaa omilleen. Näin on mulla ollut, ja niin tulee meidän pojillakin olemaan.

Vierailija
9/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kasvatustyö pitkälti ole jo tehty. 18- vuotias päättää omista asioistaan ja vanhempien on luotettava nuorensa omiin valintoihin sekä antamaansa kasvatukseen.

Vierailija
10/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias ei oo murrosikänen kyl enää... siis joo ehkä henkisesti

Vierailija
11/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaalle voi puhua. Sen kanssa voi keskustella. Jos asuu kotona niin voi edellyttää kodin sääntöjen noudattamista ja vastuun ottamista itsestä ja elämästään. Ylipäätään pitäisi muistaa että vapautta ei ole ilman vastuuta.

Vierailija
12/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaalle voi puhua. Sen kanssa voi keskustella. Jos asuu kotona niin voi edellyttää kodin sääntöjen noudattamista ja vastuun ottamista itsestä ja elämästään. Ylipäätään pitäisi muistaa että vapautta ei ole ilman vastuuta.

Vierailija
13/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myöhäistä nyt se kasvattaminen.

Vierailija
14/14 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:34"]

[/quote]

Mun täytyy kyllä olla eri mieltä. Vaikka suurin osa kasvatustyötä on jo tossa iässä tehty, niin kyllä meillä ainakin kotona asuva 18-vuotias joutuu sopeutumaan meidän kodin sääntöihin edelleen. Tietenkin päättää aikalailla omista asioistaan, mutta kyllä mulle ilmoitetaan menoista, tullaanko kotiin ja siivotaan omat jäljet/huone ym.ym. Ihan tasan tarkkaan käsken vaikka vahtimaan pikkusisarusta, jos on tarvis, eikä siihen ole nokan koputtamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi