Miksi työkyvyttömyyseläkeläisen oletetaan olevan mielenterveysongelmainen?
Vaikka syy on ihan puusilmilläkin katsoen selvästi tuki- ja liikuntaelinongelma. Eihän muuten saa edes invaparkkikorttia eikä kukaan huvikseen käytä apuvälineitä päästäkseen liikkumaan.
Välillä tekee mieli ärähtää kun puhutaan kuin vajaamieliselle jos kysyy jotain asiaa tuntemattomalta ihmiseltä esimerkiksi jos vaikka sairaalassa on järjestelty tiloja uudelleen yms. Sen lisäksi osa puolitutuista ja tutuistani ihmisistä olettaa, että minulla olisi jokin psyykenlääkevarasto kotona ja voisin ”auttaa hädässä” kun ei ole muka varaa mennä lääkäriin. Suomeksi sanottuna yritetään pummata kai pameja tai jotain muuta vastavaa.
Kerran olen kokeillut masennuslääkitystä kipukynnyksen nostoon ja lääke teki kuukautisista niin runsaat, että sain anemian. Mielialaan tai kipukynnykseen lääkitys ei ole auttanut millään tavoin. Lääkäri on Omakannan mukaan kirjoittanut minulle unilääkkeitä pyytämättäni enkä ole hakenut niitä, koska en koe tarvetta käyttää niitä.
Kysyn nyt anonyymina, että miksi ihmiset eivät ymmärrä ihmisen mielenterveyden ja tolkun säilyvän vaikka kärsisi kovista kivuista? Miksi ei voi puhua kuin tasaveroiselle ihmisille? Vaikka minulla olisi mt-ongelmia niin sekään ei tekisi minusta muita huonompaa ihmistä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
koska pelaamme runea
Runescape on mulle se syy miksi en yksin asuessa ole yksinäinen. XD
T: selkävamman vuoksi työkyvytön keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Niillä on omat eläkejärjestelmänsä. Varattomammilla on työkyvyttömyyseläke.
Väärin, työnantajan kustantama lisäeläke tulee sen lakisääteisen päälle, ei tilalle.
Mulle kirurgian erikoistuva lääkäri sanoi että "olet nuori hakemaan tk eläkettä jos ei päässä vikaa". En suostunut mihinkään kallonkutistajalle ja tehtiin kaikki kuntotestit ja rasitustestit. Ensimmäinen varsinainen eläkehakemus hyväksyttiin testien perusteella. Selkä, kaularanka,olka leikelty kulumien vuoksi. 51v myönnettiin eläke. Tästäkin päätellen "pitäisi olla hullu".
Kyllä niitä töitä löytyisi vaan ei löydy palkanmaksuhaluisia työnantajia.