Miksi työkyvyttömyyseläkeläisen oletetaan olevan mielenterveysongelmainen?
Vaikka syy on ihan puusilmilläkin katsoen selvästi tuki- ja liikuntaelinongelma. Eihän muuten saa edes invaparkkikorttia eikä kukaan huvikseen käytä apuvälineitä päästäkseen liikkumaan.
Välillä tekee mieli ärähtää kun puhutaan kuin vajaamieliselle jos kysyy jotain asiaa tuntemattomalta ihmiseltä esimerkiksi jos vaikka sairaalassa on järjestelty tiloja uudelleen yms. Sen lisäksi osa puolitutuista ja tutuistani ihmisistä olettaa, että minulla olisi jokin psyykenlääkevarasto kotona ja voisin ”auttaa hädässä” kun ei ole muka varaa mennä lääkäriin. Suomeksi sanottuna yritetään pummata kai pameja tai jotain muuta vastavaa.
Kerran olen kokeillut masennuslääkitystä kipukynnyksen nostoon ja lääke teki kuukautisista niin runsaat, että sain anemian. Mielialaan tai kipukynnykseen lääkitys ei ole auttanut millään tavoin. Lääkäri on Omakannan mukaan kirjoittanut minulle unilääkkeitä pyytämättäni enkä ole hakenut niitä, koska en koe tarvetta käyttää niitä.
Kysyn nyt anonyymina, että miksi ihmiset eivät ymmärrä ihmisen mielenterveyden ja tolkun säilyvän vaikka kärsisi kovista kivuista? Miksi ei voi puhua kuin tasaveroiselle ihmisille? Vaikka minulla olisi mt-ongelmia niin sekään ei tekisi minusta muita huonompaa ihmistä.
Kommentit (45)
Suomi.. tää on niin tätä. Voimia sinulle.
Juu!! Kannatan!!!
Olen itse määräaikaisilla, liikuntaesteinen apuvälinein. Olen sairas ja rampa. Ei se tee minusta tyhmää tai kahjoa. Nukun kyllä huonosti ja vähän kivun takia.
Ei silti tarvitse kohdella niin kuin osa kohtelee!
Siis teidän mielestä mielenterveyskuntoutujat ovat tyhmiä?
No en ole kokenut moista kuten ap, onneksi. Sen sijaan sairauteni ei näy päältäpäin ja ihmiset katsovat minua epäuskoisina "kuinka terveen näköinen nainen voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä?". Kyllä voi vaikka mielenterveysongelmia ei ole, eikä sairaus näy kuin lääkärille. Toki jos kerron mikä minua vaivaa niin silloin ehkä ymmärretään mutten koe olevani velvollinen kertomaan jokaiselle vastaantulijalle tai edes perhenjäsenelle sairauksistani.
Olen mt-syistä eläkkeellä. En ole huomannut että minua kohdeltaisiin jotenkin vajaana. Tai ehkä olen niin vajaa etten edes huomaa sitä..
Etenkin nuorilla suurin syy työkyvyttömyyteen on mt-ongelmat.
Olen mt syistä eläkkeellä ja ainoa mitä ihmiset on kysyneet on se, että siis MITEN minä olen mt ongelmainen kun yleensä minua pidetään tervepäisimpänä ihmisenä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin nuorilla suurin syy työkyvyttömyyteen on mt-ongelmat.
Alle 30-vuotiaille yleisin syy työkyvyttömyyteen on synnynnäiset sairaudet.
Myös fyysisistä sairauksista kärsiviä kohdellaan mielenterveysongelmaisina etenkin ennen diagnoosia. Jopa lääkärien taholta, mutta eivät sentään kaikki sitä tee eikä onneksi edes enemmistö. Yksikin voi pilata loppuelämäsi kun kriittisellä hetkellä sinulta evätään välttämätön hoito.
Edellisessä tarkoitin siis fyysisesti sairaita jotka ovat työelämässä tai opiskelijoita.
Luulen että voi olla kyse myös siitä että osa saattaa tuntee sääliä ja tässä syntyy sitten väärin tulkinta että pidettäisiin jotenkin vajaana.
Siksi ap, siksi että suurin ryhmä työkyvyttömyys eläkkeitä saavista koostuu mielenterveysongelmaisista. N. 44 %.
Seuraavaksi suurin ryhmä on tuki-ja liikuntaelin sairaudet. n. 25 % muistaakseni.
Käytännössä siis tuo oletus pitää paikkansa.
Lihavuus, sydän-ja verisuonitaudit eivät ole eläketilastoissa kuin vasta häntä päässä.
No, kyllä sen ruumiillisen vamman näkee, mutta kyllä on niitäkin joiden pään kunto selviää ihan siis sillä kun ne itte aukovat päätään ajatuksiaan ilmi tuodakseen.
Ilmiselvästi fyysisesti kondiksessa vaan puheet ja käytös paljastavat mikä on saanut kunnialliselle työstä vapautukselle. "Päivääkään en ole työkkärin kirjoilla ollut!"
P.s. nykyään ollaan kovinkin halukkaita ottamaan osatyökykyisiä duuniin. Myös mt-syistä eläkkeellä olevat kelpaavat, kunhan edes jollain tavalla kykenee käyttäytymään, vaan kun sitten on toki niitäkin joista ei sellaista kykyä löydy. Pahimmat ovat juuri nämä! Tuupa tänne, niin saat kyllä oivia esimerkkejä väitteen todistamisekso.
Masennus ei tee ihmisestä "vajaata", "kahjoa" tai muutenkaan tavallista ihmistä kummempaa, noin ylipäätään. Psykoottiset sairaudet on sitten vähän eri asia, ja monet niistäkin pysyy lääkkeillä hallinnassa niin, ettei ulkopuolinen asiaa huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ei tee ihmisestä "vajaata", "kahjoa" tai muutenkaan tavallista ihmistä kummempaa, noin ylipäätään. Psykoottiset sairaudet on sitten vähän eri asia, ja monet niistäkin pysyy lääkkeillä hallinnassa niin, ettei ulkopuolinen asiaa huomaa.
No aivan, oikeassa olet. Mutta sitten on näitä jotka ovat joko päihteiden käytön vuoksi tai jostain muusta syystä aivojen osalta työkyvyttömiä. Näissä ilmenee sitten myös sitä käytöksen kummallisuutta.
Nämä ovat ne karseimmat tapaukset!
Yleensä se siis tosiaan tulee tyypin puheissa ja käytöksessä, järjen juoksussa ilmi.
Tervejärkinen voi masentua syvästi ja olla työkyvytön, mutta joku kontrolli noissa tilanteissa ihmisellä kuitenkin pysyy, aivonsa tuhonneella siitä ei ole tietoakaan! Sitä kun taannutaan lapsen asteelle....... Ja kaikki pitää antaa anteeksi!
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä sen ruumiillisen vamman näkee, mutta kyllä on niitäkin joiden pään kunto selviää ihan siis sillä kun ne itte aukovat päätään ajatuksiaan ilmi tuodakseen.
Ilmiselvästi fyysisesti kondiksessa vaan puheet ja käytös paljastavat mikä on saanut kunnialliselle työstä vapautukselle. "Päivääkään en ole työkkärin kirjoilla ollut!"
P.s. nykyään ollaan kovinkin halukkaita ottamaan osatyökykyisiä duuniin. Myös mt-syistä eläkkeellä olevat kelpaavat, kunhan edes jollain tavalla kykenee käyttäytymään, vaan kun sitten on toki niitäkin joista ei sellaista kykyä löydy. Pahimmat ovat juuri nämä! Tuupa tänne, niin saat kyllä oivia esimerkkejä väitteen todistamisekso.
Minulla on sle joka on tuhonnut munuaiset, niin kerrotko miten sen päällepäin näkee?
Liikaa on päättäjistä ihmisiä jotka on sitä mieltä että ihmisten kuuluu elää vain työtä ja työskentelyä varten jotta omistajat rikastuisivat.
Työ ei ole elämän tarkoitus vaikka omistajat niin vaativatkin
Varmaan löytyy useimmiten joku työ johon kykenee vammasta huolimatta, mt-ongelmat on kokonaisvaltaisempia joten ajattelisin että jälkimmäisen syyn takia ollaan useammin eläkkeellä, harvoin toki pysyvällä koska mt-ongelmat voi usein selättää. En kyllä kyseenalaistaisi kenenkään työkyvyttömyyseläkettä, ei sitä ole helppoa saada oli vamma missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi.. tää on niin tätä. Voimia sinulle.
Ihmisillä puuttuu tilannetajua ja empatiaa. Huudetaanhan kuulolaitetta käyttävällekin kurkku suorana.
?