Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Isännöintiliitto: Tupakoinnin kieltämistä ja kiellon valvontaa helpotettava taloyhtiöissä

Vierailija
28.08.2021 |

Toivottavasti asia saadaan etenemään pikavauhtia.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee naapurin tupakansavut sisälle sekä yöllä että päivällä, polttavat jotain puolen tunnin välein eivätkä taida paljon nukkua. Helteillä tämä varsinkin oli täyttä tuskaa kun pitäisi pitää ikkunoita ja parvekkeen ovea auki öisin, mutta hirveä käry tuli heti sisälle. Kannatan parveketupakointikiellon voimaantuloa heti.

Aivan, sä itse aiheutat ongelman pitämällä ikkunat auki. Ja se on haju, ei savu mikä sinne tulee. Kannatan ikkunoiden sulkemista tai poismuuttoa heti.

Minä saan kyllä kotonani pitää ikkunaa auki jos haluan, se lienee perusoikeus. Tupakanhaju tulee muuten jostain raosta sisälle silti (toki lievempänä) vaikka kaikki ikkunat ja parveke olisivat kiinni. Kyllä se ongelman aiheuttaja on ihan se tupakoitsija itse.

Vierailija
42/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vedä sitä röökiä sinä alimman luokan edustaja juuri sinä köyhä ja saastainen moniongelmainen

puhdas ylemmän luokan rikas kommunistihuora on saamassa sydänkohtauksen juuri. 

Tässä viestissä tulee röökinvetäjien sivistystaso todella esille. Te olette alinta kastia, suurin osa teistä on kouluttamattomia, toisista piittaamattomia pällejä.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt on kyttääjien onnenpäivä. Sitten valitetaan rapussa ravaamisesta jos pitää käydä pihalla tupakalla. Ei tule onnistumaan. Poliiseja kiinostaa varmasti vahtia ihmisten tupakointia. Nillähän ei siis ole parempaa tekemistä.

No sitten vähemmistöläisenä lopetat tupakoinnin tai muutat omakotitaloon. So simple!

Vierailija
44/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvun lapsena naurattaa tämä nykyinen tupakointifasismi. Siis oikeasti aivan pimeää touhua.

Juu ja en polta itse, mutta toisten polttamiset eivät haittaa.

70-luvun lapsena muistan miten ihmiset kysyivät, esimerkiksi bussipysäkillä, sopiiko, että hän polttaa savukkeen. Jos jollekulle ei sopinut, tupakoitsija siirtyi kauemmas polttamaan. Ihmiset osasivat silloin ottaa toiset huomioon. 70-luvulla alkoi jo tulla rajoituksia tupakointiin muutenkin enemmän, vaikka toki sai tupakoida vapaammin, esim. työpaikoilla.

nyt narraat 70-luvulla poltettiin busseissakin yleisesti eikä kyselty keneltäkään mitään, 70-luvun lapsi on lapsen asteella vieläkin. eikö äiskä ole kieltänyt narraamasta.

Vierailija
45/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee naapurin tupakansavut sisälle sekä yöllä että päivällä, polttavat jotain puolen tunnin välein eivätkä taida paljon nukkua. Helteillä tämä varsinkin oli täyttä tuskaa kun pitäisi pitää ikkunoita ja parvekkeen ovea auki öisin, mutta hirveä käry tuli heti sisälle. Kannatan parveketupakointikiellon voimaantuloa heti.

Aivan, sä itse aiheutat ongelman pitämällä ikkunat auki. Ja se on haju, ei savu mikä sinne tulee. Kannatan ikkunoiden sulkemista tai poismuuttoa heti.

Minä saan kyllä kotonani pitää ikkunaa auki jos haluan, se lienee perusoikeus. Tupakanhaju tulee muuten jostain raosta sisälle silti (toki lievempänä) vaikka kaikki ikkunat ja parveke olisivat kiinni. Kyllä se ongelman aiheuttaja on ihan se tupakoitsija itse.

Saat toki, mutta turha valittaa kun päätöksen itse tehnyt. Hänkin saa parvekkeellaan polttaa.

Vierailija
46/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

6.000 näistä tupakoitsijoista kuolee joka vuosi tupakointiinsa ja vielä suurempi osa vammautuu ja siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle tupakointinsa takia, sekä aiheuttaa työnantajasektorille valtavat menetykset alentuneen työkyvyn, taukoilun ja sairaspoissaolojen muodossa. He myös aiheuttavat yli 300.000 sairaalahoitovuorokautta julkiselle sektorille joka vuosi tupakointisa takia.

Taloyhtiössä he ovat todellinen vitsaus savun levitessä joka puolelle. Tupakoitsijat jos ketkä tulisi jättää julksiin varoin hoitamatta itseaiheutetun vakavan terveydellisen riskin vuoksi. 

Vierailija
47/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vedä sitä röökiä sinä alimman luokan edustaja juuri sinä köyhä ja saastainen moniongelmainen

Tässä viestissä tulee röökinvetäjien sivistystaso todella esille. Te olette alinta kastia, suurin osa teistä on kouluttamattomia, toisista piittaamattomia pällejä.

Eri[/quitse olet isopäinen läski paska. eri

Vierailija
48/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Kyllä on älyssä vikaa, jos luulet näiden asioiden korreloivan. Jos sä taas asut spurgujen kanssa, niin lukeutunet itse sun kriteerein alimpaan kastiin.

Vierailija
49/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siinähän harvinaisen tyhmä ihminen, teidän tupakoimattomien ongelmahan se on, mietin vain että tyhmän lisäksi taidat olla rumakin, pysy pois partsilta ettet saastuta maisemaa.

Vierailija
50/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saakeli. Täällä on naapuri jo ottanut varaslähdön. Hän tuli ovelle nurisemaan siitä, ettei yhtään tykkää kun asuntoni ovesta kuljetaan, kun se oven avaamisen ja sulkemisen ääni häiritsee häntä. Kuljen ovesta pari kertaa päivässä enkä edes tupakoi. Suomalaiset naapurit on ihan seinähulluja.

Vierailija
51/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt on kyttääjien onnenpäivä. Sitten valitetaan rapussa ravaamisesta jos pitää käydä pihalla tupakalla. Ei tule onnistumaan. Poliiseja kiinostaa varmasti vahtia ihmisten tupakointia. Nillähän ei siis ole parempaa tekemistä.

Poliisien kutsuminen todistamaan tilanne on pakollinen vaihe siihen, että toisista välinpitämätön tupakoitsija saadaan aikuisten oikeasti siirtymään tupakoimaan paikkaan, jossa savua ei tarvitse muiden hengittää. Eihän tuohon tarvitsisi mennä, jos tupakoitsijat käyttäisivät edes kahta aivosolua miettimään mitä he haluavat: poliisit paikalle ja sakot ja sen jälkeen häädön, vai kiltisti opetella tupakoimaan syrjässä ja ulkona.

Sääntösuomessa elämän pitää olla äänetöntä ja hajutonta. Ilmaisia sääntöjenvahtijoita eli naapurikyyliä riittää. Eiköhän sovita ääneen nauraminenkin jonkin sortin rikkeeksi?

sinusta siis on oikein aiheuttaa terveydellistä haittaa toisille ihmisille, ilman heidän suostumustaan? tupakassa ei ole kyse hajusta, vaan syöpävaarasta ja muista terveysriskeistä.

Niinkuin monessa muussakin asiassa eikä niitä silti kielletä. Muuta parempaan kämppään, jos oikeasti talo on niin kehno, että rakenteissa kulkeutuu sun asuntoon.

Nöitähän nyt asetetaan vaikka kriteerit ei täyty. Se on todellinen ongelma. Kriteerit on selvät, mutta nämä ikkunoita auki pitävät mielensäpahoittajat sit valittamalla ja valehtelemalla saa läpi nämä mielivaltaiset kiellot.

kriteeri täyttyy ihan sillä, että joku tupakoitsijan savuista kärsivä niistä valittaa. Se, jonka täytyy muuttaa, on tupakoitsija, koska tupakoitsija sen häiriön aiheuttaa.  Hän voi aivan vapaasti etsiä röökipesän itselleen. Voisi vaikka koota kaikki rökikaverit yhteen ja voisivat porukalla muuttaa röökäämään toistensa keuhkoja pilalle.

Se valittaja on muuttanut taloon, jossa ei ole tupakointia kielletty. Millä oikeudella sun mielestä se on hän, joka sit saisi jäädä? Millä oikeudella hän sanoo mitä muut saavat tehdä?

tupakkalaki velvoittaa jo nyt tupakoitsijan pitämään huolta siitä ettei savut ja hajut kulkeudu muihin asuntoihin, jos hänen tupakkapaikkansa läheisyydessä on ilmanottoaukko (tämä merkitsee ovea, ikkunaa tai tuloilmaventtiiliä, noin rautalankamallina). Ei siis ole mitään väliä onko talossa tupakointikielto vai ei, velvoite tupakoitsijan suuntaan on jo nyt selvä.

Parvekkeilla ei ole ilmanottoaukkoja. Parveke on oikeasti ainut järkevä paikka tupakoida. Nämä elämäntapavalittajat vaan valittamisen ilosta valittavat.

meillä ainakin on. yksi ilmanottoaukko tulee, kun avaa parvekkeen oven. toinen on TUULETUSikkuna, kolmas on korvausilmaventtiili, joka on asennettu ikkunaan. Korvausilmaventtiili on auki 24/7, sitä ei saa kiinni koskaan.

Vierailija
52/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta minusta tämä menee nyt jo överiksi. En edes itse tupakoi enkä yhtään tykkää, kun työkaverit käy tupakalla ja/tai haisee tupakalta.

Mutta siis tämä ihmisten kyylääminen ja holhoaminen vapaa-ajallakin omassa kodissaan. Tietenkään sisällä ei saa polttaa, koska se on jo paloturvariski, mutta että parvekkeella eikä talon pihallakaan saa? Tuossa nimenomaan ajetaan ihmiset tupakoimaan sisällä, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Ihan varmasti kaikki ei lopeta tupakointia. Minusta parvekkeillakin pitäisi saada polttaa sillä varauksella ettei tupakansavu tule asuntoihin sisälle.

niin, parvekkeella saa polttaa edelleen, mutta juurikin sillä varauksella ettei tupakansavu kulkeudu muihin asuntoihin, jos sen sijaan taloyhtiö on päätynyt kokonaisvaltaiseen tupakointikieltoon, silloin ei enää saa parvekkeellakaan polttaa, mutta tuo tilanne ei olekaan niiden kyttääjien tai valittajien syy, vaan tupakoitsijoiden, jotka eivät ajoissa muuttaneet tupakointitapojaan ja varmistuneet siitä ettei savunsa kulkeudu muualle.

Tämä asia ON tupakoitsijan vastuulla.

Suurin osa tupakoitsijoista ei viitsi tehdä tätä. Sitä sitten selitellään ties millä defensseillä, että iksi muka hänen tupakointinsa ei voi mitenkään häiritä toisia, tai miksi hänen ei tarvitse välittää.

ihmiset alkavat kytätä silloin, kun heidän oikeuksiaan poljetaan ja kun se polkija ei edes välitä asiasta. niin sen kuuluu olla.

Vierailija
53/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret,noi mistään piittamattomat alkaa sit kostaa hakkaamalla kaiteita ja ravaamalla norsumarssi porraskäytävässä yöaikaan, pahempia on 2000 luvulla syntyneet. Varsinkin miespuoliset nuoret alle 30 vuotiaat ovat ehkä yksi pahempia metelin aiheuttajia ja minäminä ihmisiä. Plussana se että moni nuori tehnyt yksiöistään "kuntasalikeskuksia"!

menet sitten seuraavaan taloyhtiökokoukseen ja pyydät, että teillä otetaan käyttöön hiljaisuus öiseen aikaan, sillä mitä ilmeisemmin sitä ei ole, jos nyt porukat mekastavat öiseenkin aikaan. Meillä hiljaisuus on klo 7-22 ja sinä aikana on elettävä hiljaa, koskee myös rappukäytäviä. Jos aiheuttaa toistuvaa häirötä, niin siitä(kin) voi saada häädön.

Teillä hiljaisuus siis päivällä?

Vierailija
54/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"parvekkeella tupakoiva on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tupakansavua pääse kulkeutumaan naapurihuoneistoon. Tällainen tilanne syntyy silloin, kun tupakansavua kulkeutuu parvekkeelta esimerkiksi korvausilmaventtiileiden kautta sisälle asuntoon. Tällöin terveydensuojeluviranomaisen toimenpidemääräys annetaan haittaa aiheuttavan huoneiston haltijalle."www.valvira.fi

Vierailija
55/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka kyttää aikuisten ihmisten tupakointia, tulisi kieltää lailla. Muuttaisivat savuttomiin taloyhtiöihin eivätkä valittaisi. Parveketupakointikiellot tulisi kieltää.

Itse en tupakoi, asun omakotitalossa, mutta sijoitusasuntoni taloyhtiö julistettiin savuttomaksi ja mun asunnon vuokralainen lähti. Sain uuden, mutta olisin halunnut pitää vanhan. Ja tämä kaikki parin nillittäjän vuoksi. Hankkikaa elämä

Tuon ketjupolttavan kaveriporukan (osaavat käyttää tupakkapaikkoja, muuten eivät olisikaan kavereitani) savuttamaan sinun omakotitalosi jokaisen auki olevan ikkunan alla, katotaan kauanko menee ennen kuin sinäkin alat "nillittää" savusta.

T: tupakansavulle oikeasti allerginen kerrostaloasuja

Vierailija
56/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloissa, joissa parveketupakointi on kielletty itketään sitä, kun öisin ravataan rapussa tupakalle. Vähemmän se parvekkeen oven käyminen olisi häirinnyt, mutta sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
57/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat toki, mutta turha valittaa kun päätöksen itse tehnyt. Hänkin saa parvekkeellaan polttaa.

Saa polttaa jos se savu pysyy siellä parvekkeellaan. Normaalistihan näin ei käy.

Vierailija
58/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloissa, joissa parveketupakointi on kielletty itketään sitä, kun öisin ravataan rapussa tupakalle. Vähemmän se parvekkeen oven käyminen olisi häirinnyt, mutta sitä saa mitä tilaa.

Täällä on kielletty. Asun ihan rapun oven yläpuolella ja kuulen kyllä kun sitä käytetään, mutta vähemmän se minua häiritsee kuin asuntoon tuleva tupakansavu, jonka vuoksi pitää rynnätä hakemaan inhalaattori. Ulko-oven käytöstä öisinkään korkeintaan herään kääntämään kylkeä. Olen henk.koht. kiittänyt kaikkia naapureita joiden näen polttavan tupakkapaikalla asianmukaisesti.

Vierailija
59/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei todellakaan. Asunto on ulko-oven vieressä jos koko ison rakennuksen kaikki tupakoitsijat ravaisivat röökillä ulkona ovea paiskoen yötä myöten..haistakaa ny jo..

Koska oikeaan ongelmaan eli eläimelliseen metelöintiin ja ovien paiskomiseen puututaan hä, aiheuttaa pikkasen enemmän tuhoa esim asunnoille, ovien korjaamista jne. 

Vierailija
60/70 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuaploitsijoiden on turha kiukutella muille ihmisille siitä että he eivät halua ottaa osaa tupakoitsijan tupakoimiseen. Itku pitkästä ilosta, vai miten se menikään. Nyt on  tupakoitsijoidenkin  opeteltava  ottamaan muut ihmiset huomioon.  Laki velvoittaa tupakoitsijan huolehtimaan ettei savunsa kulkeudu muihin asuntoihin. Tämä merkitsee sitä, että tupakoitsija siirtyy ulos syrjälle talosta tupakoimaan, lopettaa tupakoinnin kokonaan tai sitten muuttaa paikkaan, jossa saa tupakoida. Vaikkapa maalle pieneen omakotitaloon, jossa lähin naapuri on 50 metrin päässä. Tai sitten etsii ketjussa aiemmin mainitun röökipesän, jossa saa muiden päihderiippuvaisten kanssa poltella niin paljon kuin sielu sietää.