Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi vai kolme lasta

Vierailija
28.08.2021 |

Olemme tosi lapsirakkaita.
Meitä on siunattu maailman ihanimmilla 2v pojalla ja 0v tytöllä ja mietimme kolmatta lasta, kun olen jo 39 (täytän alkuvuodesta 40)

Plussat:

Lapsille seuraa ja tukea toisistaan kun kuolemme (JOS tulevat toimeen)
Meille seuraa ja tukea lapsista kun olemme vanhoja (JOS haluavat meitä nähdä)
Lapset voivat olla ihastuttavia ja fiksuja persoonia, jos ovat henkisesti terveitä ja onnistumme kasvattamaan
Paljon perhejuhlia, synttäreitä yms mitä rakastamme! 💕
Yhteisöllisyys, oma yhteisö ja laajempi perhe
Kaksi lasta silti, jos yksi esim kuolisi tapaturmaisesti ym

Miinukset:

Voiko kolmatta ihanaa lasta vain tulla? Mitä jos on sairas vakavasti?
Perintöä vain oma omistusasuntomme, yksi kaksio Helsingistä, kunnollinen mökki ja joitakin sijoituksia, riittääkö tämä kolmelle..? Kahdelle jäisi edes jotakin.
Mitä jos lapset eivät tule yhtään toimeen, ja vain riitelevät? Tai jopa vihaavat toisiaan, kuten jotkut sisarukset🥺
Mitä jos emme pysty tarjoamaan matkoja, puhelimia, harrastuksia kolmelle mitä pystyisi hankkimaan kahdelle?

Asiallisia vastauksia kiitos! 🙏

Kommentit (207)

Vierailija
101/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kolmatta lasta. Kahdessa lapsessa on jo riittävästi, heillä on seuraa toisistaan ja vieläpä kun sinulla on sekä tyttö että poika, saat kokea molemmat sukupuolet. Eikä tarvitse miettiä, että vielä joko tyttö/poika olisi kiva saada. Kolmen lapsen joukossa helposti joku jää yksinäisemmäksi, ja muutenkin kolme tulee paljon kalliimmaksi. Mieluummin tarjoat kahdelle lapselle hyvän elintason, tilavat omat huoneet ja varaa harrastuksiin/matkoihin/tavaroihin, kuin että pihistelisit kolmen kanssa. Itselläni on yksi sisarus ja onneksi ei ole enempää, ei olisi muuten ollut lapsuudessa varaa molemmilla harrastuksiin ja talossa omiin huoneisiin.

Vierailija
102/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa jotkut työttömät yksinhuoltajat pystyvät elättämään pari lasta aikuisiksi asti niin en olisi kyllä huolissani aapeen perheen taloudesta. Anna mennä vain.

Minulla on yksi lapsi, käyn töissä. Kärsin sekundäärisestä lapsettomuudesta ja olen asian takia masentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele kolmea lasta. Kuten joku aiemmin jo kirjoitti, kaikki lomamatkat ja reissut tulee aivan hirveästi kalliimmaksi kuin nelihenkisellä perheellä. Ruuanlaitossa myös huomaa, miten neljälle hengelle on helppo tehdä normaalin kokoisilla paistinpannuilla ja kattiloilla, kun viidelle taas ei. Paljon käytännön juttuja ja rahaan liittyviä, joissa se kolmas lapsi oikeasti hankaloittaa arkea.

Muutenkaan en ymmärrä, miksi ihmeessä ihmiset haluavat paljon lapsia tähän maailmantilanteeseen. Meitä on jo aivan tarpeeksi täällä, ja tulevaisuus epävarma.

Ööh, en kyllä usko hetkeäkään että kukaan useampaa lasta haluava miettii jotain lomamatkoja ja niiden helppoutta siinä lapsimäärää miettiessään. Ei elämää eletä lomamatkoja varten ja ne ovat elämässä kyllä aika pieni sivuseikka, eivätkä mikään pääasia. Suurin osa elämästä on kuitenkin jotain ihan muuta kuin lomareissuja, useamman lapsen haluava miettii kyllä sitä normaalia perhearkea ja jokapäiväistä elämää jota haluaa elää usean lapsen kanssa. Haluaa siis kasvattaa useamman lapsen ja isomman sisarusparven, pääsipä nyt joka vuosi ulkomaanmatkalle tai ei.

Minä ainakaan en välittäisi tuon taivaallista vaikken pääsisi ikinä lomareissuille, jos saisin haluamani määrän lapsia. Paljon enemmän surettaisi se, jos lapset jäisivät saamatta vaikka niitä olin elämääni toivonut.

Eivät ne lapset ole sinun elämänsisällöstäsi vastuussa. Et niitä elämääsi välttämättä saa vaikka ne tekisitkin.

Ai en saa vai? Kuka ne käy minulta hakemassa pois, lastensuojeluko?

Puhut lapsista kuin ne olisivat esineitä. Kyllä he ihan itse voivat muuttaa vaikka Amerikkaan, ei heitä sinne tarvitse "hakea".

Vierailija
104/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä perinnöillä ym. ole mitään väliä. Tehkää kolmas jos haluatte tehdä. Olen itse kolmelapsisesta perheestä, samoin moni tuttavani, ja ihan normaalia ja kivaa elämää elettiin jopa jopa 90-luvun laman.

Vierailija
105/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi. Tuossa edellä joku mainitsi että tärkeintä että antaa lapsille aikaa. Niinpä. Kun on kolme niin joku jää aina paitsi siitä ajasta. Älkää tehkö yhtä tai kahta enempää. Kolmas lapsi romuttaa usein myös äidin lantionpohjan eli heippa ihana seksielämä.

Hah hah! Kuningatar Viktoria synnytti yhdeksän lasta ja nautti seksielämästä miehensä kanssa niin paljon, että kirjoitti siitä intohimoisesti päiväkirjaansakin. Kyllä huvittaa aina nämä nuorten naisten pelot (ja pelottelut) että pillu menee pilalle synnytyksessä, ei uskalla lapsia hankkia tai AINAKIN pitää vaatia suunniteltu sektio tai muuten ei enää seksi onnistu. :( Naisen värkit on suunniteltu synnytystä varten ja seksi lisääntymistä varten, aika hyödyttömät ne olisivat jos olisivat kertakäyttöiset. Eli menisivät yhdestä synnytyksestä seksikelvottomiksi.

Tämä on tätä nykypäivän lapsivastasista propagandaa taas vaan.

Victoria myös vihasi näitä lapsiaan, ne oli pakollinen paha jotta saa harrastaa seksiä. Ei kehdannut ostaa ehkäisyvälineitä, koska sellainen ei ollut sopivaa. Ainoastaan yksi lapsista sai edes jotain äidin rakkautta, mutta tämä lapsi sitten olikin äitinsä palvelija ja vietti elämänsä äitiään mukaillen. Että joo näillä perusteilla tosiaan sitä sinne ja lapsia vaan oikein paljon kaikille.

Taisi kirjoittajan pointti kadota. Eli että naisen alapää ei mene synnytyksestä pilalle.

T. Eri

Voi mennä ihan ekastakin synnytyksestä. Vaikka seksi onnistuisikin niin pidätyskyvyn menettäminen on aika ikävä juttu noin niinkuin alkuun ja muut vaivat päälle.

t.sama

Vierailija
106/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa jotkut työttömät yksinhuoltajat pystyvät elättämään pari lasta aikuisiksi asti niin en olisi kyllä huolissani aapeen perheen taloudesta. Anna mennä vain.

Minulla on yksi lapsi, käyn töissä. Kärsin sekundäärisestä lapsettomuudesta ja olen asian takia masentunut.

No olenhan minkäkin elossa, vaikka lapsuuteni jouduin kuuntelemaan syyllistämistä siitä että olin kehdannut syntyä ja kuinka minuun nyt menee rahaa.

Vierailija
107/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele kolmea lasta. Kuten joku aiemmin jo kirjoitti, kaikki lomamatkat ja reissut tulee aivan hirveästi kalliimmaksi kuin nelihenkisellä perheellä. Ruuanlaitossa myös huomaa, miten neljälle hengelle on helppo tehdä normaalin kokoisilla paistinpannuilla ja kattiloilla, kun viidelle taas ei. Paljon käytännön juttuja ja rahaan liittyviä, joissa se kolmas lapsi oikeasti hankaloittaa arkea.

Muutenkaan en ymmärrä, miksi ihmeessä ihmiset haluavat paljon lapsia tähän maailmantilanteeseen. Meitä on jo aivan tarpeeksi täällä, ja tulevaisuus epävarma.

Ööh, en kyllä usko hetkeäkään että kukaan useampaa lasta haluava miettii jotain lomamatkoja ja niiden helppoutta siinä lapsimäärää miettiessään. Ei elämää eletä lomamatkoja varten ja ne ovat elämässä kyllä aika pieni sivuseikka, eivätkä mikään pääasia. Suurin osa elämästä on kuitenkin jotain ihan muuta kuin lomareissuja, useamman lapsen haluava miettii kyllä sitä normaalia perhearkea ja jokapäiväistä elämää jota haluaa elää usean lapsen kanssa. Haluaa siis kasvattaa useamman lapsen ja isomman sisarusparven, pääsipä nyt joka vuosi ulkomaanmatkalle tai ei.

Minä ainakaan en välittäisi tuon taivaallista vaikken pääsisi ikinä lomareissuille, jos saisin haluamani määrän lapsia. Paljon enemmän surettaisi se, jos lapset jäisivät saamatta vaikka niitä olin elämääni toivonut.

Sinä ja sun halusi, entäs niiden lasten halut? Kaverit reissaa ja te ette koskaan voi mennä mihinkään koska ei ole mihinkään rahaa mutta onpahan sisarusparvi, repikää siitä iloa kun kuljette niissä huonoissa vermeissä ja ette koskaan saa harrastaa jne. Nämä on juuri niitä itsekkäitä ajatuksia mitä vanhemmilla on, kunhan omat halut saa tyydytettyä, ei mitään merkitystä lapsen elämänlaadulla. 

Rahaa on kyllä, kun on kunnon koulutus ja palkka molemmilla. Neljä lasta meillä ja hyvin on päästy matkustelemaan ulkomailla asti, jokaiselle on maksettu valitsemansa liikuntaharrastus valmennuksineen ja muutkin välineet. Varmasti eivät ole jääneet mistään niin olennaisesta paitsi, että siitä olisivat traumatisoituneet. Mutta pointtini oli, että ne ulkomaanmatkat eivät ole kaikille tärkeitä eivätkä lapset siitäkään mitenkään mene pilalle, vaikka eivät matkoille pääsisi. Ylipäätään koko matkustus (ja varsinkin ulkomaille matkustelu) on vasta aika uusi trendi, esimerkiksi vielä 60- ja 70-luvuilla ei valtaosa lapsista päässyt minnekään kauas matkoille jatkuvasti. Ulkomailla käytiin ehkä kerran tai kaksi koko lapsuuden aikana, iso osa ei sitäkään. Ihan normaaleja ja onnellisia ihmisiä niistä silti kasvoi, eivätkä mitenkään kärsineet siitä, vai onko mielestäsi esimerkiksi koko vanhempiesi/isovanhempiesi ikäluokka aivan kamalan traumatisoitunutta matkustelun puutteesta?

Vierailija
108/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi oikeasti haluta tehdä lapsia tämmöisessä maailman tilanteessa? Etkö mieti ollenkaan heidän tulevaisuutta, ilmastonmuutosta, elämänlaatua ja liikakansoitusta? 

Perus vela-raivo-syyllistämistä taas… en jaksa.

Olen ympäristötekniikan DI ja mä juuri opetan ne lapseni taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan. Ja voin kertoa, näyttää ihan hyvältä. On jo valtavasti erilaisia innovaatioita hiilidioksidin sitomiseen, ”nappamiseen” ja talteenottoon, joskaan ne eivät juuri nyt tässä hetkessä ole laajamittaisesti kaupallisessa tuotannossa. Mutta ongelma on mahdollista kyllä vielä taklata.

Velat voisi lopettaa perheiden syyllistämisen ja keskittyä oman lentomatkailunsa vähentämiseen. Teidän kannattaisi itse asiassa kannustaa lastentekoon muita, jos haluatte että teidänkin eläkkeet joskus joku maksaa.

Vierailija
109/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä omassa lähipiirissäni 3 lasta tehneet katuvat sitä siinä mielessä, että taloudellisesti kaksi lasta oli paljon helpompi. Ja noista reissuista olen myös kuullut valitettavan, että matka maksaa nyt tuplat koska pitää ottaa kaksi huonetta jne. 

Huomaa, että osa näistä vastaajista elää ihan toisessa maailmassa kuin ap, joka on selvästi hyvätuloinen ja tuskinpa hotellin hinta hirveästi mieltä liikuttaa. Työssäkäyvä ehtii tehdä pari lomamatkaa vuodessa, joten hinta on aivan sama.

Vierailija
110/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on äidille ja lapselle vaarallista, siksi siihen ei pidä kumpaakaan pakottaa.

Vierailija
111/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pohdittiin aikanaan samaa ja onneksi tehtiin vielä se kolmas. Meidän perheen dynamiikkaa se vain paransi. Kaksi vanhempaa sisarusta olivat aina kinaamassa jostain, mutta kun kolmas syntyi, niin kaikki huomio ei keskittynyt enää vain toisen härkkäämiseen. Isommat sisarukset ovat pienellä ikäerolla ja kolmanteen on kummallakin useamman vuoden ero.

Nykyään isommilla sisaruksilla on jo omat kaverimenot ja on kiva kun kotona on vielä yksi alle kouluikäinen, joka touhuaa meidän kanssa. Isommat sisarukset lellivät kuopusta ja touhuavat myös paljon tämän kanssa. Kaikki rakkaita ja kaikilla hyvät välit.

Vierailija
112/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olenhan minkäkin elossa, vaikka lapsuuteni jouduin kuuntelemaan syyllistämistä siitä että olin kehdannut syntyä ja kuinka minuun nyt menee rahaa.

Syyllistämistä on myös hyvätuloisissa perheissä. Puhun valitettavasti omasta kokemuksesta.

eri

Vierailija
113/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja sun halusi, entäs niiden lasten halut? Kaverit reissaa ja te ette koskaan voi mennä mihinkään koska ei ole mihinkään rahaa mutta onpahan sisarusparvi, repikää siitä iloa kun kuljette niissä huonoissa vermeissä ja ette koskaan saa harrastaa jne. Nämä on juuri niitä itsekkäitä ajatuksia mitä vanhemmilla on, kunhan omat halut saa tyydytettyä, ei mitään merkitystä lapsen elämänlaadulla. 

Rahaa on kyllä, kun on kunnon koulutus ja palkka molemmilla. Neljä lasta meillä ja hyvin on päästy matkustelemaan ulkomailla asti, jokaiselle on maksettu valitsemansa liikuntaharrastus valmennuksineen ja muutkin välineet. Varmasti eivät ole jääneet mistään niin olennaisesta paitsi, että siitä olisivat traumatisoituneet. Mutta pointtini oli, että ne ulkomaanmatkat eivät ole kaikille tärkeitä eivätkä lapset siitäkään mitenkään mene pilalle, vaikka eivät matkoille pääsisi. Ylipäätään koko matkustus (ja varsinkin ulkomaille matkustelu) on vasta aika uusi trendi, esimerkiksi vielä 60- ja 70-luvuilla ei valtaosa lapsista päässyt minnekään kauas matkoille jatkuvasti. Ulkomailla käytiin ehkä kerran tai kaksi koko lapsuuden aikana, iso osa ei sitäkään. Ihan normaaleja ja onnellisia ihmisiä niistä silti kasvoi, eivätkä mitenkään kärsineet siitä, vai onko mielestäsi esimerkiksi koko vanhempiesi/isovanhempiesi ikäluokka aivan kamalan traumatisoitunutta matkustelun puutteesta?

Unohdat nyt täysin sen asian että nimen omaan silloin 60-70-luvulla ei ollut normaalia matkustaa, nykypäivänä on. Ette elä siellä historiassa vaan nykyajassa, joka on varsin kilpailuhenkinen ja kansainvälinen. Väitän siis että kyllä lapset jäävät aika paljostakin paitsi, jos eivät pääse reissaamaan. Riippuu tietysti paljon myös seudusta jolla elätte mikä se teidän todellisuus sitten on. Lohjan perämetsissä jos asuu niin siellä varmaan kaikki pysyy maatiloillan kehdosta hautaan, mutta jos asutte kasvukeskuksissa niin kyllä matkustaminen kuuluu osaksi sivistyneen ihmsen elämää. 

Vierailija
114/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi oikeasti haluta tehdä lapsia tämmöisessä maailman tilanteessa? Etkö mieti ollenkaan heidän tulevaisuutta, ilmastonmuutosta, elämänlaatua ja liikakansoitusta? 

Olen ympäristötekniikan DI ja mä juuri opetan ne lapseni taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan. Ja voin kertoa, näyttää ihan hyvältä. On jo valtavasti erilaisia innovaatioita hiilidioksidin sitomiseen, ”nappamiseen” ja talteenottoon, joskaan ne eivät juuri nyt tässä hetkessä ole laajamittaisesti kaupallisessa tuotannossa. Mutta ongelma on mahdollista kyllä vielä taklata.

Velat voisi lopettaa perheiden syyllistämisen ja keskittyä oman lentomatkailunsa vähentämiseen. Teidän kannattaisi itse asiassa kannustaa lastentekoon muita, jos haluatte että teidänkin eläkkeet joskus joku maksaa.

Itsekin olen ympäristötekniikan DI, ja en todellakaan ole sysäämässä lapsille vastuuta ratkaisun keksimisestä edellisten sukupolvien paskojen siivoamisesta kun aika on heillä muutenkin käymässä vähiin.

Mutta olen eläin siinä missä sinäkin, joten ymmärrän että meihin naaraisiin on lisääntymisvietti koodattu niin vahvasti että tekee fyysisesti kipeää vastustaa sitä järjellä. Ennemmin selittelee lisääntymisen parhain päin missä olosuhteissa tahansa kuin kärsii itse.

Vierailija
115/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaileva ihminen = sivistynyt?

Ahaa, no miksi sitten tunnen parikin henkilöä jotka ovat matkustelleet vaikka ja missä mutta käytös on töykeää sekä ylimielistä. Ilmeisesti se ei sivistä kaikkia vaan joillakin se nousee päähän.

Vierailija
116/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisinhän lapsia tekevät hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut. Ei kouluttautumatonta ja sivistymätöntä kukaan huoli. Että todennäköisesti ap:kin on korkeasti koulutettu ja hyväosainen. hyvätuloinen.https://www.kaleva.fi/hyvaosainen-saa-muita-enemman-myos-lapsia/1789303

Asia on juuri näin. Mullakin iso perhe ja monta lasta ja kk-menot pitkästi yli 5000e kuussa. Molempien vanhempien oltava kohtuu hyvätuloisia. Kaikki muutkin tuntemani monilapsiset perheet on koulutettuja ja hyvätuloisia, asun okt-alueella jossa kaikilla paljon lapsia, ja vanhemmat lääköreitä, juristeja, DI:tä, ekonomeja, yrittäjiäkin pari.

Pk-seudulla suurimmat perheet löytyvät ulkomaalaisilla, ei suomalaisilla. Jos äiti on korkeasti koulutettu niin lapsia ei ole yli kolmea kuin aivan aniharvoin. Itse en tunne yhtään tällaista monilapsista perhettä, jos äiti on korkeasti koulutettu ja asuu pk-seudulla.

Varmaan pk seutu on jotenkin erilainen. Maakunnan kasvukeskuksissa (olen asunut useammassakin) juuri koulutetut ja hyvätuloiset tekee paljon lapsia ja joillekin se on jopa statusasia.

No tätä arvelinkin, ettei nyt puhuta niistä älykkäistä hyvätuloisista.

Vierailija
117/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkaileva ihminen = sivistynyt?

Ahaa, no miksi sitten tunnen parikin henkilöä jotka ovat matkustelleet vaikka ja missä mutta käytös on töykeää sekä ylimielistä. Ilmeisesti se ei sivistä kaikkia vaan joillakin se nousee päähän.

Pikkasen riippuu siitä kiertääkö maailmaa ja euroopan kultturikohteita vs. kymmenettä kertaa samaan hotelliin kreetalle..

Vierailija
118/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ympäristötekniikan DI, ja en todellakaan ole sysäämässä lapsille vastuuta ratkaisun keksimisestä edellisten sukupolvien paskojen siivoamisesta kun aika on heillä muutenkin käymässä vähiin.

Mutta olen eläin siinä missä sinäkin, joten ymmärrän että meihin naaraisiin on lisääntymisvietti koodattu niin vahvasti että tekee fyysisesti kipeää vastustaa sitä järjellä. Ennemmin selittelee lisääntymisen parhain päin missä olosuhteissa tahansa kuin kärsii itse.

Kylläpä tahallaan taas haluat ymmärtää väärin. En minäkään lapsille vastuuta sysää - vastuu kuuluisi oikeasti boomereille sillä ilmastonmuutos tiedettiin jo 70-luvulla! Mutta fakta on se että meidän ikäluokka ja tulevat ikäluokat ongelman joutuu ratkomaan, boomerit lipeää vastuusta kuin koira veräjästä. Ja jos sun koulutus oikeasti on sama kuin mulla niin sunkin pitäisi tietää miten paljon on jo olemassa hyvää teknikkaa asian korjaamiseksi!

Vierailija
119/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisinhän lapsia tekevät hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut. Ei kouluttautumatonta ja sivistymätöntä kukaan huoli. Että todennäköisesti ap:kin on korkeasti koulutettu ja hyväosainen. hyvätuloinen.https://www.kaleva.fi/hyvaosainen-saa-muita-enemman-myos-lapsia/1789303

Asia on juuri näin. Mullakin iso perhe ja monta lasta ja kk-menot pitkästi yli 5000e kuussa. Molempien vanhempien oltava kohtuu hyvätuloisia. Kaikki muutkin tuntemani monilapsiset perheet on koulutettuja ja hyvätuloisia, asun okt-alueella jossa kaikilla paljon lapsia, ja vanhemmat lääköreitä, juristeja, DI:tä, ekonomeja, yrittäjiäkin pari.

Pk-seudulla suurimmat perheet löytyvät ulkomaalaisilla, ei suomalaisilla. Jos äiti on korkeasti koulutettu niin lapsia ei ole yli kolmea kuin aivan aniharvoin. Itse en tunne yhtään tällaista monilapsista perhettä, jos äiti on korkeasti koulutettu ja asuu pk-seudulla.

Varmaan pk seutu on jotenkin erilainen. Maakunnan kasvukeskuksissa (olen asunut useammassakin) juuri koulutetut ja hyvätuloiset tekee paljon lapsia ja joillekin se on jopa statusasia.

No tätä arvelinkin, ettei nyt puhuta niistä älykkäistä hyvätuloisista.

Just niistä puhutaan. Esim lääkäreille iso perhe on status. Tässä asuu 6 lapsinen lääkäriperhe naapurustossa, molemmat lääkäreitä. Kaikilla on 3 lasta tai enemmän, tässä okt alueella vain yksi perhe jossa 2 lasta.

Vierailija
120/207 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat nyt täysin sen asian että nimen omaan silloin 60-70-luvulla ei ollut normaalia matkustaa, nykypäivänä on. Ette elä siellä historiassa vaan nykyajassa, joka on varsin kilpailuhenkinen ja kansainvälinen. Väitän siis että kyllä lapset jäävät aika paljostakin paitsi, jos eivät pääse reissaamaan. Riippuu tietysti paljon myös seudusta jolla elätte mikä se teidän todellisuus sitten on. Lohjan perämetsissä jos asuu niin siellä varmaan kaikki pysyy maatiloillan kehdosta hautaan, mutta jos asutte kasvukeskuksissa niin kyllä matkustaminen kuuluu osaksi sivistyneen ihmsen elämää. 

Mikä ihmeen sivistyksen mittari on matkustelu? Mä olen hyvätuloinen, akateeminen ja EN MATKUSTELE. En pidä siitä, se on stressaavaa, en saa nukuttua. Mikä helvetin hienouden mittari on se että matkustelee?