Kaksi vai kolme lasta
Olemme tosi lapsirakkaita.
Meitä on siunattu maailman ihanimmilla 2v pojalla ja 0v tytöllä ja mietimme kolmatta lasta, kun olen jo 39 (täytän alkuvuodesta 40)
Plussat:
Lapsille seuraa ja tukea toisistaan kun kuolemme (JOS tulevat toimeen)
Meille seuraa ja tukea lapsista kun olemme vanhoja (JOS haluavat meitä nähdä)
Lapset voivat olla ihastuttavia ja fiksuja persoonia, jos ovat henkisesti terveitä ja onnistumme kasvattamaan
Paljon perhejuhlia, synttäreitä yms mitä rakastamme! 💕
Yhteisöllisyys, oma yhteisö ja laajempi perhe
Kaksi lasta silti, jos yksi esim kuolisi tapaturmaisesti ym
Miinukset:
Voiko kolmatta ihanaa lasta vain tulla? Mitä jos on sairas vakavasti?
Perintöä vain oma omistusasuntomme, yksi kaksio Helsingistä, kunnollinen mökki ja joitakin sijoituksia, riittääkö tämä kolmelle..? Kahdelle jäisi edes jotakin.
Mitä jos lapset eivät tule yhtään toimeen, ja vain riitelevät? Tai jopa vihaavat toisiaan, kuten jotkut sisarukset🥺
Mitä jos emme pysty tarjoamaan matkoja, puhelimia, harrastuksia kolmelle mitä pystyisi hankkimaan kahdelle?
Asiallisia vastauksia kiitos! 🙏
Kommentit (207)
Jos olette lapsirakkaita niin välitätte niistä lapsistanne niin paljon ettette jaa heidän saamaansa huomiota ja taloudellista tukea saadaksenne taas uuden "vauvan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmilapsisen perheen äitinä: teeppä pikkusen tutkimusta siitä, mitä maksaa ja miten paljon markkinoilla on 5+h asuntoja vs 4h asunnot, mitä tarkoittaa ”perhepaketti” ihan joka ikisessä perhekohteessa TAI mitä maksaa viikon etelänmatka 2+2 tai 2+3 paketeille. Tai autot, johon mahtuu mukavasti 4 vs 5 henkeä, kun kaikki matkustajat on sen min 150cm pitkiä. Ja mieti sitten mikä on fiksua.
Eli mikä pointtisi oli? (Sori, kirjoituksesi oli niin sekava.) Oletko itse kolmen äiti ja koet asumisen ja matkat kalliiksi, vai varoitatko muita, että kolmen äitinä on kalliimpaa?
Minä olen kolmen lapsen äiti ja ymmärsin pointin täydellisesti. Moni asia on suunniteltu 2+2 henkiselle perheelle.
5 hengen autoon mahtuu käytännössä 4, vain hätätapauksessa 5. Kun lapsia on 3, pitää ostaa 7 hengen auto. Risteilyllä hyttipaikat on neljälle. Kun lapsia on 3, pitää ostaa kaksi hyttiä ja hajauttaa aikuiset ja lapset niihin. Jauhelihapaketista tekee ruokaa neljälle. Viidennelle tarvitaan toinen paketti jne.
Kolmas lapsi nostaa kuluja paljon enemmän kuin toinen. Toinen menee siinä sivussa samassa autossa, hytissä jne.
Minäkin olen kolmen lapsen äiti. Kyllä me mahdumme viiden hengen autoon. Hotelliin on saanut aina ottaa sen kolmannenkin lapsen mukaan. Jauhelihaa käytämme harvoin, ja silloinkin valitsemme pienimmän paketin. Ei sillä lihalla ole tarkoitus vatsaa täyttää.
Asuminen kyllä on kallista ja perheasuntoja vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette lapsirakkaita niin välitätte niistä lapsistanne niin paljon ettette jaa heidän saamaansa huomiota ja taloudellista tukea saadaksenne taas uuden "vauvan".
Meillä kyllä säilyi lasten ”taloudellinen tuki” aivan samana uuden vauvan myötä. Eli hiluja silloin tällöin kotitöistä.
Tosin tietenkin kolmas lapsi saa isompaa lapsilisää, joten niistä kertyy enemmän rahastoon kuin isommilla. Mutta ei sekään heiltä pois ole.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää se kolmas pienellä ikäerolla, silloin lapsista on seuraa toisilleen ja saa helposti kiertää tavarat ja vaatteet isommilta pienemmille. Lapset pärjäävät pitkään samassa huoneessa, heistä on turvaa toisilleen koulussa ja päiväkodissa kun ovat aikalailla samoissa tiloissa siellä.
Meillä on sen verran iköeroa näillä kolmella että sellaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ei ole kuin kahden nuorimman välillä.
Itse en uskaltaisi. Jos sitten parin vuoden päästä esikoisella puhkeaa joku paha sairaus, vaikka perinnöllinen. Sit on sairas lapsi ja kaksi pikkuista. Ja pelko sairastuvatko muutkin. Aina ihmetellään miksi on tehty paljon lapsia jos jo ekat kaksi on erityislapsia. Nämä erityisyydet kun usein diagnosoidaan vasta kouluiässä…
Kannattaa myös miettiä kuinka monta lapsta pystyy yksin elättämään jos toinen vanhempi sairastuu vakavasti tai kuolee tai tulee ero ja toinen ei otakaan vastuuta.
Siis teillä on 2 asuntoa, mökki ja sijoituksia ja mietittiin onko se TARPEEKSI? Olette rikkaita.
Kun pariskunta tekee yhden lapsen he omalta osaltaan vähentävät maapallon väestöä kuten vähentävät jos jättävät kokonaan tekemättä.
Kun pariskunta tekee kaksi lasta he omalta osaltaan eivät lisää tai vähennä maapallon väestöä.
Kun pariskunta tekee kolme lasta tai enemmän he omalta osaltaan ovat kasvattamassa maapallon väestöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää se kolmas pienellä ikäerolla, silloin lapsista on seuraa toisilleen ja saa helposti kiertää tavarat ja vaatteet isommilta pienemmille. Lapset pärjäävät pitkään samassa huoneessa, heistä on turvaa toisilleen koulussa ja päiväkodissa kun ovat aikalailla samoissa tiloissa siellä.
Meillä on sen verran iköeroa näillä kolmella että sellaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ei ole kuin kahden nuorimman välillä.Itse en uskaltaisi. Jos sitten parin vuoden päästä esikoisella puhkeaa joku paha sairaus, vaikka perinnöllinen. Sit on sairas lapsi ja kaksi pikkuista. Ja pelko sairastuvatko muutkin. Aina ihmetellään miksi on tehty paljon lapsia jos jo ekat kaksi on erityislapsia. Nämä erityisyydet kun usein diagnosoidaan vasta kouluiässä…
Kannattaa myös miettiä kuinka monta lapsta pystyy yksin elättämään jos toinen vanhempi sairastuu vakavasti tai kuolee tai tulee ero ja toinen ei otakaan vastuuta.
Onneksi yhteiskunta tulee yleensä vastaan, ettei lapsiperheen tarvitse sentään nälkää nähdä vaikka toinen vanhempi kuolisi ja toisesta tulisi työkyvytön.
Itse maksan mielelläni veroja juuri tästä syystä, ettei itse tarvitse ajatella selviytyvänsä aivan joka tilanteesta. Kaverin lapsella oli synnynnäinen sydänvika, ja hoidot maksoivat varmaan satoja tuhansia yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä säilyi lasten ”taloudellinen tuki” aivan samana uuden vauvan myötä. Eli hiluja silloin tällöin kotitöistä.
Tosin tietenkin kolmas lapsi saa isompaa lapsilisää, joten niistä kertyy enemmän rahastoon kuin isommilla. Mutta ei sekään heiltä pois ole.
Olette taloudellisesti heistä vastuussa kun he muuttavat pois kotoa. Se hetki tulee jo ihan pian, paljon nopeammin kuin nyt laskeskelet. Tai siltä aina siinä tilanteessa tuntuu, että tämän lapsen pitäisi olla vielä minun eikä hänen poika-/tyttöystävänsä.
varaudu, että voitte saada myös kaksoset tai vaikka kolmoset. terveitä tai sairaita. onko tukiverkkoha tällaisen varalle ja riittääkö voimavarat?
Näin viiden lapsen perheestä ponnistaneena sanoisin, että taloudellisesta tietenkin raskaampaa lasten määrän kasvaessa, mutta yhtäkään sisarusta en vaihtaisi pois rahan tai vanhempien ajan takia.
Vanhemmat voivat viettää aikaa kaikkien lasten kanssa yhdessä, jolloin sitä riittää varmasti kaikille. Toisaalta vanhemmat sisarukset antavat aikaa nuoremmille aikuisen korvikkeena ja henkisenä tukena tarvittaessa.
Hyvin mahduttiin aina 7-paikkaiseen autoon ja viidellä matkustaessa pienempään. Isommilla reissuilla sitten peräkärryyn tavarat.
Varmasti tärkein kysymys on, mitkä asiat koet elämässä tärkeiksi ja mitkä asiat opetat lapsillesi elämässä tärkeiksi.
Hyi helvetti ette te tosissanne voi aikuiset ihmiset käyttää 🥺 emojia.
Vierailija kirjoitti:
Kun pariskunta tekee yhden lapsen he omalta osaltaan vähentävät maapallon väestöä kuten vähentävät jos jättävät kokonaan tekemättä.
Kun pariskunta tekee kaksi lasta he omalta osaltaan eivät lisää tai vähennä maapallon väestöä.
Kun pariskunta tekee kolme lasta tai enemmän he omalta osaltaan ovat kasvattamassa maapallon väestöä.
Minun vanhempani tekivät kolme lasta. Sisaruksistani yksi jättäytyi lapsettomaksi, toinen sai yhden lapsen ja minä sain kolme lasta. Vanhemmillani siis on neljä lastenlasta, eli he eivät ole lisänneet lainkaan omalta osaltaan maapallon väestöä.
Ei tässä mielestäni ole kyse mistään muusta kuin omista voimavaroista (taloudellisista ja henkisistä). On selvää, että kolmas vie enemmän rahaa ja aikaa, mutta jos näitä riittää ja jaksamista on niin siitä vaan. Kolmatta ei voi kuitenkaan tehdä toisten ihmisten varaan, joten itse on jaksettava - eikä ajatella, että joku muu hoitaa tiukan paikan tullen.
Ainut riski minkä itse näen on ikäerot. Teillä on jo nyt pieni ikäero esikoisen ja kakkosen välillä ja se tulee pian rassaamaan niitä voimavaroja, vaikka ette siitä ihan vielä mitään tiedä. Esikoisen uhma ja vauvan liikkeelle lähtö yhtä aikaa ei ole herkkua. Tähän jos vielä heti pian kolmas, on voimavarat todellakin koetuksella.
Itse tekisin kolmannen, mutta en missään nimessä noin pienellä ikäerolla. Ymmärrän, että ikä tulee pian vastaan, joten siksi asia varmasti pohdituttaa.
-kolmen äiti
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan perusasiaa. Silti kuulen paljon sitä, että kun minä jätän vaivalla lapset tekemättä vaikka niitä haluaisin niin joku muu voi taas tehdä sen työni merkityksettömäksi omalta osaltaan lisääntymällä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette taloudellisesti heistä vastuussa kun he muuttavat pois kotoa. Se hetki tulee jo ihan pian, paljon nopeammin kuin nyt laskeskelet. Tai siltä aina siinä tilanteessa tuntuu, että tämän lapsen pitäisi olla vielä minun eikä hänen poika-/tyttöystävänsä.
Soisin kyllä lasteni asuvan kotona niin kauan kuin olen heistä taloudellisesti vastuussa. Mutta kuten sanottu, jokaisella on oma rahasto, ja tosiaan sillä kolmannella suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pariskunta tekee kolme lasta tai enemmän he omalta osaltaan ovat kasvattamassa maapallon väestöä.Minun vanhempani tekivät kolme lasta. Sisaruksistani yksi jättäytyi lapsettomaksi, toinen sai yhden lapsen ja minä sain kolme lasta. Vanhemmillani siis on neljä lastenlasta, eli he eivät ole lisänneet lainkaan omalta osaltaan maapallon väestöä.
Ovat lisänneet.
Ja heidän lapsistaan vain kaksi ei omalta osaltaan lisänneet maapallon väestöä. Et voi ratsastaa sisaruksesi saavutuksilla. Hän on sinusta erillinen ihminen ja jokainen tekee omat valintansa harkintakykynsä mukaan.
Me ollaan tosi onnellisia meidän kolmannesta lapsesta. Hyvä kun tuli tehtyä!
Tilan takia en haluaisi kolmatta lasta. Mitä jos tuleekin ero ja miten sitten hommat hoidetaan.
Ihmisiä on jo liikaa Suomessakin.
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn lukeutuu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta"