Minä vuonna teille tuli ensimmäinen tietokone ja internet?
Joskus mietiskelen näitä asioita, ja välillä huvittaa kun minunkin ikäiset ihmiset (olen syntynyt -90, eli 31v.) selittää ihan pokalla nuoremmille, kuinka heidän lapsuudessaan oltiin ulkona eikä tiedetty vielä mistään netti- tai kännykkähommista. Meille tuli ensimmäinen tietokone vuonna 1997, olin seitsemän vuotias. Netti tais tulla ihan hitusen sen jälkeen, -97 tai -98. Ensimmäinen kännykkä meillä oli -97. Netissä toki pysty olla vain sen n. puoli tuntia päivässä, koska oli niin kallista, mutta en koe, että lapsuuteni olisi ollut mitenkään "sitä vanhaa hyvää aikaa". Tuosta vuodesta lähtien olen viettänyt enemmän tai vähemmän aikaa internetin ihmeellisessä maailmassa. Vuonna 2001 saatiin ensimmäinen adsl-liittymä ja voi sitä iloa, kun pysty olla kiinteään kuukausihintaan netissä niin paljon kun huvitti, latailemaan ohjelmia ja leffoja, mesettämään, pelailemaan...
Kommentit (114)
Kyllä sitä ehti ulkonakin leikkiä vaikka tietokone olikin. Tosin pelikonsolit oli kans iso juttu mun ikäluokassa (kasarin lopussa syntyneet), esim mieheni lapsuusmuistoissa pleikkari näyttelee aika isoa roolia. Meillä ei ollut pelikonsolia, mutta tietokone tuli aikaisin. Minulla on jotain tulostettuja tarinoita joita olen kirjoittanut koneella tyyliin 7-vuotiaana, sen aikainen kone oli läppäri jossa mustavalkoinen näyttö ja Windows 3.1 tms. Sillä pystyi kirjoittamaan ja pelaamaan pasianssia. Kunnon kone tuli ysärin lopussa ja samalla netti. Yläkouluiässä 2002 eteenpäin kaikilla kavereillakin oli netti ja msn messenger kovassa käytössä, silloin tuli oltua koneella jo paljon, kun asuin ihan maalla eikä kavereita lähimaillakaan. Tehtiin omia nettisivuja ja ylläpidettiin virtuaalitalleja siskon kanssa :D
Vuonna 1982 marraskuussa sain comodore 64. Internet tuli kotiin työkoneessa gprs yhteydellä hidas, en muista vuotta
Minun 1990-luvulla syntyneet lapseni todella leikkivät ulkona. Tietokone meille tuli joskus sen vuosikymmenen lopulla, mutta ei se ollut lasten käytössä. Netti toimi hitaasti modeemin ja puhelinlinjan kautta. Sitä käytettiin vain laskujen maksuun, sähköposteihin ja muihin tärkeisiin asioihin.
Ensimmäisen kännykän lapseni saivat joskus v. 2000, mutta se ei ollut mikään peli- ja nettikone.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni sai ekan Commodore 64:n varmaan joskus kasarin puolivälissä. Ensimmäisiä Internet-yhteyksiä otin itse kotoa käsin varmaan vuonna 1996. Se on jäänyt mieleen, miten hankalalta se modeemiyhteyden ottaminen tuntui. Ja auta armias, jos joku halusi samaan aikaan käyttää lankapuhelinta... Ensimmäisen Motorola-kännykkäni sain ehkä 1997 tai 1998. Sillä pystyi vastaanottamaan tekstiviestejä, mutta ei itse lähettämään. :D
Me asuttiin junaradan lähellä ja netti pätkäisi aina kun juna meni ohi. Ja sit piti odotella kuunnellen niitä ihania modeemiääniä että sai yhdistettyä uudelleen :D ns kiinteä netti tuli sitten joskus 2003-2005 ja sen jälkeen alkoi käyttö olla sujuvaa. Olin kyllä kaveripiirissä viimeisiä joka sai sen paremman netin, meille maalle sitä ei kai ollut heti tarjolla.
Eka tietokone 2002, internet 2004.
Olen syntynyt 1988.
Eka puhelin 1994, eka tietokone 1995; mutta eka internet-yhteys vasta 2005.
Puhelimella tarkoitan matkapuhelinta ^.
1979, ja internet tuli silloin kun sellaisen Suomeen perustin, aluksi toki melko alkeellinen, sähköposti, gopher, usenet nyyssit... 1988. Eunetit ja muut tuli perässä.
Olikohan 1998 lopulla kun sain ensimmäisen tietokoneen missä oli Windows 98 minkä sitten päivitin Windows XP;hen, adsl käyttöön joskus 2001-2002 aikavälillä. Tuota aikasemmin tietokoneita käytettiin kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone tuli varmaan noin 1990, Internettiin pääsin yliopistolta 1995 ja parin vuoden päästä myös töistä, oman liittymän hommasin vasta joskus 2003 tienoilla.
Yliopistolla oli ysärillä ylivoimaisesti nopeimmat liittymät ja kunnon Unixit joilla oli luksusta koodailla kaikenlaisia netissä toimivia virityksiä omaksi iloksi ja hyödyksi.
Pakko on myös sanoa, että Internet oli vielä ysärillä jotain ihan muuta kuin nyt. Omalla nimellä saattoi avautua mistä vaan, kaikenlaista ei-niin-julkista tietoa jaettiin surutta ja käytännössä mitään kaupallista hapatusta ei ollut juuri missään. Akateeminen vapaus kukoisti ja meno oli kuin villissä lännessä.
Tämä oli netin kulta-aikaa. Keskustelijat olivat sivistyneitä ihmisiä. Kaikki on mennyt alaspäin tuosta lähtien.
Nykyään nettiin pääsy on niin kovin yksinkertaista eikä tarvitse osata mitään. Ennen koneiden hinnat ja se vaatimus, että konetta piti osata käyttää raakkasi elämänkallut pois keskusteluista, näkeehän tuon jos tälläkin palstalla katsoo vanhimpia keskusteluja... ihan erillaisia viestejä kuin nykyään.
1998 ja muistan kuinka lapussa mainostettiin erikseen että koneessa on uusi 98 käyttöjärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone tuli varmaan noin 1990, Internettiin pääsin yliopistolta 1995 ja parin vuoden päästä myös töistä, oman liittymän hommasin vasta joskus 2003 tienoilla.
Yliopistolla oli ysärillä ylivoimaisesti nopeimmat liittymät ja kunnon Unixit joilla oli luksusta koodailla kaikenlaisia netissä toimivia virityksiä omaksi iloksi ja hyödyksi.
Pakko on myös sanoa, että Internet oli vielä ysärillä jotain ihan muuta kuin nyt. Omalla nimellä saattoi avautua mistä vaan, kaikenlaista ei-niin-julkista tietoa jaettiin surutta ja käytännössä mitään kaupallista hapatusta ei ollut juuri missään. Akateeminen vapaus kukoisti ja meno oli kuin villissä lännessä.
Tämä oli netin kulta-aikaa. Keskustelijat olivat sivistyneitä ihmisiä. Kaikk
Joo, käykääpä tällä palstalla lukemassa 2006 - 2009 keskusteluja ja huomatkaa mikä ero laadussa nykyiseen verrattuna. Jopa trollit olivat suht nokkelia tuolloin. Laatu alkanut huononemaan varsinkin 2012 jälkeen jolloin älyluurit/tabletit alkoivat halpenemaan ja kaikki pääsivät helposti nettiin.
Ensimmäinen tietokone tuli 1981, netti 90-luvun puolivälissä.
1985 ja taisiko olla joku Keypro. Pelasin sellaista kissapeliä, jossa kissa hyppi kujalla ikkunoista sisään ja koira jahtasi 👌.