Minä vuonna teille tuli ensimmäinen tietokone ja internet?
Joskus mietiskelen näitä asioita, ja välillä huvittaa kun minunkin ikäiset ihmiset (olen syntynyt -90, eli 31v.) selittää ihan pokalla nuoremmille, kuinka heidän lapsuudessaan oltiin ulkona eikä tiedetty vielä mistään netti- tai kännykkähommista. Meille tuli ensimmäinen tietokone vuonna 1997, olin seitsemän vuotias. Netti tais tulla ihan hitusen sen jälkeen, -97 tai -98. Ensimmäinen kännykkä meillä oli -97. Netissä toki pysty olla vain sen n. puoli tuntia päivässä, koska oli niin kallista, mutta en koe, että lapsuuteni olisi ollut mitenkään "sitä vanhaa hyvää aikaa". Tuosta vuodesta lähtien olen viettänyt enemmän tai vähemmän aikaa internetin ihmeellisessä maailmassa. Vuonna 2001 saatiin ensimmäinen adsl-liittymä ja voi sitä iloa, kun pysty olla kiinteään kuukausihintaan netissä niin paljon kun huvitti, latailemaan ohjelmia ja leffoja, mesettämään, pelailemaan...
Kommentit (114)
Käytin tietokonetta ekan kerran lukiossa 1983. Kotona oli työläppäri 1995. Sähköpostia käytin yliopistolla ehkä 1993? ja nettiä varmaan samoihin aikoihin.
Sain ensimmäisen oman tietokoneen 1991 kun lähdin opiskelemaan. Kotona oli kyllä ollut isän tietokone, jota olin käyttönyt jo vuosia sitä ennen. Mulla ei koskaan ollut pelikoneita, amicaa tai commodorea, vaan ihan pc-koneita.
Netti meille tuli 1996.
Eka tietokone 1983
Netti kotiin 1996
Eka känny 08/1995
Commodore64 joskus -85, mutta sitten seuraavan kerran omaan kotiin hankittiin exän kanssa tietokone joskus v. 1997, modeemiyhteydellä päästiin nettiin. Välissä olin käyttänyt kouluissa toki tietokoneita, yläasteellakin mulla oli valinnaisena ATK.
Mulle ja veljelle ostettiin käytettynä Commodore 128D vuonna -90. Jäätävän kokoinen loota, mut olihan siinä sentään kantokahva sivussa. Mukana tuli pari laatikollista lerppuja täynnä pelejä. Vähänkö oli siistii. Pelattiin ihan hitokseen, mut jotenkin jäi sitä aikaa kyllä kiipeillä puissakin ja olla pahanteossa.
Meille tuli Vic-20 vuonna 1984, mutta sitä ei taideta laskea tässä mukaan.
Ensimäisen tietokoneeni elikkäö läppärin hankin vuonna 2008, 38-vuotiaana.
Internetissä vierailin ensimmäisen kerran vuonna 2005, 35-vuotiaana.
lukiossa ope itse omilla tunnuksillaan päästi internetiin. Eihän me sitä ymmärretty? Internet rules
Eka tietokone kotona oli vuonna -94. Siinä ei ollut nettiä. En muista, mitä varten se oli, mutta itse opettelin 10-sormijärjestelmällä kirjoittamaan sillä. Siihen oli muistaakseni joku kirja, jonka mukaan harjoittelin. Vuonna -99 poikaystäväni veljellä oli tietokone, jossa oli netti. Hirveän hidas, eikä sieltä paljon mitään löytynyt, netistä siis. Tietokone oli jotain pelejä varten ostettu. Netti oli jotenkin työläs käyttää, mutta meidän mielestä aika ihmeellinen juttu. Oman ekan läppärin ostin noin vuonna 2002.
Ensimäisen kännykän hankin 1997, 27-vuotiaana. Nokian "banaani".
Oli hurja tunne kun puhelimeen pystyi puhumaan kävellessä ja lähettämään tekstarin.
Täyttä scifiä.
Omaan kotiini noin 3 vuotta sitten.
Töissä ja muualla olen toki käytelly vuosikymmeniä.
1998,asennus tuotti suuria ongelmia.
Mulle tuli eka tietokone v. 2000 syksyllä ja silloin opettelin käyttämään nettiäkin. Internet Explorer-selain oli käytössä ja käyttis oli muistaakseni Windows Vista.
Oli hienoa, kun oli sähköposti. Netissä surffaaminen oli tosi hidasta ja kallista, tyyliin 50 penniä tai markan sykäys HPY:n liittymällä. Ja muutahan ei ollut tarjolla.
🇺🇦🇮🇱
Lapsuudenkodissa oli joku Commodore tms. mutta itse hankin ensimmäisen oman tietokoneen vasta 2000-luvulla. Yliopistossa (96-02) pärjäsin alkuvuodet yliopiston koneilla. Gradua muistan tehneeni omalla koneella, ja konetta käytin tosiaan pitkään vain tekstinkäsittelyssä. Hankin netin kotiin vasta vuonna 2005! Nyt on todella vaikea käsittää, miten oon pärjännyt ilman.
Ei kun sori, Windows 98 oli mun ekassa koneessa. Pasianssin pelaaminen oli parasta ja Tetris!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissa oli joku Commodore tms. mutta itse hankin ensimmäisen oman tietokoneen vasta 2000-luvulla. Yliopistossa (96-02) pärjäsin alkuvuodet yliopiston koneilla. Gradua muistan tehneeni omalla koneella, ja konetta käytin tosiaan pitkään vain tekstinkäsittelyssä. Hankin netin kotiin vasta vuonna 2005! Nyt on todella vaikea käsittää, miten oon pärjännyt ilman.
Itsellä ei ollut varaa internettiin ja läppäriin ennen vuotta 2005. Niin yksinkertaista se oli.
En kyllä mitenkään aktiivisesti edes yrittänyt hankkia. Ei ollut hinkua nettiin.
Kun olet elänyt 35-vuotiaaksi ilman internettiä, niin ajatus siitä tuntuu "nuorison hömpötykseltä".
Vähän kuin hankkisi jonkin teinilippalakin. Pentujen juttuja.
Kuvitelkaa itse jos olette 35vee että miltä tuntuisi hankkia jokin kallis asia josta nuoriso vaahtoaa.
Eka tietokone meille tuli -95, kun olin 5v. Netti tuli vasta 2002 tai 2003.
En muista minä vuonna tuli tietokone lapsuudenkotiin, taisi olla 80-90 -lukujen vaihdetta. Se oli perus-PC ilmeisesti 8086-prosessorilla. Kaverilla oli Amiga 500 ja se oli aika paljon parempi pelaamiseen. Hän tiesi sen arvon: jos tein jotain mistä hän ei pitänyt, hän langetti minulle jonkin tietyn pituisen ajan pelikieltoa.
Internet tuli meille silloin kun se tuli puheenaiheeksi Suomessa, eli varmaan 1995. Sitä ennen oli jo modeemi, myös omalla koneellani. Ärsytti kun isä hankki huonot modeemit myyjän puheiden perusteella, vaikka monessa mallissa oli siihen aikaan yhteensopivuusongelmia. Ei ollut niin että ostat vain laitteen ja yhdistät, vaan sen oli parempi olla hyvä laite että yhteydellä oli mahdollisuuksia toimia.