Minä vuonna teille tuli ensimmäinen tietokone ja internet?
Joskus mietiskelen näitä asioita, ja välillä huvittaa kun minunkin ikäiset ihmiset (olen syntynyt -90, eli 31v.) selittää ihan pokalla nuoremmille, kuinka heidän lapsuudessaan oltiin ulkona eikä tiedetty vielä mistään netti- tai kännykkähommista. Meille tuli ensimmäinen tietokone vuonna 1997, olin seitsemän vuotias. Netti tais tulla ihan hitusen sen jälkeen, -97 tai -98. Ensimmäinen kännykkä meillä oli -97. Netissä toki pysty olla vain sen n. puoli tuntia päivässä, koska oli niin kallista, mutta en koe, että lapsuuteni olisi ollut mitenkään "sitä vanhaa hyvää aikaa". Tuosta vuodesta lähtien olen viettänyt enemmän tai vähemmän aikaa internetin ihmeellisessä maailmassa. Vuonna 2001 saatiin ensimmäinen adsl-liittymä ja voi sitä iloa, kun pysty olla kiinteään kuukausihintaan netissä niin paljon kun huvitti, latailemaan ohjelmia ja leffoja, mesettämään, pelailemaan...
Kommentit (114)
Syntynyt 1981. Tietokone tullut 1980-luvun alussa (vai jopa 1970-lopussa, käytännössä koko mun muistin ajan kone jo ollut), muistan koneella pelanneeni jo ennen kouluun menoa. Netti tuli joskus 1990-luvun alussa, viimestään 1995.
Ensimmäinen tietokone ja netti 2002, olin 45-vuotias. Ensimmäinen oma matkapuhelin 2013
Ensimmäinen tietokone jonka näin: talon alakerrassa oli STS:n konttori. Sinne tuli jonkinlainen konttorikone 60-70-lukujen taitteessa. Tiskin takaa töllättiin.
Koulussa oli Nokian rämisevä Teletype pääte jo -78.
Kesätöissä KOP:n konttorissa oli reaaliaikaiset pankkipäötteet -86 ja samoihin aikoihin käytinkoulussa sekä tekstinkäsittelylaitetta että mikrotietokonetta (niissä oli isot ns. lerput). Samoihin aikoihin isä osti matkalaukun kokoisen "kannettavan".
Yliopistolle ja öihin tuli netti 80-luvun lopulla. Oma eka kone oli 386 ja puhelinmodemi ehkä 90-luvun alussa.
Tietokone 1985. Modeemiyhteys kotoa BITNET:iin eli EARN:iin, https://en.wikipedia.org/wiki/BITNET vuonna 1988.
Ensimmäinen tietokone 1984 ja ensimmäinen verkkoyhteys kotoa joskus 1994-1995.
Lukiossa -82 ensikosketus applen koneisiin. Netissä alusta alkaen. Muistan, kun hiiri tuli käyttöön. Ei muka millään voinut oppia sitä, kun oli tottunut toimintonäppäimiin. Valikoita luotu Edlinillä muinoin ja Cobol-ohjelmointikurssit käyty. Excelin makroja tein kesätöissä kasarilla yhden kaivoksen tuotantoseurantahommissa. Nykyisin kaikki tietotekniikkaan liittyvä on tosi helppoa, siis peruskäyttäjän kannalta. Ohjelmointia olen tehnyt työkseni joskus 15 vuotta, mutta siitä on aikaa. Niin ja mitään windowseja en tosiaankaan käytä paitsi nykyisissä töissä kun pakko
1982 helsingin tek. oppilaitoksessa oli jättikokoinen modeemi neulatulostimella, tietokone oli kauppakorkeakoulussa.
Ei tullu mitään nettiä. Piti tehdä hirvee duuni että sai yhteyden yliopiston kautta modeemilla johonkin missä ei ollut mitään.
Viipurin torilta sai kaikkien ohjelmistojen piraatit. Piti kysellä helvetikseen ennenkuin ne tajus lähtee pietarista hakee niitä
70-luvulla syntynyt, eka kotitietokone tuli n. 11,5 vuotiaana 1986, ensimmäinen nettiyhteys vasta vuonna 2001. PC-koneet oli kalliita, silloinkin vuonna 2001 tulostimineen PC koneeseen upposi muistaakseni 6500 markkaa, käytetyn auton hinta.
80-luvun lopussa oli tietokoneita jo kotona. Mutsi teki silloin etätöitä kotoonta käsin välillä. Taisi olla 286 16MHz kone.
Muistan kun ex-appiukko lainasi mulle muutaman tonnin uuteen ja hienoon koneeseen. Maksoin hälle eron jälkeen kiltisti kaiken. Markka-aikaa oli
Terveiset ex-appiukolle pilvenreunalle
Olikohan -84 kun ostin 8086:sen
-90 ostin äänikortin ja tietokoneeni oppi ns. puhumaan.
-90 ostin firmaan ensimmäisen hiiren, ohi konsernin osto-osaston. Vain BIM-koneet oli sinne sallittu.
Ensimmäinen tietokone ehkä 1985. Netti ehkä... olisko ollut 1996?
Ensimmäisen kerran käytin tietokonetta opistossa joskus 1980, kun tehtiin ihan itse ohjelmia basicilla, vai mikähän se oli. Omassa työssä oli kannettava joskus 1990-luvun alussa, ja siihen aikaan myös lainakone kotona. Nettiyhteys kotikoneelle tuli joskus 1990-luvun loppupuolella puhelinlinjan kautta.
Meidän perheen 1990-luvulla syntyneet lapset olivat kyllä siinä mielessä vanhanaikaisia, että leikkivät paljon ulkona eivätkä olleet koneen ääressä. Ensimmäinen matkapuhelin tuli joskus 1990-luvun puolivälissä ja se ARP ei todellakaan ollut mikään kännykkä. Lapset saivat kyllä omansa joskus alakouluiässä, jostakin "perintönä" kun isovanhemmat tai joku muu hankki uudemman puhelimen.
Joskus koulussa yläasteella tietokoneet oli tosi surkeita ja aina ne ei edes toimineet vaikka niillä piti opiskella. Ekan oma tietokoneen sain v 2005. Totesin sen heti tosi hitaaksi vaikka oli paras nettiyhteys mutta kone oli paska. Heitin koneen mäkeen ja tuhlasin vuokrarahat uuteen koneeseen joka oli sitten hyvä ja nopea. Sitten kävin muutamia tietokonekurssejakin mutta ei niistä nyt hirveesti hyötyä ollutkaan. Nykyään sitten koneet on hyviä ja ne toimii nopeesti vaikka ei ole kallis kone edes minulla.
Eka tietokone, jonka ostin kotiin, oli Dell P90, 90MHz Intel Pentium prossu siinä. Toki olin käynyt alan koulua silloin jo vuoden pari. Tuo Dell oli silloin juuri tullut markkinoille. Piti tilata se soittamalla suoraan Dellille.
En muista tarkkaa vuotta, mutta 80-luvun lopulla meille tuli perus-PC. Aika heikko se oli pelaamiseen mutta olipahan edes jotain. Internet-liittymä tuli kai 1995. Oli erikseen yhteysohjelma ja selain. Gopher-sivuja selattiin ennen www:tä. Jotta sai yhteyden, piti soittaa modeemilla, ja se ei aina onnistunut.