Minä vuonna teille tuli ensimmäinen tietokone ja internet?
Joskus mietiskelen näitä asioita, ja välillä huvittaa kun minunkin ikäiset ihmiset (olen syntynyt -90, eli 31v.) selittää ihan pokalla nuoremmille, kuinka heidän lapsuudessaan oltiin ulkona eikä tiedetty vielä mistään netti- tai kännykkähommista. Meille tuli ensimmäinen tietokone vuonna 1997, olin seitsemän vuotias. Netti tais tulla ihan hitusen sen jälkeen, -97 tai -98. Ensimmäinen kännykkä meillä oli -97. Netissä toki pysty olla vain sen n. puoli tuntia päivässä, koska oli niin kallista, mutta en koe, että lapsuuteni olisi ollut mitenkään "sitä vanhaa hyvää aikaa". Tuosta vuodesta lähtien olen viettänyt enemmän tai vähemmän aikaa internetin ihmeellisessä maailmassa. Vuonna 2001 saatiin ensimmäinen adsl-liittymä ja voi sitä iloa, kun pysty olla kiinteään kuukausihintaan netissä niin paljon kun huvitti, latailemaan ohjelmia ja leffoja, mesettämään, pelailemaan...
Kommentit (114)
Tietsikka 1993, netti 1997. Sitä ennenkäytin tietokonetta oppilaitoksella ja työssä. Oli se turaamista, kun nettiyhteys otettiin puhelinlinjaa pitkin modeemilla. Tallennusvälineenä toimi korppu.
En muista vuotta, mutta ensimmäisten joukossa olin, koska olin itse asentamassa silloisia ISDN- yhteyksiä ja liitymä tuli työpaikkaetuna. Kone piti vissiin itse maksaa. Silloin laskutettiin Internetin käyttöä ajan mukaan.
Joitakin keskusteluryhmiä silloin oli yleensä jonkun yksittäisen ihmisen ylläpitäminä ja hän myös moderoi keskustelua.
Iso ero nykyaikaan oli se, että keskusteluun saattoi antaa puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa, eikä siitä mitään häirintää tullut.
Ensimmäisen tietokoneen ostin olikohan 91 tai 92. Internettiin pääsin vasta yliopistolta 95, ja periaatteessa olisin päässyt samaan aikaan kotoakin kiinteähintaisen puhelinliittymän ja yliopiston soittosarjan kautta, mutta käytin kyllä nettiä enimmäkseen yliopistolla kunnon yhteyden ja oikeiden tietokoneiden ääressä. Kotiin hommasin nettiyhteyden vasta joskus 2002 tai sinne päin, siihen asti käytin nettiä ensisijaisesti työpaikalta.
Vic-20 tuli meille oliko 1982, mutta internetissä kävin elämäni ensimmäistä kertaa 2003. Oman läppärin ostin 2007. Kävin siis ensimmäistä kertaa internetissä 32-vuotiaana about.
M52
Muutin omilleni v. 1996 ja puoliso muutti kohta perässä ja silloin tuli myös nettiyhteys. Meilläkin aluksi lankapuhelin ja tietokonettä käytettäessä linja varattuna. Hidas kuin mummon vanha rukki! Niistä ajoista on paljon porskuteltu eteenpäin.
Tietokone taisi lapsuudenkotiin tulla 1995. Internet sinne hankittiin 2000-luvun alkupuolella, 2003 ehkä. Omilleni muutin silloisen poikakaverin, nykyisen puolisoni kanssa 2000, ja hänellä oli tietokone, internet saatiin samalla kun asuttiin VOASin asunnossa mihin oli jo kaapeli vedetty.
Vuonna -85 tuli eka oma kone. Nettiin 90-luvun alussa, itse tuli käytettyä -92 alkaen. Www:tä ei tainnut vielä olla, mutta teksitpohjainen edeltäjä Gopher pelitti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi saman ikäinen ja kyllä, minäkään en tiennyt lapsuudessani tietokoneista mitään vaan olimme ulkona.
Tietokoneeseen sain ensikosketuksen v. 2005 ja netti tuli 2007.
Tietokoneet ja netit oli kalliita eikä vähävaraisilla laman runtelemilla ollut sellaisiin varaa.
Mä oon syntynyt v -89 ja kyllä jo alakoulussa oli atk-tunteja ja saatiin esim koulutaksia odotellessa pelata opettajanhuoneen koneella. Siellä ysärin puolella. Kotiin netti tuli v. 98, tietokone on ollut niin kauan kuin muistan. Isäni teki jos ysärillä joskus etätöitä kotoa käsin (tutkijana). Eikö jossain muka ollut kouluissa tietokoneita jo 2000-luvun alussa?
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi saman ikäinen ja kyllä, minäkään en tiennyt lapsuudessani tietokoneista mitään vaan olimme ulkona.
Tietokoneet ja netit oli kalliita eikä vähävaraisilla laman runtelemilla ollut sellaisiin varaa.
Ite muutaman vuoden vanhempi, meille eka tietokone tuli jostain koulun ylijäämävarastosta työntekijäalesta (äiti oli koulunkäynninohjaaja) ostettuna 2002, eka netti sitten 2005. Kun muutin kotoa 2006, niin oli vara hommata eka (käytetty!) kone ja netti vasta 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet ja netit oli kalliita eikä vähävaraisilla laman runtelemilla ollut sellaisiin varaa.Mä oon syntynyt v -89 ja kyllä jo alakoulussa oli atk-tunteja ja saatiin esim koulutaksia odotellessa pelata opettajanhuoneen koneella. Siellä ysärin puolella. Kotiin netti tuli v. 98, tietokone on ollut niin kauan kuin muistan. Isäni teki jos ysärillä joskus etätöitä kotoa käsin (tutkijana). Eikö jossain muka ollut kouluissa tietokoneita jo 2000-luvun alussa?
Samaa vuosikertaa, mutta ei meillä ainakaan ollut tietokonetta kotona eikä koulussakaan atk-tunteja. Opettajalle tuli jossain ala-asteen keskivaiheilla tietokone, jolla sai kerran viikossa pelata yhden välitunnin ajan. 30k asukkaan kaupunki, että ei ihan tuppukyläkään.
Meille tuli ensimmäinen tietokone 80-luvulla ja netti 90-luvulla. Tarkkoja vuosia en muista.
Ensimmäinen tietokone tuli 1985 ja netti 1994. Taisi olla aika alkuaikaa netille, kun muistan miten Harwardin yliopistosta tuli kaveri ja hehkutti miten heillä on verkkoyhteys jolla joskus saadaan yhteys koko maailmaan. Naama vähän venähti kun sanoimme, että mennääs kokeilemaan.
Töissä meillä oli jonkinlainen extranet jo ennen kotiasiakkaita. Muistan punastuen, kun kerran laitoin kiireellisen viestin harrastusryhmäni sähköpostiin, ja jotenkin se kiiressä lipsahti koko yritykselle jakeluun ( isolle). Pääjohtajakin vastasi, että viestisi oli oikein hauska ja vauhdikas, mutta en ymmärrä siitä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet ja netit oli kalliita eikä vähävaraisilla laman runtelemilla ollut sellaisiin varaa.Mä oon syntynyt v -89 ja kyllä jo alakoulussa oli atk-tunteja ja saatiin esim koulutaksia odotellessa pelata opettajanhuoneen koneella. Siellä ysärin puolella. Kotiin netti tuli v. 98, tietokone on ollut niin kauan kuin muistan. Isäni teki jos ysärillä joskus etätöitä kotoa käsin (tutkijana). Eikö jossain muka ollut kouluissa tietokoneita jo 2000-luvun alussa?
Samaa vuosikertaa, mutta ei meillä ainakaan ollut tietokonetta kotona eikä koulussakaan atk-tunteja. Opettajalle tuli jossain ala-asteen keskivaiheilla tietokone, jolla sai kerran viikossa pelata yhden välitunnin ajan. 30k asukkaan kaupunki, että ei ihan tuppukyläkään.
Minä siis asuin ihan tuppukylässä. 30 oppilaan koulussa oli kaksi tietokonetta joskus 96-99, sitten siirryin isompaan kouluun jossa oli ihan atk-luokka.
Meillä kotona ei ollut tietokonetta, ennen kuin itse ostin itselleni läppärin n. 2003 ollessani amiksessa. Maksoi jotain n. 1000 € ja on edelleen silloin tällöin käytössä. Netin otin ehkä vuotta myöhemmin, mobiili gprs-tekniikka, eli oliko aluksi 1G vai 2G. Lankanettiä isä ei suostunut tilaamaa.
Taisi tulla 1983 tietokone ja netti 1992.
Veljeni sai ekan Commodore 64:n varmaan joskus kasarin puolivälissä. Ensimmäisiä Internet-yhteyksiä otin itse kotoa käsin varmaan vuonna 1996. Se on jäänyt mieleen, miten hankalalta se modeemiyhteyden ottaminen tuntui. Ja auta armias, jos joku halusi samaan aikaan käyttää lankapuhelinta... Ensimmäisen Motorola-kännykkäni sain ehkä 1997 tai 1998. Sillä pystyi vastaanottamaan tekstiviestejä, mutta ei itse lähettämään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone tuli varmaan noin 1990, Internettiin pääsin yliopistolta 1995 ja parin vuoden päästä myös töistä, oman liittymän hommasin vasta joskus 2003 tienoilla.
Yliopistolla oli ysärillä ylivoimaisesti nopeimmat liittymät ja kunnon Unixit joilla oli luksusta koodailla kaikenlaisia netissä toimivia virityksiä omaksi iloksi ja hyödyksi.
Pakko on myös sanoa, että Internet oli vielä ysärillä jotain ihan muuta kuin nyt. Omalla nimellä saattoi avautua mistä vaan, kaikenlaista ei-niin-julkista tietoa jaettiin surutta ja käytännössä mitään kaupallista hapatusta ei ollut juuri missään. Akateeminen vapaus kukoisti ja meno oli kuin villissä lännessä.
Tämä oli netin kulta-aikaa. Keskustelijat olivat sivistyneitä ihmisiä. Kaikki on mennyt alaspäin tuosta lähtien.
Kone 1994 netti 1998. Tuohon aikaan pelitkin olivat vielä hyviä pelejä, vaikka grafiikka saattaa nykynäkökulmasta näyttää jo hieman kakkaiselta. Oikeastaan sama kehitys on konsoleilla ja mobiilipeleistä ei varmaan edes tarvitse puhua.
Olisit käynyt kunnon kurssit ennen sen eka koneen ostoa, niin ei olisi tarvinnut pettyä. Osamatonta on markkinamiesten helppo johtaa harhaan. -joskus on kiva kaupassa tekeytyä kovin tietämättömäksi ja antaa myyntimeihen tai -naisen tehdä parhaansa myydäkseen. Sitten loppuvaiheessa esittää jonkin visaisen kysymyksen viattomalla naamalla...kysymyksen, johon itse tietää vastauksen.