Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä pitäisi kaikkien olla eliittiä?

Vierailija
27.09.2014 |

Täällä on testejä joissa saa testata kuinka vähän/paljon on valkoista roskasakkia, eli suomeksi rupusakkia. En käsitä sitä että ihmiselämän tavoite olisi olla eliittiä. Miten ihmisestä tekee paremman se, että on eliittiä?

Ymmärän että arvostetaan älykkyyttä ym. mutta onko tosiaan niin, että nykynuoret eivät ymmärrä että koulutus ei tuo älykkyyttä ja viisautta? Tietoa voi tulla lisää kun lukee paljon kirjoja ja opettelee asioita ulkoa, ja jopa tietynlaista ajatteluakin voi opiskella, älykkyys on geeneissä ja viisaus tulee elämänkokemuksesta, siitä että oppii omista ja muiden elämän vastoinkäymisistä ym.

Mutta kun ihmiseltä kysytään, minkälaisen ihmisen kanssa haluaa lyhyen elämänsä viettää, niin aika harva sanoo että älykkään/akateemisen, yleensä vastaus on että halutaan olla mukavan ihmisen saurassa, jonka kanssa on hyvä olla, huumorintajuisen, empaattisen, rehellisen, luotettavan... rennon ja sympaattisen ihmisen kanssa on helppo olla itsekin.

Täällä sanotaan että pitää olla akateeminen, en käsitä sitäkään miksi se on joku itseisarvo, jos viitsii opiskella, kuka tahansa voi alkaa akateemiseksi, ja näin "päästä"eliittiin. Minä ainakin arvostan huomattavasti enemmän ihmistä joka on ahkera, tekee työtä (ei välttämättä palkkatyötä) josta on hyötyä muille ihmisille, arvostan ihmistä joka tekee raskasta työtä, fyysisesti ja psyykkisesti. Minä arvostan myös ihmisiä jotka osaavat tehdä käsillään jotain hienoa, kestävää ja kaunista. Ilman näitä tavallisia ihmisiä, ei eliittikään pystyisi elämään. 

Eliittihän on ne ihmiset joita toiset ihmiset kaikintavoin palvelevat, tavallaan eliitti on turhin ihmisryhmä maapallolla, tavalliset ihmiset tulisivat toimeen ihan vaan tekemällä palveluksia toinen toisilleen. Vain eliitti on hyödytöntä koska he eivät osaa tehdä mitään muuta kuin korkeintaan ajatella, ja olla hienosti hienossa ympäristössä, jonka jotkut muut ovat tehneet hienoksi ja pitävät hienona.

Miten ihmiselämän arvoa muuttaa huonommaksi se että onko oma vanhempi ollut alkoholisti, tai onko vanhemat eronneet? Ei ihmisen elämää määrittele se että jos vanhempi on tavalla tai toisella sairas, tai jos vanhemmat ovat lakanneet rakastamasta toisiaan. Ja miten se asia liittyy elitismiin? Eliittiporukoissa juodaan viinaa yhtä runsaasti kuin rupusakissa, tosin hienommassa ympäristössä ja kalliimpaa viinaa, ja eliitti pystyy tissuttelemaan sitä viinaa ollessaan "toissä" sehän suorastaan kuuluu asiaan kaikenmaailman kissanristiäisissä joihin eliitin kuuluu osallistua. Kauheassa kännissä ollaan vasta kotona, ja vaimo hakataan yhtälailla kuin rupusakin perheessäkin, hieno eliittivaimo vaan peittää asian ehkä paremmin. Rakastaako eliittiaviopari toisiaan syvemmin kuin rupusakkiaviopari?

Ja se että saa melko nuorena lapsen on muka myös joku rupusakin merkki, sitäkään en käsitä. Nainen on hedelmällisimmillään ja parhaimmassa kunnossa juuri 18-20 vuotiaana, silloin luonto on tarkoittanut naisen lisääntymään, ei kuivana korppuna nelikymppisenä kun munissa on parasta ennen päiväys mennyt jo vuosia sitten. Kyllähän vanhat vanhemmat on lapselle aina häpeä, mahdollinen raha ja akateemisuus ei korvaa sitä asiaa että kaverit luulevat vanhempiasi isovanhemmiksesi.

Muuten en edes ala puhua rahan vaikutuksesta siihen oletko hyvä vai huono ihminen, sen luulisi eliitinkin käsittävän.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:47"]

Ei hemmetti, onko jonkun mielestä akateeminen  = eliittiä? :D Tämähän ei pidä paikkaansa. 

[/quote]

Sitä täällä palstalla viljellään, pitää olla akateminen että voi olla yhtään järkeä päässä, ja rahaa pitää olla että voi olla eliittiä, kaikki jotka eivät ole, pitäisi kai viedä saunan taa...

ap

Vierailija
2/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti, onko jonkun mielestä akateeminen  = eliittiä? :D Tämähän ei pidä paikkaansa. 

[/quote]

No kyllä se nyt vähän kertoo missä mennään. Jos et pääse edes yliopistoon, kannattaa olla hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:34"]

Eli ap on kouluttamaton, nuorena lapset saanut eroperheen lapsi. Selväksi tuli.

[/quote]

Kiva että sullekin jotain valkeni. Minä sain tosiaan esikoisen samana päivänä kun täytin 20v. Mutta nuorimmaiset sain vasta 34,5-vuotiaana, eli olen ollut nuori äiti, ja nyt olen vanha äiti, täytin juuri 40v. ja kaksoset menee vasta parin vuoden päästä kouluun, mieskin täytti kesällä jo 50v eli vanhoja ollaan.

Minä olen käynyt nuorena kauppiksen, ja kolmekymppisenä hommasin isännöitsijän ammattitutkinnon. Kolme eri koulutusta olen suorittanut, ja parhailla arvosanoilla, eli kouluttamattomana en itseäni pidä, vaikka en ole valinnut sitä tietä että ensin lukio ja sitten akateemiseksi eliitiksi pyrkiminen. Olen valinnut aina koulutukseni sen mukaan mikä on mielenkiintoista ja mielekästä työtä. Isännöitsijän työ on sellaista. Olen ollut myös yrittäjä, sekin oli todella mielenkiintoista. Minulla on paljon elämänkokemusta, on tullut väännettyä muutakin kuin kampea.

ap

Vierailija
4/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:03"]

[/quote]

No kyllä se nyt vähän kertoo missä mennään. Jos et pääse edes yliopistoon, kannattaa olla hiljaa.

[/quote]

No, se ei todellakaan paljoa kerro. Moniin yliopistoihin pääsee heittämällä sisään, jopa Helsingin yliopistossa on tiedekuntia, joihin pääsee yli 50% hakijoista. Kuka tahansa normaaliälyinen pääsee Suomessa yliopistoon. Ja olen itse akateeminen, sekä amk- että yliopistotutkinnon suorittanut. 

Vierailija
5/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:19"]

Samaa mieltä kaikesta muusta mutta tuosta, että lapset häpeisivät vanhempiaan jos ovat vanhampia ja lapset pitäisi tehdä 18-20 vuotiaana , olen täysin erimieltä. Kuinka monen pariskunnan tiedät, jotka ovat edelleen yhdessä kun ovat tavanneet teininä ja saaneet tuon ikäisenä ensimmäisen lapsensa? Suurinosa näistä on eronneet ja uudella kierroksella 30 vuotiaana. Lapsia jo monen kanssa. Heti ensimmäisen ihastuksensa kanssako ne lapset pitää iän takia tehdä? Koulut ja ammattiin valmistumiset sitten myöhemmin vai?? Kuka muu nämä elättää kun omat vanhemmat ja yhteiskunta jos ovat suoraan koulunpenkiltä alkamassa lisääntymään?

[/quote]Mistä tiedä, ettei tuon ikäisellä vaikka ole koulutusta tai ammattia...opiskelijana voi saada lapsia myöhemminkin.

Vierailija
6/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tai suurin osa olisivat "eliittiä", niin sittenhän kyseessä olisi normi eikö vain?

Vierailija
7/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eliittiähän on monenlaista. On akateeminen eliitti ja sitten on politiikan eliitti ja vaikka urheilijoista huippu-urheilijat ovat eliittiä omassa ryhmässään. Pääkaupunkiseudun eliittilukioissa (SYK, Ressu jne.) on vain opinnoissaan menestyneitä oppilaita eli eliittiä omassa sarjassaan. Sivistynyt ihminen haluaa kehittää itseään eri elämänalueilla. Jos tämä on eliittiin haluamista niin olkoon sitten, en sitä huonona pidä. Mutta sitä en hyväksy, että muiden elämänkohtaloita ja -valintoja koko ajan pilkataan ja arvostellaan. Tästä suvaitsemattomasta arvostelusta tunnistaa sen todellisen rupusakin, tutkinnoista ja suurista tuloista riippumatta ;)

Vierailija
8/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:21"]

Siis eliittiähän on monenlaista. On akateeminen eliitti ja sitten on politiikan eliitti ja vaikka urheilijoista huippu-urheilijat ovat eliittiä omassa ryhmässään. Pääkaupunkiseudun eliittilukioissa (SYK, Ressu jne.) on vain opinnoissaan menestyneitä oppilaita eli eliittiä omassa sarjassaan. Sivistynyt ihminen haluaa kehittää itseään eri elämänalueilla. Jos tämä on eliittiin haluamista niin olkoon sitten, en sitä huonona pidä. Mutta sitä en hyväksy, että muiden elämänkohtaloita ja -valintoja koko ajan pilkataan ja arvostellaan. Tästä suvaitsemattomasta arvostelusta tunnistaa sen todellisen rupusakin, tutkinnoista ja suurista tuloista riippumatta ;)

[/quote]

Sydämensivistys on todellisen ihmiskunnan eliitin mittari. Äitini äiti oli kovan elämän elänyt, pikkupiikana ollut lapsena, nähnyt sodat ym. synnyttänyt kotona 10 lasta, hoitanut miehen sängyssä makaavat vanhemmat ja kotieläimet kun mies kulki polkupyörällä pitkän matkan päässä lapiohommissa, ja koskaan en muista mummavainaani mitään valittaneen tai pahaa sanaa sanovan kenestäkään, huumorintajua piisasi, ja teki maailman parasta ruokaa vaikka ei koskaan ollut ruuanlaitosta tykännyt. Mutta kunnialla kaikki lapsensa kasvatti, kenestäkään ei tullut juoppoa tms. kaikki pärjäsivät elämässä, yhden elämän pilasi tupakka, sai keuhkoahtaumataudin, mutta muuten hänkin oli kunnon ihminen. Ja suurin osa meistä n. 25:stä lapsenlapsestakin on pysyneet ensimmäisessä avioliitossa, ihan yhden käden sormilla voi laskea eroneet, ja minä en ole eronnut mutta avomiehestä eronnut silti, avioliitosta en tule koskaan eroamaan.

Minulle mumma on aina edustanut sitä ihmisten parasta osaa, sitä luonnetta ja elämän asennetta joka mummalla oli, ei rahalla eikä kirjojen lukemisella saa, se on syntymälahja.

ap

Vierailija
9/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitin ja roskasakin väliin mahtuu aika paljon. Ei kukaan fiksu ihminen halua kuulua roskasakkiin.

Vierailija
11/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku mielensäpahoittaja joka ymmärtää joko tahallaan väärin tai sitten on vaan tyhmä.

Persujen äänestäjä siis. :D

Vierailija
12/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot oikeessa!

Vierailija
13/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itsekään en pidä näistä wt-kirjoitteluista. Ei kai kukaan nyt sentään kuitenkaan ajattele, että työtä tekevä, itsestään ja perheestään huolta pitävä ihminen olisi rupusakkia, vaikka tulot olisivatkin pienet. Itse pidän ei-akateemisesti koulutettuja ammattilaisia ainakin erittäin suuressa arvossa! En ole kuitenkaan ollenkaan samaa mieltä siitä, että kaikki ns. eliittiin kuuluvat ihmiset olisivat hyödyttömiä loisia. Kyllä monet akateemisesti koulutetut ihmiset tekevät ihan oikeita yhteiskunnalle hyödyllisiä töitä, mietipä nyt esim. lääkäreitä tai tekniikan osaajia, ja maksavat suuremmista palkoistaan vähintään 40 % veroa, joilla toivottavasti autetaan vähempiosaisia täällä Suomessa. Ja se on kyllä ihan perusteeton väite, että kaikki selviytyisivät korkeakouluopinnoista. Mutta toki on niin, että ns. rupusakkiin voi kuulua vaikka olisi kuinka varakas mikäli se sivistys puuttuu...

Vierailija
14/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi voi hävetä kovin nuoriakin vanhempia. Jos asuu varakkaalla alueella ja kaikkien muiden lasten vanhemmat ovat 10-15 v vanhempia elämässään jo paikkansa löytäneitä ja omat vanhemmat ihan nuoria. Omakohtaista kokemusta on... Ja ylipäänsä, onko muiden asia milloin joku toinen lapsensa hankkii?

Vierailija
15/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kaikesta muusta mutta tuosta, että lapset häpeisivät vanhempiaan jos ovat vanhampia ja lapset pitäisi tehdä 18-20 vuotiaana , olen täysin erimieltä. Kuinka monen pariskunnan tiedät, jotka ovat edelleen yhdessä kun ovat tavanneet teininä ja saaneet tuon ikäisenä ensimmäisen lapsensa? Suurinosa näistä on eronneet ja uudella kierroksella 30 vuotiaana. Lapsia jo monen kanssa. Heti ensimmäisen ihastuksensa kanssako ne lapset pitää iän takia tehdä? Koulut ja ammattiin valmistumiset sitten myöhemmin vai?? Kuka muu nämä elättää kun omat vanhemmat ja yhteiskunta jos ovat suoraan koulunpenkiltä alkamassa lisääntymään?

Vierailija
16/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki voi olla eliittiä. Eniten on keskiluokkaa, eliittiä ja syrjäytyneitä on vähemmän. Wt ei ole yhteiskuntaluokka vaan elintaparyhmä.

Vierailija
17/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on kouluttamaton, nuorena lapset saanut eroperheen lapsi. Selväksi tuli.

Vierailija
18/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:54"]

Taas joku mielensäpahoittaja joka ymmärtää joko tahallaan väärin tai sitten on vaan tyhmä.

Persujen äänestäjä siis. :D

[/quote]

Soini on suurinpia vallantavoittelijoita, myy vaikka oman äitinsä että saa johonkin eliitin pöytään lautasen, minä en koskaan äänestäisi persuja. Aina olen äänestänyt vihreitä, mieheni äänestää kansallismielisiä, esim. IPUa. Kerro vielä mitä minä olen ymmärtänyt väärin, minä kun en ole akateemine eliitin jäsen, en oikein ymmärrä...

ap

Vierailija
19/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle palstalle on pesiytynyt joku tai joitakin todella fiksoituneita ihmisenpuolikkaita. Heille muodollinen koulutus on kaikki kaikessa, he äänestävät Kokoomusta koska äippä & isukkikin tekevät niin, he haluavat isoina olla "eliittiä" ja asua Kuusisaaressa isossa terassitalossa, he halveksuvat "duunareita", he ovat pahimman luokan opportunisteja, he elävät jatkuvassa itsepetoksessa. Ei heidän kanssa voi järkeillä asioista, joihin he lähtökohtaisesti suhtautuvat tunteella ja asenteellisesti.

Vierailija
20/23 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen virallisesti varmaan syrjäytynyt ja kuulun alimpaan tuloluokkaan millä tahansa mittarilla mitattuna. En silti koe olevani henkisesti "roskasakkia", saati syrjäytynyt! Minulla on sairauksia jotka pitävät otteessaan ja niiden takia en pysty kokopäivätyöhön -> tulotaso pysyy automaattisesti matalana. Minulla on harrastuksia, näistä rakkain ehdottomasti lukeminen. Käyn kirjastossa 2-4 kertaa viikossa, luen enimmäkseen tietokirjallisuutta.

En valita tilanteestani. Elämäni nyt sattui menemään näin, eikä minusta tullut vanhempieni kaltaista menestyjää ja tulevaisuuden kokoomuslaista. Tyhmänä en pidä itseäni- olen lahjakas kielissä ja matematiikassa, minulla on ystäviä ja hoidan ihan itse omat asiani, myös vajaakuntoisena ollessani osastolla. Luottotietoni ovat kunnossa, en käytä päihteitä, ja olen seurustellut saman miehen kanssa kohta 12 vuotta. En ole mielestäni syrjäytynyt saati mikään yhteiskunnan hylkiö!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi