Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hyvin perusteltu tekosyysi

Vierailija
27.09.2014 |

että et siivoa ja pidä paikkoja järjestyksessä? Syyksi ei kelpaa yksinhuoltajuus, harrastukset eikä muukaan "ajanpuute". Nimittäin aikaa säästyy todella paljon kun ei tarvitse ikinä etsiä ja ihmetellä missä joku kapine on. Rahaakin säästyy.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ainoa ihminen, joka tässä talossa asuu. Pääsääntöisesti laitan kaikki tavarat paikkoilleen, mutta en valitettavasti voi kontrolloida sitä, että muutkin näin tekisivät. Eikä tämä ole mikään tekosyy, vaan ihan fakta. Kaikkia tavaroita ei muutenkaan ehdi laittaa heti paikalleen, koska on asioita, jotka vaativat huomiota heti, jolloin tavarat saavat odottaa. Ja esim. pyykin kaappiin laittamiseen ei tunnu monesti olevan aikaa ollenkaan.

Vierailija
2/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus, ja boheemius. Ja tavaran hamstraaminen. Koitan aina vähentää tavaraa, mutta sitten keksin jonkin kivemman projektin ja pyhä pyrkimys unohtuu. Onneksi vieraita käy sen verran usein, että välillä on siivottavakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en jaksa.

Vierailija
4/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:18"]Koska en jaksa.
[/quote] ja tää ei ollut tekosyy.

Vierailija
5/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:18"]Koska en jaksa.
[/quote] ja tää ei ollut tekosyy.
[/quote] ei, se on oikea syy.

Vierailija
6/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "ajattelin tehdä sen huomenna" tai "siivosin juuri eilen"

Vierailija
7/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu!!

Vierailija
8/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on kiinnostavampaaakin tekemistä enkä jaksa koko ajan siivota toisten jälkiä.

Vierailija
9/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse siivoushullu, mutta ottaa päähän nämä av:n syyllistämisketjut; mikä on tekosyysi lihavuuteen, tupakoimiseen, liikkumattomuuteen, tuhlaamiseen, seksin pihtaamiseen, laiskuuteen, jne.

Kenenkään elämä ei ole täydellistä! Itselläni kiiltää koti aina, mutta eipä juuri jää sitten aikaa muuhun! Joku muu voisi syyllistää minua taas siitä, että liikun liian vähän (vaikka toki arkiliikuntaa saankin joka päivä siivouksesta), tai siitä että en syö tarpeeksi vihanneksia, liian paljon herkkuja ja lihaa.

Kenenkään täysipäiväisesti työssäkäyvän monen lapsen vanhemman ei riitä kaikkeen; töihin, työmatkoihin, ruuanlaittoon, siivoukseen, pyykkäykseen, ja ennenkaikkea lastenhoitoon-- ne kaikki vaativat aikaa arkisin, viikonloppuisin ulkoillaan, siivotaan, käydään kaupassa ja vietetään ihan lasten kanssa kiireetöntä aikaa. ELämässä pitää olla muutakin kuin jatkuva urheilu, siivous, ja ruuanlaitto. Pitää itsekin pystyä rentoutumaan tai uupuu, ja olla läsnä kiireettömästä lapsille, ja miehelle, tai lapset ja parisuhde kärsii. Ja kun töihin vielä arkisin menee 8 tuntia ja työmatkat päälle 2 tuntia, ymmärrän hyvin, että kaikkeen ei ole aikaa! Pakko karsia, että tekee itselle tärkeämmät asiat; itselleni se on perhe, ja siisti koti, mutta ymmärrän, että joku muu valitsee vaikkapa urheilun ja perheen, ja siivous jää vähemmälle.

Vierailija
10/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pha. Minä olen työssäkäyvä yh jolla on harrastavia lapsia. Miksi puoli tuntia päivässä järjestelyyn olisi lasten kanssa vietetystä ajasta pois? Koneet pesevät tiskit ja pyykit ja tyhjentämiseen, ripustamiseen ja viikkaamiseen menee kymmenen minuuttia ajasta. Samalla voi vaikka jutella jonkun kanssa. Toki en katso vain elämäsalkkarittanssiikokkien kanssa joten voi senkin ajan vaikka ulkoilla tai seurustella.

Vierailija
11/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:16"]Pha. Minä olen työssäkäyvä yh jolla on harrastavia lapsia. Miksi puoli tuntia päivässä järjestelyyn olisi lasten kanssa vietetystä ajasta pois? Koneet pesevät tiskit ja pyykit ja tyhjentämiseen, ripustamiseen ja viikkaamiseen menee kymmenen minuuttia ajasta. Samalla voi vaikka jutella jonkun kanssa. Toki en katso vain elämäsalkkarittanssiikokkien kanssa joten voi senkin ajan vaikka ulkoilla tai seurustella.
[/quote] no hyvä, että käyt kuitenkin näin laadukkaissa keskusteluissa.

Vierailija
12/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:08"]

Rahaakin säästyy.

[/quote]

???

Vierailija
13/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana, aivan järkyttävät liitoskivut (yritä siinä sitten kumartua tai poimia mitään maasta) ja kärsin unettomuudesta. Nukun n 2-4t yössä.

En jaksa ja en halua.

Vierailija
14/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Haluaisin pitää paikat järjestyksessä ja tavarat paikoillaan, mutta en jostain syystä osaa. Päätän aina siivouksen jälkeen, että nyt en päästä syntymään sotkua, mutta... Muutamassa päivässä kertyy puolikäyttöistä vaatetta, lehtiä, papereita, kaikenlaista, hyvistä päätöksistä huolimatta.

Vierailija
15/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:16"]

Pha. Minä olen työssäkäyvä yh jolla on harrastavia lapsia. Miksi puoli tuntia päivässä järjestelyyn olisi lasten kanssa vietetystä ajasta pois? Koneet pesevät tiskit ja pyykit ja tyhjentämiseen, ripustamiseen ja viikkaamiseen menee kymmenen minuuttia ajasta. Samalla voi vaikka jutella jonkun kanssa. Toki en katso vain elämäsalkkarittanssiikokkien kanssa joten voi senkin ajan vaikka ulkoilla tai seurustella.

[/quote]

Riippuu myös lasten iästä, miten siistinä pystyy kodin pitämään, esim .teinit voivat jo auttaa itsekin siivouksessa esim. oman huoneen siistinäpitämisessä, tyhjentää tiskikoneen, viedä roskat, pestä pyykkiä jne. Kolmen pienen taaperon kanssa kodin jatkuva siistinä pitäminen on jo paljon haastavampaa, ihan pelkästään siksi, että pienet tuovat hiekkaa kengissään/vaatteissaan paljon mukanaan sisään (vaikka kuinka yrittää olla tarkka), lisäksi pienet tahmakädet tuntuvat ehtivän jokapaikkaan kodin ikkunapinnoille... Lisäksi jos vielä omistaa pikkulapsiperheessä koiran/kissan/kanin jne nekin tuovat sotkua, karvaa yms.

Se, että sinulla pysyy paikat siistinä, voi olla syynä lasten ikärakenne, lemmikittömyys, enemmän vapaa-aikaa kuin esim. pitkänmatkan työläisellä jne. Yksinkertaista ajatella, että meillä kaikilla olisi samat elämäntilanteet kuin sinulla!

Ja toden totta; meillä on aina kotona siistiä, pinnat kiiltävät, on pölytöntä ja hiekatonta, mutta se vaatii  meidän pikkulapsitaloudessa sen, että imuroin ihan-joka-päivä, pesen pyykkiä ihan-joka-päivä, pyyhin rätillä pinnat ihan-joka-päivä! Muuhun ei jääkään sitten aikaa... Esim. harrastuksiin. '

Meillä voi olla myös ihan eri "siisteysstandardit" minun mielestäni jollakin voi olla ihan paskaista, kun toinen ajattelee, että on siistiä, kun tavarat on paikallaan, minä näen taas jälkiä ovissa, keittiön ovissa, tahroja lattialla jne... Minusta siistiä ei ole se, että kaikki tavarat ovat paikallaan, vaan se vaatii pölytöntä ja tahratonta kotia, jossa pinnat kiiltävät.

Vierailija
16/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:16"]

[/quote]

Riippuu myös lasten iästä, miten siistinä pystyy kodin pitämään, esim .teinit voivat jo auttaa itsekin siivouksessa esim. oman huoneen siistinäpitämisessä, tyhjentää tiskikoneen, viedä roskat, pestä pyykkiä jne. Kolmen pienen taaperon kanssa kodin jatkuva siistinä pitäminen on jo paljon haastavampaa, ihan pelkästään siksi, että pienet tuovat hiekkaa kengissään/vaatteissaan paljon mukanaan sisään (vaikka kuinka yrittää olla tarkka), lisäksi pienet tahmakädet tuntuvat ehtivän jokapaikkaan kodin ikkunapinnoille... Lisäksi jos vielä omistaa pikkulapsiperheessä koiran/kissan/kanin jne nekin tuovat sotkua, karvaa yms.

Se, että sinulla pysyy paikat siistinä, voi olla syynä lasten ikärakenne, lemmikittömyys, enemmän vapaa-aikaa kuin esim. pitkänmatkan työläisellä jne. Yksinkertaista ajatella, että meillä kaikilla olisi samat elämäntilanteet kuin sinulla!

Ja toden totta; meillä on aina kotona siistiä, pinnat kiiltävät, on pölytöntä ja hiekatonta, mutta se vaatii  meidän pikkulapsitaloudessa sen, että imuroin ihan-joka-päivä, pesen pyykkiä ihan-joka-päivä, pyyhin rätillä pinnat ihan-joka-päivä! Muuhun ei jääkään sitten aikaa... Esim. harrastuksiin. '

Meillä voi olla myös ihan eri "siisteysstandardit" minun mielestäni jollakin voi olla ihan paskaista, kun toinen ajattelee, että on siistiä, kun tavarat on paikallaan, minä näen taas jälkiä ovissa, keittiön ovissa, tahroja lattialla jne... Minusta siistiä ei ole se, että kaikki tavarat ovat paikallaan, vaan se vaatii pölytöntä ja tahratonta kotia, jossa pinnat kiiltävät.
[/quote] mistä tuo pakkomielteinen toimintasi on peräisin?

Vierailija
17/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän tarttee mitään tekosyitä? Olen vain luonteeltani saamaton tohelo, joka saa sotkua aikaan jo pelkästään hengittämällä. 

Vierailija
18/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sottapytty mies. En jaksa joka päivä kerätä miehen unohtamia astioita olohuoneesta. Enkä halua yksin tehdä kaikkia kotitöitä. Jääkaappi kaipaa kipeästi pesua ja pakastin sulattamista, mun mielestä olisi nyt miehen vuoro. Mies ei jostain syystä kuule ollenkaan, kun sanon sen siivottomuudesta.

Vierailija
19/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:16"] Pha. Minä olen työssäkäyvä yh jolla on harrastavia lapsia. Miksi puoli tuntia päivässä järjestelyyn olisi lasten kanssa vietetystä ajasta pois? Koneet pesevät tiskit ja pyykit ja tyhjentämiseen, ripustamiseen ja viikkaamiseen menee kymmenen minuuttia ajasta. Samalla voi vaikka jutella jonkun kanssa. Toki en katso vain elämäsalkkarittanssiikokkien kanssa joten voi senkin ajan vaikka ulkoilla tai seurustella. [/quote]   Riippuu myös lasten iästä, miten siistinä pystyy kodin pitämään, esim .teinit voivat jo auttaa itsekin siivouksessa esim. oman huoneen siistinäpitämisessä, tyhjentää tiskikoneen, viedä roskat, pestä pyykkiä jne. Kolmen pienen taaperon kanssa kodin jatkuva siistinä pitäminen on jo paljon haastavampaa, ihan pelkästään siksi, että pienet tuovat hiekkaa kengissään/vaatteissaan paljon mukanaan sisään (vaikka kuinka yrittää olla tarkka), lisäksi pienet tahmakädet tuntuvat ehtivän jokapaikkaan kodin ikkunapinnoille... Lisäksi jos vielä omistaa pikkulapsiperheessä koiran/kissan/kanin jne nekin tuovat sotkua, karvaa yms. Se, että sinulla pysyy paikat siistinä, voi olla syynä lasten ikärakenne, lemmikittömyys, enemmän vapaa-aikaa kuin esim. pitkänmatkan työläisellä jne. Yksinkertaista ajatella, että meillä kaikilla olisi samat elämäntilanteet kuin sinulla! Ja toden totta; meillä on aina kotona siistiä, pinnat kiiltävät, on pölytöntä ja hiekatonta, mutta se vaatii  meidän pikkulapsitaloudessa sen, että imuroin ihan-joka-päivä, pesen pyykkiä ihan-joka-päivä, pyyhin rätillä pinnat ihan-joka-päivä! Muuhun ei jääkään sitten aikaa... Esim. harrastuksiin. ' Meillä voi olla myös ihan eri "siisteysstandardit" minun mielestäni jollakin voi olla ihan paskaista, kun toinen ajattelee, että on siistiä, kun tavarat on paikallaan, minä näen taas jälkiä ovissa, keittiön ovissa, tahroja lattialla jne... Minusta siistiä ei ole se, että kaikki tavarat ovat paikallaan, vaan se vaatii pölytöntä ja tahratonta kotia, jossa pinnat kiiltävät. [/quote] mistä tuo pakkomielteinen toimintasi on peräisin?

[/quote]

Ei mulla mitään pakkomiellettä ole, kunhan tykkään siististä kodista. Ärsyttää vain yllä olevan ihmisen ylimielisyys siitä, että kun itse kokee helppona kodin siistinä pitämisen, se ei todellakaan ole toisille välttämättä yhtä helppoa, ärsyttää sellainen yksinkertaisuus ja yleensä sellaiseen ylimielisyyteen myös liittyy osittainen itsepetos, kuten yllä; siistiä on kun tavarat on paikallaan... Ja todellakin ymmärrän, jos muilla ei ole aina siistiä.

Vierailija
20/25 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:16"]

[/quote]

No kivat sulle, jos menee vain kymmenen minuuttia. Minulle kotitöistä eniten menee aikaa ruoanlaittoon ja keittiön siivoukseen, toiseksi eniten pyykkihuoltoon. Jäljellä olevaa aikaa en käytä nurkkien nuohoukseen vaan  vaikka tanssii kokkien kanssa -ohjelmaa katsoen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä