steiner-lukio on täysi vitsi
http://steinerkasvatus.fi/index.php?page=copylukioops
Lukekaa nyt vaikka. Voi luoja.
Kommentit (57)
11, valoitatko vähän, miksi tuo tulppaanien tuleva mätäneminen oli sinusta jotenkin kauheaa. Kyllähän normipäiväkodissakin puhutaan elämän kiertokulusta.
Olen tullut siihen tulokseen, että Steinerkoulun käyneet aikuiset ovat hieman erikoisia, eikä aina niin positiivisella tavalla. Toisaalta taas, en tiedä johtuuko tämä erikoisuus steinerkoulusta vai siitä, että kyseisten ihmisten perheiden ajattelutavat ja käytös poikkeavat tavanomaisesta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 09:50"]11, valoitatko vähän, miksi tuo tulppaanien tuleva mätäneminen oli sinusta jotenkin kauheaa. Kyllähän normipäiväkodissakin puhutaan elämän kiertokulusta.
Olen tullut siihen tulokseen, että Steinerkoulun käyneet aikuiset ovat hieman erikoisia, eikä aina niin positiivisella tavalla. Toisaalta taas, en tiedä johtuuko tämä erikoisuus steinerkoulusta vai siitä, että kyseisten ihmisten perheiden ajattelutavat ja käytös poikkeavat tavanomaisesta.
[/quote]
Suureksi osaksi varmaan ihan jo siitä kasvatustavasta johtuu... Ei sitä pidä niin kummallisena jos siihen on kasvanu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:50"]
http://steinerkasvatus.fi/index.php?page=copylukioops Lukekaa nyt vaikka. Voi luoja.
[/quote]
Siis mitä mä just luin?! :D Oisko tää tarpeeksi internetiä tältä päivältä...
Mää olin kouluaikoina jonku harjottelun siellä päiväkodin puolella tekemässä. Aivan kerrassaan ihana paikka, ihanaa ruokaa, kivasti sisustettu lasten ehdoilla, hoitajat ihania ja empaattisia ja heillä oli ihan mahtavat välit vanhempiin. Esim jos yksi hoitajista sairastui niin joku vanhemmista saattoi tulla sijaistamaan. MUTTA muuten se meniki multa aivan ylihilseen, ne asiat mistä siellä puhuttiin jne oli kyllä täyttä aivopesua ei vaan lapsia vaan myös mua kohtaan. Alkoi suorastaan hirvittää. Myös mulla tuli siellä semmonen kommuuni-fiilis, melkein kaikki lapset ja vanhemmat asui samoissa taloissa päiväkodin vieressä. Joskus tuo voi toki olla hyväki juttu, mutta nyt ei ollu. Joten vaikka onki ihana paikkana, niin ajatusmaailmoista iso osa siellä on ihan perseestä.
Kyllähän sekin jotain kertoo että steinerlukiota käydän 4 vuotta, kun muualla pääsäntöisesti 3 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Totta, nillä on usein vähän himmeä ajattelutapa. Kai vuosien aivopesu väkisinkin jättää jälkensä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 10:40"]Kyllähän sekin jotain kertoo että steinerlukiota käydän 4 vuotta, kun muualla pääsäntöisesti 3 vuotta.
[/quote]
Steinerlukio kestää neljä vuotta siksi, että yksi vuosi menee muuhun kuin opiskeluun. Lukion kolmas vuosi matkustetaan, tehdään näytelmä ja suurehko projektityö. Samat ylioppilaskirjoitukset kuin muissakin kouluissa.
Pimeetä hörhöilyä.
Sopii erityisesti heikkolahjaisille ja muille erityisille.
Fiksut perusteet, hauskasti esitettynä. Jos vielä toimivat sen mukaan, niin kaikki hyvin. Lapseni koulussa käytetään "hienoja"lauseita, eikä mikään toimi käytännössä.
Steinerissa on tavallista enemmän oppimis- ja käytöshäiriöisiä. Kun lapsi ei ole koulukypsä jotkut vanhemmat laittavat mieluummin steineriin kuin starttiluokalle.
Tiedän yhden naisen joka kävi steiner-koulua. Vaikutti ihan normaalilta tytöltä, tosin hänestä tuli narkomaani...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 10:40"]Kyllähän sekin jotain kertoo että steinerlukiota käydän 4 vuotta, kun muualla pääsäntöisesti 3 vuotta. [/quote] Steinerlukio kestää neljä vuotta siksi, että yksi vuosi menee muuhun kuin opiskeluun. Lukion kolmas vuosi matkustetaan, tehdään näytelmä ja suurehko projektityö. Samat ylioppilaskirjoitukset kuin muissakin kouluissa.
[/quote]
Koko vuosi välivuosiko? Johan tuossa unohtuu monet opitut asiat.
Steinerkoulusta on saapunut tavalliseen peruskouluumme yläluokille joka vuosi muutamia, koska vanhemmat eivät ole olleet tyytyväisiä Steinerkoulun opetukseen. Nämä oppilaat ovat lähes poikkeuksetta heikompia, yhteistyökyvyttömämpiä ja heiltä on puuttunut kyky itsenäiseen työskentelyyn ja oma-aloitteelliseen toimintaan. Lisäksi heidän tiedot ja taidot ovat todella puutteellisia joissakin asioissa, ei toki kaikissa. En koskaan laittaisi lastani kyseiseen opinahjoon - millään luokka-asteella.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 11:07"]
Tiedän yhden naisen joka kävi steiner-koulua. Vaikutti ihan normaalilta tytöltä, tosin hänestä tuli narkomaani...
[/quote]
Martinan narkkarisiskokin oli steinerissa.
Ystäväni pääsi vuosien yrittämisen jälkeen steinerista maakunnan oikikseen ja oli vuosikurssinsa ainut yliopistoon päässyt. Sanoi, että opiskelu on niin erilaista, monet eivät koskaan opi ns. Pitkäjänteistä opiskelutaktiikkaa kun aina tehdään vaan "oman itsensä ehdoilla". Eikä lukemaan ole pakko oppia ekana kouluvuonna, jos lapsi ei halua.
Omasta mielestäni arvot ovat kauniita ja kuten joku yllä totesi esim. ruoan ja sisutuksen olevan ihania ja henkilökunnan lämpimiä. Kääntöpuolena taas villit ja remuisat luokat, kun kurinpitoon ja työrauhaan ei samallailla panosteta.
Toisaalta, vaikka pidänkin steinerkoulua osittain höpöhöpöpna, niin samaa mieltä olen nykyisestä koulujärjestelmästä, jossa painotetaan niin paljon teoreettisia aineita. Käytännön asiat, sosiaaliset taidot ja elämänhallinta ovat aivan retuperällä. Jotain tarttis tehdä, mutta peruskoulu nykyisellä mallilla ei tilannetta pelasta, kuten ei steinerkoulukaan.
Itse olen vähän hippimäinen ja olisin toivonut tyttäreni menevän steiner-lukioon. Tyttö kävi tutustumispäivässä ja ilmoitti että on liian tavallinen tuohon kouluun.
Up!