Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muiden kokemukset kiinnostaa! Onko terveyskeskusten puhelimiin vastaavat oikeasti juuri ne hirveimmät hoitajat?

Vierailija
27.08.2021 |

Mulle on käynyt monesti niin, ja vieläpä muutamalla eri paikkakunnalla asuessani, että se ensikontakti terveyskeskukseen on todella tympeä ja vastenmielinen. Mutta sitten siellä terveyskeskuksessa henkilökunta on ihan ok tai jopa mukavia.

On tullut mieleen, että pistetäänkö ne kaikkein veemäisimmät ja epäpätevimmät pois muiden jaloista ja potilaita kiusaamasta puhelimeen, missä ne ei saa aikaan niin paljon vahinkoa?

Kommentteja, kokemuksia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa on osastonsihteerit, jotka eivät ikinä tee hoitotyötä ja jossain hoitajat vuorottelevat. Moni hoitaja saattaa kokea sen puhelimeen vastailun ja takaisin soittelun veemäisenä hommana ja käyttäytyy siksi niin?

Vierailija
2/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain paikoissa on osastonsihteerit, jotka eivät ikinä tee hoitotyötä ja jossain hoitajat vuorottelevat. Moni hoitaja saattaa kokea sen puhelimeen vastailun ja takaisin soittelun veemäisenä hommana ja käyttäytyy siksi niin?

Nykyään joissain paikoissa osallistuvat osastonsihteerit hoitotyöhön, silloin vaaditaan lähi/perushoitajan koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipahan nyt vain mieleen tosi kurja juttu. Siis se että tosi monet ihmiset todellakin toimii tunteidensa mukaisesti.

Jos jokin puuha on miellyttävää - se tehdään hyvin.

Jos jokin puuha on inhottavaa - se tehdään huonosti.

Ja jostain syystä juuri hoitoalalla monet työntekijät on tuolla lailla tunteidensa orjia. Ja mitä pidempään he hoitoalalla jatkavat sitä enemmän he alkavat tuntea inhoa, oikeastaan kaikkia puuhia kohtaan. Joten sitten he eivät tee puuhiaan vain huonosti vaan ihan tietentahtoen törkeästi.

Mielisairaita ihmisiä.

Mutta niin, onhan tuossa pieni logiikka: jos et tykkää jostain puuhasta niin tee se tahallasi mahdollisimman törkeästi, joten etpähän joudu siihen puuhaan enää, vastaisuudessa saat muuta puuhaa. Kaipa jonkun mielestä tuo logiikka voi jopa toimia, joskus harvoin yksittäistapauksissa. Mutta kun on koko terveyskeskus täynnä työntekijöitä jotka toimivat tuon logiikan mukaisesti päivät pitkät kaikissa puuhissa niin ei, se logiikka ei enää toimi. Kaikki ovat vain jumissa puuhissa joita he inhoavat, työpaikalla jota he inhoavat, elämässä jota he inhoavat, inhoavat, inhoavat, inhoavat!

Vierailija
4/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi palkitseva tunne kun itse hoitaa aina epämiellyttävätkin hommat hyvin niij sitten kun itse tarvitset jotain palvelua niin kaikki on jotain ihan haistapaska tasoa.

Vierailija
5/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa missä julkinen terveydenhoito on suoraan sanottuna kamalaa niin ainoan ilonpilkahduksen saa kun soittaa hoitajalle. Todella mukavia ja ammattitaitoisia hoitajia on ainakin itselleni aina kohdalle osunut. Toisin kuin lääkäreistä tuntuu osuvan ne kaikkein ikävämmät.

Vierailija
6/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipahan nyt vain mieleen tosi kurja juttu. Siis se että tosi monet ihmiset todellakin toimii tunteidensa mukaisesti.

Jos jokin puuha on miellyttävää - se tehdään hyvin.

Jos jokin puuha on inhottavaa - se tehdään huonosti.

Ja jostain syystä juuri hoitoalalla monet työntekijät on tuolla lailla tunteidensa orjia. Ja mitä pidempään he hoitoalalla jatkavat sitä enemmän he alkavat tuntea inhoa, oikeastaan kaikkia puuhia kohtaan. Joten sitten he eivät tee puuhiaan vain huonosti vaan ihan tietentahtoen törkeästi.

Mielisairaita ihmisiä.

Mutta niin, onhan tuossa pieni logiikka: jos et tykkää jostain puuhasta niin tee se tahallasi mahdollisimman törkeästi, joten etpähän joudu siihen puuhaan enää, vastaisuudessa saat muuta puuhaa. Kaipa jonkun mielestä tuo logiikka voi jopa toimia, joskus harvoin yksittäistapauksissa. Mutta kun on koko terveyskeskus täynnä työntekijöitä jotka toimivat tuon logiikan mukaisesti päivät pitkät kaikissa puuhissa niin ei, se logiikka ei enää toimi. Kaikki ovat vain jumissa puuhissa joita he inhoavat, työpaikalla jota he inhoavat, elämässä jota he inhoavat, inhoavat, inhoavat, inhoavat!

PS. "Tästä minä tykkään - tähän minä panostan, lisää tätä!"

"Onpas inhottavaa puuhaa - tämän minä teen pas kasti!"

Ihmiset ovat sairaita.

Vierailija
7/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa missä julkinen terveydenhoito on suoraan sanottuna kamalaa niin ainoan ilonpilkahduksen saa kun soittaa hoitajalle. Todella mukavia ja ammattitaitoisia hoitajia on ainakin itselleni aina kohdalle osunut. Toisin kuin lääkäreistä tuntuu osuvan ne kaikkein ikävämmät.

Hei, mitä mieltä olet keskussairaalasta, uskaltaako mennä? Pieni operaatio kyseessä.

Vierailija
8/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut aina ystävällinen ja asiantunteva hoitaja. :) Puhelimessa varsinkin.

Vierailija
9/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vain huonoja kokemuksia terveyskeskuksista, sekä puhelimessa että paikan päällä. Jos ei suoraan äksyillä niin ilmeettömästi printataan joku hoito-ohje, jonka olen itse jo aiemmin löytänyt netistä ja käsketään tarkkailemaan olotilaa. Kohtelu kannustaa olemaan hakeutumatta hoitoon tai menemään yksityiselle. Luulen, että tämä on tarkoituskin.

Vierailija
10/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin vanhentunutta tietoa - nykyään hoidon tarpeen arviointi edellyttää sairaanhoitajan tutkintoa eli amk-koulutusta. Lähi/perushoitajat eivät enää tee hoidon tarpeen arviointia eli tuota terveyskeskusren puheluihin vastaamista.

Vierailija
11/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun terveyskeskuksesta ei edes saa soittoaikaa, ei ole saanut moneen kuukauteen!

Vierailija
12/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelintyö on ihan järjettömän raskasta. Siinä on lähes tauotta kontakteja, jotka purkavat pahaa oloaan kasvottomalle vastaajalle.

Vierailija
13/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan riippuu siitä kenet saa käsiinsä. Yksi niistä on sellainen haistapaska tapaus jonka saisi laitaa varhaiseläkkeelle. Siltä saa tosi huonoa palvelua tiskiltäkin, siis lehmämäisin tapaus ikinä. Sitten on yksi nuori likka ja ne nyt on nuoria, ihan ok, herkkä tapaus. Ja sitten on mun lemppari. Se on kuin mummolleen soittaisi ja saa aina niin lämpimän ja valloillavan vastaanoton ettei ikinä. On myös kasvokkain aivan ihana ihminen. 

Vierailija
14/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, tuuriako vain, että korona-aikaan hoitohenkilökunta on ollut ystävällisempää kuin usein aiemmin. Jännä, voisi jopa olettaa toisinpäin jos kuormittavaa. Mutta ehkä joidenkin ihmisten yhteisöllisyyden tunne on kasvanut ja myötätuntoisista tullut entistä enemmän sellaisia kovina aikoina. Olen ollut ihan liikuttuneen ilahtunut.

Vierailija
15/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että laitetaan ne pahimmat eturintamaan, niin pääsee muutkin lääkäriin kuin ap ja hänen räkänokkkansa.

Vierailija
16/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus vuosia sitten tehnyt hoidontarpeen arviointia puhelimessa terveydenhoitajana. Suhteellisen raskasta ottaa päivästä toiseen haukkuja vastaan, hoitajat yleensä syyttömiä siihen miten asiat on järjestetty esim. Resurssit. Varmaan pilasin monen päivän. Sitten se hoidon tarpeen arvio.. Lääkäri olisi oikea ihminen arvioimaan kiireellisyyttä ja hoitoa, ei koulusta valmistunut vihreä hoitaja.

Vierailija
17/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko siitä, että olen mies, en tiedä mutta ne harvat kerrat kun olen joutunut puhelimella aikaa varaamaan, niin olen esitellyt itseni ja kertonut ongelman ja yleensä aika on järjestynyt hyvin nopeasti ja muistaakseni silloinkin vielä kysytty, että pärjäänkö siihen asti kotona. Ei ole valittamista, päinvastoin.

Vierailija
18/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin vanhentunutta tietoa - nykyään hoidon tarpeen arviointi edellyttää sairaanhoitajan tutkintoa eli amk-koulutusta. Lähi/perushoitajat eivät enää tee hoidon tarpeen arviointia eli tuota terveyskeskusren puheluihin vastaamista.

En tarkoittanut hoidonarviointia vaan hoitotyötä. Itselläni on muutettu osastonsihteerin työnkuvaa niin, että teen osan jutuista, jotka ennen teki hoitaja.