Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksanko miehen velan?

Vierailija
26.09.2014 |

Miehelleni on kertynyt yli 5000 euroa luottokorttivelkaa ennen tapaamistamme ja tapaamisen alkuaikana mm. autonkorjauskustannuksista. Nyt kun asumme yhdessä, tuo velka on alkanut näkyä ja tuntua minunkin taloudessani. Meillä on omat tilit, josta laitamme yhteiselle tilillemme kumpikin saman summan (meillä on samansuuruiset tulot), joka menee asumiseen, auton ylläpitoon, vakuutuksiin, ruokaan ym. tarpeelliseen. Olimme sopineet, että puolet palkasta kumpikin pitää itse ja maksaa sillä omia menojaan ja voi vaikka säästää ym. Nyt mies on koko ajan kuulemma rahaton tuon velan takia ja tuiskii minulle, että minulla on rahaa ja hänellä ei. Pitäisikö mun maksaa tuota miehen velkaa pois? 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en maksaisi. Itse on velkansa hankkinut.

Vierailija
42/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kumpikin suurentaisitte osuuttanne minkä laitatte käyttötilille ja ottaisitte miehen velan osaksi kikuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa kun tiuskii. Eri juttu jos pyytää.

Vierailija
44/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette tuollaisia 50/50 -jakoja, jos siihein ei toisella ole varaa?

Vierailija
45/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi. Miehen kannattaa ottaa yhteyttä velkojiinsa ja sopia miten velka maksetaan niin että hänelle jää tarpeeksi varoja elämiseenkin. 

Vierailija
46/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa. Mies vain haluaa elääyli varojensa.

Vierailija
47/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:56"]En maksaisi. Miehen kannattaa ottaa yhteyttä velkojiinsa ja sopia miten velka maksetaan niin että hänelle jää tarpeeksi varoja elämiseenkin. 
[/quote]

Heillä on yhteinen kassa elämiseen. Mies vain haluaa kuluttaa enemmän kuin hänellä on varaa.

Vierailija
48/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehellä velkaa n. 5000€. Jos nettopalkka olisi kuussa 2000€, joista puolet menevät taloudenhoitoon (kaikki kiinteät kustannukset) ja ruokaan. Miehelle jää 1000€ käyttörahaa. MIHIN miehen rahat menevät? Jos hän lyhentää velkaa niin tunnollisesti kuin antaa sinun ymmärtää niin senhän pitäisi jo olla kuitattu.

Vierailija
49/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:56"]

Miksi teette tuollaisia 50/50 -jakoja, jos siihein ei toisella ole varaa?

[/quote]

Tämä vinkki saatiin talouden pyörittämiseen uusperheessä. Miehellä on kaksi lasta aiemmasta liitostaan, minulla ei ole lapsia. Lapset asuvat puolet ajasta meillä ja puolet miehen exällä. Ex saa lapsilisät ja hoitaa esim. lasten vaatetusta, mutta meidän yhteisistä kuluista maksetaan myös lasten menoja. Miehellä menee rahaa tietysti myös lapsiin. Hän on itse sanonut, ettei minun pidä maksaa lasten menoja, sillä hän ja exänsä hoitavat ne.

Vierailija
50/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 10 000€ velkaa ja nettopalkkaa jäi 1700€. Vähän reilussa vuodessa maksoin kokonaan pois. Miehesi elää yli varojensa. Vaikka maksaisitkin velan, miehesi tulisi hankkimaan tuolla kulutustyylillä vain lisää velkaa sinun maksettavaksesi.

Vierailija
51/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi, ainakaan kokonaan. Mutta niin kauan, kun velkaa on, se voitaisiin ottaa huomioon yhteisessä taloudessa.

Toistaalta, jos itselle ei olisi iso juttu pistää tuo viisi tonnia velkoihin niin voisin kertaluontoisesti sen tehdäkin, hyväntahdon eleenä ja näyttääkseni että me ollaan yksikkö.

Ja pitäisin silmällä ukon rahankäyttöä, että en jäisi yhteisissä menoissa pahasti alakynteen. Ihan vaan sen takia, että jos koko talous 'vuotaa' sen takia, että meillä (teillä) on erilaiset rahankäyttötavat niin se on aika paha riidanaihe.

Vierailija
52/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 13 vastasi sen aikaa kun ketjuun oli tullut lisää vastauksia.

Vaikuttaa siltä, että mies elää yli varojensa. Ei kaikkee tarvii saada ja oikea mies vastaa omista veloistaan. Sille jää kuitenkin tassuun enemmän nyt kun yksin eläessään.

Vierailija
53/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiuskiminen on kyllä törkeää, kun on itse tilanteensa aiheuttanut. Sinuna pitäisin kiinni siitä, että hoitaa velkansa itse, mutta olisin sitten suurpiirteinen jossain muissa asioissa ja tavallaan huomaamatta hiukan auttaisin miestä mäessä.

Vierailija
54/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai maksat. Te olette nyt yhteistalous, niin velatkin ovat yhteiset. Mitä järkeä olla yhdessä, jos kaikki rahat/velat/laskut/saatavat eivät ole yhteisiä.

Vierailija
55/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin maksaakin, jos oltaisiin naimisissa tai pitkäaikaisessa (mitataan vuosissa) suhteessa. Mutta muutaman kuukauden suhteessa en todellakaan. Ja sellaisen miehen kanssa, joka tiuskii minujlle siitä, että hän on elänyt yli varojensa, ei pitkäaikaista suhdetta varmaan syntyisikään. En tykkää, että mulle tiuskitaan, enkä siedä sitä, että omista mokista syytetään muita.

Vierailija
56/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Miehen velkoja kuulu maksaa, Mies maksaa itse velkansa. Hommaa itsellesi Mies.

Keskenkasvuiset pojat on eri juttu, isi tai äiti antaa rahaa kun poika itkee ja vinkuu.

Typerää kiukutella rahasta toiselle sen takia että toinen on hoitanut asiansa ja itse on persaukinen.

Olisi ajanut vanhemmalla/halvemmalla autolla tai sotkenut fillarilla jos ei autoon ollut varaa.

Sano sille että lapsia elätetään, ei aikuista miestä.

Vierailija
57/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa. Äläkä varsinkaan kun tiuskii sinulle omien virheidensä takia. Miettisin jopa onko suhteella tulevaisuutta tuollaisen miehen kanssa...

Vierailija
58/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se velka on tehty ENNEN suhdetta. Eli ei nyt ole kyse tämän velan suhteen mistään "yhteistaloudesta"! Lisäksi velkaa otettu tosi hölmösti johonkin auton kunnostamiseen.

Älä ap missään tapauksessa maksa tuota velkaa.

Ap, kirjoitat, että "Yhteisistä kuluista maksetaan myös lasten menoja" - sähän siis jo osallistut miehesi kuluihin!

Vierailija
59/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlainen tilanne, tosin mitään yhteiskassaa ei sinänsä ole käytössä. Miehellä oli tavatessamme raha-asiat aika levällään. Ilmoitti halunsa saada asiansa kuntoon siltä osin ja minä sitten selvitin kaikki velat ja laskeskelin miten mies saisi ne parhaiten hoidettua.

Itse olen maksanut miehen velkoja suoraan muutaman satasen verran, ihan sellaisia akuutteja juttuja, jotta ainakaan ne eivät turhaan aiheuta enää lisätaakkaa. Mies ei tuosta kyllä oikein ilahtunut, mutta minkäs teki.

Mies on nyt lyhentänyt velkojaan ihan mukavasti ja kaikki on saatu nyt hoidettua velkojien suuntaan niin, että homma pyörii ja velat lyhenevät aikanaan. Kovin paljoa miehelle ei ylimääräistä rahaa jää, maksaa juoksevista kuluista sen minkä pystyy ja minä maksan loput. Omaa talouttani tuo ei rasita, olenhan kaikki samat kulut maksanut yksinäni aikaisemminkin. Toki ruokakulut ovat yhteenmuuton mukana kasvaneet, mutta mies tosiaan osallistuu sen mukaan mitä pystyy.

Meillä tämä on hyvin toiminut. Mies on ottanut vastuun omista rahasotkuistaan, minä sitten tuen arjessa näissä juoksevissa kuluissa. Enkä yhtään epäile sitä, että kun velkataakka miehellä helpottaa, etteikö osallistuisi enemmän arjen kuluihin.

Vierailija
60/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma valinta.

Itse maksaisin, kuten tälläkin hetkellä osallistun maksamaan vaimoni ex-miehen aiheuttamia velkoja. Ai miksi niin teen? Koska elän vaimoni kanssa toivon mukaan kuolemaani saakka ja miellän tuon velan meidän velaksemme, joka rajoittaa tekemisiämme niin kauan, kun se on tuolla olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän