Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksanko miehen velan?

Vierailija
26.09.2014 |

Miehelleni on kertynyt yli 5000 euroa luottokorttivelkaa ennen tapaamistamme ja tapaamisen alkuaikana mm. autonkorjauskustannuksista. Nyt kun asumme yhdessä, tuo velka on alkanut näkyä ja tuntua minunkin taloudessani. Meillä on omat tilit, josta laitamme yhteiselle tilillemme kumpikin saman summan (meillä on samansuuruiset tulot), joka menee asumiseen, auton ylläpitoon, vakuutuksiin, ruokaan ym. tarpeelliseen. Olimme sopineet, että puolet palkasta kumpikin pitää itse ja maksaa sillä omia menojaan ja voi vaikka säästää ym. Nyt mies on koko ajan kuulemma rahaton tuon velan takia ja tuiskii minulle, että minulla on rahaa ja hänellä ei. Pitäisikö mun maksaa tuota miehen velkaa pois? 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. Miehen elatusmaksut ovat niin suuret, että hänelle ei jää rahaa omaan elämiseen. Uskon, että velanmaksuun ei miehelläsi riitä rahaa niin, että velka kuittaantuisi. Mutta mitä jos myisitte tuon auton jonka kunnostamiseen velka on otettu?

Vierailija
22/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 € / kk velanmaksuun on mieheltäsi kyllä tosi vähän. Hänellehän jää 800 € omaan käyttöön?

Mihin ihmeeseen se kaiken tuon hassaa?

Et missään tapauksessa maksa.

Mies voisi maksaa velkaansa ihan helposti 500 €/kk. Äijä kusettaa sua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:03"]

Totta kai maksat. Te olette nyt yhteistalous, niin velatkin ovat yhteiset. Mitä järkeä olla yhdessä, jos kaikki rahat/velat/laskut/saatavat eivät ole yhteisiä.

[/quote]

No mä olen kyllä samaa mieltä.

Ja jos tässä olisi tilanne, jossa nainen asuisi miehen kanssa, naisella olisi kaksi lasta ja tuo velka, eikä paremmin toimeen tuleva mies suostuisi tulemaan taloudellisesti vastaan, niin johan nousisi älämölö täälläkin mammojen keskuudessa.

Vierailija
24/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 52: tuo tilanne ei voi olla totta, että miehesi kaikki rahat menevät elareihin, eikä omaa elämiseen jää mitään.

Niitä maksuja kohtuullistetaan tulojen mukaan. Lisäksi niistä voi saada vapautuksen joko osittain tai kokonaan.

Vierailija
25/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo velka on tullut miehelle pakollisista menoista mm. auton remontista eikä uhkapelien tai ryyppäämisen tms. vuoksi niin miksi ap ei voi maksaa isompaa osaa pariskunnan menoista kunnes mies on maksanut velkansa? Kuitenkin aina voi jokaiselle sattua jotain isoja yllätys menoja joita ei pystykään maksamaan heti pois.

Vierailija
26/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:24"]

Miehellä ja exällä oli jatkuvasti uusi auto, mutta kuitenkin tuo velka on syntynyt auton korjauskustannuksista....? Hmm.

[/quote]

Osta auto, jos tuo ihmetyttää. Viimesin huollon hinta oli 870€. Jarrujen korjaaminen 2500€. En siis yhtään ihmette tuota lainan suuruutta, mutta takaisin maksun takkuilu kyllä hieman ihmetyttää.

[/quote]

Mulla on "aina" ollut auto, eikä koskaan uutta, vaan vanha ja paljon ajettu. Korjauksiin menee välillä rahaa - ei kuitenkaan koskaan niin paljoa, että se aiheuttaisi monen tonnin velat! Siinä vaiheessa olisi ehkä kannattanut miettiä, korjauttaako vanhaa noin isolla rahalla vai vaihtaako jo samalla uudempaan jossa ei niin paljoa laitettavaa ehkä olisi.

En minä sitä sano ettäkö tuo olisi mahdoton yhtälö, toki auto on voinut olla miehellesi niin mieluinen että ei ole raskinut siitä luopua. Tyhmäähän se toki on, siitä ei tarvinne keskustella. Onko miehesi niin tyhmä? Vai voisiko valehdella...?

Vierailija
27/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Onko miehelläsi omaisuutta? Jos on, toimi näin. Ehdota miehellesi avioliittoa. Lupaat maksaa hänen velkansa (tietenkin suullisesti). Kun olet näin tehnyt, eroa välittömästi. Näin saat puolet miehen omaisuudesta, reaalisoi se ja hanki Talliinasta uudet bosat. Mies saataa ehdottaa jotain pikkumaista avioehtoa, mihin et tietenkään suostu.

KJI

Vierailija
28/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:03"]

Totta kai maksat. Te olette nyt yhteistalous, niin velatkin ovat yhteiset. Mitä järkeä olla yhdessä, jos kaikki rahat/velat/laskut/saatavat eivät ole yhteisiä.

[/quote]

No mä olen kyllä samaa mieltä.

Ja jos tässä olisi tilanne, jossa nainen asuisi miehen kanssa, naisella olisi kaksi lasta ja tuo velka, eikä paremmin toimeen tuleva mies suostuisi tulemaan taloudellisesti vastaan, niin johan nousisi älämölö täälläkin mammojen keskuudessa.

[/quote]

Ei kyllä nousisi jos naisella olisi 800€ vielä kaikkien elämiskulujen ja lainanlyhennyksen jälkeen, mihin ihmeeseen tarvii 200€/viikko ylimääräistä? Eihän miehet edes ostele mitään meikkejä, vaatteita ja muuta turhuutta kuten jotkut naiset ostavat ja väittävät tarvitsevansa sadannet kengät.

Vierailija
29/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ap: n kannattaisi nyt hieman harkita tilannetta. Kysy mieheltä mihin hän käyttää tuon tonninsa. Lyhentääkö oikeasti lainaa? Veikkaan että jos ap maksaa lainan niin sen jälkeen mies käyttää rahaa entistä reilummin omiin juttuihinsa kun oppii että kyllä "äiti" maksaa.

Minä huolehtisin apu tilanteessa ehkäisystä hyvin ja pitäisin varani. Miksi ihmeessä miehellä olisi oikeutta kiukutella kun apu kulutus lisääntyi ja miehelle jää enemmän rahaa kuin ennen yhteen muuttoa. Kuulostaa että yhteiselämästä ei tule helppoa erilaisten rahankäyttötapojen takia...

Vierailija
30/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea teidän yhteiseltä tililtä maksellaan? Ilmiselvästi ainakin asuminen,  ruoka. Maksetaanko myös lasten ruoat? Puhuit vakuutuksesta. Maksetaanko yhteiseltä tililtä myös auton vakuutukset? Bensatkin maksettiin siltä. Maksetaanko sinun bussilippusi?

Mitä muita lasten kuluja välillisesti maksat, kuin vain ruokia? Jos kerran lasten äiti maksaa ne hankinnat, niin mitä miehesi maksaa, kun kerran sinäkin osallistut lasten ruokien ostoon?

Miehellä jää 1000 euroa pelkästään itseensä. Kuinka paljon tuosta menee lapsiin? Mitä kaikkea tuolla tonnilla maksatte itse? Vaatteet, kengät, harrastukset, huvit? Jos laskee, että 250 euroa lasten harrastuksiin yms ja 200 velkoihin, niin miehelle jäisi silti 550 euroa, mikä on enemmän kuin sossun normit yksinäiselle ihmiselle kaikkiin tarpeisiin lääkekulujen ja asumisen lisäksi. Sossunnormien mukaan siihen kuuluu ruoka, vaatteet, liikenne jne. Miksi miehesi ei pärjä tuolla 1000€, varsinkin kun maksaa velkoj vain 2000€?

Jokin ei täsmää tai sitten miehesi valehtelee sinulle. Jos hänellä onkin muita lapsia toisten naisten kanssa ja maksaa näistä ruokkoja, velkoja onkin enemmän, käyttää huumeita tai tuhlaa rahansa peleihin.

Vierailija
31/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:07"]

Mitä kaikkea teidän yhteiseltä tililtä maksellaan? Ilmiselvästi ainakin asuminen,  ruoka. Maksetaanko myös lasten ruoat? Puhuit vakuutuksesta. Maksetaanko yhteiseltä tililtä myös auton vakuutukset? Bensatkin maksettiin siltä. Maksetaanko sinun bussilippusi?

Olemme pyrkineet siihen, että yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteinen eli asuminen, bensat, ruoka, vakuutukset sekä yhteisiä menoja eli jos käymme lasten kanssa leffassa, huvipuistossa, jossakin yhteisellä reissulla tms. Minä vähennän bussilippuni yhteiseltä tililtä.

Mitä muita lasten kuluja välillisesti maksat, kuin vain ruokia? Jos kerran lasten äiti maksaa ne hankinnat, niin mitä miehesi maksaa, kun kerran sinäkin osallistut lasten ruokien ostoon?

Lähinnä ruuat sekä esim. synttärilahjat, lasten ostoksia, kuten kavereidensa synttärilahjat, hieman myös vaatteita ja heidän tarpeitaan (vaikka äitinsä ottaa niistä päävastuun lapsilisien avulla). Miehen vanhemmat ja minun vanhempani sekä miehen exän vanhemmat ostavat lapsille myös vaatteita ja niitä ostamme myös kirpparilta.

Miehellä jää 1000 euroa pelkästään itseensä. Kuinka paljon tuosta menee lapsiin? Mitä kaikkea tuolla tonnilla maksatte itse? Vaatteet, kengät, harrastukset, huvit? Jos laskee, että 250 euroa lasten harrastuksiin yms ja 200 velkoihin, niin miehelle jäisi silti 550 euroa, mikä on enemmän kuin sossun normit yksinäiselle ihmiselle kaikkiin tarpeisiin lääkekulujen ja asumisen lisäksi. Sossunnormien mukaan siihen kuuluu ruoka, vaatteet, liikenne jne. Miksi miehesi ei pärjä tuolla 1000€, varsinkin kun maksaa velkoj vain 2000€?

Kumpikin maksaa omia menojaan omalta tililtä. Eli jos tarvitsen talvikengät, ostan sen omalla rahallani. Tai jos mies päättää lähteä kaveriensa kanssa laivalle tms., hän maksaa ne omalta tililtään. Minäkin olen ihmetellyt, miten paljon mies voi käyttää esim. lapsiin, kun ostamme kutienkin vaatetta yhdessä ja käytän paljon aikaa kirpparien koluamiseen. En oikeasti tiedä, mitä muuta mies maksaa

Jokin ei täsmää tai sitten miehesi valehtelee sinulle. Jos hänellä onkin muita lapsia toisten naisten kanssa ja maksaa näistä ruokkoja, velkoja onkin enemmän, käyttää huumeita tai tuhlaa rahansa peleihin.

Olen pelännyt tuota, että mies pelaa. Sellainen tunne on joskus tullut, kun näen hänen katselevan jotakin sivuja netissä. Olen kysynyt, onko hänellä muutakin velkaa, sillä minullekaan ei aukene, miksi hän ei voi lyhentää velkaa joinakin kuukausina enemmänkin kuin tuon 200 euroa. Jotenkin hirvittää, valehteleeko hän minulle. Että miksi hän on hirveän rahaton jatkuvasti, vaikka hänellä jää 800 euroa kuussa lyhennyksenkin jälkeen käytettäväksi, eikä lapsiin mene todellakaan joka kuukausi rahaa, jota emme maksaisi yhdessä.

[/quote]

Vierailija
32/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:41"]

Mulla sama tilanne. Miehen elatusmaksut ovat niin suuret, että hänelle ei jää rahaa omaan elämiseen. Uskon, että velanmaksuun ei miehelläsi riitä rahaa niin, että velka kuittaantuisi. Mutta mitä jos myisitte tuon auton jonka kunnostamiseen velka on otettu?

[/quote]

Mun mies ei siis maksa ollenkaan elatusmaksuja, sillä heillä on exänsä kanssa yhteishuoltajuus. Lapset ovat meillä joka toinen viikko ja maksamme heidän ruuat ja menot niinä viikkoina yhteiseltä tililtä. Eli miehelle jää noin tonni kuussa omaa rahaa. Ja siitä hän ilmoittaa lyhentävänsä velkaa 200 euroa kuussa. Ja silti hän kiukuttelee mulle, ettei hänellä ole rahaa ja miksi minulla on rahaa ja häntä harmittaa, jos ostan itselleni jotakin omilla rahoillani, koska hänellä ei ole rahaa. 

Autoa ei valitettavsti kannata enää myydä, sillä sillä on jo sen verran ikää, ettei siitä saa suhteessa niin hyvin kuin että sen ajaa ns. loppuun. Sitten edessä on autolainan ottaminen. Huoh!

Vierailija
33/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selvitä nyt ihmeessä mihin mies tuhlaa noin paljon rahaa kuukaudessa!

Tee se ennenkuin olet pidemmällä suhteessa.

Vierailija
34/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miehellä on paljon ennen suhdetta tullutta ulosottovelkaa. Ei mistään ns. järjellisestä syystä, vaan ihan omista hölmöilyistä. Toisaalta ymmärrän, koska elämäntilanne on ollut tosi huono ja sellainen hälläväliä-asenne on varmaan ollut houkutteleva. Nyt mies hoitaa laittaa aktiivisesti asioitaan kuntoon, käy töissä ja lyhentää velkaa. Ei silti tulisi mieleenkään maksaa miehen velkaa, vaikka mulla periaatteessa olisi siihen varaa. Tai sanotaan että mielessä on käynyt mutta olen päättänyt ehdottomasti olla tekemättä sitä. Aikuinen ihminen vastaa itse törttöilyistään ja mun mielestä näiden velkojen maksaminen ihan itse omilla ansioilla on osa välttämätöntä elämänmuutosta, joka miehen on käytävä läpi. Ja miehen kunniaksi on sanottava, että hän ei ole koskaan multa apua pyytänyt eikä varmaan hyväksyisi, jos tarjoaisin.

Kanssani eläminen mahdollistaa miehelle paremman elintason ja nopeamman maksuaikataulun kuin mihin hänellä olisi muuten rahaa. Välillä kustannan meille myös jotain yhteistä kivaa kuten lomamatkoja.Mielestäni se on ihan tarpeeksi apua. Ap:n tilanteessa pitäisin vastenmielisenä, että mies kiukuttelee ja kerjää. 

Vierailija
35/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies törsää 800e kuussa johonkin!?!? Ja ei muka ole varaa mihinkään!?! Juokse ja lujaa!! Ellei pelaa, käy huorissa tms niin tuosta jäisi jo 500e säästöönkin helposti. Huh huh kyllä nyt kusettaa sinua!

Vierailija
36/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS RAKASTAT MIESTÄ NIIN MAKSAT. KYLLÄ RAKKAAN VELAT HALUAA MAKSAA.

Vierailija
37/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asuinmenot ojenteli jaetut. Voihan miehesi sen maksaa sinulle...jos maksat sen velan poia. Ja mies lyhentää velan sinulle puolittuneilla asuimenoilla. Onhan se ennenkin pärjännyt.

Ja kirjallinen maksusuunnirelma ja nimet alle.

Juttele. Ei tarvi maksaa toisen lainoja. Olihan hänellä silloin kun otti lainan...Jokin suunnitelma miten ne maksaa pois. En usko, että on laskenut jonkun muun maksajan varaan sitä velkaa. Vai onko?

Ja yhteinen talous on edullisempi kuin yhden.

Vierailija
38/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tuntuu olevan kovin autoriippuvainen ihminen ja tämä keskustelukin pyörii paljon nimenomaan auton ympärillä. Joku jopa argumentoi että se, että mies vaihtaa autoon renkaat vuodenaikojen mukaan olisi peruste sille, että ap:n pitäisi osallistua miehen vanhojen velkojen lyhentämiseen. Eihän ap:n huushollissa edes olisi autoa ilman miestä! Auto tuli miehen kylkiäisenä, tai päinvastoin. :)

Ap,

oliko miehellä kun suhteenne alkoi 5000 velkaa, vai onko se nyt tuon verran? Jos lyhentää vain 200 e/ kk, niin ehtiihän se kasvaa. Millainen korko? Paljonko velka on lyhentynyt suhteenne aikana?

Jos mies katsoo oikeudekseen kiukutella ja vaatia sinulta avustusta joko ed. avioliittonsa aikana tai suhteiden välissä hankkimiensa velkojen lyhennyksiin, sinulla on oikeus saada asiallinen selvitys (vaikka pankista tai mistä laina on otettu) hänen velkojensa nykytilasta. Ethän sinä voi päättää mitään ilman kunnon tietoja! 

kuinka pitkään mies asui eronsa jälkeen yksin, korjautti autoaan ja kasvatti velkaansa ennenkuin te tutustuitte ja aloitte seurustella? Sivuseikka ehkä, mutta minusta tässä on ehkä edetty vähän nopeasti ja siksi ajattelemattomasti. Siitä ap nyt maksaa epävarmuudellaan. 

Olen lainannut miehelle rahaa yhden velan maksamiseen, koska hän halusi hoitaa sen nopeasti pois. Ymmärsin sen hyvin, minulla oli silloin enemmän rahaa ja pystyin sen hoitamaan. Koska velka oli yksin miehen, hän maksoi sen minulle kahdessa erässä takaisin. 

En ap:nä maksaisi automiehen velkoja. 

Vierailija
39/71 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi, eiköhän tosta rahasta riittäisi vallan hyvin siihen että hän alle vuodessa saisi maksettua pois ton velan kun vaan viitsisi.

Vierailija
40/71 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi