Miten rauhoittaa pää?
Jotta tulisi hyviä yöunia ja rauhallinen iltahetki ennen sänkyä?
Kommentit (45)
Viimeksi unettomuusputkeni auttoi katkaisemaan se, että luin paperikirjaa ruotsiksi yhtä matkaa englanninkielisen äänikirjan kanssa. Erillisinä eivät saa pidettyä harhailevia ajatuksia kurissa, mutta yhdessä toimivat hyvin. :-) Kirjaksi ei kannata valita mitään liian jännää. Minulla on käytössä paksu ja suht pöljä lastenromaani. Olen nyt ollut varmaan jo viikon samassa luvussa, uni tulee niin nopeasti.
Olen pitkällä saikulla ptsd:n takia ja heräilen öisin pyörittämään päässäni ahdistavia ajatuksia ja erilaisia pelkoja. Terapeutti neuvoi, että siivoan makuuhuoneesta pois kaiken sellaisen, mikä herättää mitään tunnetiloja ja mietin, onko minusta turvallisempaa nukkua ovi auki/kiinni/lukossa, miten haluan että kaapinovet ovat jne. Vaihdoin esimerkiksi läheisten kuvat toiseen huoneeseen ja tilalle pari vanhaa taulua, jotka ovat minulle ihan yhdentekeviä. Kännykän vien toiseen huoneeseen ja käytän vanhanaikaista herätyskelloa niin kukaan ei voi soittaa, enkä myöskään ala väsyksissäni selaamaan nettiä ja valvottamaan itseäni. Yöselailut menevät helposti siihen samaan kierteeseen jossa luen vain asioista jotka ahdistavat. Minulla tämä on alkanut toimia. Nyt kun herään yöllä, on helpompi nukahtaa uudestaan kun ympäristö on neutraali.
Hyvää yötä AP 😌 Toivottavasti oli mukava päivä tänään 🤗
Silloin kun kiristää ihan hirvittävästi ja nukkumaan mennessä jo tuntuu liian rauhattomalta, niin yritän rauhoittua esim. jotain aikakausilehteä selailemalla, tekemällä sanaristikoita, värittämällä värityskirjaa. tmv. Tärkeintä on kuitenkin, että yritän saada aivot lepäämään tekemällä jotain sellaista, mikä vie ajatukset ihan jonnekin muualle. Ja jos ei uni meinaa tulla ja ajatukset rullaa vieläkin, niin sitten nousen hetkeksi ja kirjoitan ns. huolipäiväkirjaa, eli kirjoitan ylös ne asiat, mitkä velloo päässä ja estää nukahtamisen. Lopetan siihen, että kirjoitan, milloin ja miten hoidan asiat. Piste. Yleensä helpottaa ja ajatusten sekamelska rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää yötä AP 😌 Toivottavasti oli mukava päivä tänään 🤗
Oot huippu, toivon sulle paljon kaikkea hyvää!
Ketipinoria 300mg ja olantsapiinia 10mg iltaisin rauhoittaa pään.
Vanhanajan (lämpö)kynttelikkö. Siis ei led, vaan "hehkulamppu". Joulukynttelikkö.
Unihypnoosi. Löytyy YouTube sta Eikä kannata juoda kahvia, kolajuomia tai energiajuomia klo 16 jälkeen. Ja ruuturauha illalla, koska ruudun valo virkistää( puhelin , tabletti).
Mulla auttoi noi.
Nukkuukohan AP jo😮❓
Mulla toimii kirjan lukeminen joka ilta
Hyvin laukasee väsymyksen, eikä ajatukset veivaa ees taas.
Kauniita unia 💤
Vierailija kirjoitti:
Nukkuukohan AP jo😮❓
Mulla toimii kirjan lukeminen joka ilta
Hyvin laukasee väsymyksen, eikä ajatukset veivaa ees taas.Kauniita unia 💤
Kirjan lukeminen kyllä rauhoittaa, jos vaan kykenee keskittymään siihen, mitä lukee :)
Ja kauniita unia AP:lle, olet tärkeä ihminen 🤗
Itse kuuntelen tätä kanavaa (Soothing Relaxation) nukkumaan mennessä.
Vieläkö AP lukee näitä viestejä? :) Hyvää yötä ja tsemppiä maanantaihin 😌
Onko AP saanut nukuttua tai löytänyt keinoja nukahtamiseen? Entä lähtikö viikko hyvin käyntiin? :)
Hyvää yötä sulle, mikäli näitä viestejä vielä jaksat lukea 😴 Huominen on taas kiva päivä 😌
Täällä taas iltaa viettämässä. Itselläni on tänään ollut kiva päivä ja toivon samaa teille, kaikille ihanille ihmisille 🤗
Hyvää yötä ja kauniita unia AP 💤🛌
Onpas ollu jotenki kiva toivottaa tuntemattomalle ihmiselle hyvää yötä.
Viimeiset hyvän yön toivotukset AP:lle ja paljon tsemppiä elämään 😌 Nukuhan hyvin 🤗
Pelästyin . Pelkään pellejä.....