Mitä töitä voi tehdä jos ei uskalla puhua kuuluvalalla äänellä?
Poliisi on ainakin poissuljettu koska siinä pitää huutaa rikollisille "pysähdy!". Pikaruokaravintoloihin ei voi mennä koska pitäisi huutaa tiskiltä valmiita tilauksia. Avokonttorissa ei voi tehdä myynti/asiakaspalvelutyötä kun pitää puhua muiden kuullen puhelimeen kuuluvalla äänellä. Kun tarkemmin alkaa miettimään niin tosi monissa työssä vaaditaan kuuluvalla äänellä puhumista. Onko ainoa vaihtoehto lehtien jako?
Kommentit (19)
Varasto, ajelet trukkia päivät pitkät puhumatta kellekään.
Mäkin oon miettiny samaa :D Olen ollut tehtaassa ja oli ihan kamalaa yrittää huutaa siellä metelissä asioita. Ja just ton takia en vois ikinä mennä johonkin mäkkiin, kun kukaan ei kuulis mun ääntä.
Konalan lihatehtaalle jauhamaan jauhenlihaa 👴🏻🥩
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon miettiny samaa :D Olen ollut tehtaassa ja oli ihan kamalaa yrittää huutaa siellä metelissä asioita. Ja just ton takia en vois ikinä mennä johonkin mäkkiin, kun kukaan ei kuulis mun ääntä.
Hyvä etten ole ainoa :D
Miehille on vaikka mitä sopivia ammatteja, kaikenlaisia asentajia, muita raksalaisia. Naisille... Ja-a. Siivous? Hoitoalallakin pitää puhua kovaa et mummot ja vaarit kuulee.
Opiskele maisteriksi ja mene kirjastontädiksi, palkka on päätä huimaava.
Minä teen työtä jossa ei tarvitse puhua kuuluvalla äänellä. Ei tarvitse puhua ollenkaan jos ei halua, koska kaikki työasiat hoituvat sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoissa on setiäkin.
En oo ihan varma, mutta saattaa olla olemassa muitakin ammatteja kuin poliisi, mäkkärin kassa ja puhelinaspa avokonttorissa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa pitää nykyään kuuluvalla äänellä komentaa meluavia lapsia. Ei todellakaan ole sopiva paikka ihmiselle, joka ei tykkää puhua.
Jos se kerran estää työnteon, niin sitten suosittelisin jotain harrastelijateatteria tai vastaavaa jossa joutuu pakostakin tottumaan käyttämään ääntään. Opettelemalla tuostakin selviää eikä vaan ikuisesti välttelemällä epämukavia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kerran estää työnteon, niin sitten suosittelisin jotain harrastelijateatteria tai vastaavaa jossa joutuu pakostakin tottumaan käyttämään ääntään. Opettelemalla tuostakin selviää eikä vaan ikuisesti välttelemällä epämukavia tilanteita.
Mä kokeilin tuota teatteria, mutta homma kaatui siihen, että muut oli tosi esiintymisintoisia ja hiljaisena jäin syrjään ja lopulta tipuin pois koko hommasta. En tiedä huomasivatko edes et mä pyörähdin tuolla.
Puheharjoituksia voi ruveta tekemään. Jos olet tosissasi, apua kyllä löytyy puheterapiasta ja ohjatusta harjoittelusta. Kyllä se ääni sinussakin on. Älä jätä sitä ainakaan omaa elämääsi estävästi käyttämättä. On hyvä kyetä tilanteen mukaiseen ilmaisuun, vaikka kaikki ei niin omalta tuntuisikaan.
Jos työ ei ole pelkästään yksin tai etänä tietokoneella tehtävää, niin varmaan ainakin satunnaisesti tulee sellaisia tilanteita, joissa pitää pystyä suullisesti viestimään asiansa sellaisella äänellä, että toinen saa siitä selvää. Riippuen taustamelusta, toisen kuulon toiminnasta ym se voi vaatia vähän isompaakin äänenkäyttöä. Olisi siis ehkä järkevintä pyrkiä pääsemään tuosta pelosta pois, jos se on mahdollista. Mikä isommassa äänessä oikein pelottaa? Voisiko sitä harjoitella?
Kyllä ainakin Poliisiopisto-elokuvan mukaan poliisiksi voi päästä myös aremmalla ja hiljaisella äänellä.