Lääkärit tai muut ammattilaiset! Muotisairauksia?
Mitkäs nyt ovat niitä "muotisairauksia", joita googlen aikakaudella on vähintään joka toisella?
Kommentit (248)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:27"]Mulla on jonkinasteinen aistiyliherkkyys, eikä siinä kyllä ole mitään muodikasta. Vituttaa koko ajan, kun kaikki äänet on niin häiritseviä, että on sellanen hälyttynyt olo päällä jatkuvasti. Uutena vuonna pitää lukittautua johonkin vessaan tai vaatehuoneeseen, kun parvekkeen alla jotain pikkusähikäisiä räiskivät kersat pelottaa, julkisissa täytyy jatkuvasti vaihtaa paikkaa, kun meinaa yrjö tulla, kun joku parin penkin päässä ryystää räkäänsä tai jauhaa purkkaa. Lapsen itkua en kestä ollenkaan. Meinaan tulla hulluksi, kun tunnen, että selässäni paljaalla iholla on yksi irronnut hius, enkä saa sitä heti kaiveltua pois. Kaikista vaatteista pitää heti ratkoa pesu- ym. laput pois, ettei vaan mikään kutita ja sitten ommella niitä saumoihin tulleita reikiä, kun typerät vaatevalmistajat ompelee laput ja saumat samalla langalla. Tässä vaan muutamia mainitakseni. Että näin muodikasta on mun elämä. Ja auta armias, jos jollekin erehdyt ääneen näistä puhumaan, niin hulluna pidetään. [/quote]
Täh? Mulla ihan samat "oireet". Ja ihan täysin normaalina ja terveenä itseäni pidän, ei ole tullut mieleenkään, että minussa olisi jotain vikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:37"]
Tyypillistä näille "muotisairauksille" on se, että niillä on tosi laaja oirekirjo, sellaisia jotka voi sopia melkein mihin vaan. Keliakiasta opetettiin ainakaan lääkärikoulussa että se on "The Great Imitator" eli periaatteessa melkein mikä vaan voi olla keliakiaa. Sama homma on tuon hypotyreoosin kanssa. Niin paljon niin tavallisia oireita, että jokainen voi löytää niitä itsestään. Borrelian ja mykoplasman "todellinen esiintyvyys" on varmaan jotakin erittäin yleisen epäilyn ja nykymenetelmillä diagnosoitavien väliltä.
t. 74
[/quote]
Kyllä, mikä vaan voi olla keliakiaa ja siksi sitä olisi syytä tutkia enemmän. Hoitamattomana keliakia aiheuttaa helvetinmoiset tuhot elimistölle + ennenaikaisen kuoleman johonkin mukavaan liitännäissairauteen.
Sori, en vaan todellakaan tykkää, että keliakiasta puhutaan muotisairautena. Keliaakikoilla on jo nyt tarpeeksi vaikeaa, kun ehdotonta gluteenittomuutta (joka on keliaakikon elinehto) pidetään muotidiettaamisena ja diivailuna.
[/quote]
Kukaan ei puhukaan pahaa niistä jotka tautia itse sairastaa (kuten minä) vaan niistä jotka ITSE päättelevät sitä sairastavansa. Tietysti hyvä, että mennään lääkäriin tutkimaan, jotta ei tarvi sitten ite niitä diagnoosejaan tehdä. Mutta tiedänpä tapauksia joissa tutkimukset on tehty ja puhdasta on näyttäneet (eli keliakiaa ei ole) silti ihminen on ollut vakaasti sitä mieltä, että se hänellä on PAKKO olla. Ja puhuu ympäriinsä olevansa keliaakikko.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:43"]
Keliakia!
Nykyään joku tulee joka päivä vastaanotolle vaatimaan testejä. Huvittavinta on, että oireet ovat lähinnä: turvotus. Tässä yllätys kaikilla, vilja turvottaa KAIKKIA. Se ei tarkoita yhtään mitään!
[/quote]
Tiesitkös, että keliakiassa ei välttämättä ole näkyviä oireita lainkaan. On sitten ilmeisesti parempi, että vastaanotollesi tulee potilaita, joilla on hoitamattoman keliakian takia maksa pettänyt tai saanut imukudossyövän?
[/quote]
Tiedän oikein hyvin. Mutta puhuttiinkin nyt muotisairauksista. Ja niihin lukeutuu tämä keliakia, joka oikeasti on todella harvinainen tauti. Se on vain niin monen mielestä heillä itsellään pakko olla!
[/quote]
Keliakia harvinainen? LOL Vauvalla trollienkin taso pudonnut hälyttävästi. Yritäs uudelleen
:-D
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:47"]
[/quote]
Mitä ajattelit etsiä labrakokeilla Ehlers-Danlos syndroomasta? Tiedäthän, että olet juuri astumassa alueelle mihin sinun koulutuksesi ei riitä.
[/quote]
Verityypin EDS selviää verikokeilla.
Pitkäaikaissairaana (ihan silleen oikeesti) pidän aloitusta mauttomana.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:33"]
Pitkäaikaissairaana (ihan silleen oikeesti) pidän aloitusta mauttomana.
[/quote]
Mitä mautonta aloituksessa on? Sehän on fakta, että aina välillä on näitä muotitauteja, jotka kansa diagnosoi itse itselleen. Mm. Sähköallergia.
ADHD tuntui ainakin jossain vaiheessa olevan muotia, siis oli hienoa jos oli ADHD ja vaikka ei olisikaan ollut niin piti toivoa/väittää olevan. En ymmärrä tälläistä.
Ja ihmiset on aika innokkaita diagnosoimaan kanssaihmisiä vammaisiksi.
Miksi lääkäri vastaisi tähän. Mikset kysy näiltä tiedän mikä minua vaivaa googlettajilta?
No onhan niitä. Luulotautisen lempilapsia: Mykoplasma= tupakkayskä,
borrelioosi= hyttysenpurema, lapsilla astma= laryngiitti , refluksi= kaikki puklaa joskus, jotkut enemmän
poskiontelontulehdus= nuha, aivokalvontulehdus= lihassärky virustaudissa, umpilisäkkentulehdus= eksynyt
pieru tai epäsopiva ruokavalio, fibromyalgia= ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttavat lihassärkyjä
nim: Tervetuloa päivystykseen hoitamaan "päivystyksellisiä asioita"
Ehdottomasti aistiyliherkkyys. Sähköallergia ja ADHD alkaa olla so last season.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:40"]Miksi lääkäri vastaisi tähän. Mikset kysy näiltä tiedän mikä minua vaivaa googlettajilta?
[/quote]
Mä olen kerran valitettavasti ollut googletuksellani oikeassa toisin kuin lääkäri jolla kävin. Ensin väitti ettei voi olla se ja röntgenin jälkeen soitti että kyllä se on se.
"Erityisherkkä". Kaikki ihmiset on enemmän tai vähemmän herkkiä, siitäkin on pitänyt tehdä jotenkin erityistä. Samaan menee toi aistiyliherkkyys, hajusteyliherkkyys jne.
Ja ymmärrän kyllä että voi olla ihmisiä jotka oikeasti potevat näitä sairauksia mutta ovat varmaan ääritapauksia ja harvassa. Paniikkihäiriötäkin varmaan joku oikeasti sairastaa mutta muutama vuosi sitten joka toisella oli joku paniikkikohtaus jos joutui vähän epämiellyttävään tilanteeseen. Sitten kukaan ei enää ota tosissaan jos joku oikeasti sairastaa tällaista muotisairautta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:40"]Miksi lääkäri vastaisi tähän. Mikset kysy näiltä tiedän mikä minua vaivaa googlettajilta?
[/quote]
Mä olen kerran valitettavasti ollut googletuksellani oikeassa toisin kuin lääkäri jolla kävin. Ensin väitti ettei voi olla se ja röntgenin jälkeen soitti että kyllä se on se.
[/quote]
juuri tän vuoksi. Googleta niin aina se o pahasta vaikka olisit oikeassa
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:40"]Kilpirauhasen vajaatoiminta
[/quote]
mitä mmieltä siitä että jatkuvasti on alidiagnosoituja tapauksia ja tätä elimellistä vaivaa hoidetaan psyykkisenä. Eikö yhtään tunnu missään????
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:40"]No onhan niitä. Luulotautisen lempilapsia: Mykoplasma= tupakkayskä,
borrelioosi= hyttysenpurema, lapsilla astma= laryngiitti , refluksi= kaikki puklaa joskus, jotkut enemmän
poskiontelontulehdus= nuha, aivokalvontulehdus= lihassärky virustaudissa, umpilisäkkentulehdus= eksynyt
pieru tai epäsopiva ruokavalio, fibromyalgia= ylipaino ja liikkumattomuus aiheuttavat lihassärkyjä
nim: Tervetuloa päivystykseen hoitamaan "päivystyksellisiä asioita"
[/quote]
Heh, miehelläni ja hänen äidillään on aina poskiontelontulehdus. Eli nuha. Ja anopilla mykoplasmakin pari kertaa vuodessa.
Kaikenlainen vammaisuus taitaa olla myös aika muotidiagnoosi, ainakin inva parkkipaikkojen käyttöä katsoen...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:43"]
Keliakia!
Nykyään joku tulee joka päivä vastaanotolle vaatimaan testejä. Huvittavinta on, että oireet ovat lähinnä: turvotus. Tässä yllätys kaikilla, vilja turvottaa KAIKKIA. Se ei tarkoita yhtään mitään!
[/quote]
Tiesitkös, että keliakiassa ei välttämättä ole näkyviä oireita lainkaan. On sitten ilmeisesti parempi, että vastaanotollesi tulee potilaita, joilla on hoitamattoman keliakian takia maksa pettänyt tai saanut imukudossyövän?
[/quote]
Tiedän oikein hyvin. Mutta puhuttiinkin nyt muotisairauksista. Ja niihin lukeutuu tämä keliakia, joka oikeasti on todella harvinainen tauti. Se on vain niin monen mielestä heillä itsellään pakko olla!
[/quote]
ps. tämä muotisairaus taisi osua oikeaan kun heti oli tuolla kiukkuisella vastauksella kymmeniä tykkäyksiä :) ne on kaikki niitä "keliaakikkoja" ;)