Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit tai muut ammattilaiset! Muotisairauksia?

Vierailija
25.09.2014 |

Mitkäs nyt ovat niitä "muotisairauksia", joita googlen aikakaudella on  vähintään joka toisella?

Kommentit (248)

Vierailija
61/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys  vilahtelee tosiaan "epäilynä" enemmän kuin usein. Paniikkihäiriö on kestoaihe. Epävakaa persoonallisuus myös, lue. kypsymätön sekopää. Keliakia on myös aina suosittu. TV_ohjelman ( kilpirauhasasiat) jälkeen joka toisella keski-ikäisellä naisella on kilpirauhasongelmia, vaikka verikokeet sanoisivat toista..... Punkkihysteria ihan järjetöntä

Vierailija
62/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

. boreout

- erilaiset lihasjumit eilisen salitreenin/lenkkeilyn/bicin jälkeen yms. Eritoten työpaikalla korostetaan SALIKÄYNTIÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö on nyt in, varsinkin nuorilla naisilla.

Vierailija
64/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut kaksi mykoplasman aiheuttamaa keuhkokuumetta, koska lääkäritkin pitää mykoplasmaa "muotisairautena". Mutta se on oikea bakteeritulehdus, jonka voi selvittäää verikokein. Ja keuhkokuume ei iskenyt toisella kerttaa heti, vaan pientä sairastelua oli kuukausia. Pitivät loistartuntaa todennäköisempänä. Sitten sitä ravattiin turhaan kokeissa. Ei olisi puitänyt mainita Afrikan-matkaa tai safaria ollenkaan.

Vierailija
65/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotilääkkeenä psykiatrisessa hoidossa tuntuu olevan ketiapiini, vaivaan kuin vaivaan. Ennen annettiin risperdolia ja haloperidolia.

Vierailija
66/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveen on helppo huudella ja tehdä tällaisia aloituksia. Jos tähän joku lääkäri vasta, niin on väärällä alalla.

Vierailija
67/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:04"]

Perusterveen on helppo huudella ja tehdä tällaisia aloituksia. Jos tähän joku lääkäri vasta, niin on väärällä alalla.

[/quote]

Sairauksiin, sekä omiin että lasten, pätee samaa kuin työttömyyteen, kun se omalle kohdalle sattuu, johan muuttuu ääni kellossa. 

Vierailija
68/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vastaavasti lääkärien määräämät muotilääkkeet? Lääkefirmoilta, joitten kustantamissa "koulutuksissa" ja muissa pippaloissa on makeimmat mainoskynät :-P

Vierailija
69/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

törmäsin vauvapalstalla facebookissa ilmiöön, että moni haluaa antaa vauvoille sakeutusjauhetta koska puklailee paljon. Huolimatta siitä että ohjeissa lukee ettei ilman terveydenhoitohenkilökunnan ohjetta. ihmiset suosittelevat sitä toistensa vauvoille ja näin regluksin hoitoon tarkoitettu jauhe on jokatoisella lapsella käytössä

Vierailija
70/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kysymys pitäisi asetella: mitä sairauksia ihmiset eivät usko.

Vierailija
71/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että mykoplasma paranee yleensä itsekseen..... pöpö siinä missä  mikä tahansa muukin. Kyllähän keuhkokuume voi tulla ihan minkä flunssan jälkeen vaan. Mediamyllytys tämä mykoplasma-asia. Ja tässähän puhuttiin nimenoman " muotidiagnooseista" yms, ei todellakaan kukaan epäile, etteikö joku sairasta oikeasti esim,. vaikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa yms. Nykään vaan huonosti nukutut yöt ja niiden aiheuttama väsymys halutaan vääntää kiliprauhasen vjaatoiminnaksi. Kaikki medikalisoidaan.

Ei 10 vuotta sitten kukaan puhunut refluksista vauvoilla. Toki on vauvoja, jotka oikasti siitä kärsivät. Mutta se on vain murto-osa niistä vauvoista, joilla nyt " oletetaan olevan" refluksi.

Vähän sama asia kuin, että jos jokainen lihaskolotus mielletään " reumasäryksi", vaikka moni ei  reumaa ole nähnytkään. Itselläni on reuma, mutta en nyt niin henk.kohtaisesti vedä hernettä nenään .....

Vierailija
72/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma tosiaan ilmeisesti on tällainen, ainakin terveydenhoitaja mulle näin kertoi kun varovaisesti vihjasin mykoplasman mahdollisuudesta yli vuoden kestäneen jatkuvan flunssaisuuden vuoksi. Ei sitten tutkittu, ja flunssat jatkuu edelleen. Mutta on kuulemma aivan normaalia, että joskus on flunssakierre. Niin kai sitten. En mä nyt sitä mykoplasmadiagnoosia nimenomisesti halaja, mutta ei tämä reippaasti toista vuotta kestänyt flunssa mielestäni nyt aivan normaalia ole.

Vierailija
73/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:43"]

Keliakia! 

Nykyään joku tulee joka päivä vastaanotolle vaatimaan testejä. Huvittavinta on, että oireet ovat lähinnä: turvotus. Tässä yllätys kaikilla, vilja turvottaa KAIKKIA. Se ei tarkoita yhtään mitään!

[/quote]

Tiesitkös, että keliakiassa ei välttämättä ole näkyviä oireita lainkaan. On sitten ilmeisesti parempi, että vastaanotollesi tulee potilaita, joilla on hoitamattoman keliakian takia maksa pettänyt tai saanut imukudossyövän?

[/quote]

Tiedän oikein hyvin. Mutta puhuttiinkin nyt muotisairauksista. Ja niihin lukeutuu tämä keliakia, joka oikeasti on todella harvinainen tauti. Se on vain niin monen mielestä heillä itsellään pakko olla!
[/quote]

Keliakia harvinainen? LOL Vauvalla trollienkin taso pudonnut hälyttävästi. Yritäs uudelleen
:-D
[/quote]

Keliakia on Suomessa alidiagnosoitu, ja aiheuttaa hoitamattomana niin paljon tuhoja elimistössä että epämääräisten, jatkuvien oireiden takis testiin hakeutuminen on vain vastuullista.

Itse asiasta: syytän mediaa ja populaarikulttuuria kaiken medikalisoimisesta. Toisaalta niitä on myös lääkärien kiittäminen yliarvostetusta ja -palkatusta asemastaan ja statuksestaan. Ei ole toista ilman toista. Muotisairauksista valittavat lääkärit muistuttavatkin tässä julkkiksia, jotka itkevät kun julkisuus ei aina tuokaan vain rahaa, mainetta ja ruusuja.

Vierailija
74/248 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis nämä kovaa vauhtia lisääntyvät IBD-taudit, eli piireissä käytettävä ronskimpi taudinkuvaus: paskataudit? Oisko näistä muotitaudiksi?

(Itselläni on oikeasti cu, joten ymmärtäkää huumorini, jos näitä sairastatte. Itse ymmärrän tautiryhmän vakavuuden ja ongelmallisuuden. Joskus on huumorikin tiukassa ...)

Vierailija
75/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran terveydestäni välitti joku muukin kuin minä itse. Kerran aikuisiällä minun ei tarvinnut kantaa yksin huolta toimeentulostani ja ainoasta terveydestäni, josta se riippui. Sitten heräsin.

Kukaan muu ei välitä. Siksi onkin hyvä, että edes minä pidän huolta itsestäni. Elän terveellisesti ja jos minulla silti on selittämättömiä oireita, jotka eivät mene pois, hakeudun konsultoimaan asiantuntijaa, ts. lääkäriä. Pidän yllä työkykyäni niin etten jää yhteiskunnan elätiksi. Tämän pitäisi olla varovaroin koulutetun ja palkatun lääkärinkin mielestä ainoastaan hyvä asia.

Vierailija
76/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Wilsonin syndrooma", hajusteyliherkkyys, Mykoplasma (menossa jo pois muodista), Burnout (nimitys tilalle, joka ei oikeuta sairauslomaan sinällään).

Vierailija
77/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 06:23"]"Wilsonin syndrooma", hajusteyliherkkyys, Mykoplasma (menossa jo pois muodista), Burnout (nimitys tilalle, joka ei oikeuta sairauslomaan sinällään).
[/quote]

Mulkerous sen sijaan pysyy muodissa aina ja sä olet siitä malliesimerkki. Heti aamusta dissaamassa. Kuka kusi muroihisi?

Vierailija
78/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 06:05"]

Kerran terveydestäni välitti joku muukin kuin minä itse. Kerran aikuisiällä minun ei tarvinnut kantaa yksin huolta toimeentulostani ja ainoasta terveydestäni, josta se riippui. Sitten heräsin. Kukaan muu ei välitä. Siksi onkin hyvä, että edes minä pidän huolta itsestäni. Elän terveellisesti ja jos minulla silti on selittämättömiä oireita, jotka eivät mene pois, hakeudun konsultoimaan asiantuntijaa, ts. lääkäriä. Pidän yllä työkykyäni niin etten jää yhteiskunnan elätiksi. Tämän pitäisi olla varovaroin koulutetun ja palkatun lääkärinkin mielestä ainoastaan hyvä asia.

[/quote] No ilman muutahan se sitä on. Kuka väittää toisin?

Mä miellän tämän muotisairauskäsitteen siten, että aallottain tietyt ilmiöt on pinnassa mediassa, jolloin ihmiset luonnollisesti peilaa omaa oireistoaan niihin ja tulee kyselemään, voisiko hänellä olla sitä. Varsinkin, jos olo on huono ja samoille oireille ei ole aikaisemmin löytynyt selitystä. Se on täysin ymmärrettävää, eikä siinä ole mitään pahaa. Silloin, kun telkkarissa oli puhetta kroonisesta väsymysoireyhtymästä, se näkyi ajanvarauksessa ja vastaanotolla. Samoin tämä kilpirauhanen nyt viime aikoina. Kun valmistuin parikymmentä vuotta sitten, selittämättömiä mahavaivoja potevat oli usein huolissaan haimasyövästä. Sen jälkeen samanlaisilla oireilla epäiltiin hiivasyndroomaa ja nykyisin taas muuta.

Mä en nyt kyllä käsitä tässä keskustelussa sitä, että miksi tämän ilmiön pohdiskelu nettipalstalla tulkitaan ylimieliseksi potilaille naureskeluksi ja on yksiselitteisesti paha asia. Tämä on nykyajalle tyypillinen ilmiö, voimistunut siksi, että ennen ei ollut esim. kilpirauhassairaiden facebook-ryhmää, jossa kokemukset kiertää reaaliajassa ja tehokkaasti, vaan vertaistuki rakentui sen varaan mitä omassa perheessä, suvussa ja ystäväpiirissä oli tarjolla.

Vierailija
79/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia on kyllä enemmän lääkärilähtöinen diagnoosi. Reumalääkärit alkoivat levittää sitä muotina, kun huomasivat, että reumapolikliniikat täyttyvät epämääräisistä nivelkivuista, kolottelijoista ja pahasta olosta kärsivistä, joilla ei todettu reumaa. Nykyisin melkein jokainen moniongelmainen, tavallisista lihassäryistä ja psyykkisistä kivuista kärsivä sairastaa fibroa. Tämän vuoksi diagnoosista on tullut tavallaan leimallinen.

Vierailija
80/248 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:32"]

Oletteko arvon lääkärit harkinneet, että vikaa voisi olla myös siellä pöydän toisella puolella? Yleensä ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa on niin. Ja teillä on siinä yliote, koska olette auktoriteettiasemassa, ja teille siitä maksetaan. Potilas on huolissaan terveydestään, vaikka se teistä olisikin naurettava ja turha huoli. 

[/quote]

Kyllä, tiedostan että vuorovaikutustilanteessa on aina kaksi osapuolta. Tiedostan myös sen, miten omat asenteeni ja tunteeni vaikuttavat vuorovaikukseen potilaan ja lääkärin välillä. Ja vaikka ette täällä av:lla sitä uskoisikaan, tavoitteenani on joka päivä ja jokaisessa potilaskontaktissa tehdä parhaani käytettävissä olevilla resursseilla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kuuntelen potilasta ja selitän hänelle, miksi mihinkin johtopäätöksiin on tultu.

t. 74