Ostamasi auto ja vuositulot? Autonvaihtoa pohdin..
Olen nykyisellä autolla ajellut jo reilu 10v ja pikkuhiljaa hiipinyt vaihtaa uudempaan, tahtoo hieman ruoste syödä ovia ja täpliä siellä täällä. Muuten luotettava, ei vielä kertaakaan jättänyt tielle. Jonkinverran vielä tuosta saisi vaihdossa tai myy suoralla kaupalla.
Tässä pari vaihtoehtoa jo katsonut mutta pohtinut rahallista järkevyyttä. Onko fiksua hommata auto, jossa kauppahinta talouden vuositulojen verran? Lainaa ei tarvitsis ottaa, koska säästöjä on. Mutta silti..tuolla rahasummalla tekisi muutakin, laittaisi kotia tai vain pitäisi pahan päivän varalle.
Kiinnostaisi tietää, minkäverran viimeksi ostamasi auton kauppahinta oli vuosituloihin verrattuna?
Kommentit (60)
Viimeksi kun ostin auton, se maksoi n. 50% vuosi_NETTO_tuloistani.
Olin säästänyt, maksoin käteisellä.
En ikinä upottais mihinkään peltilaatikkoon niin paljoa rahaa, että maksais koko perheen vuositulojen verran.
Ostettiin viimeksi 200 eurolla auto vm-97. Vuositulot yht. 85 t€.
Vuositulot noin 30T euroa ja vuosi sitten ostettu auto maksoi tuhat euroa. Onhan tuolla ikää jo 17vuotta mutta hyvin on vienyt töihin ja takaisinkin tuonut.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:42"]
Vuositulot koostuu työttömyystuesta (opiskelen). Vähän reilu vuosi sitten ostin 3500€ maksavan auton. Tulevana keväänä ajattelin laittaa sen vaihtoon (kilometrit alkaa hipoa 200 000) ja kolmisen tonnia väliin ja katsoa mitä niillä saa.
[/quote]
Alapeukkua koska? Säästeliäs kun olen, niin on onnistunut. Opiskelijakin tarvitsee autoa, kun matkaa on päivittäin 130km. Turha pidellä kauheasti yli 200000km, alkaa taas kilometrit maksamaan kaikkien pikku korjausten muodossa enemmän..
Vuositulot 50 000 auto uutena jokunen vuosi sitten 19500. Osan otin pankkilainaa taloa vastaan pienellä korolla, halusin pitää talouden puskurit tilillä. Enää ei ole tarvetta ostaa uutta, se on kokeiltu. Seuraava on varmaan 10 00-15 000 käytetty.
Miehellä tulot 28000 ja auto 15000 käteisellä (käytettynä ostettu). Mies varmaan ajaa omansa loppuun ja rassaa sitä itse...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:51"]
Vuositulot n.30 000€. Alkukesästä ostin uuden Dacia Stepway 0.9 Tce:n/ 16000€. Hauska kolmepyttyinen röpötin. Kulkee köykäsesti ja on hyvä ajaa ja myös hyvä näkyväisyys. Pidän kolme vuotta ja vaihdan. Jos tuo ei silloin miellytä, niin vaihdan merkkiä.
[/quote]
Mitä olet tykännyt ajaa?Maavaraa ainakin on?Rengasmelut?
Vuositulot noin 48 000 e. Auton arvo ostettaessa 4000, nyt saisin siitä varmaan 2000. 7 vuotta vanha, kulkee kuin unelma, pieniruokainen, hyväkuntoinen. Ajan loppuun ja ostan vastaavan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:47"]
Auto on kulutustavaraa, ei sijoitus. Lähes satatuhatta vuodessa ajavana kiinnitän huomiota ajo mukavuuteen ja siksi vaihdan noin joka neljäs vuosi noin 60 ke EGOautoon. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä Audilla ja Kialla on eroa, kun puhutaan mukavuudesta. Mistä te niitä halpoja autoja ostaisitte, jos kukaan ei vaihtaisi uuteen...Se mitä tienaa jääköön omaan arvoonsa.
Eli auto tulisi valita sen oman käyttötarkoituksen mukaan.
[/quote]
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä. Autossa tärkeintä on se että se on uusi tai uudehko. Uusi auto on mukavampi ja parempi kuin 5-10 vuotta vanha "premium", jos nimenomaan ajaa paljon eikä ole kiinnostunut autonsa harrastamisesta. Kaupunkipyörittelyssä toki iso kiillotettu lotja on omiaan keräämään katseita.
Meillä talouden vuositulot on reilu 100 000 (mulla 40t ja miehellä yli 60 t), autona viisi vuotta sitten ostettu, silloin pari vuotta vanha perusperhefarkku, maksoi silloin 15 000 (välirahaa 10 000). Eli aika vähän vuosituloihin verrattuna, mutta ei ollakaan autoihmisiä. Nyt tuo 10:tä vuotta lähentelevä auto tosin alkaa olla korjausiässä, joten lähiaikoina tulee eteen auton vaihto. Mahdollisesti otetaan työsuhdeautona, mutta kyllä kuukausimenot tulee nousemaan, kun tuo ei ole maksanut juuri mitään.
Meillä miehen tulot ja mun tulot yhteensä vaivaiset 40 000 vuodessa ja auto maksoi 17 000. Kuukausimaksu vakuutuksineen 370€ onko kallista mielestänne tai moniko teistä pistää kuussa yhtä paljon tai enemmän autoon. Auto oli lähes uusi ostettuna, kilometrejä vain muutamatuhat ja hyvinvarusteltu.
Ei ole taantumasta tietoa tässä keskustelussa näemmä :D
Itsellä vuositulot maksimissaan n.12 000, harvemmin niinkään paljon. Viimeisin auto oli ehkä 800 euron arvoinen. Kallein ikinä ostamani auto oli 1700€.
En laittaisi kovin suuria summia autoon vaikka tulot olisivatkin isommat, auto on kuitenkin kuluva menoerä josta tulee aina tappiota. Nykyinen auto on kuitenkin vuodelta '97 ja olisihan uudempi siinä mielessä kiva että sais edes turvatyynyt...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:20"]
Ei tähän varmaan tule vastaamaan ne joilla vuositulot menee elämiseen ja auto maksoi alle tonnin ja on jatkuvasti telakalla.
Vaikka monikin kertoo uuden autonsa hinnan, niin itselläkin se auto ostettiin uutena 5 v sitten. Ei sen arvo enää teitenkään ole sama, nyt on vain ne edulliset käyttökilometrit kun pääoma on maksettu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:20"]
Ei tähän varmaan tule vastaamaan ne joilla vuositulot menee elämiseen ja auto maksoi alle tonnin ja on jatkuvasti telakalla.
Vaikka monikin kertoo uuden autonsa hinnan, niin itselläkin se auto ostettiin uutena 5 v sitten. Ei sen arvo enää teitenkään ole sama, nyt on vain ne edulliset käyttökilometrit kun pääoma on maksettu.
Lisäksi jotkut ostavat uuden auton kerran tai kaksi eläessään kun saavat perintöä. Oikeasti hyvin harva noista kalliista autoista ostetaan itse vaan ne on työsuhdeautoja tai vastaavia.
Yhteistulot bruttona 90.000. 2 tonnin auto on
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:51"]
Vuositulot n.30 000€. Alkukesästä ostin uuden Dacia Stepway 0.9 Tce:n/ 16000€. Hauska kolmepyttyinen röpötin. Kulkee köykäsesti ja on hyvä ajaa ja myös hyvä näkyväisyys. Pidän kolme vuotta ja vaihdan. Jos tuo ei silloin miellytä, niin vaihdan merkkiä.
[/quote]
Mitä olet tykännyt ajaa?Maavaraa ainakin on?Rengasmelut?
[/quote]
Edellinen autoni oli Fiat Punto 60 Dynamic vm 2006. Ajoin sillä n. 10000, eli en juuri mitään. Puntoon cc.1240 vapari 60 hv verrattuna Stepway cc 900 turbo 90 hv , kulku on paaaaljon ripeämpää. Stepway on ainakin näin aluksi vaihteiden kytkeytymiseltään kankeampi, joskaan ei mitenkään mahdoton. Nöyristyy ajan myötä. Hallintalaitteet toimivat täsmällisesti, muovinen sisustus hintaan nähden hyvälaatuista.
Ajoasento on keskimittaiselle? (178) kelvollinen, näkyvyys hyvä joka kulmaan ( ja peruutustutka auttaa ). Kulku autoon on helpompaa maavarasta johtuen. Melkeinpä nouset autoon, etkä laskeudu, niinkuin nykyautoissa on aerodynamiikat sanelleet.
Kaikenlaisia lisävermeitä on liiaksikin asti, mm. lukot sulkeutuvat automaattisesti muutaman minuutin kuluttua, jos ei itse ole huomannut niitä lukita.
Polttoaineen kulutusta en ole kovin tarkasti mitannut. Tietokoneen mukaan jotain 6,5L/100km pelkästään kaupunkiajoa.
Rengasmelua ei juurikaan huomaa, tai ei kiinnitä huomiota. En kylläkään ole mikään kultakorva.
Kestävyydestä ei ole mitään hajua. Vaihdan pois ennekuin takuu loppuu, siis 100 000 km tai kolme vuotta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu paremmalta autolta kuin tuo Punto, joka oli seitsemäs autoni. Kokemusta autoilusta on 1980-luvun alusta.
Jos naapurien ivat pelottaa, niin sitten joku käytetty Toyota. Vaan jos oma itsetunto on kohdillaan, niin käy koeajamassa. Sillä 16000 eurolla saa paljon autoa ja kaikenlaisia vekottimia navigaattoria, sumareita sähköisiä sivupeilejä yms. Jos semmoisia nyt sitten tarvitsee.
Meidän perheen vuositulot on 100 000 euroa brutto, eikä tulis mieleenkään ostaa sen hintaista autoa! Ostettiin 2v vanha auto, joka maksoi muistaakseni 29 000 ja 10v vanhasta autosta (jota oltiin pidetty 6v) saatiin vaihdossa muistaakseni 5 000. Olihan se hintava jo tuokin, käteisellä kuitenkin maksettiin, tässä perheessä ei autoa velaksi osteta (ainakaan minä en siihen suostu).
Koko ajan talletan tilille 150-200 euroa kuussa seuraavaa autonvaihtoa varten. Onneksi on kaksi maksajaa.
44 000 e netto mulla toyota raw 4 -07
Toyota corolla -05, uutena ostettu. Brutto viime vuonna 72ke.
Ostin kesällä 28 tonnia maksavan focuksen, vastaa noin puolen vuoden bruttopalkkaani.