Ostamasi auto ja vuositulot? Autonvaihtoa pohdin..
Olen nykyisellä autolla ajellut jo reilu 10v ja pikkuhiljaa hiipinyt vaihtaa uudempaan, tahtoo hieman ruoste syödä ovia ja täpliä siellä täällä. Muuten luotettava, ei vielä kertaakaan jättänyt tielle. Jonkinverran vielä tuosta saisi vaihdossa tai myy suoralla kaupalla.
Tässä pari vaihtoehtoa jo katsonut mutta pohtinut rahallista järkevyyttä. Onko fiksua hommata auto, jossa kauppahinta talouden vuositulojen verran? Lainaa ei tarvitsis ottaa, koska säästöjä on. Mutta silti..tuolla rahasummalla tekisi muutakin, laittaisi kotia tai vain pitäisi pahan päivän varalle.
Kiinnostaisi tietää, minkäverran viimeksi ostamasi auton kauppahinta oli vuosituloihin verrattuna?
Kommentit (60)
Auton hinta oli 1/5 nettovuosituloistani. Oli ostettaessa kolme vuotta vanha. Seuraava auto tulee olemaan samantasoinen. Palkka on noussut, joten tuleva autokin saa maksaa 2-3000 € enemmän. Säästöjä on, mutta en halua laittaa tämän enempää autoon. Auto ei ole näyttö- vaan se on käyttöväline. Ikävästi kuluva, eikä mikään sijoitus.
Meillä auto on yhteinen, ja siihen käytettiin n. 10 % taloutemme vuosituloista. Hankittiin käytettynä, mutta vähän ajettuna.
Vuositulot 27tonnia ja ostin auton 550 eurolla
Auto on kulutustavaraa, ei sijoitus. Lähes satatuhatta vuodessa ajavana kiinnitän huomiota ajo mukavuuteen ja siksi vaihdan noin joka neljäs vuosi noin 60 ke EGOautoon. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä Audilla ja Kialla on eroa, kun puhutaan mukavuudesta. Mistä te niitä halpoja autoja ostaisitte, jos kukaan ei vaihtaisi uuteen...Se mitä tienaa jääköön omaan arvoonsa.
Eli auto tulisi valita sen oman käyttötarkoituksen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:47"]
Auto on kulutustavaraa, ei sijoitus. Lähes satatuhatta vuodessa ajavana kiinnitän huomiota ajo mukavuuteen ja siksi vaihdan noin joka neljäs vuosi noin 60 ke EGOautoon. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä Audilla ja Kialla on eroa, kun puhutaan mukavuudesta. Mistä te niitä halpoja autoja ostaisitte, jos kukaan ei vaihtaisi uuteen...Se mitä tienaa jääköön omaan arvoonsa.
Eli auto tulisi valita sen oman käyttötarkoituksen mukaan.
[/quote]
Jaa en kyllä ostaisi sitä vanhaa egoaudia. Minulla ei olisi sille käyttöä. Numero 11.
Vuositulot vaihtelee 40-65 tuhatta, auton arvo uutena 25 tuhatta, väliraha 10 tuhatta kun vanha vaihdossa.
Asun ulkomailla autoverottomassa maassa ja täällä autot on aina edullisia, kun palkatkin on korkeammat kuin Suomessa. Paikallisen 30 k€:n auton (Suomessa sama n.50 k€) ostamisen ei ole ongelma.
Asun ulkomailla autoverottomassa maassa ja täällä autot on aina edullisia, kun palkatkin on korkeammat kuin Suomessa. Paikallisen 30 k€:n auton (Suomessa sama n.50 k€) ostamisen ei ole ongelma.
Minä ostin vuosi sitten 90-luvun loppupuolen VW Golfin, maksoin vaihdossa siitä muistaakseni 500 euroa :D Vuositulot on liki 60K, mutta en tarvitse autoa muuhun kuin kauppakassiksi (töihin 500 metrin matka) ja miehellä on firman puolesta auto. Laitamme rahamme mieluummin matkusteluun, biletykseen, hyvissä ravintoloissa syömiseen ja vaatteisiin kuin autoon.
Ostin vähän aika sitten 2500 eurolla 14-vuotiaan siistikuntoisen Open Astran. Vuosituloni ovat 54000e brutto. En käytä autoa paljoakaan enkä näe mitään syytä pistää siihen älyttömästi rahaa. Tähän asti olen pärjännyt kokonaan ilman autoa.
Vuosiansioni on hiukan alle 60 000 euroa. Ostin neljä vuotta sitten käytetyn auton, se oli kuusi vuotta vanha ja ajettu 40 000 km. Se maksoi muistaakseni 8000 euroa, mutta sain väliä edellisestä autostani kolme tonnia. Lainaa ei tarvinnut ottaa, koska minulla oli säästöjä. Olen ajatellut ajaa sillä vielä ainakin viisi vuotta, ennen kuin ostan seuraavan alle kymppitonnin hyväluntoisen menopelin.
Talouden bruttotulot 120000, auto 3 vuotta vanha v70 volvo momentum automaatti. Maksoi 30 000. Vähän ajettu. Hyvät ominaisuudet ja vähäinen kulutus. Tärkeintä autossa turvallisuus, ajettavuus ja tilat.
Vuositulot koostuu työttömyystuesta (opiskelen). Vähän reilu vuosi sitten ostin 3500€ maksavan auton. Tulevana keväänä ajattelin laittaa sen vaihtoon (kilometrit alkaa hipoa 200 000) ja kolmisen tonnia väliin ja katsoa mitä niillä saa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:54"]
Mikset hio ja maalaa ruosteita
[/quote]
Ei ole taitoja tahi tiloja ja että osaisi tehdä maalaustöitä. Kyseessä siis oven "alasaumat" noin 10cm matkalta 2 ovessa ja googlettanut, että halvimmin pääsisi vaihtamalla toiset ovet :o Bmw e46 kyseessä.
Onx kaikki av-mammat jotain kansanedustajia?
Edullisia loistoautoja vaikka palstan äityleille.
Meillä yhteiset tulot noin 90000€ ja molemmilla auto. Miehellä tämän vuoden A4 ja itse tilasin juuri uuden Golfin. Autoilla käydään töissä ja tienataan. Kateellisten kavereiden mielestä on hulluutta vaihtaa autot 2v välein, mutta me nautitaan. Uudella autolla ajaminen on turvallisempaa ja huolettomampaa. Mitä sitten, jos autolainaa maksellaan muutama satanen kuussa, menee joillakin sama summa vaikka baariin tai tupakkaan. Moni sanoo meille, että te hankitte lasten sijaan autoja, vaikka lasten hankkimattomuudelle on ihan muut syyt. ..
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:26"]
Silloin kun vielä olin töissä, niin vuosiansiot oli noin 100000. Auto ei ole koskaan ollut yli viiden tonnin arvoinen. En näe mitään järkeä uudessa autossa ja vielä vähemmän jossain hulppeassa mersussa tai audissa ta bemarissa, jotka ovat mielestäni egoautoja. Luit oikein, egoautoja. Ei siis ekoautoja.
Uusi auto saastuttaa paljon enemmän kuin vanha. Luit taas oikein. Uuden auton valmistus lykkää ilmoille uskomattoman määrän saasteita, kun otataan huomioon koko prosessi alkutekijöistä lähtien.
Tällä hetkellä alla on noin tonnin arvoinen auto, joka pelaa hyvin. Kuljettaa paikasta a paikkaan b mukavasti :)
[/quote]
Tämä logiikka toimii kyllä, jos a ja b välissä on muutama kilometri, mutta kun puhutaa sadoista kilometreistä se on suoraastaan oman terveyden vaarantamista. Enkä puhu auton turvallisuudesta... Puhumatkaa kulutuskesta vaikka ihan ok tuloinen olenkin ei tulisi mielenkään sponsoroida öljy-yhtiöitä enempää kuin on pakko.