Onko iltavirkku kiertoilmaisu laiskalle?
Usein kuulee että ihmiset on iltavirkkuja, ja että ne herää myöhään ja jättää aamupalat syömättä. Minusta tämä on laiskuuden merkki, sillä harvemmin varhaisiin aamuherätyksiin tottuminen on muuta kun sopeutumiskysymys. Puhumattakaan siitä että "on pakko" nukkua niin viittä vaille pommiin ettei ole aikaa kahviin, (tummaan) voileipään ja ehkä puuroon.
Mitä mieltä muut on?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:02"]Usein kuulee että ihmiset on iltavirkkuja, ja että ne herää myöhään ja jättää aamupalat syömättä. Minusta tämä on laiskuuden merkki, sillä harvemmin varhaisiin aamuherätyksiin tottuminen on muuta kun sopeutumiskysymys. Puhumattakaan siitä että "on pakko" nukkua niin viittä vaille pommiin ettei ole aikaa kahviin, (tummaan) voileipään ja ehkä puuroon.
Mitä mieltä muut on?
[/quote]Ihan sama olenko laiska vai en. Olen iltavirkku silti. Mitä jos olenkin laiska?
Minä olen iltavirkku. Kolme vuotta olen tehnyt työtä joka alkaa klo 6.00. Vieläkään en ole tottunut aikaisiin herätyksiin.
Suomalainen aamuvarhaisen toiminnan ihannoiminen on mielestäni todella perverssiä. Osoittakaa minulle yksikin länsimainen sivistysvaltio, jossa esim. lounasaika on yleisesti jo klo 11:00?
Kuuden aikaan heräämiseen pakottaminen maassa, jossa on kaiken lisäksi jääkylmä ja säkkipimeä talvi, on sen luokan sadismia että oksat pois.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:20"]Isäni oli aamu-uninen, äiti iltauninen, minä raukka tulin molempiin.
[/quote] eeii, oikeasti? :)
Aloitus oli tosi hyvä provo. Mallikas suoritus, jolla saatiin mukava vastakkainasettelu. Popcornit on mikrossa.
MInä olen ns. aamuvirkku, mutta todella laiska ihminen. mikäli haluan saada edes hieman aikaiseksi, on se tehtävä heti aamulla - illalla ei ole toivoakaan, että viitsisin. Ja mitä olen seurannut tuttuja, niin ne iltavirkut on usein ahkerimpia.
Derp. Derp a Derp. Derpaderperdiuderp.
Suuri osa kirjailijoista, maalareista, tieteilijöistä jne. tekee työnsä iltausin ja öisin. Boheemeja älyköitä jne. Onneksi on teitä oerusduunareita jotka lähdette aamulla, ni on mulle sit brunssille tuoretta leipää ja auratut tiet. Ite en viitsis ja onneks ei ees tarvi... ps. Mitä aikasempi aamuduuni, sitä paskempi palkka, miksiköhän??
Provohan tuo aloitus on, mutta silti kerran viela: Ihmisilla on sisainen kello, jota ei voi vaantaa aamu- tai iltavirkun suuntaan! Taman ovat todenneet jo monet unitutkijat.
Olen onnekseni jo elakkeella ja saan nukkua milloin haluan, useimmiten 23-24...09-11. Mutta vuosikymmenten karmeat aamuheratykset eivat silti unohdu.
Mä olen iltavirkku, mutta en silti laiska ole.
Aamulla herään töihin klo 06:00 silmät aivan ristissä. En syö aamupalaa, koska siitä tulee helposti pahaolo.
Vien lapsen tarhaan klo 07:00 ja lähden ajamaan töihin.
Työaika klo 08-16.
Klo 17 haen lapsen tarhasta. Käyn kaupassa pikaisesti, mennään kotiin syömään.
Syönnin jälkeen teen sen, minkä ehdin tekemään klo 17-19 välillä; eli siivoan.
Klo 19 alkaa iltatoimet ja lapsen rauhoittaminen.
Klo 20:00 lapsi sänkyyn ja iltasatu. Klo 20:30 lapsi nukahtaa.
Tämän jälkeen voisin tietysti mennä nukkumaan itsekin, mutta koska olen laiska iltavirkku, olen todella todella pirteä klo 21:00 jälkeen (kaikista väsynein klo 06-08 ja klo 13-17), teen ruoan seuraavalle päivälle, laitan vaatteet seuraavaa päivää valmiiksi ja teen kaikkea muuta itseäni kiinnostavaa; ompelen ja kudon, soittelen ystävilleni, selailen nettiä, ja muuta, joka on kivan rentouttavaa.
Klo 23 painun sänkyyn ja nukkumaan, vaikka ei väsyttäisikään.
Jos ihminen on laiska, se riippuu ihan täysin ihmisen luonteesta, ei siitä, onko ilta- vai aamuvirkku.
Itselleni sopii kaikista parhaiten se, että voisin nukkua klo 00/01-08/09. Mutta se ei onnistu, kun työaika on pakostakin klo 8-16
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:28"]
Itselleni sopii kaikista parhaiten se, että voisin nukkua klo 00/01-08/09. Mutta se ei onnistu, kun työaika on pakostakin klo 8-16
[/quote]
Olen iloinen, että omalla työpaikalla on sen verran liukumaa, että voin herätä aamulla vähän kahdeksan jälkeen ja olla työpaikalla joskus yhdeksän-puoli kymmenen aikaan. Silti on aina ikävä viikonloppua ja aamu-unia. En sentään nuku yleensä enää ihan puolille päivin, kuten nuorempana.
Hyvässä asemassa olevat voi päättää omista työajoistaan ja ne voi valita sen mukavamman vaihtoehdon.
Te ette muuten perustele millään muulla kun laiskuudella sitä että ette viitsi syödä aamupalaa. Vähän sama kun käyttää autoa alle kilometrin matkaan. Aamutorkut ei ole muuta kun mukavuudenhaluisia.
Älyttömyyden huippu. Iltavirkku on laiska aamulla, aamuvirkku on laiska illalla. Sisäinen rytmitys on erilainen, ei mitään sen kummempaa. Meilleäkin huomaa kotona, kun pariskunnasta toinen nukahtaa väsyy illalla aikaisin, toinen on täynnä tarmoa ja energiaa ja tekee kaikenlaista. Toinen taas on aamulla energinen.
Tämähän on niin selvä provo kuin ikinä voi olla. Meidän yhteiskuntamme rytmi on peräisin jostain ajanlaskun aamusta. Jaksan kuitenkin ihmetellä seuraavaa: Useat tutkimukset ovat osoittaneet ilta-ja aamuvirkkuuden olevan ominaisuus, jolle ei ihan hirveästi. Ikäryhmistä teinien vuorokausirytmin on sellainen, että kahdeksaksi kouluun meno on aivan MURHAA (=huonot oppimistulokset) ja noina vuosina tapahtuu tulevaisuuden kannalta merkittäviä asioista. Miksi tämä järjetön aamuvirkkurytmi on yhä se vallitseva malli?
Luin tästä aiheesta jokin aika sitten nettikeskusteluja, joissa hyvin ja perustellusti tuotiin tutkimusnäytön kautta esiin näitä asioita ja niiden seurauksia yhteiskunnalle. Mutta niin vain on joukossa useampi jänkäävä aamuvirkku, jotka sitkeästi toitottavat, että "kuule, jos menee yhdeksältä petiin, niin ei väsytä teiniä eikä aikuista aamulla". Totesin miehelle, että mun on pakko alkaa uskoa, että aamuvirkut ovat keskimääräisesti iltavirkkuja vähä-älyisempää porukkaa. Aika monelta osin empiria minusta vahvistaa sen, mihin nämä tutkimukset ovat päätyneet.
http://www.terve.fi/uni-ja-lepo/yokukkuja-vai-aamuvirkku-tutkimus-vastaa-kumpi-menestyy-paremmin
http://www.standard.co.uk/lifestyle/why-morning-people-rule-the-world-6488205.html
"Yet the research continues to mount, arguing that evening people have qualities which should be nurtured. They tend to be more creative, intelligent, humorous and extroverted. They are the balance to morning people, who are said to be more optimistic, proactive and conscientious."
t. iltavirkku, joka voi kyllä heittäytyä vaateriin klo 21.00, mutta nukkumista on virkeänä ihan turha yrittää
Tarkoitin: Useat tutkimukset ovat osoittaneet ilta-ja aamuvirkkuuden olevan ominaisuus, jolle ei ihan hirveästi mitään voi.
minä menen nukkumaan välillä 12-01 työpäivisin, kun on pakko herätä kello 7. joka aamu väsyttää aivan järkyttävästi, enkä pysty keskittymään mihinkään kunnolla ennen kello kahta, mutta jostain syystä piristyn sitten ilta kahdeksalta ja teen silloin kaikki luovat työt. ei sitä luontaista rytmiä ihan niin vain muuteta. viikonloppuisin nukun sitten kaikki kertyneet univelat pois...