Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihuoltaja hyväpalkkaisessa työssä ja etä minimituloilla, miten elatusmaksut?

Vierailija
25.09.2014 |

Ero tulossa. Mies on paremmasssa asemassa pyörittämään lapsen arkea, jää asumaan taloomme jne. pystyy takaamaan turvalliset edellytykset lapselle. Itse olen sairastunut sen verran pahasti, että jään suosiolla vähän sivummalle tässä vaiheessa. Muttamutta. Pitääkö minun maksaa elatusmaksuja lapsen isälle, huolimatta siitä että minulla ei juuri ole tuloja ja hän hyvä tuloinen? En sairauteni vuoksi pysty juuri osallistumaan työelämään.

Tottakai maksan lapseni kulut hänen ollessaan luonani ja muutakin makselen ns. suoraan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole työelämässä ja saat tuloilla juuri oman elämäsi kustannukset maksettua niin elatussopimuksessa sinut katsotaan 0-tuloiseksi jolloin kela maksaa lasten isälle minimimäärän elatusavusta. En tiedä miten menee jos teillä on yhteishuoltajuus? Suosittelisin sen kyllä pitämään vaikka nyt terveytesi ja vointisi ei riitä huolehtimaan lapsista niin ei se tarkoita että et ikinä siihen pystyisi,

Tsemppiä sinulle kovasti jatkoon ja voimia. Ei ole helppoa asua lapsista erossa, mutta hienosti osaat ajatella lapsienne parasta.

Vierailija
2/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuus tulee olemaan kyllä. Tietääkseni vaikka toisella vanhemmalla olisi yksinhuoltajuus, se ei vapauta sitä toista vanhempaa elatusvelvollisuudesta sinänsä mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä lähivanhemman ansiotasolla ole merkitystä sille, osallistutko lapsen elatukseen vai ei. MInusta tosin tuossa tilanteessa olisi fiksuinta, että mies saisi yksinhuoltajuuden ja sinä keskittyisit itsesi hoitamiseen.

Vierailija
4/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut aikana jolloin sossu vielä maksoi, jos ei etä pystynyt. Yleensä ottavat työttömyyspäivärahasta lapsikorotukset etältä mutta sitä ihmettelin, että mitä hyötyä, kun kuitenkin antoivat hänelle toimeetulotukea ja ilmaiset lääkkeet. Ottaa lapsikorotukset sossuun ja antaa kuitenkin toimeentulotukea, järkeä?

Vierailija
5/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole tuloja saat 0 sopimuksen jossa KELA maksaa elatusavun (n.150€) isälle.

Vierailija
6/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:56"]

Ei sillä lähivanhemman ansiotasolla ole merkitystä sille, osallistutko lapsen elatukseen vai ei. MInusta tosin tuossa tilanteessa olisi fiksuinta, että mies saisi yksinhuoltajuuden ja sinä keskittyisit itsesi hoitamiseen.

[/quote]

Höpö höpö, ota selvää asioista ennen kuin möliset mitään. Yksinhuoltajuus myönnetään käytännössä vain jos toinen huoltaja on täysin kykenemätön huolehtimaan lapsen asioista, esim. narkki tai alkkis tai mt-ongelmainen. Ei ole mitään syytä antaa huoltajuutta "pois" jos kyse on hoidettavissa olevasta terveydellisestä ongelmasta ja aikoo kuitenkin olla lapsen elämässä mukana. Jos antaa huoltajuuden pois, ei saa koskaan oikeasti vaikuttaa lasta koskeviin asioihin, jos lähivanhempi niin päättää. Lähivanhempi voi esim. muuttaa huitsin nevadaan lapsen kanssa, ja etävanhempi jää rannalle ruikuttamaan!

Vierailija
7/7 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 oli siis ap.

Kyllä vanhempien ansiotasolla on tietääkseni merkitystä. Muistan kuulleeni, että virallisen elatusapuohjeen mukaan näin on. Se vanhempi jolla on parempi elatuskyky on enemmän vastuussa lapsen elatuksesta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi