Saako surusta sairaslomaa?
Sain selville että mies tapailee toista naista. Mies ei tiedä että minä tiedän.
Olen hoitoalalla töissä ja tänäänkin vaan itkenyt. Hieno ottaa potilaita vastaan turvonnein ja punaisin silmin.
Mies on työreissussa, enkä ole hänenkään kanssa voinut asiasta puhua.
Jos menen lääkäriin , saanko sairaslomaa henkisen romahduksen vuoksi?
Kommentit (62)
Toki voi saada, ICD~koodi varmastikin sellainen että ei palkkaa eikä saurauspäivärahaa.
Kyllä tuossa tilanteessa yleensä saa.
Johan ne potilaatkin hermostuu, pelkäävät että heidän terveydessään jotain pahasti vialla...
No surusta ei saa, sellaista diagnoosia ei olekaan. Unettomuudesta yms voi saadakin.
Saa sairaslomaa, mutta työnantaja voi valita, onko se palkallista vai palkatonta.
Kyllä voi saada. Diagnoosi "Äkillinen stressireaktio"
Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa.
Tuttu haki pari vuotta sitten sairauslomaa surun takia, sai 2 vko. Sittemmin sai matkalla ollessaan epämääräisiä päänsärkyoireita, joutui sairaalaan ja kesken loman kotiin. Suomessa ei löydetty mitään syytä. Matkavakuutus ei korvannut euroakaan, koska vakuutusyhtiön mukaan kyse oli samasta stressioireyhtymästä eli olemassaolevasta sairaudesta. Laskua kertyi hieman yli 4000 e kaikkinen siirrettyine lentoineen ja sairaalamaksuineen ulkomailla.
Hyvä ap, mulla on ihan sama tilanne. Sain maanantaina selville, että mies on pettänyt eikä tiedä että tiedän. Kamalaa kuunnella miehen selityksiä missä oli ja mitä teki, kun totuus on ihan toinen. En kuitenkaan uskaltanut sanoa, että tiedän totuuden. Olen myös ihan palasina. Voimia sulle!
Akuutti stressireaktio, ei pidä olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:29"]Eli pakko sinnitellä töissä
AP
[/quote]Saat. Jos menet lääkäriin ja sanot ettet pysty olemaan töissä, itkettää jatkuvasti sanot.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:29"]Eli pakko sinnitellä töissä AP [/quote]Saat. Jos menet lääkäriin ja sanot ettet pysty olemaan töissä, itkettää jatkuvasti sanot.
[/quote]
Ja voihan sitä mennä lääkärii ja sanoa, että ei voi olla töissä, koska kotona on kivampaa - vaadin palkallisen loman, koska työnantajahan se on velvollinen ne nallekarkit tarjoamaan
Ota yhteys työantajaan ja pyydä pari päivää palkatonta vapaata henkilökohtaisiin syihin vedoten.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:29"]Eli pakko sinnitellä töissä AP [/quote]Saat. Jos menet lääkäriin ja sanot ettet pysty olemaan töissä, itkettää jatkuvasti sanot.
[/quote]
Ja voihan sitä mennä lääkärii ja sanoa, että ei voi olla töissä, koska kotona on kivampaa - vaadin palkallisen loman, koska työnantajahan se on velvollinen ne nallekarkit tarjoamaan
[/quote]Jos ihminen oikeasti kokee eron/toinen nainen. Kun minut aikanaan jätettiin itkin ja tärisin. Hae vain saikkua, sanot että on paha olla. Tääl on taas agressiivista porukkaa ollu eilisestä asti.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:09"]
Ota yhteys työantajaan ja pyydä pari päivää palkatonta vapaata henkilökohtaisiin syihin vedoten.
[/quote]
Komppaan! Harmitus ei ole syy saikkuun. Jos kyseessä on vakavampi asia eli lähiomaisen kuolema tms. niin se olisi eri asia. Ja en väheksy sinällään suruasi, olen itsekin pidätellyt kyyneleitä töissä miehen takia.
Illalla lenkille ja itket pimeässä surut pois, tekee hyvää.
No joo, onhan se paskaa että joku pettäjä/jättäjä pystyy aiheuttamaan täysin asiaan syyttömälle kumppanin työnantajalle kalliit kustannukset. Palkaton vapaa voisi olla myös hyvä idea saikun sijaan.
Itselle kun pukkasi parisuhdekriisiä, niin työ oli ainoa joka auttoi irtautumaan siitä pahasta olosta. Jos olisin jäänyt kotiin ja vellonut niissä tunnelmissa, niin olisi voinut jotain pahempaakin sattua.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]
Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa.
[/quote]
Jaaha. Minä olen ollut saikulla kaksi viikko ko. diagnoosilla. Aivan vtun sama saanko vakuutusta jostain tai työpaikkaa asian takia. Surin tuolloin silmieni edessä äkillisesti kuollutta isääni. Ja jos sitä ei joku ymmärrä, niin voi voi...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:13"]
No joo, onhan se paskaa että joku pettäjä/jättäjä pystyy aiheuttamaan täysin asiaan syyttömälle kumppanin työnantajalle kalliit kustannukset. Palkaton vapaa voisi olla myös hyvä idea saikun sijaan.
Itselle kun pukkasi parisuhdekriisiä, niin työ oli ainoa joka auttoi irtautumaan siitä pahasta olosta. Jos olisin jäänyt kotiin ja vellonut niissä tunnelmissa, niin olisi voinut jotain pahempaakin sattua.
[/quote]
Minullakin työ on asia mikä auttaa jos jokin asia pyörii päässä. Helpottaa hirveästi kun "joutuu" miettimään työasiaa eikä voi ajatella henkilökohtaisia juttuja.
Kuitenkin, olen kerran joutunut hakemaan opiskeluaikana tulleen eron vuoksi sairaanhoitajalta sairaslomaa. En kyennyt nukkumaan, syömään, peseytymään, elämä meni täysin sekaisin. Ei siinä tilassa onnistunut miettiä muita asioita. Pari päivää itkin pahimmat itkut ulos ja sen jälkeen takaisin kouluun. Vaikeaa oli senkin jälkeen, esim. nukkumiseen piti hakea nukahtamislääkkeet mutta vähitellen helpotti.
Juu mulla loppui edellinen suhde niin paskasti kun vain voi.Miehellä uusi nainen ja muutti hänen luo ja jätti mut myös taloudellisesti ihan hiton hankalaan tilanteeseen,opiskelin tuolloin. Olin koko ajan itku kurkussa koulussa ja osa-aikatöissä ja kotona sit paruin kaikki yöt. Nyt olen hoitajana ja luulen etten tässä työssä pystyisi potilaita kohtaamaan niin epävakaassa tilassa kun silloin olin.