Saako surusta sairaslomaa?
Sain selville että mies tapailee toista naista. Mies ei tiedä että minä tiedän.
Olen hoitoalalla töissä ja tänäänkin vaan itkenyt. Hieno ottaa potilaita vastaan turvonnein ja punaisin silmin.
Mies on työreissussa, enkä ole hänenkään kanssa voinut asiasta puhua.
Jos menen lääkäriin , saanko sairaslomaa henkisen romahduksen vuoksi?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa. [/quote] Ööö wtf??? Miten helvetissä siitä "jää tietoihin merkintä"? Ei esim. esimiehelle noin vain kuulu sairausloman syy eikä sitä voi kyseenalaistaa. Tässä tapauksessa ap tuskin on ensi hätään vailla muuta kuin lyhyen sairausloman toipumiseen,mistä ei todellakaan voi olla haittaa vakuutusta ottaessa. Tsiisus!?
[/quote]
Akuutti stressireaktio katsotaan syyksi, jonka vuoksi esim. henkivakuutusta ei noin vain saa, koska voidaan tulkita asiakkaan olevan itsemurhahakuinen.
[/quote]
No jaa, juuri löysin maksuilmoituksen äitini henkivakuutuksesta. Ja joo, hän oli yrittänyt ennen onnistumistaan noin 8 krt itsemurhaa, ollut suljetulla, sairasti kaksisuuntaista sekä vakavaa masennusta yms... Että juu, jos HÄN sai henkivakuutuksen, niin tuskin yksi stressireaktio on suurikaan este.
Ja tosiaan, olen se sama kommentoija, jonka isä kuoli silmien edessä. Työpaikka jossa tuolloin olin, on helvetillinen työpaikkakiusaamisen tyyssija (vain ja ainoastaan esimiesten toimesta), joten parin viikon palkallinen saikku oli aika vähäistä siitä, kuinka paljon surua ja murhetta ko. paikka minulle aiheutti.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:57"]
No jaa, juuri löysin maksuilmoituksen äitini henkivakuutuksesta. Ja joo, hän oli yrittänyt ennen onnistumistaan noin 8 krt itsemurhaa, ollut suljetulla, sairasti kaksisuuntaista sekä vakavaa masennusta yms... Että juu, jos HÄN sai henkivakuutuksen, niin tuskin yksi stressireaktio on suurikaan este.
[/quote]
Veikkaan, että henkivakuutus oli otettu ennen diagnooseja ja itsemurhayrityksiä. Olen aika varma, ettei mikään vakuutusyhtiö myönnä vakuutusta tuolla taustalla.
Itsellänikin on kokemusta siitä, että vakutuuksia ei niin vain saakaan, jos taustalla on joku diagnoosi - eikä tarvitse olla kysymys edes mistään vakavasta sairaudesta.
Ton samaisen syyn takia työterveyshuolto oli aikoinaan passittamassa mua saikulle useammaksi viikoksi. En ottanut saikkua, koska kotona ollessa pää hajosi vielä enemmän kun töissä (oli sentään muuta ajateltavaa koko ajan). Ihmettelin jo silloin, että miten ihmeessä tää voi olla työnantajan ongelma... mutta näköjään sitten voi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:10"]
Ei perkele. Miten voi olla mahdollista, että tuollaisesta saa saikkua. Ottakaa sitten palkatonta, mutta jumaleisson ei saikkua.
[/quote]
Ei, kun reippaasti vaan töihin itketti miten paljon tahansa. Sillehän ei sitten voi mitään, jos töissä itkettää. Ihan sama, vaikka bussi ei lähdekään pysäkiltä tai hammaslääkäri poraa poskeen, kun ei itkulta pysty töitä tekemään. Kyllä ne matkustajat ja asiakkaat ymmärtävät, että minkään pikkusyyn takia ei jäädä töistä kotiin lusmuilemaan.
Lapsi sairastui vakavasti ja sain kuukauden sairauslomaa, en olisi siinä stressissä kyennyt tekemään mitään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:10"]
Ei perkele. Miten voi olla mahdollista, että tuollaisesta saa saikkua. Ottakaa sitten palkatonta, mutta jumaleisson ei saikkua.
[/quote]
Ei, kun reippaasti vaan töihin itketti miten paljon tahansa. Sillehän ei sitten voi mitään, jos töissä itkettää. Ihan sama, vaikka bussi ei lähdekään pysäkiltä tai hammaslääkäri poraa poskeen, kun ei itkulta pysty töitä tekemään. Kyllä ne matkustajat ja asiakkaat ymmärtävät, että minkään pikkusyyn takia ei jäädä töistä kotiin lusmuilemaan.
[/quote]
En ole tuo 34 #, mutta huomautan, että eihän hän sanonut, että töihin pitää tulla. Palkaton on vaihtoehto, jos ei ole sellaista sairautta, jonka on sovittu oikeuttavan sairausajan palkkaan. Kumma kun ihmiset aina luulee, että ihminen on joko sataprosenttisesti sairas tai sataprosenttisesti terve ja töihin on pakko tulla, jos ei ole saikkulappua. Asiat on sovittavissa, kun viitsii keskustella esimiehen kanssa ja ymmärtää, ettei ole työnantajan asia maksaa siitä, että joku on kohdellut työntekijää yksityiselämässä huonosti. Ja sama vika on järjestelmässä, kun ei vieläkään osata olla osa-aikasaikulla. Kaikki sairaudetkaan ei edellytä täydellistä töistä poissaoloa, riittää kun vähennetään työaikaa.
Esim läheisen kuollessa saa lomaa kuolinpäivän ja hautajaispäivän. Kukaan ei nyt ole kuollut, eihän?
Tavalliset elämän kriisitilanteet kuten avioero, vaikeudet lasten kanssa jne. Eivät oikeuta sairauslomaan. Palkatonta vapaata saa varmasti tarvittaessa, ja se on moraalisesti oikea vaihtoehto.
Saat sairaslomaa, jos olet työkyvytön.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:10"]Esim läheisen kuollessa saa lomaa kuolinpäivän ja hautajaispäivän. Kukaan ei nyt ole kuollut, eihän?
Tavalliset elämän kriisitilanteet kuten avioero, vaikeudet lasten kanssa jne. Eivät oikeuta sairauslomaan. Palkatonta vapaata saa varmasti tarvittaessa, ja se on moraalisesti oikea vaihtoehto.
[/quote] jos tavallinen elämänkriisi aiheuttaa työkyvyttömyyden, niin eikös ihmisellä ole oikeus sairaslomaan?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:53"]Miten voi mennä aikuinen ihminen niin sekaisin ihmissuhdesotkusta että ei pysty olemaan töissä tai "romahtaa".. Vähän ihmettelen :O
Ja joo, olen naimisissa itse-en silti ymmärrä.
[/quote] Ehkä ymmärrät kun osuu omaan nilkkaan.
Työnantajalle tarvitsee näyttää vain sairauslomatodistus, ei diagnoosia. Se on sinun ja lääkärin välinen asia. Sinun päätettävissä on mitä kerrot syyksi työnantajalle.
Henkivakuutusta ei myönnetty edes 22 v tyttärelleni, joka sairasti masennusta 15-18 vuotiaana. Ei todella kannattaa miettiä mitä merkintöjä itsestään haluaa papereihin. Ja oikeesti, miettikää miten aiemmat sukupolvet ovat toimineet. Stressireaktiota ei tunnettu sotavuosina, eikä edes 1980-luvulla.
Mä sain masennuksen takia pari viikkoa sairaslomaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:10"]Esim läheisen kuollessa saa lomaa kuolinpäivän ja hautajaispäivän. Kukaan ei nyt ole kuollut, eihän? Tavalliset elämän kriisitilanteet kuten avioero, vaikeudet lasten kanssa jne. Eivät oikeuta sairauslomaan. Palkatonta vapaata saa varmasti tarvittaessa, ja se on moraalisesti oikea vaihtoehto. [/quote] jos tavallinen elämänkriisi aiheuttaa työkyvyttömyyden, niin eikös ihmisellä ole oikeus sairaslomaan?
[/quote]
Tällaisilla perusteilla ( minä kun olen niin herkkä) joka toinen meistä jäisi kotiin pari kertaa vuodessa. Oikea tapa on jäädä palkattomalle, jos ei kykene töihin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:10"]Esim läheisen kuollessa saa lomaa kuolinpäivän ja hautajaispäivän. Kukaan ei nyt ole kuollut, eihän? Tavalliset elämän kriisitilanteet kuten avioero, vaikeudet lasten kanssa jne. Eivät oikeuta sairauslomaan. Palkatonta vapaata saa varmasti tarvittaessa, ja se on moraalisesti oikea vaihtoehto. [/quote] jos tavallinen elämänkriisi aiheuttaa työkyvyttömyyden, niin eikös ihmisellä ole oikeus sairaslomaan?
[/quote]
Tottakai jos on työkyvytön, on oikeus sairauspoissaoloon. Mutta kun kaikki sairauspoissaolot ja kaikki lääkärin kirjoittamat sairaustodistukset EI OIKEUTA sairausajan palkkaan. Ja tämä palkkahan se usein kuitenkin tuntuu olevan poissaolijalle kynnyskysymys - ei se, että saa olla luvallisesti poissa.
Lääkärin kirjoittamassa todistuksessa on diagnoosi ICD-koodilla, ja tottakai se kuuluu työnantajalle, koska esim. abortti-diagnoosilla ei tarvitse maksaa palkkaa, vaikka se oikeuttaakin poissaoloon.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:53"]
Miten voi mennä aikuinen ihminen niin sekaisin ihmissuhdesotkusta että ei pysty olemaan töissä tai "romahtaa".. Vähän ihmettelen :O
Ja joo, olen naimisissa itse-en silti ymmärrä.
[/quote]
Ymmärrät sitten kun sattuu omalle kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:14"]
[/quote]
Tällaisilla perusteilla ( minä kun olen niin herkkä) joka toinen meistä jäisi kotiin pari kertaa vuodessa. Oikea tapa on jäädä palkattomalle, jos ei kykene töihin.
[/quote] meinasin lisätä että ihmiset ovat kvin erlaisia. Fyysiset näkyvät vammatkin paranevat meillä erilailla.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa. [/quote] Ööö wtf??? Miten helvetissä siitä "jää tietoihin merkintä"? Ei esim. esimiehelle noin vain kuulu sairausloman syy eikä sitä voi kyseenalaistaa. Tässä tapauksessa ap tuskin on ensi hätään vailla muuta kuin lyhyen sairausloman toipumiseen,mistä ei todellakaan voi olla haittaa vakuutusta ottaessa. Tsiisus!?
[/quote]
Akuutti stressireaktio katsotaan syyksi, jonka vuoksi esim. henkivakuutusta ei noin vain saa, koska voidaan tulkita asiakkaan olevan itsemurhahakuinen.