Hirveä olo töissä
Minusta tuntuu, että haluaisivat eroon minusta. Kuulun hallintoon, mutta olen ihan ulkona. Mikseivät ne voi laittaa yt:t pystyyn ja irtisanoa? Ei minulla ole varaa karenssiin. Tai ehkä ne ajavat minua sairaaksi, pääseehän silläkin keinoin minusta eroon.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:14"]Nyt on vaan vallalla trendi, että kuormasta syöjistä pitää päästä eroon, eikä työelämässä tarvita kuin heitä, jotka myös tuottavat. Ja tämä nostattaa taas valtavasti minun mielialaani ja työmotivaatiota, kun näitä ihmisiä savutetaan ulos. Jaksaa taas tuolla räntäsateessa lapioida, kun on taas yksi martyyri vähemmän itkemässä, kuinka on niin henkisesti raskasta kun ei yhtään arvosteta asiantuntemusta. Kiitos, ap! [/quote] Ole hyvä vaan. Meidän työpaikan lapionvarressa olijat huutavat kyselyissä sen työn perään, jota minun pitäisi pystyä tekemään. Mutta oletus kaikilla tasoilla tuntuu olevan se, että ne asiat tapahtuvat tyhjästä. Paljon tosiaan kuulee sitä, että hallintoa joutaisi karsia. Silloin pitäisi kaikkien myös tyytyä "huonompaan" hallintoon. ap
[/quote]
Itse sen työnsä tässä joutuu hankkimaan, sopimaan aikataulut asiakkaiden kanssa jne... ja vielä dokumentoimaan ja laskuttamaan, vaikka yrityksessä on heitäkin joilla se ammattitaito olisi. Turha se on tulla tänne lapiotasolle tulla itkemään, johto on sitä varten. Meillä on onneksi heitäkin kevennetty.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:14"]
Nyt on vaan vallalla trendi, että kuormasta syöjistä pitää päästä eroon, eikä työelämässä tarvita kuin heitä, jotka myös tuottavat. Ja tämä nostattaa taas valtavasti minun mielialaani ja työmotivaatiota, kun näitä ihmisiä savutetaan ulos. Jaksaa taas tuolla räntäsateessa lapioida, kun on taas yksi martyyri vähemmän itkemässä, kuinka on niin henkisesti raskasta kun ei yhtään arvosteta asiantuntemusta.
Kiitos, ap!
[/quote]
Et sinäkään kovin vahvoilla näytä olevan, jos työmotivaatio on haettava toisten epäonnistumisesta. Tämä tarkoittaa, että olet oikeasti aika helkkarin kyllästynyt lapioimiseen. Koska olet tuottava ja tehokas, olet kuitenkin tehnyt itsestäsi työnantajalle "korvaamattoman" roolissasi. Sinut korkeintaan ylennetään johtamaan toisten lapiointia, mutta siihenpä se tyssääkin, koska et pysty siinä roolissa enää tuottamaan mitään lisäarvoa työnantajalle, päin vastoin, luultavasti ne sinun johtamasi lapioijat suoriutuvatkin huonommin kuin toiset, joille on annettu samat lapiota, mutta myös motivoitunut ja motivoiva johtaja. Oletkin nyt se luuseri. Viiden vuoden päästä olet sitten samassa tehtävässä, kaksikymmentä vuotta fyysisesti ja henkisesti vanhentuneena.
Ja kyllä, olen nähnyt, miten tämä tapahtuu, kerta toisensa jälkeen, omassa työssäni.
Ihan samassa jamassa ap:n kanssa, tosin en kuulu hallintoon. Olen asiantuntija hoitoalalla. Valmistunut yli 10v sitten. Tuntuu etten osaa enää mitään ja tietoni ovat vanhentuneita. Meillä on koulutusta ja käyn siinä mutta tuntuu etten opikaan enää mitään tai muista. Olen ollut pitkillä sairaslomillakin joten mainekin mennyt jo työelämässä. Työni on yksinäistä ja minun pitäisi hallita se. Mutta tuntuu että gollegat on pätevämpiä. En vain hallitse työtäni ja olen arka kysymään neuvoa tai en kehtaa. En tiedä mitä tehdä? Työpaikkojakaan ei tällä hetkellä juurikaan ole. Uudelleen kouluttautuminen ei mahdollista rahan takia. Niin ja rahan takia en uskalla irtisanoutua vaikka sitä varmaan minulta odotetaankin. Meillä lomautusuhka ja irtisamisuhkakin päällä. Joutuuko siis karenssiin myös vaikka ei itse irtisanoutuisi? Aika kummaa. Olen jatkuvasti uupunut mutta en voi sairaslomakaan ottaa.
Mitä sinä odotti, että työelämä on?! Sitä, että joku seisoo koko ajan taputtamassa olkapäähän, hyvä tyttö. Työ on työtä ja monesti myös yksinäisinrooli ihmisen elämässä. Kaverikerho on sitten erikseen. Ota itse asiosita selvää, joista tietoa tarvitse ja teet sen mihin sinut on palkattu. Palkka on se vastine työstä, ei kannata mitään punaista matto odotaa siitä, että tekee sen mistä on vastineen saanut. Tervetuloa vaan kovien arvojen maailmaan eli töihin!
AP, tiesitkö, että myös kuvaamasi kaltainen toiminta, jossa sinun työtehtäviäsi rajoitetaan ja informaatiota pimitetään, on häirintää. Kirjaa tarkkaan ylös tilanteet, joissa työllesi on selkeää haittaa siitä, ettei informaatiota ole annettu. Mieti erityisesti kysymyksiä siitä kuka, mitä ja miten näin toimii. Kun sinulla on faktat pöydässä, voit tehdä ilmoituksen häirinnästä. Esimiehelle, jos häiritsijä on työporukassa, esimiehen esimiehelle, jos esimies häiritsee, ja työsuojelupiiriin, jos häiritsijän yläpuolella ei ole ketään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:38"]
Nyt on vaan vallalla trendi, että kuormasta syöjistä pitää päästä eroon, eikä työelämässä tarvita kuin heitä, jotka myös tuottavat. Ja tämä nostattaa taas valtavasti minun mielialaani ja työmotivaatiota, kun näitä ihmisiä savutetaan ulos. Jaksaa taas tuolla räntäsateessa lapioida, kun on taas yksi martyyri vähemmän itkemässä, kuinka on niin henkisesti raskasta kun ei yhtään arvosteta asiantuntemusta.
Kiitos, ap!
[/quote]
Et sinäkään kovin vahvoilla näytä olevan, jos työmotivaatio on haettava toisten epäonnistumisesta. Tämä tarkoittaa, että olet oikeasti aika helkkarin kyllästynyt lapioimiseen. Koska olet tuottava ja tehokas, olet kuitenkin tehnyt itsestäsi työnantajalle "korvaamattoman" roolissasi. Sinut korkeintaan ylennetään johtamaan toisten lapiointia, mutta siihenpä se tyssääkin, koska et pysty siinä roolissa enää tuottamaan mitään lisäarvoa työnantajalle, päin vastoin, luultavasti ne sinun johtamasi lapioijat suoriutuvatkin huonommin kuin toiset, joille on annettu samat lapiota, mutta myös motivoitunut ja motivoiva johtaja. Oletkin nyt se luuseri. Viiden vuoden päästä olet sitten samassa tehtävässä, kaksikymmentä vuotta fyysisesti ja henkisesti vanhentuneena.
Ja kyllä, olen nähnyt, miten tämä tapahtuu, kerta toisensa jälkeen, omassa työssäni.
[/quote]
Sinä voit kutoa sitä sukkaasi siellä velkayksiössä velalla ostetussa jakkupuvussa. Minä lapioin mielelläni hiekkaa ja saan siitä palkaa ja vielä sen päälle korvauksen ylityötunneista, sunnuntai-,viikkolepo-ja hälytyskorvauksin ja siihen vielä päivärahat ja projektipalkkiot päälle. Rahan takia minä täällä olen, enkä etenemässä lapion varresta yhtään mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:38"]
Kiitos, ap!
[/quote]
[/quote]
Sinä voit kutoa sitä sukkaasi siellä velkayksiössä velalla ostetussa jakkupuvussa. Minä lapioin mielelläni hiekkaa ja saan siitä palkaa ja vielä sen päälle korvauksen ylityötunneista, sunnuntai-,viikkolepo-ja hälytyskorvauksin ja siihen vielä päivärahat ja projektipalkkiot päälle. Rahan takia minä täällä olen, enkä etenemässä lapion varresta yhtään mihinkään.
[/quote]
Ja mikä vapaus, kun ei ole mitään tulos yms. sellaista vastuuta, eikä tarvitse miettiä jääkö ulkopuolelle työyhteisössä ja onko kaveria kenen kanssa mennä lounaalle, jne. Saa vaan tarttua siihen lapioon ja nähdä työnsä jäljen ja asiakas vielä tarjoo pullakahvit siihen päälle. Ja vielä palkan päälle mielihyvää, kun keikkua siellä oman kunnan tulolistojen kärjessä, jossa ei näy yhtään firman asiantuntijaa tai pikkupomoa. Jostain se huumori on on otettava siellä kuopanpohjalla. Ammatinvalinta kysymys.
Turha kertoa miten tärkeä se oma työ on. Tiedätään kyllä. Siitä pitävät pomot yms asiantuntijat huolen. Kyllä sinne kuopanreunalle niitä kirosanoja mahtuu.
Onneksi myös nuoret miehet on tähän heränneet ja hakeutuvat ammattikouluihin, eikä yliopistoihin opiskelemaan merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään.
Lapiomiehen työpaikalla siis kaikki toimii kuten pitääkin, kun hallintoa kevennetään. Jokainen vastaa silloin osasta hallintoa ja lapiomiehelle se tuntuu olevan ok, mikä on hyvä. Monella työpaikalla kuitenkin huudetaan sen perään, että saisi keskittyä lapiointiin eikä tarvitsisi miettiä mm. laskutuksia, kirjaamisia yms hallinnollisia asioita. Lapiomiehellä on oikeus mielipiteeseensä, koska toimii itse sen mukaisesti. Mutta jos huudetaan molempia, hallintoa alas ja hallinnollisia tehtäviä pois itseltä, se on pelkkää persuilua.
Hakeudu kunnon lääkärille,ota paikkakuntasi mielenterveys Pkl:lle yhteys. Hanki itsellesi turvallinen ja ymmärtävä ympäristö ( perhe, terapeutti jne)
Päätä mitä haluat juuri nyt ja mitä olet valmis siitä maksamaan. Jos leikittelet ajatuksella jossa voisi terveytesi vaarantua niin eikö karenssi ole aikalailla pieni murhe siihen verrattuna kokea?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:14"]Nyt on vaan vallalla trendi, että kuormasta syöjistä pitää päästä eroon, eikä työelämässä tarvita kuin heitä, jotka myös tuottavat. Ja tämä nostattaa taas valtavasti minun mielialaani ja työmotivaatiota, kun näitä ihmisiä savutetaan ulos. Jaksaa taas tuolla räntäsateessa lapioida, kun on taas yksi martyyri vähemmän itkemässä, kuinka on niin henkisesti raskasta kun ei yhtään arvosteta asiantuntemusta.
Kiitos, ap!
[/quote]
Ole hyvä vaan. Meidän työpaikan lapionvarressa olijat huutavat kyselyissä sen työn perään, jota minun pitäisi pystyä tekemään. Mutta oletus kaikilla tasoilla tuntuu olevan se, että ne asiat tapahtuvat tyhjästä. Paljon tosiaan kuulee sitä, että hallintoa joutaisi karsia. Silloin pitäisi kaikkien myös tyytyä "huonompaan" hallintoon. ap