Oon nyt vajaa 7 viikkoa tehnyt elämäntapamuutosta ruokavalioon.Tympii!!
Eli oon pääosin välttänyt hiilihydraatteja ja suosinut proteiinia ja kasviksia ja marjoja. Jotenkin tämä on tympinyt jo jonkin aikaa. Odotin että laihtuisin enempi. Tavoite olisi painaa 58kg. Nyt painan vähän päälle 67kg ja laihtunut olen tässä ajassa joku 4kg. Mutta nää ruuat. kanaa,lihaa,kasviksia. Siis tosi tylsiä kun en voi syödä pastaa tai riisiä. Kasvikset aina melkein samaa pakastekasviksia jotka helppoja tai sitten tomaatti-kurkku linjaa. Leipää en syö. Aamuisin syön kaurapuuroa marjoilla. Oon vaan niin kyllästynyt. Tekisi mieli kaikkea hyvää ruokaa niin kuin hampurilaista, täytettyjä lämpimiä voileipiä, pastakastiketta,perunaa,tummaa leipää. Voihan se olla että tulisi taas morkkis jos noin söisin taas. Mutta hirveä kaipuu on vanhaan ruokavalioon. En vain saa ruuasta maukasta ja en oikeastaan tykkää monistakaan kasviksista. Sitten tympii kun painokin laskee todella hitaasti. Ei voi iloita edes vaatteiden suurentumisesta kun ne ovat vielä ihan sopivia. Ennen sain nautintoa hetkellisesti edes hyvästä ruuasta ja nyt tuntuu ettei sitä oikein tule mistään.
Kommentit (57)
Netti on pullollaan ruokaohjeita ja kirjasto keittokirjoja :) Saman ajan voi käyttää googlaukseen ku täällä kirjoitteluun. Itse aiemmin laihdutin karppaamalla, nyt olen taas tuhdissa kunnossa eikä millään tunnu onnistuvan mikään ruokakielto itselle.. Totesinkin että alan vanhanaikaisesti laskemaan kaloreita (merkkaan ruuat ylös) ja vähintäänkin liikunnan avulla yritän saada vajetta aikaan. Tämä kannustaa syömään enemmän vihanneksia ja saan syödä kaikkea kohtuudella.. Kyllä se vaan näyttää että monet onnistuu parhaiten tällä tyylillä, jos ei terveysongelmia ole. Mihinkään vlcd-linjalle en silti lähde, vaan syön ainakin peruskulutuksen verran.. Katsotaan miten käy, aloittelen vasta!
Just siksi mulla toimi Painonvartijoiden pisteet, että kaikki oli sallittua mutta kaikella oli hintansa - laihduttaminen ei oikeastaan tuntunut juuri sen erilaiselta kuin vaikka rahankäyttö/työssäkäynti. Jos haluaa ostaa jotain, täytyy ansaita siihen rahat. Jos halusi syödä ruisleivän jonka päällä on oivariinia ja juustoa ja kinkkua, laski taulukosta ne pisteet ja joko oli vastaavasti ilman jotain muuta tai otti kiltisti kuntopyörän käteen ja polki kunnes oli ansainnut ne ekstrapisteet.
Minulle tuo pisteillä ja liikunnalla "kaupankäynti" siinä sivussa myös johti terveellisempään syömiseen, koska oli paljon kasviksia ja just niitä marjoja sun muita joita sai "ilmaiseksi". Mun mieleni toimi niin, että tyhmähän mä olen jos syön pelkästään sen himoitsemani voileivän, kun siihen saisi tomaatit ja kurkut päälle ihan gratis, ja vaikka vielä kupin vadelmia jälkkäriksikin ilman mitään ekstrakustannusta. Terveellisten ruokien syöminen ei tuntunut sillä mentaliteetilla ollenkaan pakkopullalta vaan pikemminkin melkein (motivoivalla tavalla) "systeemin huijaamiselta" ilmaisruualla.
Ei toimi kaikille, mutta ilmeisesti mä olen niin kilpailunhaluinen että oli kivaa kun laihduttamisesta tehtiin tuollainen pistepeli. En käynyt missään ryhmissä, pelailin niillä pisteilläni ihan omassa päässäni.
Minä noudatan 1200 kcal ruokavaliota ja syön ihan kaikkea. Koska ruokamäärät ovat pieniä niin syön sitä mitä haluan. Olen tehnyt näin juhannuksetsa lähtien ja painoa on pudonnut 12 kg, noin 1/2 kg viikko. Tässä viikonloppunakin teki mieli omenaa ja kauraa, etsin mahdollisemman kevyen version omena kaurapaistoksesta ja nam oli yhtähyvää kuin normiversiokin.
Ei minua tylsistytä ollenkaan koska olen tavoitteessa vasta alkumatkalla.
Ap täällä taas. Hyviä vinkkejä tullut. Miten te kaloreiden laskijat laskette kalorit? Jollain kiloklubin ohjelmallako? Entä miten tiedätte että tulee tarvittavat proteiinit, kasvikset,rasvat ym. että ne menee oikein. Tuossa kaloreiden laskemisessa pelkään eniten että se menee siihen että syön vaan jäätelöä ja sipsejä.
Nyt tuntuu että tuo kaloreiden laskeminen on se ehkä millä tätä laihdutus urakkaa jatkan. Ainut vaan että pitäisi se jotenkin helposti tehdä.
Unelma olisi se, että ei huomaisi syövänsä terveellisesti (pahaa) ruokaa. Että ruoasta tulisi ravintoa, jota aina välillä tarvitsee, mutta jota ei himoitse tai muuten ajattele koko ajan. Joskus nauttisi ruokailusta, mutta tällöinkin nautinnon toisi ennen kaikkea se seura siinä pöydän ympärillä eikä se (herkku)ruoka. Löytäisi elämästä riittävästi muuta ajateltavaa kuin maku ja syöminen.
Nimimerkillä neljättä päivää karkkilakossa
Minä pysyn suosiolla lihavana, koska olen muutenkin pienikokoinen ja kulutukseni on pientä = pysyäkseni normaalipainon ylärajoilla (pysyin vuosia) minun on syötävä todella niukasti ja niin vähärasvaisesti, että atopiani riehaantuu. Nyt sitten aloitin neuroleptien syömisen (syön tarpeeseen), ja ne ovat jumittaneet aineenvaihduntani totaalisesti. Jos normaalit syömiseni ovat saaneet olla 1600kcal luokkaa, nyt ollaan tonnin rajoilla...lääkärin kanssa tuskailin tätä asiaa, mutta minkäs teet.
Karppiforumin kultakalat-palvelu on hyvä, eikä kallis. Kukaan ei pakota karppaamaan vaikka sitä käyttäisin. Näkee helposti makrot ja kalorit, voi tallentaa omia reseptejä, merkata liikunnat, seurata painoa ja muita mittoja taulukossa, näkee myös ruuasta saadut ravintoaineet eli vitamiinit, mineraalit jne.. Tykkään enemmän kuin kiloklubista, kevyempi käyttää eikä herjaile että syötköhän nyt väärin.. Itse voit päättää haluatko merkata ylös tavoitekalorit tai muut, vai haluatko ihan vain merkata syömiset ylös.
Voih, tiedän tunteen. Itse olin n. Kuukauden terveellisellä linjalla mutta nyt olen näköjään taas palannut vanhaan. On vain niin ihanaa, kun voi syödä mitä haluaa. En tarkoita, että söisin joka päivä herkkuja ja olisin ylipainoinen, vaan että voi kaupasta napata välipalaksi pasteijan ja syödä päivälliseksi makaronilaatikkoa ilman huonoa omatuntoa :) täytyy vain lisätä vaikka liikuntaa ja muistaa syödä kasviksia edes vähän joka aterialla, mun mielestä se jo riittää. Ei tarvitse jättää kokonaan pastaa ja riisiä pois. Hidas laihtuminen on pysyvämpää kuin nopea, tsemppiä!
Syö ihmeessä tuoreita kasviksia, nythän on paras vihannesaika! Ja lisää liikuntaa päivärutiineihin.
Kun en oikeastaan osaa nauttia niistä tuoreista kasviksista enkä niitä osaa valmistaa. Kesäkurpitsasta pidän mutta sekin jo tympii ja kyllästyttää. Ja liikuntaa harrastan. Useamman kerrran viikossa. Olen vain siinä luulossa että ruokavalio on laihtumisen avain.
ap
Ruokavalio on avain ja kokonaisuus ratkaisee. Oikeastaan kalorit. Miksi hiilarit on pannassa? Ravitsemusasioissa on aina joku muotivillitys, nyt se on "protskut in, hiilarit out, sokeri kuolemaksi". Kohtuus kaikessa.
Ja hei, WAU mitä tuloksia!!!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:48"]
Eli oon pääosin välttänyt hiilihydraatteja ja suosinut proteiinia ja kasviksia ja marjoja. Jotenkin tämä on tympinyt jo jonkin aikaa. Odotin että laihtuisin enempi. Tavoite olisi painaa 58kg. Nyt painan vähän päälle 67kg ja laihtunut olen tässä ajassa joku 4kg. Mutta nää ruuat. kanaa,lihaa,kasviksia. Siis tosi tylsiä kun en voi syödä pastaa tai riisiä. Kasvikset aina melkein samaa pakastekasviksia jotka helppoja tai sitten tomaatti-kurkku linjaa. Leipää en syö. Aamuisin syön kaurapuuroa marjoilla. Oon vaan niin kyllästynyt. Tekisi mieli kaikkea hyvää ruokaa niin kuin hampurilaista, täytettyjä lämpimiä voileipiä, pastakastiketta,perunaa,tummaa leipää. Voihan se olla että tulisi taas morkkis jos noin söisin taas. Mutta hirveä kaipuu on vanhaan ruokavalioon. En vain saa ruuasta maukasta ja en oikeastaan tykkää monistakaan kasviksista. Sitten tympii kun painokin laskee todella hitaasti. Ei voi iloita edes vaatteiden suurentumisesta kun ne ovat vielä ihan sopivia. Ennen sain nautintoa hetkellisesti edes hyvästä ruuasta ja nyt tuntuu ettei sitä oikein tule mistään.
[/quote]
Joo, tätähän se on. En minäkään tällaisesta ruokavaliosta nauti. Jotta pysyn normalipainoisena, on minun syötävä suunnilleen noin aina. Pienikin repsahdus tuo heti kiloja, esim. kesälomalla olisi ihana syödä uusia perunoita, hyviä makkaroita, juota välillä muutama olut tai siideri, grillata ja nautiskella grillattavat ihanien kastikkeiden kanssa. Syödä jätskiä!
Ruoka on ihana asia, yksi isoimmista nautinnoista ja minulle se ei valitettavasti ole kanafilee ja kasvikset (syön siis kyllä riisiä, pastaa ja perunaakin, mutta en isoja määriä). Leipääkin rakastan, mutta se addiktoi: Ruisleipä oivariinilla, kinkulla ja juustolla + kurkkua ja tomaattia on ihanaa. Eikä se yksi mitään, mutta voisin syödä noita 4 putkeen ja taas saa taistella takaisin siihen tiukkaan ja niukkaan ruokavalioon.
Ja turha tulla sanomaan, että kaikkea voi syödä kun kuluttaa enemmän kuin syö. Toki lopulta noinhan se on, mutta lihomisen polku on kuitenkin monimutkaisempi ja mikä käy yhdelle ei käy toiselle. Yhden pahe on makea, toisen suolainen, kolmannelle ruoka on vain polttoaine. Olen kerran lihonut ja siitä laihduttanut enkä sitä polkua halua enää kokea, siksi elän suhtkoht ankeasti. Yhden rennosti otetun, ei siis kuitenkaan minkään överin jokapäiväisen herkuttelun ja täydellisen liikkumattoman loman seuraus on helposti 3-4 kg, jota sitten sen ensimmäisen "nestekilon" jälkeen saakin sitten pudottaa entistäkin ankemmalla syömisellä. Ei voi mitään.
Voi laihduttaa myös syömällä lempiruokiaan! Ei ehkä bic macciä päivittäin. Laske kaloreita!
Yritö löytää uusia herkkuja, kokeile rohkeasti! Esim salaattia, jossa kanaa, omenaa, vuohenjuustoa, pähkinöitä... tai tonnikalaa, mozzarellaa, sipulia...
Jos tekee mieli makeaa, kokeile hunajamelonia tai cantaloupea. Itse söin niitä halkaistuna suoraan lusikalla kuin vanukasta tms. :)
Kyllä tuota tahtia laihtuu, vaikka syö päivittäin jonkin verran hiilareitakin. Syö sellaisia ruokia mistä tykkäät, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen.
Joo en ymmärrä minäkään miksi ei voi syödä hiilareita. Itse laihdutan ja syön kaikkea. Tietysti painotan kasviksia ja kevyempiä juttuja. Esim. aterialla ihan vähän riisiä, kanafilee ja paljon ihanaa salaattia (=muutakin kun pelkkää kurkku-salaatti-tomaattia esim. noiden lisäksi kohtuudella juustoa, hedelmää, siemeniä/pähkinöitä, pestoa tms.). Paino on pudonnut reilussa parissa viikossa 62 -> 58. Samalla nautin ruuasta eikä tarvitse kituuttaa.
No kun mulla ei kuulu ruokavalioon hedelmätkään. =( On vähän ankeeta. Mutta tätähän se on. Juustokaan ei oikein kuulu ruokavalioon. Se on vaan lihaa ja kasviksia ja mausteita, ei kastikkeita.
Mä laihdutin aiemmin kaloreita laskemalla ja söin silloin pääasiassa sitä mistä pidin. Mutta se oli aika työlästä ja kun tuli vastoinkäymisiä niin kaloreiden laskeminen jäi ja kilot tuli melkein kaikki takaisin ja niitä nyt yritän laihduttaa. Karppaamistakin olen kokeillut ja tämä nykyinen ruokavalio on pääosin karppausta mutta ei kuitenkaan.
En mä sano että nää ruuat huonoja on. Ei vaan en saa ruuasta sitä nautintoa enää mitä sain aiemmin kuin söin vaikka hyvän itsetehdyn lämpimän voileivän tai kokeilin uutta reseptiä. Liikunnasta en ole oppinut nauttimaan vielä. Ulkoilu on mukavaa mutta nyt alkaa tulee jo kylmät ilmat ja kylmään ulkoilmaan meneminen aina vaatii enempi ponnisteluja. Se ei ole niin mukavaa. Hikiliikunnan jälkeen tulee hyvä fiilis mutta se on muuten taas niin raskasta ettei siitä nauti.
Tää on vaan hirveetä kun koko ajan haaveilee jostain "kielletystä" ruuasta. Sille ei ole löytynyt korvaajaa.
ap
Hiilareitakin voi syödä järkevästi, eikä ämpärillistä spagettia. Kokeile pieniä määriä täysjyväriisiä, täysjyväkuskusta, quinoaa tms. Perunakin on suotta pannassa - sitä voi hyvin syödä kohtuudella.
Mä laihdutan ja söin eilen näin:
ap: 2 real leipää,päällä 2 keitettyä munaa,looraa, kaakaota kevyt maitoon 2dl, banaani
Lo: ruskea-jauhelihakastike,2 perunaa,salaattia paljon. vettä
vp: 1dl rahkaa ja sokeritonta mehukeittoa, muutama casew pähkinä
päivällinen: maksalaatikkoa puoli pakettia,raejuustoa desi,salaattia paljon.
ip: Kaurapuuro hillosilmällä ja lasilla maitoa
paino putoaa ja nautin ruuasta. Ja juu,sokeria on hillossa ja kaakaossa,mutta mitä sitten,en ainakaan mätä suklaalevyä joka ilta ja sipsiä ja ja ja niinkuin ennen,vaan nyt pysyn kohtuudessa.