Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon nyt vajaa 7 viikkoa tehnyt elämäntapamuutosta ruokavalioon.Tympii!!

Vierailija
24.09.2014 |

Eli oon pääosin välttänyt hiilihydraatteja ja suosinut proteiinia ja kasviksia ja marjoja. Jotenkin tämä on tympinyt jo jonkin aikaa. Odotin että laihtuisin enempi. Tavoite olisi painaa 58kg. Nyt painan vähän päälle 67kg ja laihtunut olen tässä ajassa joku 4kg. Mutta nää ruuat. kanaa,lihaa,kasviksia. Siis tosi tylsiä kun en voi syödä pastaa tai riisiä. Kasvikset aina melkein samaa pakastekasviksia jotka helppoja tai sitten tomaatti-kurkku linjaa. Leipää en syö. Aamuisin syön kaurapuuroa marjoilla. Oon vaan niin kyllästynyt. Tekisi mieli kaikkea hyvää ruokaa niin kuin hampurilaista, täytettyjä lämpimiä voileipiä, pastakastiketta,perunaa,tummaa leipää. Voihan se olla että tulisi taas morkkis jos noin söisin taas. Mutta hirveä kaipuu on vanhaan ruokavalioon. En vain saa ruuasta maukasta ja en oikeastaan tykkää monistakaan kasviksista. Sitten tympii kun painokin laskee todella hitaasti. Ei voi iloita edes vaatteiden suurentumisesta kun ne ovat vielä ihan sopivia. Ennen sain nautintoa hetkellisesti edes hyvästä ruuasta ja nyt tuntuu ettei sitä oikein tule mistään.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli aika vähän syöt kaloreita/per päivä. Tuon määrän itsekin söin silloin kun itsenäisesti laskin kaloreita. Kuin monta ateriaa syöt päivässä? Eli varmaan aika pieniä annoksia. Tuleeko nälkä? Olet siis opetellut kalorit ulkoa?

En vain tiedä pitäisikö siltikin palata tuohon kaloreiden laskemiseen. Tässä fitfarmin ruokavaliossahan on ehkä noin 1500-1700kcal/pvä ja siksi laihtuminen on hidasta itselläni. 

No, onneksi kohta loppuu ja voin miettiä miten jatkan tästä eteenpäin ja millä ruokavaliolla. Kiloista haluisin kuitenkin eroon. Tykkään itsestäni enemmän laihana. 

ap

[/quote]

Syön 4-5 kertaa päivässä. Kalorit osaan ulkoa joo, outo muisti :) Normaalistikin syön melko pieniä annoksia, nyt olen karsinut lähinnä herkuista ja ylimääräisestä syömisestä. Esim. tänään olen syönyt näin: aamulla puuroa ja raejuustoa, lounaaksi kasvissosekeitto (kukkakaali-bataatti-porkkana-inkivääri-chili, loraus 15 % kermaa) ja ruisleipä viipaleella juustoa, välipalaksi satsuma, päivälliseksi kanafilee ja riisiä sekä salaatti (kurkku-tomaatti-jäävuorisalaatti-hunajameloni-auringonkukan siemenet). Illalla syön vielä varmaan täysjyvämuroja ja maustamatonta jogurttia ja jonkun hedelmän.

Tykkään ruuasta ja ruuanlaitosta, paljon. Yritän kikkailla paljon erilaisilla mausteilla. Ja esim. salaateista saa tosi mielenkiintoisia.

Vierailija
42/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:08"]

Mä kyllä yritän tästä elämäntapamuutosta mutta vaikeaa se on. Kyllä mä aloittaessani niin päätinkin mutta kun kyllästyy aina näihin samoihin ruokiin. Kun ennen sai nautintoa ruuasta mutta nyt sitä ei saa. Millä sen voi korvata? Ja ruoka nyt kuitenkin on aika iso osa ihmisen elämää ollut aina. Onhan se aika tympeää jos joutuu paastoamaan monta kuukautta sitä yhtä pitsanpalasta varten. Ja kasvikset nyt vaan ei ole kovin hyviä ilman kastikkeita tai gratiineja pelkillä kuivilla mausteilla. Mä en tiedä miten voisi olla nauttimatta ruuasta ja ajettelisi sen olevan vain polttoainetta? Miten katsoa tv:stä ruokaohjelmia kuolaamatta ruudun ääressä ja haaveilematta niistä ruuista. Ja en tosiaankaan halua yhtäkään kiloa takaisin vaan haluan näistä lopuistakin eroon. Sen verran vaikeaa on ollut "tämän kertainen" laihdutus.

ap

[/quote]

Elämäntapamuutoksessa ei ole kyse siitä, että hampaat irvessä kärvistellään sen kanan ja kasvisten kanssa. Elämäntapamuutos on sellainen, että tehdään sellaisia muutoksia ruokavalioon, että ne pystytään pitämään koko loppuelämä ilman itkua ja hammastenkiristystä. Elämäntapamuutokseen kuuluu siis rennompi ote ja sen oivaltaminen, että myös sitä pizzaa saa syödä ja kasviksille tehdä kastike, mutta pizzaa ei syödä joka päivä ja kastikkeenkin voi tehdä kevyemmin. Eikä pizzaa syödäkseen tarvitse paastota viikkoja. Ruuasta saa ja siitä pitää nauttia.

Suosittelen lämpimästi katsomaan tämän Patrik Borgin luennon

(kesto 1h18min) ja lukemaan hänen kirjansa "Rentoa painonhallintaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi valitat kyllästymistä samoihin ruokiin?  Tee ihmeessä erilaisia ruokia!

Vierailija
44/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa elämäntapamuutos, joka on mulla toiminut, on ruokailukertojen vähentäminen kolmeen päivässä. Syön mistä tykkään, mutta paino pysyy kurissa. Tykkään vihanneksista, joten vitamiinien saanti ei ole ongelma. Olen lyhyt, joten nykyinen 52 kiloa on mulle aivan riittävästi painoa.

Ikinä en ala enää ruuanlaatua rajoittaville dieeteille.

Vierailija
46/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi laihduttaja kans sai kovasti tsemppiä tästä keskustelusta. Kiitos! Yritän kanssa laihduttaa kaloreita laskemalla ja liikuntaa, etenkin hyötyiliikuntaa lisäämällä. Yritän syödä ns. terveellisesti, mutta tosi hitaasti paino laskee, mutta laskee kuitenkin. Oon aiemmin laihduttanut osanutrauksella ja silloin kyllä putoaa nopeampaa paino, mutta sitä ei viitsi jaksaa. Syön päivisin töissä keittolounaan runsaalla salaatilla, rasvaton gefilus tms. piimä ja ruisleipä....ja illalla kotona yritän syödä myös kohtuullisesti. Noita vihanneksia ja hedelmiä oon lisänny tosi paljon. Mä oon kanssa varmaan normaalipainoinen, mutta haluan pudottaa painoni tuonne 60 kg tai mielellään 58 kg. Nyt paino pyörii 64,4-65. Vuoden alussa paino oli oli 70 kg tai vähän yli. Kesä meni kyllä aika lepsuillen.... Tsemppiä kovasti teille kaikille ja iloista syksyä! :)

Vierailija
48/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka

Vierailija
49/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:34"]

Mä rakastan ruokaa, huonoa ruokaa. Inhoan kukkakaaleja, parsoja, sun muita terveellisiä. Salaateistakin ainoa on jääsalaatti mistä jotenkuten tykkään ja senkin saan alas vain salaatinkastikkeen kanssa.

Mä rakastan ihan tavallista kotiruokaa, sen lisäksi Heseä, ranskalaisia, Raxin pepperonipitsaa, sipsejä, juustonaksuja, Ben & Jerry'sin coocie doughia, Fazerin suklaata.

En tajua miksi olen tälläinen, mutta en tykkää terveellisestä ruuasta, en sitten yhtään. Nyt olen paastolla, koska painoa on jollain konstilla saatava alas, se on ainoa keino mikä saa mun painon pysymään hallinnassa. Harrastan kuitenkin hikiliikuntaa 4-6 krt viikossa, joten syön ihan liikaa ja ihan liian vääriä sapuskoja.

Olenkin suunnitellut, että kaikista parhaiten tämä onnistuisi multa, jos saisin painon sopivaksi (ennen haaveilin 48 kg, sitten 55 kg, nyt mulle riittäisi se 58 kiloakin), niin voisin yrittää syödä arjessa pupusalaattia broiskun ja kalan kanssa. Viikonloppuisin saisin syödä mitä mieli tekee. En tiedä toimiiko, mutta toivon niin paljon, että toimisi. Suoraan sanottuna vituttaa 38 vuotiaana painia paino-ongelmien kanssa.

[/quote]

Suosittelen tosiaan hoitamaan homman ennen kuin 40 v pamahtaa mittariin, sen jälkeen se vasta helvettiä onkin, enkä todellakaan ole ainoa joka sanoo näin. Jos jokunen kilo pääsee kertymään vaikka just lomailun seurauksena, ne ei todellakaan lähde vauhdilla 4 kg kahdessa viikossa vaikka ne  helposti ja nopeasti tuli, vaan jokainen 100 g on voitto.

Syöt kaikkien ohjesääntöjen mukaan: et liikaa, et liian vähän, kirjaat joka hemmetin gramman Kiloklubiin pidät huolta että joka pallukka on vihreänä ja liikut myöskin niin, että jokainen pallukka näyttää hyvältä ja voila, viikon päästä paino on NOUSSUT 200 g ja seuraavalla viikolla laskenut 400 g, hurraa, saldo siis 200 g.

Kylläpä se taas kannustaa puputtamaan annoksia, joissa on tyyliin 200 g parsakaalia, joku säälittävä kanafile ja lusikallinen täysjyväriisiä, kun sata kertaa mieluummin vetäisit kunnon koiven, rutkasti riisiä currykastikkeella ja kasvisgratiinia tai salaattia kunnon kastikkeella. Ei vaan voi enää ajatellakaan kuin aivan aniharvoin. Pizza on ihan poissujljettu herkku, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa voi harkita, mutta sitten saakin taas kitua.

Korostan, että olen normaalipainoinen, en laihduta muuten kuin niin, että pyrin pääsemään heti eroon siitä kilosta parista kun ne tulevat ja ne kun tulevat melkein kun haistankin vaikka suklaalevyä.

[/quote]

Anteeksi, mutta elämäsi kuulostaa aika kauhealta. Miten ihmeessä jaksat kiusata itseäsi tuollaisella elämäntavalla? Etkö olisi yhtä onnellinen tai onnellisempikin vähän ylipainosena? Minun on hirveän vaikeaa ymmärtää, miten jollekin normaalipaino on niin jumalattoman tärkeä elämänarvo, ettö sen eteen on valmis elämään totaalikieltäytyjänä loppuikänsä ruokapöydän ääressä.

Ja myönnän, itselläni on 10 kiloa tällä(kin) hetkellä ylipainoa, josta olisi kiva toki päästä eroon. Ongelmani on se, etten suin surminkaan suostu millekään tiettyjä ruoka-aineita rajoittavaan ruokavalioon, koska yksinkertaisesti nautin ruuasta ja syömisestä liikaa. Olen myös nuoruudessani laihduttanut useita kertoja vaihtelevalla tyylillä ja vaihtelevalla menestyksellä (aina on kiloja tullut enemmän tai vähemmän takaisin), enkä haluaisi LAIHDUTTAA enää ikinä, enkä varsinkaan lihoa enää ikinä (olen nyt 36v). Kolmanneksi, minulla on kaksi pientä tytärtä, enkä halua suin surminkaan olla se vatsamakkaroita peilin edessä puristeleva, neuroottinen laihduttaja-äiti. Yhteenvetona: olen oikeastaan valinnut elää ylipainoisena, koska muut vaihtoehdot olen sulkenut pois. Ainoa järkevä vaihtoehto on, että todella vihdoin oppisin syömään kohtuudella, minulle sopivia annoksia. Sillä tavoin paino asettuisi normaaliin itsestään, ilman kommervenkkejä ja kärsimystä. Sitä odotellessa...

Vierailija
50/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan ei nimenomaan oo _elämäntapa_muutos jos on noin tuskasta etkä haluais jatkaa. Toi on kitudieetti.

Vierailija
51/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa ihminen kuolisi tylsyyteen tuolla ruokavaliolla. Ethän sinä edes laita ruokaa, vaan vain lämmität sitä. Itse elän aika samantyylisesti, mutta syön vain hyvänmakuista ruokaa. Esimerkiksi itsetehdyt kalapuikot (noh, päällä on vähän jauhoa mutta onhan rahkassakin hiilareita?) Ja punajuurilaatikkoa, kasvissosekeitto kesolla, paahdetut juurekset/kasvikset ja hyvin valmistettua lihaa, uunipaprikat, grilltut kasvisvartaat, wokit, chili sin/con carne keson kanssa.

Aamupuuron voit vaihtaa Smoothieen tai ihan vaan leipään. Mitä ihmeellistä siinä kaurapuurossa muka on? Ja vinkkinä, että kaupasta löytyy 100 % kauraleipää jossa on kauran lisäksi vain hiivaa ja suolaa. Päälle kinkkua, kesoa ja uuniin = lämmin leipä.

Tässä nyt jotain, en viitsi kirjoittaa kännykällä enempää... :)

Vierailija
52/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei naiset (?) Olen vieraillut näillä sivuilla monta kuukautta sitten. Silloinkin puhuttiin laihduttamisesta. Mutta mitä on tapahtunut? Kukaan ei vinoile, eikä ruttaa toisten ideoita. Täähän kuulostaa ihanalta, jatkakaa!!!

Vierailija
53/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:23"]No kun mulla ei kuulu ruokavalioon hedelmätkään. =( On vähän ankeeta. Mutta tätähän se on. Juustokaan ei oikein kuulu ruokavalioon. Se on vaan lihaa ja kasviksia ja mausteita, ei kastikkeita.

Mä laihdutin aiemmin kaloreita laskemalla ja söin silloin pääasiassa sitä mistä pidin. Mutta se oli aika työlästä ja kun tuli vastoinkäymisiä niin kaloreiden laskeminen jäi ja kilot tuli melkein kaikki takaisin ja niitä nyt yritän laihduttaa. Karppaamistakin olen kokeillut ja tämä nykyinen ruokavalio on pääosin karppausta mutta ei kuitenkaan. 

En mä sano että nää ruuat huonoja on. Ei vaan en saa ruuasta sitä nautintoa enää mitä sain aiemmin kuin söin vaikka hyvän itsetehdyn lämpimän voileivän tai kokeilin uutta reseptiä. Liikunnasta en ole oppinut nauttimaan vielä. Ulkoilu on mukavaa mutta nyt alkaa tulee jo kylmät ilmat ja kylmään ulkoilmaan meneminen aina vaatii enempi ponnisteluja. Se ei ole niin mukavaa. Hikiliikunnan jälkeen tulee hyvä fiilis mutta se on muuten taas niin raskasta ettei siitä nauti.

Tää on vaan hirveetä kun koko ajan haaveilee jostain "kielletystä" ruuasta. Sille ei ole löytynyt korvaajaa.

ap
[/quote]

Syö vaikka ensi lauantaina lämpimiävoileipiä ja jatkat kana linjalla.

Vierailija
54/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy miksi sun tekee mieli herkkuja on se, ettet saa ruuasta riittävästi tyydytystä. Et henkisesti etkä fyysisesti. Ruuasta puuttuu se pitkään kylläisenä pitävä ominaisuus, joka samalla lisää mielihyvää, makua ja henkistä tyydytystä, eli rasva. Vähärasvaisella karppauksella ei tee yhtään mitään.

Olen itse hitaan aineenvaihdunnan omaava nainen, normaalipainon sisällä laihduttava ja kokeilin tuota fitfarmia viime keväänä. olin kiukkuinen ja ikävä ihminen koko kuurin ajan, painoa putosi muutama kilo ja olo oli ihan perseestä suoraan sanottuna. Iho meni huonoon kuntoon kuurin aikana, eikä tuntunut että mikään voide olisi ollut riittävän kosteuttava! Kun sitten ajattelin, että mitä enää voin menettää jos koitan edes vähän enemmän ottaa luonnollisia rasvoja mukaan ruokavalioon, on olo parastunut ja paino itseasiassa helpommin hallittavissa. Mielitekoja ei ole niin paljon. Aloin käyttää kookosöljyä, voita ja muitakin lihoja kuin vain laihaa kanaa. Lohi on ihanan rasvaista ja hyvää, samoin kunnollinen naudan liha. Possua syön vähän vähemmän, kun en pidä siitä niin paljon, mutta pekonia menee silloin tällöin. 

Hyvä spagetin korvike ja kastikkeen kanssa syötävä on riisinuudeli! Kun tekee kunnon aineksista jonkun kermaisen kastikkeen, ei sitä tarvitse syödä niin valtavasti ja saa sen saman kokemuksen kuin kunnon pastasta. Ilman niitä huonoja aineita. Ja välillä on sallittua syödä riisiäkin, karkeammat viljat ja peruna on lähinnä turhia ja viljat varsinkin voi aiheuttaa vakavia ongelmia suolistossa ihan terveelläkin ihmisellä. Itse huomasin kun jätin viljat pois, että ei siellä isolla hädällä tarvitsekaan juosta monta kertaa päivässä ja se määrä mitä ihmiset siellä ramppaavat on ihan naurettavaa.

Vierailija
55/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu2

Vierailija
56/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:24"]

Hiilareitakin voi syödä järkevästi, eikä ämpärillistä spagettia. Kokeile pieniä määriä täysjyväriisiä, täysjyväkuskusta, quinoaa tms. Perunakin on suotta pannassa - sitä voi hyvin syödä kohtuudella.

[/quote]

Miksi noita täysjyväversioita pitäisi syödä? Etsin finelistä, mutta en löytänyt mitään järkevää syytä täysjyvän suositteluun. Onhan niissä täysjyväversioissakin mukana se täysin turha ravintoköyhä, kaloririkas aines. Löytyiskö jotain perusteluita siis?

Vierailija
57/57 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka sivulle.