Onko luonnostaan vaaleat hiukset ja ruskeat silmät kovinkin harvinainen yhdistelmä?
Kommentit (81)
Tämä on ihana kombo! Luin jostain, että luonnostaan ruskeasilmäisillä ja vaaleatukkaisilla naisilla on kehossaan erityisen paljon estrogeenia, koska hormonien vaikutuksesta tukka yleensä varsinkin tummasilmäisillä tummenee teini-iässä.
Eikös suomalaisilla ruskeasilmäisillä ole yleensä saamelaista perimää? Tietääkö kukaan, onko tämä yhdistelmä yleisempi esim Lapissa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihana kombo! Luin jostain, että luonnostaan ruskeasilmäisillä ja vaaleatukkaisilla naisilla on kehossaan erityisen paljon estrogeenia, koska hormonien vaikutuksesta tukka yleensä varsinkin tummasilmäisillä tummenee teini-iässä.
Mikähän logiikka tässä väitteessä on? Estrogeeni on hormoni.
Vierailija kirjoitti:
Pamela Tola
Sillähän on silmät eri väriä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomalaisilla ruskeasilmäisillä ole yleensä saamelaista perimää? Tietääkö kukaan, onko tämä yhdistelmä yleisempi esim Lapissa?
Ei ole. T. ruskeasilmäinen
Olen 32 ja omaan tämän yhdistelmän. Silmät ovat todella tumman ruskeat, ja luonnostaan suurten pupillien kanssa näyttävät joskus melkein mustilta. Onneksi ripset ja kulmatkin ovat suhteellisen tummat. Tukka on sellainen raidoittuneen hunajanvärinen, selkeästi lämpimän sävyinen. Rusketun myös helposti ja saan pisamia.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Ruskeasilmäisyys ei todellakaan ole pelkästään saamelaisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pamela Tola
Sillähän on silmät eri väriä.
Molemmat kuitenkin ruskeita.
Kaikista parasta on vihreät silmät, kiharat hiukset (vaaleat tai punaiset)
Vierailija kirjoitti:
On Suomessa, mutta esim. Tanskassa tämä on yleistä.
Ai olisiko tämä sitten joku viikinkihomma? Onko Ruotsissa tai Norjassa yleistä?
kravatinvastustaja kirjoitti:
Kaikista parasta on vihreät silmät, kiharat hiukset (vaaleat tai punaiset)
Jaaha. Perusta sille oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukua itäsuomessa ja toinen puoli sukua on karjalasta. Sukua on myös ollut hollannissa ja ruotsissa. Tämä siis kauan sitten. Osa suvusta on ollut aatelisia.
T aikaisemmin kommentoinut tämän väriyhdistelmän omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olisiko tämä sitten joku viikinkihomma? Onko Ruotsissa tai Norjassa yleistä?
Ei ole. Kaikissa kansoissa on ruskeasilmäisiä, toisissa enemmän, toisissa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin korreloivat geneettisesti keskenään tuo hiusten väri ja silmien väri. Esimerkiksi harmaa silmien väri on mahdollinen vain vaaleahiuksisilla. Molemmissa on kyse pigmentistä.
En ole koskaan nähnyt aidosti vaaleahiuksista ja ruskeasilmäistä.
Minä olen. Egyptissä on tullut pari paikallista vastaan, jotka muuten tummia, mutta pistävän vaaleansiniset silmät. Vau.
Koptikristittyjä? Kaikki arabit ovat perimältään n*reitä.
En voi tietää koko perimääni, mutta ihan suomalainen olen. Itä-Suomesta. Tummanruskeat silmät ja vaalea tukka löytyy täältäkin. Minullakin tukka on lämpimään taittava ja kulmat ja ripset vähän kullanväriset, eivät mitenkään erityisen tummat mutta eivät vaaleatkaan, erottuvat kyllä ilman meikkiäkin.
Karjalaisissa on paljon ruskeasilmäisiä. Ihan suomalainen ilmiö tämä on, vaikka harvinainen, geenit ovat välillä omituisia. Ei tähän mitään saamelaisia tai viikinkejä tarvitse sekoittaa.
Minulla on vaalea tukka ja ruskeat silmät. Tukka on sellainen blonditukka, ei mikään maantien värinen. Silmät ovat tummanruskeat. Isällä on vaalea tukka ja harmaat silmät, äidillä tumma tukka ja tummanruskeat silmät. Eli tukan sain isältä ja silmät äidiltä. Välillä ihmiset kysyy onko tukka vaalennettu tai onko minulla ruskeat piilolinssit. Suku isän ja äidin puolelta on supisuomalaista. DNA-testikin tehtiin ja sen mukaan olen 100 prosenttisen suomalainen, esi-isät on Pielisjärven ympäristöstä.
Teini-ikäisellä tyttärelläni on (luonnostaan) täysin blondit hiukset ja tummanruskeat silmät. Noin vahvana kontrastina kieltämättä harvinainen murrosiän ylittäneillä, tummanvaaleat hiukset+ pähkinänruskeat silmät jo yleisempi.