Olen alkanut laihtuun yllättävällä ruokavaliomuutoksella.
Olen ylipainoinen sekasyöjä, bmi 32, ja nyt parin viime viikon aikana on ollut rahat aika tiukassa.
Ruokavalioni on muuttunut parin viikon aikana siten, että olen leiponut paljon leipää itse, ja siis syö nytkin paljon vehnää reilulla voilla. Lihan olen melkein korvannut nyt oavuills edullisuuden vuoksi, ja syönyt paljon esmi chili sin carnea riisillä.. Painoni on pysynyt jo useamman vuoden samana, mutta nyt huomaan, että kahden viikon aikana paino on tippunut 4-6kiloa...
Ihnettelen tätä suuresti, koska rasvan määrä ruuissa on ehkä pienentynyt, mutta hiilarin osuus taas huomattavasti kasvanut.. Vai voisiko olla, että pavuista olisi protsku imeytynyt paremmin, mikä olisi kiihdyttänyt aineenvaihduntaa?
Kommentit (52)
Oletko varma ettet ole sairastunut? Paino pudonnut aika paljon lyhyessä ajassa ilman suurempia yrityksiä.
Onnea, olet ihan itse hoksannut miksi vahvasti plant-based ja terveellisesti syövät on lähes ainoita jotka on normaalissa painossa juurikaan yrittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettet ole sairastunut? Paino pudonnut aika paljon lyhyessä ajassa ilman suurempia yrityksiä.
No miten sellaisesta voisin olla varma? Ei ole mitään oireita, ja tämä laihtuminen alkoi vähän sen jälkeen, kun muutin ruokavalioni. Mitä enempää tähän voisin nyt itse sanoa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onnea, olet ihan itse hoksannut miksi vahvasti plant-based ja terveellisesti syövät on lähes ainoita jotka on normaalissa painossa juurikaan yrittämättä.
Niin, paitsi mikä nyt sitten on terveellistä ja kenenkin mielestä. Esim tämä vehnän ja riisin huomattava syönti ja kaloreiden lisääntyminen sitä kautta...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ainakin kannustaa nyt tarkkailemaan ruokavalio entisestään, ja käyttämään kasviproteiineja enemmän.
Ap
Juuri noin, kun vatsa saa kuituja se toimii eikä mässyt jää junnaamaan. Hieno homma.
Vaihda ainakin osa vehnäleivästä tuoreilla vihanneksilla ja hedelmillä ja a vot, syötkin jo tosi terveellisesti. Niin kuin joku sanoikin, kasvisruualla pysyy vaivattomasti hoikkana ja terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ainakin kannustaa nyt tarkkailemaan ruokavalio entisestään, ja käyttämään kasviproteiineja enemmän.
Ap
Ja lisäyksenä, olen yllättynyt kuinka hyviä pavut ovat! Koostumus on ns lihamainen ja tiivis, ja nälkä lähtee... Olen aiemmin vähän katsastanut papuja jostain syystä. Kikherneet eivät söilykkeinä itseeni oikein uppoa, mutta esim mustapavut ja kidneypavut ovat tosi hyviä!
Aion edelleen syödä lihaakin, mutta se voisi enemmän olla ns juhlaruokaa, ja arkiruuassa haluan käyttää enemmän papuja. Onneksi maha kestää niitä hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ainakin osa vehnäleivästä tuoreilla vihanneksilla ja hedelmillä ja a vot, syötkin jo tosi terveellisesti. Niin kuin joku sanoikin, kasvisruualla pysyy vaivattomasti hoikkana ja terveenä.
Juu, kunhan rahatilanne paranee, on varaakin ostaa taas enemmän vihanneksia ja hedelmiä.
Ap
Kuitumäärän lisäys on hyväksi suolistobakteereille ja nuo bakteerit vaikuttaa myös jollain lailla asioihin.
Noin monta kiloa parissa viikossa on kyllä paljon varmaan enempi nesteitä lähtenyt. Kenties saat vähemmän suolaa kun teet leivänkin itse?
Vierailija kirjoitti:
Ei, pavuista imeytyvä protsku ei "kiihdytä aineenvaihduntaa" :DDDDD
Pointti kysymyksessä oli, voiko kasvisproteiini imeytyä paremmin kuin eläinperäinen, ja siten kiihdyttää rasvanpolttoa enemmän suhteessa eläinproteiiniin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuitumäärän lisäys on hyväksi suolistobakteereille ja nuo bakteerit vaikuttaa myös jollain lailla asioihin.
Noin monta kiloa parissa viikossa on kyllä paljon varmaan enempi nesteitä lähtenyt. Kenties saat vähemmän suolaa kun teet leivänkin itse?
Varmasti joo nesteitäkin. Mutta suolaa käytän kyllä aika paljon... Tosin vaikea verrata kun ei tiedä ns piilosuolan määrää valmisruuissa ym, mutta nyt kun tekee kaiken itse, tuntuu että aika paljon sitä tulee itse laitettua...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti kysymyksessä oli, voiko kasvisproteiini imeytyä paremmin kuin eläinperäinen, ja siten kiihdyttää rasvanpolttoa enemmän suhteessa eläinproteiiniin.
Ap
Ihmisen elimistö ei hyödynnä kasvisproteiinia. Paskannat sen ulos ja siitä se laihtuminenkin johtuu. Kehosi kärsii aliravitsemuksesta.
BMI 32 ja ruokavalion muutos. Painon pudotus voi hyvinkin liittyä vain nestetasapainon muutokseen.
Tapahtuu monille ylipainoisille, suuntaan ja toiseen juurikin, luokka 3-7kg, lähtöpainosta riippuen. Seuraa viel muutaman viikon ajan ja arvioi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisen elimistö ei hyödynnä kasvisproteiinia. Paskannat sen ulos ja siitä se laihtuminenkin johtuu. Kehosi kärsii aliravitsemuksesta.
Mitä ihmettä oikein höpötät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ota nyt hyvä ihminen ensin selvää asioista ennen kuin nolaat itsesi tietämättömyydelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihminen ei ole lihansyöjä vaan sekasyöjä, joten totta kai se hyödyntää myös kasviproteiinin.
No tulipas kirjoitusvirheitä. Siis lihan olen korvannut pavuilla.