Sijaistan yhdessä työpaikassa ja olen tässä seuraillut vakkareita
että mitä helvettiä ne siellä työpaikoillaan oikein tekevät? Tänäänkin yksi tuli iltavuoroon, puuhasi koko sen ajan kaikkea muuta kuin oikeasti töitä sen ajan kun olimme samaan aikaan työpaikalla.
Tämä on ihan jatkuvaa, että ollaan tekevinään eikä tämä yksi tyyppi ole ollut ainoa lusmuilija. Tärkeän näköisenä puuhataan jotakin mutta mitään ei oikeasti saada aikaiseksi!
Ei voi kun suu pyöreänä ihmetellä että tästäkö sekin palkkansa saa? Ja sit on näitä ihmisiä, jotka syyllistävät työttömät mennen tullen!
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:14"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:02"]
Itse en aikoinani sijaisena tajunnut miten paljon on ns. näkymätöntä työtä, jota itse teen nyt vakkarina.
Toisekseen on vain järkevää jakaa jaksamistaan ja voimavaroja tasaisesti.
En silti väitä, etteikö lusmujakin löydy..
[/quote]
Mitähän näkymätöntä työtä se käytävällä kiireitään valittanut tai selkeästi blogiinsa omia juttujaan työaikana kirjoittava tekee sillä hetkellä? Mulla on yksi tuttu, ei työkaveri, joka oman kertomansakin mukaan päivittää blogiaan ainoastaan työaikana, valittaa aika paljon kiireitä ja blogin kirjoittaminen ei kuulu tai liity mitenkään työtehtäviin. Lounastauolla ei sitä tee, sen tiedän. Eikä kellään 8-16 työtä tekevällä ole lounasaikaa "vielä vartti ennen kuin pääsee kotiin" -aikana.
[/quote] Mä puhuin asiasta yleisesti, en juuri tästä kuvaamastasi tapauksesta, jossa voi hyvinkin olla kyseessä vain laiska ihminen. Omassa paikassani näkymätön työ saattoi olla asioiden miettimistä, esim. alustavaa organisointia, työn laadun parantamista pohtimalla ääneen työkaverin kanssa, mikä ulospäin näytti 'juoruamiselta' ja päivittelyltä, mutta sisälsi hyviä oivalluksia. [/quote]
Olen itse suunnitteluinsinööri joten istun paljonkin pelkästään miettimässä. Silti sen erottaa selvästä laiskottelusta. Ei se haittaa, jos ei sataprosenttisesti tee töitä, mutta jos joka päivä aloittaa aamunsa sillä, että ei tee mitään, se jo haittaa. Tauoillakin ja lounaalla meillä puhutaan paljon työasiaa, ja siksi ne venyvät, vaikka tosiasiassa suurin osa saattaa liittyä työntekoon. Mutta, blogien päivittäminen, iltapäivälehtien lukemnen, facebookissa surffailu ja keskustelupalstoille kommentointi työaikana menee yli ymmärrykseni. Esim. kun iltasanomilla oli vielä se virallinen keskustelupalsta, se oli kiivaimmillaan aina 8-16. Ei voi kaikki olla vuorotyössä tai työttömiä, varsnkin kun työaikana kommentoitiin kaikkein aktiivisimmin niihin ketjuihin, joissa arvosteltiin työttömiä yms.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:18"]
Ap on selvästinuori eikä ole oppinut työpaikan käytössääntöjä. Ei siellä rehkitä hiki hatussa. Eikä unohdeta sanoa säännöllisesti kuinka kiireisiä ollaan. Arvaa montako työtöntä maahan tulisi lisää jos ihmiset paiskoisivat 100% töitä koko päivän.
[/quote]Ap on yli kolmekymppinen alanvaihtaja. Edellisessä työpaikassa 10 vuotta.
Minä olen kunnan hommissa. 12 kk on noin 3,5 kk oikeasti töitä aamusta iltapäivään. Muun ajan kulutan aikaa. Kun kiire alkaa, niin suorastaan stressaannun, kun menee aikansa oppia tekemään taas töitä. En oikeasti osaisi olla töissä enää, missä ei olisi lusmuaikaa :(...
Mulla on huonoja kokemuksia eräästä naisvaltaisesta työpaikasta, missä oli tekemisen puute. Taipumus juoruiluun ja keksittyjen juttujen levittämiseen kukoisti siellä enemmän kuin missään, missä olen ollut töissä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:14"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:06"]
Itse en aikoinani sijaisena tajunnut miten paljon on ns. näkymätöntä työtä, jota itse teen nyt vakkarina.
[/quote]
Mitähän näkymätöntä työtä se käytävällä kiireitään valittanut tai selkeästi blogiinsa omia juttujaan työaikana kirjoittava tekee sillä hetkellä? Mulla on yksi tuttu, ei työkaveri, joka oman kertomansakin mukaan päivittää blogiaan ainoastaan työaikana, valittaa aika paljon kiireitä ja blogin kirjoittaminen ei kuulu tai liity mitenkään työtehtäviin. Lounastauolla ei sitä tee, sen tiedän. Eikä kellään 8-16 työtä tekevällä ole lounasaikaa "vielä vartti ennen kuin pääsee kotiin" -aikana.
[/quote] Mä puhuin asiasta yleisesti, en juuri tästä kuvaamastasi tapauksesta, jossa voi hyvinkin olla kyseessä vain laiska ihminen. Omassa paikassani näkymätön työ saattoi olla asioiden miettimistä, esim. alustavaa organisointia, työn laadun parantamista pohtimalla ääneen työkaverin kanssa, mikä ulospäin näytti 'juoruamiselta' ja päivittelyltä, mutta sisälsi hyviä oivalluksia. [/quote]
"Alustavaa organisointia" :'D
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:07"]
Onko näissä jutuissa kyse valtion tai kuntien hommista? Tervetuloa vaan yksityiselle puolelle katsomaan miten hommia tehdään. [/quote]
Olin 80-luvulla töissä yksityisellä isossa firmassa, jossa "sihteerilläkin oli sihteeri". Kyllä silloinkin ihmeteltiin, mitenkähän "ne eräät" oikein päivänsä kuluttavat... Sitten iski lama ja uusi johto laittoi oikein isolla kädellä porukkaa pihalle - koko keskijohto ensimmäisenä sai kenkää ja lähes kolmannes henkilökunnasta seurasi perässä. Sen jälkeen töitä piisasi meille kaikille taajaan tahtiin, kiire oli koko ajan, monta vuotta. Ei puhettakaan, että oltaisiin enää keritty juoruilemaan kahvipöydän ääressä, kahvimukit seurasivat työpisteen ääreen.
Lähdin sieltä itse julkiselle sektorille. Voi jestus sentään. Kyllä sai termi "kiire" ihan uuden merkityksen. Sellaista ei enää ollut. Ainakaan siinä mielessä, miten olin sen itse kokenut.
Voi kuule, niin se on aina ollut joka työpaikalla, että yhdet tekevät ja yhdet ovat tekemättä töitä. Yleensä laiskimmat ovat niitä, jotka saavat vielä äänensä kuuluviin, parhaat lomat jne.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:09"]Mikä ala? Ainakaan meillä yläkoulussa ei sijaiset pääse noin sanomaan. :D
[/quote]
Totta, kouluissa vakiopettajat eivät edes teeskentele kiireistä. Kaikki välitunnit vain juoruillaan.
T. sijainen
Kertokaa jo mitä nämä tällaiset työpaikat ovat!!!!
Mä olen ollut neljässä yksityisessä työpaikassa 15 vuoden aikana. Isoja firmoja kolme, yksi pienempi. Ihan samaa luppoilua ja tekotekemistä siellä on. Eniten siinä työssä inhotti se, että pitää esittää kiireistä. Ja jossain vaiheessa alkoi itsetunto vajota, kun ei oikeasti tee paljon mitään ja kaikki työkaverit on superahkeria, työllistettyjä ja plussasaldot paukkuu. Mulle ei koskaan selvinnyt, että enkö itse tehnyt töitäni kunnolla vai oliko ne muut niin tyhmiä ja hitaita vai oliko se joku yhteinen "valhe" olla kiireisiä. Kerran sain superkiireisen työhuonekaverini työt (tehtiin ihan identtisiä töitä) pitkän saikun ajaksi ja sain lisäpalkkaa siitä, kun tulee niin pitkät päivät. Tekemiseen meni päivässä ehkä 3-4 tuntia ja oli vielä kiireinen aika. Siis yhteensä mun ja hänen töidensä tekemiseen. Mulle ei selvinnyt koskaan, miten tuo työkaveri sai kulutettua parhaimmillaan oman osuutensa tekemiseen jopa 10 tuntia päivässä.
Vaihdoin yrittäjäksi. Teen työni ja voin rauhassa lusmuta, eikä tarvi esittää mitään. Jos homma on valmis, voin maata sohvalla. Ei tarvi yrittää nyhjäistä tunnin työstä kahdeksan tunnin työtä ja katsella tylsistyneenä kelloa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:07"]
Onko näissä jutuissa kyse valtion tai kuntien hommista? Tervetuloa vaan yksityiselle puolelle katsomaan miten hommia tehdään. Väki on minimissä, hommia pitää tehdä niin ettei ruoka- ja kahvitauoista ole tietoakaan, jotain vaan pikaisesti suuhun töiden lomassa. Työaikasaldo on vahvasti plussan puolella eikä vapaita ehdi pitämään. Yt:t seuraa toistaan ja niistä selvinneet tekevät työt taas entistä pienemmällä porukalla.
[/quote]
No itse olen terveydenhuolto alalla töissä ja joskus risoo kun sijaiset sanoo, että onpas teillä löysää. Itsellä olisi ties minkälaisia arviointeja läjäpäin, s-posteja esim. fysioterapeuteilta, jatkohoitopaikoista yms yms. Omaiset pitäisi pitää ajan tasalla ja joka päivä on joku palaveri jossa on pakko olla sanomassa oma mielipide. Se on sitä näkymätöntä työtä!!! Se ei lopu ikinä! Harkitsen irtisanoutumista ja keikkailuun siirtymistä.
[/quote]
Jjjep. Kyllä mä määräaikaisenakin osasin erottaa lusmut "näkymätöntä" työtä tekevistä. :D
Mainitkaa alat niin on selkeämpää. Terveydenhoidossa ollaan ainakin täystyöllistettyjä.
Minä olen kunnalla ja lusmuilen. Lähdenkin ensi kuussa jo takaisin yksityiselle hyväpalkkaiseen työhön, jossa on paljon töitä, mutta työpäivä sentään kuluu joutuisasti. Kunnalla en viitsi tehdä kun muutkaan eivät tee ja palkka on huono. Teen hyvin sen minkä teen, mutta ehtisin oikeasti tehdä puolet enemmän.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:43"]
Mainitkaa alat niin on selkeämpää. Terveydenhoidossa ollaan ainakin täystyöllistettyjä.
[/quote]
Toimistohommat valtion virastossa, ja kohta joku tulee kertomaan kuinka kiireistä siellä on. Kyllä ne kiireisiä luulivat itsekin olevansa, mutta eivät he kiirettä ole nähneet koskaan. Kiireinen ei ehdi valittaa kiirettä.
Minä olin opintoihin liittyvän harjoittelun yhden kaupungin nuorisopalveluissa, ja täytyy sanoa että se työ mitä siellä tehtiin oli aivan minimaalista. Veronmaksajana on kamalaa, että tuollaiselle isolle hengailuporukalle maksetaan joka kuukausi palkkaa siitä "työstä" mitä tekevät.
Ensinnäkin kaiken maailman "palavereja" on koko ajan, suurin osa niistä oli ihan silkkaa ajanhukkaa, itse asiasta puhuttiin 5-10 minuuttia ja loppuaika 1-2 tuntia juteltiin ihan muita juttuja. Ihmiset tuntevat toisensa, käytännössä sitä varsinaista asiaa käsiteltiin hetki ja loppuaika juoruttiin ns. omia juttuja. "Hauskaa" on sekin, että yleensä noihin kokouksiin oltiin hankittu myös tarjottavat (sämpylää/pullaa ja kahvia) ns. "kaupungin piikkiin". Itse olisin hoitanut nuo asiat sähköpostilla, mitään varsinaista palaveeraamista ei ollut käytännössä koskaan.
Usein kahvihuoneeseen jäätiin jumiin, eli siellä istui parhaimmillaa KOLME TUNTIA ihmisiä (myös minä) jauhamassa omia juttuja, ja sitten olikin aika lähteä kotiin... Niillä työntekijöillä jotka olivat nuorisotaloilla töissä oli enemmän töitä, mutta ne jotka vastasivat muista jutuista, niin heillä varmaan 1/10 ajasta meni työntekoon, kaikki johonkin muuhun. Kuvaavaa on sekin, että kellokortti leimattiin, mutta sitten kuitenkin livahdettiin "lounastauolle" kesken päivän, ja se kesti sitten monta tuntia, hoidettiin omia asioita (kuten kampaajalla käyminen!) siinä samalla.
Lisäksi sellainen tietty tehottomuus paistoi koko ajan läpi, en mene yksityiskohtiin jottei minua tunnisteta, mutta monessa kohtaa mietin että kaupungilla tuntui olevan pohjaton kassa kun sitä rulettia oli varaa pyörittää. Rahaa kirjaimellisesti heitettiin hukkaan koko ajan, esim. yhteen nuorten tapahtumaan tilattiin pitsaa aivan liikaa (olisi voinut tilata myös tapahtuman aikana lisää JOS tarvetta olisi ollut), no siinähän sai sitten työntekijät näppärästi viedä kotiin ylijääneitä ja niitä naposteltiin töissä seuraavanakin päivänä, ja mikä surullisinta monta kokonaista pitsaa meni roskiin :(
Samoin tiettyjä asioita, kuten esitteitä, painettiin aivan liikaa koko ajan. Oli aika kamalaa käydä varastoja läpi ja heittää kasoittain avaamattomia pahvilaatikollisia esitteitä paperinkeräykseen. Lisäksi jonkinlainen johtajuus puuttui, tarkoitan johtajuutta siinä mielessä että paikan pomo uskoi liikaa alaisiinsa, oli heidän frendi sen sijaan että olisi ottanut jämäkämmän linjan.
Tuossa paikassa myös niitä ahkeria harkkareita/sijaisuuksien tekijöitä karsastettiin, koska he saivat PALJON enemmän aikaan mitä vakkarit. Tämä ei varsinaisesti koske minua, olin enemmän sivusta seuraajana, mutta sen katkeruuden tiettyjen ihmisten välillä aisti "kiva tuo X muuten, mutta se yrittää ihan liikaa" --> minusta teki hommat niinkuin kuuluu.