Sijaistan yhdessä työpaikassa ja olen tässä seuraillut vakkareita
että mitä helvettiä ne siellä työpaikoillaan oikein tekevät? Tänäänkin yksi tuli iltavuoroon, puuhasi koko sen ajan kaikkea muuta kuin oikeasti töitä sen ajan kun olimme samaan aikaan työpaikalla.
Tämä on ihan jatkuvaa, että ollaan tekevinään eikä tämä yksi tyyppi ole ollut ainoa lusmuilija. Tärkeän näköisenä puuhataan jotakin mutta mitään ei oikeasti saada aikaiseksi!
Ei voi kun suu pyöreänä ihmetellä että tästäkö sekin palkkansa saa? Ja sit on näitä ihmisiä, jotka syyllistävät työttömät mennen tullen!
Kommentit (60)
Kun sijaisuutesi loppuu, niin tee johtajalle kirjallinen seikkaperäinen selvitys (mahdollisine todisteineen) mikä meno siellä on.
Lusmujen kuuluu saada ansionsa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 20:38"]
Mä pistin merkille edellisessä työharjoittelussa (opintoihin kuuluva), miten moni työntekijä käytti työpäivänsä Facebook-pelien pelaamiseen, netissä surffailuun tai kahvihuoneessa istumiseen.
[/quote]Montako kertaa pitää sanoa, että tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Suurin osa suomalaisista saa niin paskaa palkkaa ahneilta työnantajilta, että työnantajat saisivat olla onnellisia että työntekijät edes tulee työpaikalle.
Mä pistin merkille edellisessä työharjoittelussa (opintoihin kuuluva), miten moni työntekijä käytti työpäivänsä Facebook-pelien pelaamiseen, netissä surffailuun tai kahvihuoneessa istumiseen.
[/quote]
..ja moni kirjoittelee työaikana työttömiä syyllistäviä vastauksia aihetta käsitteleviin juttuihin ja keskusteluihin. Yleinen vastaus on että kun työni olen tehnyt, voi tehdä mitä haluan. Tuskinpa nuo tyypit ovat niin erinomaisia, että tekevät työnsä sen nopeammin kuin muut. Ovat vain turhia tyyppejä töissään ja kyllähän näitä tällaisia on saanut lähteä. Yksi tuttu tällainen juuri jäi työttömäksi ja hakee töitä. Mietin vaan, että mitenkähän pärjää paikassa, jossa vaaditaan työaikana tekemään töitä. Itse olen töissä, eikä tällaisessa paikassa ainakaan pärjäisi, vaikka ala on samaa. Osaaminen hänellä riittäisi, mutta ei työmoraali.
Tutulta kuulostaa... Sanotaan vaan, että eläpä hötkyile, kyllä tässä joutaa. Osa taas on kyllä oikeasti tosi hyviä työntekijöitä, jotka yrittävät parhaansa rajoitetuilla resursseilla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 20:40"]
[/quote]Montako kertaa pitää sanoa, että tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Suurin osa suomalaisista saa niin paskaa palkkaa ahneilta työnantajilta, että työnantajat saisivat olla onnellisia että työntekijät edes tulee työpaikalle.
[/quote]
Nämä lusmut eivät tuota sitä palkkaansa sivukuluineen, siksi heitä pistetään pihalle. Ryhtyisivät yrittäjäksi tai tekemään palkkansa arvosta töitä, niin voisivat saada parempaakin. Palkka on korvaus työnantajalle tehdystä tuloksesta, eikä menetystä vapaa-ajasta. Vapaa-aikaa saa sanomalla itsensä irti.
Mulla on yks työkaveri, joka ei koskaan saa omia hommiaan tehtyä, joka päivä tarvitsee apua. Tämä kyseinen työkaveri aloittaa päivänsä siirtelemällä tavaroita paikasta toiseen. Sillä menee siihen joka aamu 2-3 tuntia ja oikean työn osuus tuosta on noin puoli tuntia. Sit aamukahvilla valittaa miten on koko päivän hommat tekemättä eikä taaskaan kukaan muka ehdi häntä auttamaan. Eikä hän voi ymmärtää miten hänelle on annettu niin iso paljon töitä hoidettavaksi, kun ei niitä ehdi tehdä. Se on vaan jännä, että tuuraaja ehtii tehdä samat työt saman pituisen työpäivän aikana.
Osastolla, jossa olen töissä, on 4 kokoaikaista ja minä nyt osa-aikaisena. Usein olemme siellä kahdestaan jonkun toisen kanssa, koska muilla on saikkua, asioita, saikkua, huijaussaikkua, palaveria liittyen muuhun kuin työhön.
Työpäivä alkaa heillä näin: 8 töihin, siitä 30 minuuttia kahvihuoneessa juoruamista. Lounas venyy. Sit soitellaankin jo lapsille et miten menee, tuntihan niissä keskimäärin kuluu. Ja aina pitäs päästä aikasemmin lähtemään, kun on sitä sun tätä lässytystä.
Nauran salaa niille saikuttelijoille, ketkä ovat olleet 20 vuotta talossa ja esimiehellä ei oikeastaan mitään kuria. Ne tulevat ja menevät saikkujensa mukaan miten tahtovat. Sit on niin hirvee härdelli ja kiire kun he tulevat töihin. Voi luoja. Onneksi ne jäävät varmaan kohta eläkkeelle ja mulla on varma työpaikka ;)
Kuinkahan yleistä toi on?
Nimittäin olin harjoittelussa yhdessä paikassa ja siellä sain "moitteita" työntekijöiltä että teen liian tehokkaasti homman.
Ei kuulemma saa olla liian tehokas ettei pomo huomaa että vähemmilläkin työntekijöilläkin pärjäisi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 20:52"]
Kuinkahan yleistä toi on? Nimittäin olin harjoittelussa yhdessä paikassa ja siellä sain "moitteita" työntekijöiltä että teen liian tehokkaasti homman. Ei kuulemma saa olla liian tehokas ettei pomo huomaa että vähemmilläkin työntekijöilläkin pärjäisi.
[/quote]
Valtion "ylemmän" tason virastoja idässä? Mulle on sanottu suunnilleen samaa, eli "tee hitaammin".
Itse en aikoinani sijaisena tajunnut miten paljon on ns. näkymätöntä työtä, jota itse teen nyt vakkarina.
Toisekseen on vain järkevää jakaa jaksamistaan ja voimavaroja tasaisesti.
En silti väitä, etteikö lusmujakin löydy..
Ja lisäystä, eräässä paikassa jouduin sanomaan harjoittelijalle, että relaa,koska asiakkaat kärsivät jatkuvasta aktivoinnista ja touhuamisesta. Asiakkaat kaipasivat kiireetöntä, mutta välitöntä kontaktia, mikä myös paransi sekä asiakkaiden että työntekijöiden viihtyvyyttä ja jaksamista. #19
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:02"]
Itse en aikoinani sijaisena tajunnut miten paljon on ns. näkymätöntä työtä, jota itse teen nyt vakkarina.
[/quote]
Mitähän näkymätöntä työtä se käytävällä kiireitään valittanut tai selkeästi blogiinsa omia juttujaan työaikana kirjoittava tekee sillä hetkellä? Mulla on yksi tuttu, ei työkaveri, joka oman kertomansakin mukaan päivittää blogiaan ainoastaan työaikana, valittaa aika paljon kiireitä ja blogin kirjoittaminen ei kuulu tai liity mitenkään työtehtäviin. Lounastauolla ei sitä tee, sen tiedän. Eikä kellään 8-16 työtä tekevällä ole lounasaikaa "vielä vartti ennen kuin pääsee kotiin" -aikana.
Onko näissä jutuissa kyse valtion tai kuntien hommista? Tervetuloa vaan yksityiselle puolelle katsomaan miten hommia tehdään. Väki on minimissä, hommia pitää tehdä niin ettei ruoka- ja kahvitauoista ole tietoakaan, jotain vaan pikaisesti suuhun töiden lomassa. Työaikasaldo on vahvasti plussan puolella eikä vapaita ehdi pitämään. Yt:t seuraa toistaan ja niistä selvinneet tekevät työt taas entistä pienemmällä porukalla.
Jaahas, puolustelijoita löytyy. Asiakkaat eivät yleensä jaksa odottaa, eikä niitä koko ajan kaikissa paikoissa ole. Voimavarat pitää jakaa järkevästi, mutta se ei ainkaan ole järkevää, että aamusta laiskotellaan, valitetaan mitä kaikkea ei päivän aikana ehdi tehdä ja pomon tultua töihin aletaan näyttää tosi kiireiseltä. Minä en ole ollut harjoittelijana kokematon, vaan taustalla paljon työkokemusta. Mutta opiskeluun kuuluva harjoittelu piti silti suorittaa, kun vaihdoin alaa.
Mikä ala? Ainakaan meillä yläkoulussa ei sijaiset pääse noin sanomaan. :D
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:07"]
Onko näissä jutuissa kyse valtion tai kuntien hommista? Tervetuloa vaan yksityiselle puolelle katsomaan miten hommia tehdään. Väki on minimissä, hommia pitää tehdä niin ettei ruoka- ja kahvitauoista ole tietoakaan, jotain vaan pikaisesti suuhun töiden lomassa. Työaikasaldo on vahvasti plussan puolella eikä vapaita ehdi pitämään. Yt:t seuraa toistaan ja niistä selvinneet tekevät työt taas entistä pienemmällä porukalla.
[/quote]
Omalla kohdallani kyse on ollut enimmäkseen julkisesta puolesta. Mutta on kokemusta yksityisestäkin puolesta, missä ajoittain ei ole tekemistä - oikein kellään. Kyllä yksi "kiiireinen" nyt työttömäksi jouduttuaan myönsikin, että eihän niitä töitä ole viime aikoina ollut.
Minä olen nyt pienessä yksyitsessä firmassa ja hyvin ehdin tauot pitää ja työni hoitaa. Se onkin virhe, ettei taukoja pidetä, kun sitten aikaa menee paljon virheiden korjailuun.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:02"]
[/quote]
Mitähän näkymätöntä työtä se käytävällä kiireitään valittanut tai selkeästi blogiinsa omia juttujaan työaikana kirjoittava tekee sillä hetkellä? Mulla on yksi tuttu, ei työkaveri, joka oman kertomansakin mukaan päivittää blogiaan ainoastaan työaikana, valittaa aika paljon kiireitä ja blogin kirjoittaminen ei kuulu tai liity mitenkään työtehtäviin. Lounastauolla ei sitä tee, sen tiedän. Eikä kellään 8-16 työtä tekevällä ole lounasaikaa "vielä vartti ennen kuin pääsee kotiin" -aikana.
[/quote]
Mä puhuin asiasta yleisesti, en juuri tästä kuvaamastasi tapauksesta, jossa voi hyvinkin olla kyseessä vain laiska ihminen. Omassa paikassani näkymätön työ saattoi olla asioiden miettimistä, esim. alustavaa organisointia, työn laadun parantamista pohtimalla ääneen työkaverin kanssa, mikä ulospäin näytti 'juoruamiselta' ja päivittelyltä, mutta sisälsi hyviä oivalluksia.
Ja itse asiassa, joskus toinen työntekijä saattoi olla paikalla turvaamassa tilannetta, jolloin varsinaisia työtehtäviä ei riittänyt molemmille. #19
Ap on selvästinuori eikä ole oppinut työpaikan käytössääntöjä. Ei siellä rehkitä hiki hatussa. Eikä unohdeta sanoa säännöllisesti kuinka kiireisiä ollaan. Arvaa montako työtöntä maahan tulisi lisää jos ihmiset paiskoisivat 100% töitä koko päivän.