Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatiin kaupngilta asunto

Vierailija
22.09.2014 |

Saimme ison 4h (yli 90m2) asunnon HKI kaupungilta. Vuokra on yli 1200, ja mietin onko meillä varaa maksaa... Opiskelen (tienaan myös max 600e työstä) ja mies tienaa alle 2000e kuussa.

Mitä mieltä pitäisikö meidän ottaa asunto vastaan?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen auto teillä on kun epäilet myynnin olevan vaikeata? Malli? Ajetut kilo.etrit?

Vierailija
42/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna talo on rakennettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:04"]

Meidän yhteiset nettotulot ovat noin 2100-2400 kuussa, riippuen paljonko teen töitä.

Autosta luopuminen säästäisi ainakin satoja euroja vuodessa. Sijainti ei ole täydellinen, mutta oletamme että busseja tulee ajamaan siellä enemmän tulevaisuudessa.

[/quote]

Eli asumiskulut veisivät vähintään puolet ja joskus selvästi yli puolet tuloista. Itse en siinä tapauksessa luultavasti uskaltaisi ottaa tuollaista asuntoa. Toisaalta asuntoja ei kasva puussa, ja jos (ja kun) teidän on pakko lähteä pois nykyisestänne, teillä ei varmaan ole paljon vaihtoehtojakaan. Ehkä muutatte tuohon ja alatte siinä asuessanne sitten katsella halvempaa?

Vierailija
44/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehäkolmosen ulkopuolisen silmin vuokra on ihan järkyttävän suuri. Asumme omakotitalossa omalla tontilla ja asumiskulut on 1200e kuukaudessa. Laina kun on maksettu niin 200e kuukaudessa riittää. Huh, edes työt ei saisi mua pääkaupunkiseudulle tohon hintaan.

Vierailija
45/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään näin kovaa vuokraa? Paljonko tienaatte nettona kuukaudessa?AP

Vierailija
46/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs on uusi asunto hyvässä paikassa niin vaihtajia varmasti riittää

Sitä mietin että miksi ap ylipäätään tarvitsee uuden asunnon[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:07"]

Ota asunto, vuoden asumisen jälkeen voit alkaa hakea halvempaa kaupungin asuntoa.

[/quote]

Miten tuo käytänössä toimii?AP

[/quote]

Joko laitat uuden hakemuksen tai laitat vaihtopörssiin ilmoituksen. Siellä kaupungin asunnoissa asuvat voivat vaihdella asuntoja keskenään miten parhaaksi katsovat. Ehtona on tuo että nykyisessä kämpässä asuttu yli vuosi.

[/quote]

Vierailija
47/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuokra 1208 euroa, yht.lasketut tulot, eläkkeellä olemme kumpikin, 2935 euroa. Asumistukea emme saa.

Vierailija
48/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottais asuntoa vastaan, vaan sinnittelisin nykyisessä asunnossa niin pitkään kuin mahdollista. Kannattaa laittaa maksimivuokra siihen asuntohakemukseen, itse ehkä myös varmistaisin kaupungilta sen voisiko hakuehtoja vaihtaa vielä koska et tajunnut sitä maksimivuokraa laittaa alkuperäiseen hakemukseen, etteivät sitten ilmoita että et saa enää hakea kaupungin asuntoa koska olet kieltäytynyt yhdestä asunnosta. En myöskään luottaisi siihen, että joukkoliikenne parantuisi lähitulevaisuudessa. Kannattaa aina mennä nykytilanteen mukaan noissa jutuissa. Tuntuisi myös aika hirveältä, että pitäisi tehdä enemmän duunia että on varaa maksaa vuokraa ja sitten vielä pohtia kolmatta lasta, miten te sitten pärjäätte kun jäät lapsen kanssa kotiin?

Ei ihme, että ihmiset on ihan kusessa menojensa kanssa, kun eivät edes näin simppeleitä asioita osaa itse miettiä:/

Vierailija
49/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja neliöitä tässä on 75.

t. 45

Vierailija
51/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ehdottomasti toi asunto ja haette sitten myöhemmin vaihtoa. Kaupungin asunto on niin hankala saada ja jos kieltäydyt niin uutta ei kyllä tarjota. Mä olin raskaana ja asuin pienessä yksiössä ja mun vuokrasopimus oli mennyt umpeen enkä silti saanut kaupungin asuntoa. Hakemus ollut yli vuoden. Kaupungilla on kaikista halvimmat asunnot.

Vierailija
52/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 49, Itsekin tiedän että kaupungin asunnon saanti on todella vaikeaa. En vain ole varma miten tulot riittävät...AP

Vierailija
53/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkossivu

54/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa vastaan! Käytäntönä on että toista ei tarjota.

Vierailija
55/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ite ottaisi noin kallista. Meillä tulot yhteensä 1600€ ja maksamme vuokraa 650€. Mielummin pienempi ja jää rahaa säästöön vaikka oman asunnon ostoon.

Vierailija
56/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnittelin vuoden ja vaihtaisin sitten edullisempaan jos taloustilanne edelleen tiukka. Toista kertaa ette saa tilaisuutta enää kaupungin asuntoon jos ette nyt ota. Tuo vuokrahan on ollut tietona teille kun olette asuntoa hakeneet. Itse olin 2 lapsen kanssa asunnottomana ennen kuin sain kaupungin asunnon. Heillä oli 6kk aikaa sijoittaa meidät kun tiedossa oli ettei vuokrasopimuksemme jatku määräaikaisuuden jälkeen, olimme kiireellisemmässä luokassa mutta silti kävi noin. Ja näitä vastaavia kokemuksia on pilvin pimein. Onneksi olkoon asunnosta!

Vierailija
57/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Helsingin kaupungin asuntoa tarjotaan, kannattaa se ottaa oli minkä hintainen tahansa. Kun olet kerran päässyt kaupungille asumaan, on erittäin helppoa vaihtaa asuntoa halvempaan. Jos et ota asuntoa vastaan, menet taas jonon päähän. Ja yksityisellä maksaa kuitenkin enemmän ton kokonen asunto.

Vierailija
58/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa koska joudutte ns. karenssiin eikä teille tarjota asuntoa vuosiin. Ottakaa ja laittakaa heti vaihtopörssiin toive halvemmasta.

Vierailija
59/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliöt on hekalla aika isoja ja niitä on paljon vähemmän kuin kolmioita joten jos haluatte kaupungilta isomman vuokra-asunnon niin kannattaa ottaa vastaan. Olen monesti nähnyt miten asuntotarouksesta kieltäytyville ei ole uutta tarjottu esim 2 vuoteen enää, hekalta pitää vähän ottaa se mitä saa. Totta kai jos koette ettette vuokraa kykene maksamaan niin jättäkää isomman asunnon haku myöhemmäksi kun sinäkin olet valmistunut. Kyllä 2+2 mahtuu hyvin kolmioonkin ja kolmaskin lapsi ainakin alkuun :) helsingissä ei autoa tarvitse. Auto myyntiin sitten jos tuon asunnon otatte.

Vierailija
60/93 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua en yhtään tiedä mitä tehdä! Pelottaa kova vuokra, mutta myöskin mahdollisuus että saataisiin tulevaisuudesa kaksio samaan hintaan eikä hki kaupungilta enään anneta....AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä