Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä fyysisiä kurituskeinoja vanhemmat käytti teihin lapsena?

Kultainen 90-luku
24.08.2021 |

Itse muistan useinkin saaneeni luunappeja otsaan, vyöstä per..eelle ja tukistettukin on. Nykyään noita kuritusmenetelmiä kai pidettäisiin pahoinpitelynä (?)
En silti koe, että olisin saanut niistä mitään traumoja, vaikka en niitä lapseeni (jos sellainen/sellaisia olisi) käyttäisikään.

Miten teitä rangaistiin lapsena?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaminen, josta jäi traumoja. Äiti väittää, ettei koskaan muista isän tehneen niin. Olen 100 % varma, että hän oli aikanaan tietoinen tästä, joskus jopa läsnä tilanteissa.

Vierailija
22/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaminen aka. tukkapölly, nahkavyöllä persuksille ja niskavilloista laahaaminen pitkin lattiaa josta heittäminen päin seinää. Tällaiset mukavat isäkokemukset vuonna -97 syntyneeltä naiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannettiin hiuksista repien ja heitettiin useasti pimeään vessaan eikä päästetty ulos. muuta en muista.

Vierailija
24/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes ikinä tehnyt mitään oikeasti tyhmää olin hyvin ns. kiltti tyttö. Silti jostain pienestä tyyliin "huonosta käytöksestä" saatettiin ihan kovastikin vyöllä kurittaa. Ja huono käytös ei ollut mitään sen kummallisempaa kuin vaikka kiukuttelua kaupassa tai kyläilypaikassa.

En tiedä, miten vanhaksi asti yleensä kuritettiin, mutta itse muistan olleen kuudesluokkalainen, kun vielä vyöllä kuritettiin. Miten muilla?

En tajua, miten vanhemmat voi vaatia niin täydellistä käytöstä, että ei saisi koskaan edes kiukutella, vaan siitäkin pitää antaa remmiä.

Vierailija
25/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit luunapit ja tukkapölly olivat käytössä. En traumatisoitunut. Tiesin aina itsekin, että aiheesta tuli seurauksia.

N37

Vierailija
26/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka ovat kokeneet lapsina liiallista kuritusta, uskovatko he siihen, että vähemmälläkin kurittamisella vanhemmat olisivat saaneet lapset tottelemaan?

Mietin, mikä saa lasten vanhemman kurittamaan enemmän kuin olisi tarvetta. Uskon että lapsi tottelisi melko vähälläkin.

Vierailija
27/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisista letkuista, kepeistä ja vöistä sitä joskus 80-luvulla sai. Oppipahan sen, ettei elämässä itkemällä pärjää.

Vierailija
28/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näette ulkona 6-14 vuotiaita lapsia myöhäiseen aikaan, monet heistä voivat olla ulkona siksi, että kotona oleminen on heille vaarallisempaa.

Vierailija
29/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näette ulkona 6-14 vuotiaita lapsia myöhäiseen aikaan, monet heistä voivat olla ulkona siksi, että kotona oleminen on heille vaarallisempaa.

Useimmiten ovat siksi, että vanhemmilla ei ole mitään tajua lastenkasvatuksesta, vaan antavat mukuloiden mennä ja tulla oman mielensä mukaan. 

Vierailija
30/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tai edes usko, että minua olisi ikinä kuritettu fyysisesti. Minulla on kyllä muisto, että joskus olisi vanhempi/aikuinen istunut nahkavyön kanssa vieressä vahtimassa, että syön ruokani ja uhannut kurituksella. saattaa olla uni tai valemuisto, koska äitini kauhistui, kun tästä mainitsin. En usko, että oli mummokaan, koska meillä oli lämpimät välit.

Vierailija
31/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka ovat kokeneet lapsina liiallista kuritusta, uskovatko he siihen, että vähemmälläkin kurittamisella vanhemmat olisivat saaneet lapset tottelemaan?

Mietin, mikä saa lasten vanhemman kurittamaan enemmän kuin olisi tarvetta. Uskon että lapsi tottelisi melko vähälläkin.

No itse ainakin olin ihan tippa silmässä jo siitä, jos jostain asiasta tuli sanomista, ja se jo harmitti. Uskon kyllä, että toruminen olisi ollut ihan riittävä rangaistus. Tuntui aika turhalta, että torumisen jälkeen vielä usein haettiin se vyö.

18

Vierailija
32/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista tai edes usko, että minua olisi ikinä kuritettu fyysisesti. Minulla on kyllä muisto, että joskus olisi vanhempi/aikuinen istunut nahkavyön kanssa vieressä vahtimassa, että syön ruokani ja uhannut kurituksella. saattaa olla uni tai valemuisto, koska äitini kauhistui, kun tästä mainitsin. En usko, että oli mummokaan, koska meillä oli lämpimät välit.

En tajua, miksi tuo nahkavyöllä on kurittaminen on ollut niin suosittua rangaistuksena. Sehän on ainakin nyt ajatellen ihan sairasta! Siis oikeasti, lasta läpsittiin paljaalle takapuolelle vyölle! Eikö tosiaan mitään muuta keksitty?

Vierailija
33/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On entisiä lapsia, jotka ovat syöneet puuroa, oksentaneet sen lautaselle ja ovat joutuneet syömään puuronsa ja oksennuksensa. Tapahtunut 50-luvulla.

Vierailija
34/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai ihan mitättömistä syistä raivokohtauksia ja kävi päälle. Tilanteet olivat niin äkkinäisiä ja traumaattisia etten vieläkään muista tarkalleen mitä niiden aikana tapahtui. Varmaankin hän löi, hakkasi käsillään, ei luultavasti kuitenkaan nyrkillä koska en muista mustelmia. Siskoni on myös kokenut saman. Tämä oli 70-80-luvulla. En ole äitini kanssa tekemisissä.

Vierailija
35/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaminen ja kun pudotin vahingossa isäpuolen videokameran lattialle. minut heitettiin omakotitalon portaat alas.

Vierailija
36/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi tuo nahkavyöllä on kurittaminen on ollut niin suosittua rangaistuksena. Sehän on ainakin nyt ajatellen ihan sairasta! Siis oikeasti, lasta läpsittiin paljaalle takapuolelle vyölle! Eikö tosiaan mitään muuta keksitty?

Vyö oli helposti saatavilla. Ja ajat olivat erilaiset kuin nykyisin. Moni muukin aikanaan normaali tapa kauhistuttaa nykyihmisiä. 

Vierailija
37/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin olin ihan tippa silmässä jo siitä, jos jostain asiasta tuli sanomista, ja se jo harmitti. Uskon kyllä, että toruminen olisi ollut ihan riittävä rangaistus. Tuntui aika turhalta, että torumisen jälkeen vielä usein haettiin se vyö.

18

Jos oikein ymmärrän, tuollaisen kasvatuksen tuloksena tulee toisinaan epävarmoja ja arkoja aikuisia ihmisiä. Joskus myös vihaisia ihmisiä. Mutta jotkut löytävät sellaisen tavan käsitellä kokemaansa, että se ei vaikuta haittaavasti heidän nykyiseen elämäänsä.

Vierailija
38/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että tämä ketju julkaistaan IS lehdessä hyvin pian.

Vierailija
39/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyöllä piiskatut ovat monesti sodan käyneiden miesten lapsia. Traumatisoituneet isät purkivat pahaa oloaan lapsiinsa (ja vaimoonsa) tuolla tavoin. 

Vierailija
40/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukistaminen ja kun pudotin vahingossa isäpuolen videokameran lattialle. minut heitettiin omakotitalon portaat alas.

Tuollaisesta rankaisusta olisi voinut seurata luiden murtumisia ja näkyviä jälkiä. Yhden ihmisen arvo on monin verroin suurempi kuin yhden videokameran.