Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä fyysisiä kurituskeinoja vanhemmat käytti teihin lapsena?

Kultainen 90-luku
24.08.2021 |

Itse muistan useinkin saaneeni luunappeja otsaan, vyöstä per..eelle ja tukistettukin on. Nykyään noita kuritusmenetelmiä kai pidettäisiin pahoinpitelynä (?)
En silti koe, että olisin saanut niistä mitään traumoja, vaikka en niitä lapseeni (jos sellainen/sellaisia olisi) käyttäisikään.

Miten teitä rangaistiin lapsena?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä vyökuritus oikeasti tuntui?

Jos kuritus on tullut aiheesta, oliko se kokonaisuutena niin paha juttu? En tarkoita vähätellä, mutta en yhtään osaa kuvitella, mitä vyöllä kurittaminen on lapsesta tuntunut. Voiko ankaruutta verrata johonkin nykypäivän rangaistukseen?

Vyö,risu tai kämmen. Kaikki satuttavia. Tarkoitus alistaa lapsi tottelemaan kyselemättä kun vanhempi sanoo ja määrää. En muista että olisi oikeasti opetettu ja keskusteltu saati kuultu lasta. Koin epäreiluna esim kiukuttelusta rankaisun. Minä esim joskus 4v karkasin tielle, tuli piiskaa. Ei selitetty miksi ei saa mennä,mitä voi tapahtua, yritetty aidata pihaa jne...Ei lapsi opi siitä . Ylipäätään ajatus että tottelet kun minä määrään ja piiskaan jos et. En tiedä mihin vertaisin sitä että löisin lastani.

Vierailija
82/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkasivat hiilikoukulla suurimmaksi osaksi ilman syytä (n. 3 kertaa viikossa), jotta meistä lapsista tulisi äänettömiä ja huomaamattomia, emmekä häiritsisi vanhempiamme.[/quote

On kyllä kylmää kyytiä ollut lapsuus tällä kommentoijalla, jos tuo pitää paikkansa. Oliko peukaloruuvi myös käytössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksista tukistamista ja retuuttamista muistan olleen aika paljon. Olin kiltti ja hiljainen lapsi, mutta ihan pienestäkin virheestä tuli vähintäänkin huutoa. Pelkäsin isää koko lapsuuden, ja teininä vanhempien eron myötä en enää halunnut olla tekemisissä. Ei olla nähty yli kymmeneen vuoteen, eikä harmita pätkääkään. Omia lapsia ei vielä ole, mutta en halua tehdä samaa virhettä heidän kanssaan.

Vierailija
84/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain risuja, vyötä ja koneen johdosta persaukseen. Lisäksi henkistä nöyryyttämistä. Ei ole jäänyt traumoja, vaikka olisi hyvin voinut.

Vierailija
85/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapuu, pallo suuhun ja strap-on dildolla peppuun. Oli joskus kauhea istua koulussa, kun peppu oli niin kipeä.

Vierailija
86/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehaetulla koivunoksalla, mattopiiskalla, vyöllä paljaalle pyllylle. Viimeisin teini-iässä, verinen kuukautisside pikkareissa, isä varmaan nautti näkemästään.

Pahinta siinä oli piiskauksen odottelu, jopa vuorokauden tai puolitoista.  Äiti määräsi rangaistuksen, jonka isä pani käytäntöön töistä tultuaan. Siinä yhdistyi henkinen ja fyysinen kuritus.

Arvatkaa, kumpaa vanhempaani vihasin enemmän!

Mitä olit tehnyt tuolloin, kun teini-iässä kuritettiin remmillä?

Polttanut tupakkaa. Siitä yritettiin "vieroittaa" myös sikarirangaistuksella, minut istutettiin olohuoneen pöydän ääreen ja pantiin polttamaan isän sikareita niin kauan, että voi pahoin.

Toi on ihan sadismia. Melkein itku tulee kun näitä lukee.

Vierailija
87/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisestä kurittamisesta ei jäänyt tietoista traumaa, mutta opin, että toiseen ihmiseen saa raivostuessaan käydä käsiksi. Siitä poisoppiminen on ollut oma lukunsa.

Vierailija
88/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin vuonna 1984, jolloin lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin, eli säästyin. No ei vaiskaan. Hiuksista raahaamista, potkimista, käsivarresta riuhtomista, luunappeja, nahkavyöllä ja mattopiiskalla mäiskimistä, komeroa, pakkosyömistä (myös sen yökkimisen jäljet), ilman ruokaa jättämistä, haukkumista, nöyryyttämistä, uskonnollista pakottamista, eristämistä. Jos itki turpajuhlien päälle, karjuttiin naamaan, että ”suu kiinni!!!”. Mitä näitä nyt on. Ei tarvi mennä 50-luvulle. No, vanhemmilta puuttuu nyt yksi lapsi. Sitä saa mitä tilaa. Siitä, mihin viisaus loppuu, alkaa väkivalta.

Vierailija
89/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain niin kauheita juttuja että on vaikea muistaa. Jätettiin ulos kylmään, en tiedä miksi.

Tämä tuli kerran takaumana yhtäkkiä.

Kovaa väkivaltaa, käytiin käsiksi mm. kaulaan, niskaan, rintakehää lytättiin että oli vaikea hengittää.

Kuristamista, hakkaamista etc.

Vierailija
90/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut ansainneeni ne fyysiset kuritukset ja rajut ja epäterveet sanalliset uhkailut. Mitäköhän tästä pitäisi ajatella.

Vierailija
91/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöllä lyöminen ja muut kuritusmuodot sattuivat sen pienen hetken, eivät jättäneet traumaattista kauhun kokemusta itse tilanteesta.

Pahempaa oli se, etten oppinut tiedostamaan ja kunnioittamaan omaa enkä toisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden rajaa enkä hillitsemään raivoani, vaan se kohdistui fyysisesti perheenjäseniini. Tämä tuotti häpeää, itseinhoa, huonon itsetunnon ja väkivallan kierteen, jonka katkaisemiseen tarvitsin hoitoa. Kodin ulkopuolella olin kusi sukassa oleva surkimus.

Vierailija kirjoitti:

Miltä vyökuritus oikeasti tuntui?

Jos kuritus on tullut aiheesta, oliko se kokonaisuutena niin paha juttu? En tarkoita vähätellä, mutta en yhtään osaa kuvitella, mitä vyöllä kurittaminen on lapsesta tuntunut. Voiko ankaruutta verrata johonkin nykypäivän rangaistukseen?

Vierailija
92/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään lyömistä seinään ja vyöllä hakkaamista. Olen syntynyt vuonna 91

Vierailija
93/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsa, luunapit, tukkapölly ja remmillä tai vyöllä lyöminen jos ei totellut, korvasta kiinni..

Jos tälläistä tehtiin vielä n1997-2001 ala aste iässäni niin hyvä että 2021 ei saa enää

T 91

Vierailija
94/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai  niin.... niskasta kiinni kovakouraisesti niin kuin pientä eläintä. Ei ihmetytä miksi en aikuisenakaan kestä, että niskaani kosketaan tai hierotaan

Vierailija
95/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaminen ja luunappi. Joskus kun tapeltiin veljen kanssa niin isä otti tukasta kopautti meidän päät yhteen ja sehän sattui. Jotenkin en koe että olisi jäänyt traumoja, mutta en halua omalle lapselle tuollaista tehdä. Myös väkivallattomia rangaistuksia on olemassa kuten jäähy tai viikkorahan alennus Uhkailua myös muistan, meillä oli piiska eteisessä, mutta en muista että sillä olisi piiskattu.

Vierailija
96/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunapit ja tukkapölly jokapäiväistä 12-vuotiaaksi asti. Remmiä tuli ja kunnolla vielä muutama vuosi myöhemminkin.

Vierailija
97/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus miettinyt, että oliko tässä jotain oikeasti pervoa vai oliko kyse vain erilaisista kasvatuskäytännöistä, mutta minulla kuritus tuli mukaa kuvioon vasta äidin uuden miesystävän myötä noin 10-vuotiaana ja sitä jatkui pari vuotta, kun tämä mies ei sitten  enää ollut kuvioissa mukana. Miesystävä kuritti minua nahkavyöllä sellaisista, joista aiemmin olisi tullut vain nuhtelua tai arestia tai vastaavaa. Äidin hyväksymänä kuitenkin tapahtui, mutta mies hoiti kurituksen. Ja olin ihan tavallinen hyvätapainen tyttö, eikä kyse ollut siitä, että olisin tahallani käyttäytynut huonommin kuin ennen.

Vierailija
98/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyjä, korvatillikoita, luunappeja, kärpäslätkällä piiskaamista.

Vierailija
99/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, meitä ei lapsena lyöty tms. Sanallinen varoitus ja rangaistus. Siksi en osannut omaa jälkikasvuanikaan lyödä tms. Järjen köyhyyttähän sellanen fyysinen väkivalta on. Siitä mihin järki ei ylety, alkaa nyrkki.

Vierailija
100/110 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

Totta, se on vanha viisaus jonka nämä milleinaalikermaperseet ovat unohtaneet ja tulokset näkyvät kyllä. Hyvänä esimerkkinä Koskelan murha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi