Työpaikalla ei muistettu viimeisenä työpäivänä
Olin siis puoli vuotta töissä eikä minua muistettu mitenkään.. Lähdin siis toisiin tehtäviin määräaikaisen työn loputtua. Onko teistä outoa ettei esimies sanonut mitään eikä minua muistettu mitenkään? Aika työpaikoilla minua on muistettu jotenkin joten tämä tuntui oudolta. Siis on tökeröä, että esimies ei edes sanonut mitään.. Millaisia lähtökokemuksia teillä on?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mä täytin 50 eikä noteerattu ollenkaan. Muita kyllä. Pahalta tuntuu ja muistan sen aina. Vaikka ne kakut ois jo vyötäröllä ja kukat kuihtuneet..mutta se ele..siis jota ei tullut.
Mulla melkein sama, pomo lähetti onnittelutekstarin. Muut tiimistä sai kukkalähetyksen kotiovelle toimitettuna.
On mua kuitenkin töiden päättyessä muistettukin hyvin, ei niissä valittamista.
Olin yhden kuukauden kesätöissä ka sain lahjan ja ihanan pienen kiitospuheen /halaukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi huomioitu? Eihän sinusta ole heille enää mitään hyötyä.
Esimieskin tuli ketjuun🤣
Kyllä olisi hyvä edes kiittää että olet siellä ollut ja toivottaa hyviä jatkoja tulevaan.
Itse olen ollut aika monessa työpaikassa vaikka olen vasta 30v. Työharjotteluita ja määräaikasuuksia jne. Parhaat muistamiset tuli paikasta, jossa oli työssäoppimassa kuukauden; sain muistoksi firman nimella varustetuja kyniä ja sateenvarjon. Minusta ne oli ihan kiva muistaminen.
Yhdessäkään työpaikassa/harkoissa ei ole tarjottu mitään minulle, vaan odotus useimmissa on ollut, että lähtijä tuo vikana päivänä jotain herkkua kahville. Saatettu jopa muistuttaa että sinullahan on huomenna vika päivä, kai tuot jotain? Tavallaan näen tämänkin ihan ok tapana, kunhan se vika päivä kuitenkin suullisesti huomataan; sanotaan vaikka että että kiva kun olit meillä töissä, toivottavasti tärppää jatkon suhteen.
Mullakin oli samanlainen tilanne kuin ap:lla. Työpaikka ja esimies oli kyllä muutenkin sanonko mistä, joten sinänsä en ottanut henkilökohtaisesti, vaikka toinen työkaveri lopetti vähän aikaisemmin ja hänelle pidettiin kahvit ja annettiin lahjat. Nyt olen paljon paremmassa työssä, joten pitäkööt tunkkinsa :)
Olin 6,5 v. eräässä vakuutusyhtiössä töissä. Ei tullut viimeisenä päivänä kukkia tai kakkua, ylipäätään esimies ei edes kiittänyt. Työkavereilta en odottanut mitään, koska en kuulunut ns. sisäpiiriin, enkä saanutkaan heiltä mitään.
Eroja on - eräässä työpaikassa muistettiin, vaikka olin vain 4 kk ajan osa-aikaisena.
Kun nykyisestä työpaikasta lähden, en odota, enkä halua, minkäänlaista muistamista.
Vierailija kirjoitti:
No minua työnantaja muisti. Antoi potkut. Ja yllätysyllätys....hoitoala...ä
Miten voi hoitoalalla saada potkut?
Miksi nykyään yleensäkkään pitäisi työntekijöitä jotenkin muistaa. Harvoin on enää kymmenien vuosien työsuhteita, sekä työelämä muutenkin muuttunut. Kaikki voivat olla tyytyväisiä, että on töitä. Palkka on se ”kiitos” minkä olet ttöstäsi ansainnut, sama koskee perus duunaria ja johtajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se korrektia muistaa mutta toisaalta olit aika lyhyen ajan tuossa paikassa ja sinäänsä ymmärrettävää ettei hoksata lyhytaikaista työntekijää muistaa.
Olen ollut harjoittelijana 3 kk paikassa, josta sain lahjan, kortin ja kukat. Eli ei se aina kestosta ole kiinni vaan ihan työkulttuurista ja työntekijän huomioimisesta. Ap
Joissain työpaikoissa väki vaihtuu tiuhaan ja vuoden aikana voi olla vaikka kuinka monta määräaikaista lyhyillä työsuhteilla, kun taas toisessa paikassa saattaa olla se ainoa harjoittelija tai määräaikainen moneen vuoteen. Silloin on helpompi huomioida jokainen lähtijä.
Viimeiset kaksi työpaikkaa ovat olleet kuin yö ja päivä.
Eka paikka olin vakisopimuksella mutta lähdin kolmen kuukauden kohdalla koeajalla pois kun löytyi uusi työpaikka kotipaikkakunnalta. Viimeisenä päivänäni tj tarjosi firman tililtä kaikille työntekijöille ruuan. Minulle oli kortti ja pieni lahja. Jäi tosi hyvä maku ja olinkin pari vuotta aina joskus yhteyksissä yritykseen ja välillä sieltä soiteltiin. Edelleen ohjaan uusia asiakkaita heille jos joku kyselee sen alan osaamista.
Sitten se paikka jonne menin niin minulla oli 4 kk määräaikainen jonka päälle oli tarkoitus tulla vakipaikka. Viimeisenä työpäivänä tj lähetti varttia ennen työajan päättymistä tekstarin tulla hänen toimistoon. Ilmoitti että uutta sopimusta ei tehdäkään (olin paljastanut omistajien valehtelun ja vakavan Työturvallisuusteeman rikkomuksen tosin vain omistajille en asiakkaille tai muille työntekijöille) vaan työt loppuvat siihen. Toivotin firmalle hyvät jatkot. Vastasi että hyviä juttuja tulossa. Se siitä paikasta. Tähän firmaan en ole kannustanut ketään asiakkaaksi tai työntekijäksi. Kysyjille Olen vinkannut paremmista kilpailijoiden tuotteista.
Eli kannattaisi työnantajan muistaa että se kuva mikä työntekijälle jää saattaa vaikuttaa pitkään yrityksen maineeseen työnantajana ym muissa tilanteissa. Voi olla että pois lähtevä työntekijä tuleekin vastaan esim tilanteessa missä myy omaa tuotettaan ja ostajana entinen työntekijä.
1,5 vuotta tein määräaikaisena ja sit viimesen päivän iltana esimies soitti kotia, että sopimusta ei jatketa, vaikka siihen asti oli eletty siinä uskossa, että jatkoa olisi. Kävin aamulla antamassa selvityksen projektien tilanteesta, siivoamassa työpisteen ja poistuin paikalta muiden ollessa aamukahveilla. Kaikki talosta poistuneet on muistettu ja kakkukahvitettu, mutta muistan toisenkin harjoittelijan, jolta hommat vain loppui, eikä kukaan työntekijä tiennyt asiasta kahteen viikkoon mitään.
Firma kustansi nämä muistamiset niin, ettei keräyksiä koskaan pystytetty, mutta ilmeisesti meitä lyhyellä varoajalla poistuneita ei ole "keretty" muistaa, eikä kukaan sitten vaivautunut asian eteen mitään tekemään edes postin kautta, kun takaisin ei oltu tulossa. Harmittamaan jäi ihan siitäkin syystä, että ne läksiäislahjat tapasivat olla arvokkaita, ja nyt missasin senkin vain siksi, koska työsuhdesuunnittelu oli pomoilta heikosti hoidettu.
Tuon työpaikan myötä opin kyllä ajattelemaan työntekoa siitä näkökulmasta, että ei ne johtajat supertyöntekijänkään haudalle tuu haravoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset kaksi työpaikkaa ovat olleet kuin yö ja päivä.
Eka paikka olin vakisopimuksella mutta lähdin kolmen kuukauden kohdalla koeajalla pois kun löytyi uusi työpaikka kotipaikkakunnalta. Viimeisenä päivänäni tj tarjosi firman tililtä kaikille työntekijöille ruuan. Minulle oli kortti ja pieni lahja. Jäi tosi hyvä maku ja olinkin pari vuotta aina joskus yhteyksissä yritykseen ja välillä sieltä soiteltiin. Edelleen ohjaan uusia asiakkaita heille jos joku kyselee sen alan osaamista.
Sitten se paikka jonne menin niin minulla oli 4 kk määräaikainen jonka päälle oli tarkoitus tulla vakipaikka. Viimeisenä työpäivänä tj lähetti varttia ennen työajan päättymistä tekstarin tulla hänen toimistoon. Ilmoitti että uutta sopimusta ei tehdäkään (olin paljastanut omistajien valehtelun ja vakavan Työturvallisuusteeman rikkomuksen tosin vain omistajille en asiakkaille tai muille työntekijöille) vaan työt loppuvat siihen. Toivotin firmalle hyvät jatkot. Vastasi että hyviä juttuja tulossa. Se siitä paikasta. Tähän firmaan en ole kannustanut ketään asiakkaaksi tai työntekijäksi. Kysyjille Olen vinkannut paremmista kilpailijoiden tuotteista.
Eli kannattaisi työnantajan muistaa että se kuva mikä työntekijälle jää saattaa vaikuttaa pitkään yrityksen maineeseen työnantajana ym muissa tilanteissa. Voi olla että pois lähtevä työntekijä tuleekin vastaan esim tilanteessa missä myy omaa tuotettaan ja ostajana entinen työntekijä.
Jep. Varsinkin asiantuntijapiirit tahtovat olla suomalaisissa kaupungeissa pieniä, jolloin todennäköisesti edestä löytää minkä taakse jätti.
Kai ne työtoverit nyt jotain sanoivat. Ainakin työtodistuksen sai. Se varmasti riippuu työpaikasta. Onko paljon työntekijöitä vai vähän.
Mun yhdessä työpaikassa, joka oli muuten mukava ja hyvät työkaverit, esimies kerran jakoi hopeisia firman logopinssejä kaikille toimistossa työskenteleville. Itse oli pitkään tehnyt siellä töitä, mutta kuuluin tiimiin joka oli jaoteltu eri toimistoille samaa firmaa kuitenkin. Huvitti kun kahvitauolla löi pinssirasian jokaisen eteen, minullekin. Sitten pakitti, otti rasian minulta pois ja sanoi, eikun ei tää sulle kuulukaan.
Ei sillä pinssillä mulle väliä ollut, mutta tuo oli aika tökerösti tehty. Sanottakoon vielä, että aina tuolla sai saman minkä muutkin, koska työni tein juuri heille, mutta jostain syystä tuo pinssi oli niin kallisarvoinen ettei sitä voinut mulle antaa. Firma on iso jolla toimipisteitä ympäri maailmaa.
No, kerran menin tämän saman esimieheni juttusille pyytämään palkankorotusta, koska olin joustanut ja venynyt ja vanunut joutuessani sijaistamaan oman toimen ohella paniikkitilanteessa sairaskohtauksen saanutta työpariani. Muutenkin työmäärä oli lisääntynyt. Tämä kultakimpale alkoi ihmettelemään että mitä töitä mulla oikein on, hän kun toisinaan on huomannut, että joku hänen työ joka odottaa ja kun hän sen sitten meinaa tehdä, niin asia onkin ratkennut itsestään... Mun työ oli tiukasti aikataulutettua ja jos kerrankin olisin jäänyt odottamaan asian itsestään hoitumista, niin olisin saanut kenkää samantien. Tyyppi ei ymmärtänyt alkuunkaan mun toimenkuvan kokonaisuutta, käytös oli sellaista että painan enteriä muutaman kerran viikossa.
Noilla lahjoilla hän saikin sitten ylennyksen pääkonttorille.
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan vaikka melkein 30 vuotta olin. Ruoka olisi tarjottu, mutta sanoin ei kiitos.
Eli sinua olisi muistettu, mutta kieltäydyit.
Olin kerran vajaan puoli vuotta töissä paikassa, joka kaipasi kipeästi työpanostani äkillisen ja pitkäaikaisen sairastapauksen vuoksi. Oli heille luojan lykky, että satuin pääsemään tuuraajaksi. Vikana päivänä kävin itse kiittämässä esimiestä ja palauttamassa hänelle avaimet, hän ei selvästikään ollut sijaisuuteni loppumista huomannut, mutta raapi pikaisesti hyllystään pari kirjaa minulle viemisiksi :D En ottanut henkilökohtaisesti, koska en muutenkaan nähnyt tätä esimiestä juuri koskaan, työpisteemme olivat ihan eri puolilla rakennusta. Olen siis opettaja, vein itse silloin pullat opehuoneeseen.
Toisessa paikassa tein n. 2kk palkattoman harjoittelun (ei koulu). Koko työporukka kokoontui kahville ja sain ihanan, työhön liittyvän lahjan. Jäi tosi kiva mieli. Minusta on kyllä mukava puolin ja toisin kiittää tällaisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaatii jatkuvaa huomiota sekä huomioimista
Ihan sama, vaikka työkaverit eivät sanoisi mitään, mutta esimiehen tehtäviin kuuluu kiittää alaista työpanoksesta ja asianmukaisesti hyvästellä.
No minua työnantaja muisti. Antoi potkut. Ja yllätysyllätys....hoitoala...ä