käyttörahaa 150e/kk, miten pärjätä?
Tuolla rahalla pitää siis maksaa kaikki muu paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinkin pitäisi maksaa tuosta.... 5e päivässä käytössä, miten voin budjetoida?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen kirjoitti:
Minusta keskustelun aloittaja on todella tiukassa tilanteessa ja selittää sen hyvin. Sitten täällä kommentoi joukko paremmin tietäjiä, joiden antamilla "hyvillä" neuvoilla ei tee käytännössä mitään. Ei tosin koske ihan kaikkia ketjun neuvojia. Jos kaikkeen muuhun kuin vuokraan, sähköön ja julkiseen terveydenhoitoon jää 150 euroa kuukaudessa, on tilanne pitemmän päälle mahdoton. Itse olen pienituloinen eläkeläinen ja kulut asumismenojen jälkeen ovat seuraavat: sähkö, puhelin, bussi, parturi ja lääkkeet kukin 20 e/kk, ruoka 150 e/kk (ja huom! se on vain 5 e/päivä!). Loput menevät vaatteisiin, korjauksiin, kodin hankintoihin, pieniin harrastusmenoihin ja pikku lahjoihin läheisille. Ja tiukkaa tekee eikä säästöön jää käytännössä mitään.
Ikävä tosiasia on se, että 150 eurolla kuussa kyllä pärjää, jos viitsii alkaa opetella nuukaa elämistä. Alkuun se on hankalaa ja uuvuttavaa, varmasti, sillä pitää opetella uusia tapoja ajatella ja toimia, mutta kun saa rutiinit tehtyä, se on ihan yhtä helppoa kuin kalliimmalla eläminen. Ap:n vuokramenot ovat liian suuret, se mitä äsken katsoin pk-seudun vapaita vuokra-asuntoja, niin kyllä siellä tarjontaa oli halvemmistakin vaihtoehdoista, joten mikä lienee oikea syy siihen ettei ap löydä vuokra-asuntoa. Onko maksuhäiriömerkintöjä vai onko syy vain omassa asenteessa, esim. onko joku pinttynyt ajatus ettei halua asua tietyillä asuinalueilla. Arvailua tämä kaikki, retorisia kysymyksiä, ei tarvitse kenenkään vastata tai mieltään pahoittaa. Tosiasia on vain se, että kaikessa voi säästää.
Me emme ostele pikkulahjoja läheisille koskaan - ja olemme keskiluokkaisia. Olemme sopineet näin kaikkien läheisten kanssa, koska kaikki vihaavat niitä pikkulahjoja.
Ja sitten taas minä näin pienituloisena ilahdun todella kovasti jos joskus saan lahjaksi vaikka kahvipaketin tai vaikkapa muutaman purkin omatekoista mehua <3
Järki käteen kirjoitti:
Minusta keskustelun aloittaja on todella tiukassa tilanteessa ja selittää sen hyvin. Sitten täällä kommentoi joukko paremmin tietäjiä, joiden antamilla "hyvillä" neuvoilla ei tee käytännössä mitään. Ei tosin koske ihan kaikkia ketjun neuvojia. Jos kaikkeen muuhun kuin vuokraan, sähköön ja julkiseen terveydenhoitoon jää 150 euroa kuukaudessa, on tilanne pitemmän päälle mahdoton. Itse olen pienituloinen eläkeläinen ja kulut asumismenojen jälkeen ovat seuraavat: sähkö, puhelin, bussi, parturi ja lääkkeet kukin 20 e/kk, ruoka 150 e/kk (ja huom! se on vain 5 e/päivä!). Loput menevät vaatteisiin, korjauksiin, kodin hankintoihin, pieniin harrastusmenoihin ja pikku lahjoihin läheisille. Ja tiukkaa tekee eikä säästöön jää käytännössä mitään.
Millä tavalla selittää hyvin? Käytännössä ei selitä lainkaan, miksei muka saa enemmän kuin 150 euroa ja miksi on saanut karenssin. Yleensä tuollaiseen syyt ovat itse aiheutettuja ja niistä silloin pääsee myös itse helpolla eroon. Jos vuokra on liian kallis, silloin ainoa vaihtoehto on hyväpalkkainen työ tai muutto. Luuletko, että me muut saadaan ylimääräistä tukirahaa kolme kertaa liian kalliisiin keskustakolmioihin?
Ei tuo ole elämää. Se on hengissä pysyttelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole elämää. Se on hengissä pysyttelemistä.
Hyvin sanottu, yhdyn!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa mitään hanttihommia? Lapset? Siivous?
Sitten toimeentulotuki leikkaantuu, ja työmarkkinatukikin varmaan katkeaa.
Asumistuesta en tiedä mitä sille tapahtuisiap
Siis sun pitäis elättää itsesi palkkatyöllä sen sijaan että olet muiden elättinä. Lyhytaikainen duuni ei asumistukeen vaikuta. Sun pitäis kerryttää työssäolopäiviä niin että saisit soviteltua päivärahaa jolloin sulle jäisi enemmän rahaa muutenkin.
Toimeentulotuella jatkuvasti elely on häpeällistä. Et sä työllisty ellet ensi näytä että sut voi työllistää edes osa-aikaisesti. Toimeentulotuleta ja työmarkkinatuelta pois pyrkiminen pitäis olla sun elämän tärkein asia nyt. Muuten olet viranomaisten mielivallan alaisena. Ei sellainen mitään elämää ole.
Soijarouhe + perunat kuorineen pilkottuna paistaen on hyvää perusruokaa. Ĺihaa sisältyy joihinkin aineksiin hintaan n. 3€/kg.
Rasvaa tietysti tarvitsee pannulle, kun maustaa chilijauhetta/cajenpippuria käyttäen .
Ja makaronia saa n.0,2€/400g.
Onko sinulla yhtään ylipainoa? Tutustu paastomiseen ja paastoa vaikka 2 pv viikossa. Säästyy päiväbudjetista 10e viikossa. Hyödynnä kauppojen tarjouksia ja osta pakkaseen tarjousleipiä, jauhelihaa, ym. Tarjouskananmunia kannattaa ostaa kerralla paljon, ne säilyvät muutaman kuukauden ja ovat hyvää ravintoa. Hyödynnä myös satokauden edulliset kasvikset. Riisiä, makaronia, kaurahiutaleita tms. kannattaa olla aina kaapissa pahan päivän varalle.
Mikähän tämän keskustelun pointti on? Ei ap ainakaan neuvoja halua.
tilasin juuri kahden viikon ruoat kaupasta 80 eurolla, mukana kuljetusmaksu 9,90. Olisin voinut vaihtaa tuotteita halvimpiinkin, tai tehdä joitakin kokonaan itse (esim. viilit, maustamaton jogurtti, leivät), mutta nyt ei napannut. Mukana oli myös ns. roskaruokaa hiukan yli 10 eurolla, kuten limua ja sipsiä, karkkia. Lihoista en ottanut halvimpia vaihtoehtoja, koska teki mieli jotain spesiaalia. Pitää joskus kokeilla miten halvalla voi kuukauden ostoskorin tehdä sillä ajatuksella, että tekee mahdollisimman paljon itse. Tuosta nyt tulleesta ostoskorista jää kahden viikon jälkeen ylikin, esimerkiksi riisit, pavut, käytettäväksi seuraavalle jaksolle. Voi olla että joudun maitoa käymään ostamassa litran ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämän keskustelun pointti on? Ei ap ainakaan neuvoja halua.
maailman suurin mysteeri: ihminen tulee keskustelupalstalle pyytämään neuvoja, mutta sitten kun niitä saa, eivät kelpaakaan. Silloin kyseisen ihmisen tarkoitus oli vain päästä kitisemään, ei oppia tekemään viisaampia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea jos et ole jo hakenut. Siirrä laskujen eräpäiviä ja maksa ne kun tilanne on parempi. Käyt leipäjonossa/eu-elintarvikejaossa tai kysyt ruoka-apua seurakunnasta. Ruokakauppoina suosi Lidliä ja S-ryhmää. Hygieniatuotteet vaikka Tokmannilta/Prismasta niin halvalla kuin vaan saa. Esim. shampoo ja hoitoaine 1-2€/kpl, hammastahna ja suihkusaippua alle 1€/kpl, deodorantti noin 2€. Pidä silmällä tarjouksia ja hyödynnä S-ryhmän ilta-alet klo 21 jälkeen punalaputetut tuotteet -60%.
Vaatteita ei ole pakko ostaa joka kuukausi mutta nykyinen kulutuskulttuuri sanoo toisin. Jos jollekin on oikeasti tarve, käy kirppiksellä, tori.fi, facebook kirppikset tai nettikauppojen alet. Parturia voi varmaan siirtää kunnes rahatilanteesi on parempi.Toimeentulotuellahan minä olen jo.
Siitä jää tuo 150e käyttörahaa kuukaudeksi.
ap
Miten on mahdollista, että asumiskulujen jälkeen jää noin vähän rahaa käteen? Asutko ylikalliissa asunnossa vai etkö ole työkkärin kirjoilla ja sinun toimeentulotukeesi on tehty alennus?
Vaikuta siihen syyhyn, miksi sulle ei jää normaali perusosa käyttöön. Mene sinne työllisyystoimenpiteeseen, jos sulla on tästä syystä leikattu tuki. Muuta, jos sulla on liian iso vuokra. Kyllä, myös toiselle paikkakunnalle muuttaminen on vaihtoehto. Jos sulla on vippejä ja velkoja, ja yrität pitää kiinni luottotiedoista, niin ei ole kestävä ratkaisu, vaikka sinällään ihailtavaa. Mene velkaneuvojalle tekemään suunnitelma veloista ja totu siihen, että olet osa isoa joukkoa, jos luottotiedot menee.
Nuo on ne tyypillisimmät syyt, ettei käyttöön jää tavanomaista perusosaa.