käyttörahaa 150e/kk, miten pärjätä?
Tuolla rahalla pitää siis maksaa kaikki muu paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinkin pitäisi maksaa tuosta.... 5e päivässä käytössä, miten voin budjetoida?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet kaiketi mies, koska kerroit rahaa menevän parturiin. Osta kaupasta hiustenleikkuulaite ja ala pitämään lyhyttä tukkaa tai vaihtoehtoisesti anna kasvaa ja opettele itse tasoittamaan latvat.
mitä matkakulusi tarkkaan ottaen ovat? Jos ne ovat kaupunkisi sisäistä julkista liikennettä, siirry pyöräilemään. Pyöriä voi saada jopa ilmaiseksi. Jos ne ovat jotain ryypiskelyreissuja, et tarvitse niitä. etsi halvin mahdollinen puhelinliittymä. äsken googlasin ja nopean silmäilyn perusteella 9e/kk. puhelinliittymän mukaan sitten käytät puhelinta: toisissa voi lähettää tietyn määrän tekstiviestejä ilmaiseksi, toisissa on muita etuja. Ja kaikki mahdolliset puhelut hoidat netin välityksellä nettipuheluina (ovat ilmaisia). Toki tuo vaatii nettiliittymän. Ruokakaupasta ostat vain alennuksessa olevaa ruokaa ja sitten perusraaka-aineita ja opettelet käyttämään niitä. Joa käytät päihteitä (tupakka, alkoholi), lopeta.
En huomannut että olisit missään kertonut asuinpaikkaasi, mutta kuten joku tuolla edellä kirjoitti, niin js asut helsingissä ei ole homma eikä mikään muuttaa esim. naapurikuntiin.
jos aiot koko loppuelämäsi olla ja elää toimeentulotuella, niin sinuna harkitsisin vakavasti maaseudulle muuttoa. Halvemmat elinkustannukset siellä. Jos aiot joskus mennä töihin, niin sitten harkitsisin sinuna vakavasti soluasuntoon muuttamista. Vuokra on edullisempi, tosin sitten pitää osata olla sillä lailla sosiaalinen, että pärjää vieraiden kanssa ja osaa jakaa keittiön ja kylpyhuoneen ja sivota omat jälkensä yhteistiloista.
Millä ihmeen rahoilla minä ryypiskelisin?
ap
sitä minä en tiedä (siellä oli mukana pikkusana JOS), mutta koska et sitä kertonut, oli se vaihtoehto pakko ottaa huomioon, koska on ihan tutkittua tietoa, että toimeentulotuen saajien piirissä menee monesti rahat tupakkaan ja alkoholiin. Hienoa, ettet ryypiskele. Toivottavasti tupakan kanssa on samoin ja olet otimeentulotuen asiakkaiden piirissä se hyvä poikkeus.
Se hyvä poikkeus? Suomessa sai tt-tukea 464 234 henkilöä vuonna 2020, siis lähes puoli miljoonaa. Onko oletuksena tosiaan, että suurin osa näistä ihmisistä laittaa tt-tukensa päihteisiin? Vai olisiko kysymys vain pahantahtoisista ja leimaavista ennakkoluuloista?
-ei ap
suomalaiset ovat päihteidenkäyttäjiä. yksi suomalainen juo keskimäärin 9 litraa puhdasta alkoholia vuodessa. Paremmin toimeentulevien ihmisten joukossa alkoholin suurkulutus on vähäisempää.
Toimitus johtajat ja lääkäritkö luokitellaan huonosti toimeentuleviin. Satun vaan henk.koht tuntemaan muutaman näistäkin ryhmistä jotka suurkuluttajia.
Minusta keskustelun aloittaja on todella tiukassa tilanteessa ja selittää sen hyvin. Sitten täällä kommentoi joukko paremmin tietäjiä, joiden antamilla "hyvillä" neuvoilla ei tee käytännössä mitään. Ei tosin koske ihan kaikkia ketjun neuvojia. Jos kaikkeen muuhun kuin vuokraan, sähköön ja julkiseen terveydenhoitoon jää 150 euroa kuukaudessa, on tilanne pitemmän päälle mahdoton. Itse olen pienituloinen eläkeläinen ja kulut asumismenojen jälkeen ovat seuraavat: sähkö, puhelin, bussi, parturi ja lääkkeet kukin 20 e/kk, ruoka 150 e/kk (ja huom! se on vain 5 e/päivä!). Loput menevät vaatteisiin, korjauksiin, kodin hankintoihin, pieniin harrastusmenoihin ja pikku lahjoihin läheisille. Ja tiukkaa tekee eikä säästöön jää käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet kaiketi mies, koska kerroit rahaa menevän parturiin. Osta kaupasta hiustenleikkuulaite ja ala pitämään lyhyttä tukkaa tai vaihtoehtoisesti anna kasvaa ja opettele itse tasoittamaan latvat.
mitä matkakulusi tarkkaan ottaen ovat? Jos ne ovat kaupunkisi sisäistä julkista liikennettä, siirry pyöräilemään. Pyöriä voi saada jopa ilmaiseksi. Jos ne ovat jotain ryypiskelyreissuja, et tarvitse niitä. etsi halvin mahdollinen puhelinliittymä. äsken googlasin ja nopean silmäilyn perusteella 9e/kk. puhelinliittymän mukaan sitten käytät puhelinta: toisissa voi lähettää tietyn määrän tekstiviestejä ilmaiseksi, toisissa on muita etuja. Ja kaikki mahdolliset puhelut hoidat netin välityksellä nettipuheluina (ovat ilmaisia). Toki tuo vaatii nettiliittymän. Ruokakaupasta ostat vain alennuksessa olevaa ruokaa ja sitten perusraaka-aineita ja opettelet käyttämään niitä. Joa käytät päihteitä (tupakka, alkoholi), lopeta.
En huomannut että olisit missään kertonut asuinpaikkaasi, mutta kuten joku tuolla edellä kirjoitti, niin js asut helsingissä ei ole homma eikä mikään muuttaa esim. naapurikuntiin.
jos aiot koko loppuelämäsi olla ja elää toimeentulotuella, niin sinuna harkitsisin vakavasti maaseudulle muuttoa. Halvemmat elinkustannukset siellä. Jos aiot joskus mennä töihin, niin sitten harkitsisin sinuna vakavasti soluasuntoon muuttamista. Vuokra on edullisempi, tosin sitten pitää osata olla sillä lailla sosiaalinen, että pärjää vieraiden kanssa ja osaa jakaa keittiön ja kylpyhuoneen ja sivota omat jälkensä yhteistiloista.
Millä ihmeen rahoilla minä ryypiskelisin?
ap
sitä minä en tiedä (siellä oli mukana pikkusana JOS), mutta koska et sitä kertonut, oli se vaihtoehto pakko ottaa huomioon, koska on ihan tutkittua tietoa, että toimeentulotuen saajien piirissä menee monesti rahat tupakkaan ja alkoholiin. Hienoa, ettet ryypiskele. Toivottavasti tupakan kanssa on samoin ja olet otimeentulotuen asiakkaiden piirissä se hyvä poikkeus.
Se hyvä poikkeus? Suomessa sai tt-tukea 464 234 henkilöä vuonna 2020, siis lähes puoli miljoonaa. Onko oletuksena tosiaan, että suurin osa näistä ihmisistä laittaa tt-tukensa päihteisiin? Vai olisiko kysymys vain pahantahtoisista ja leimaavista ennakkoluuloista?
-ei ap
suomalaiset ovat päihteidenkäyttäjiä. yksi suomalainen juo keskimäärin 9 litraa puhdasta alkoholia vuodessa. Paremmin toimeentulevien ihmisten joukossa alkoholin suurkulutus on vähäisempää.
Toimitus johtajat ja lääkäritkö luokitellaan huonosti toimeentuleviin. Satun vaan henk.koht tuntemaan muutaman näistäkin ryhmistä jotka suurkuluttajia.
sisälukutaito hukassa/jäänyt opettelematta?
Järki käteen kirjoitti:
Minusta keskustelun aloittaja on todella tiukassa tilanteessa ja selittää sen hyvin. Sitten täällä kommentoi joukko paremmin tietäjiä, joiden antamilla "hyvillä" neuvoilla ei tee käytännössä mitään. Ei tosin koske ihan kaikkia ketjun neuvojia. Jos kaikkeen muuhun kuin vuokraan, sähköön ja julkiseen terveydenhoitoon jää 150 euroa kuukaudessa, on tilanne pitemmän päälle mahdoton. Itse olen pienituloinen eläkeläinen ja kulut asumismenojen jälkeen ovat seuraavat: sähkö, puhelin, bussi, parturi ja lääkkeet kukin 20 e/kk, ruoka 150 e/kk (ja huom! se on vain 5 e/päivä!). Loput menevät vaatteisiin, korjauksiin, kodin hankintoihin, pieniin harrastusmenoihin ja pikku lahjoihin läheisille. Ja tiukkaa tekee eikä säästöön jää käytännössä mitään.
Ikävä tosiasia on se, että 150 eurolla kuussa kyllä pärjää, jos viitsii alkaa opetella nuukaa elämistä. Alkuun se on hankalaa ja uuvuttavaa, varmasti, sillä pitää opetella uusia tapoja ajatella ja toimia, mutta kun saa rutiinit tehtyä, se on ihan yhtä helppoa kuin kalliimmalla eläminen. Ap:n vuokramenot ovat liian suuret, se mitä äsken katsoin pk-seudun vapaita vuokra-asuntoja, niin kyllä siellä tarjontaa oli halvemmistakin vaihtoehdoista, joten mikä lienee oikea syy siihen ettei ap löydä vuokra-asuntoa. Onko maksuhäiriömerkintöjä vai onko syy vain omassa asenteessa, esim. onko joku pinttynyt ajatus ettei halua asua tietyillä asuinalueilla. Arvailua tämä kaikki, retorisia kysymyksiä, ei tarvitse kenenkään vastata tai mieltään pahoittaa. Tosiasia on vain se, että kaikessa voi säästää.
Me emme ostele pikkulahjoja läheisille koskaan - ja olemme keskiluokkaisia. Olemme sopineet näin kaikkien läheisten kanssa, koska kaikki vihaavat niitä pikkulahjoja.
Hyvätuloisena yksin asuessani korkein vuokra mitä olen suostunut maksamaan oli 650 € kuussa ja sekin tuntui kovalta.
Muuttakaa jonnekin missä asumiskustannukset ovat järkeviä.
Kaupunkien keskustoissa köyhien ei kannata asua - en muuttaisi niihin edes hyvätuloisena korkeiden kulujen vuoksi.
Prepare liittymä 5€ ärrä. Sitten ostat pari nuudeli pussia ja nakkipaketin. Sitten vähän käyt lenkillä ja siivoilet . Sitten ostat Saarioisten pitsoja kaappiin muutaman ja ison limun. Käytät ne vanhat pesuaineet ja sitten ostat riisipaketin keittelet riisiä ja kananuggetteja . Jumppaat ja kuuntelet musaa. Sitten ostat paketin keksejä ja suklaalevyn sekä tiivistemehun. (5€). Ostat lohikeiton ja leivän 3-4€. Banaania ja litran maidon teet smoothien. Hyvin pärjäät.
Parturin voit unohtaa ,otat sakset käteen ja leikkaat itse . Pesun jälkeen osaat tasata latvat kyllä ja samalla leikkaat kyntesi on nähty pitkäkyntisiä.
Wind River leffa YLE areenassa .
150 euroa on liian vähän. Se on tosiasia. Yritä etsiä 2-3illaksi osa-aikatyötä. Se varmaan kattaa puuttuvan osan ja siitä voi jäädä vähän säästöönkin.
Jos ei voi, pysty tai halua tehdä töitä, kannattaa muuttaa pikkukuntaan. Kunnan asuntoja tyhjillään kunnan keskustoissa, peruspalvelut kävelymatkan päässä, yksiön voi saada noin 300 eurolla. Eivät yleensä ilmoittele missään, pitää kysyä suoraan kunnasta.
Jos on työkykyä/-halua, silloinkin voi parinkymmenen km päästä löytyä kaupunki, jossa töitä tarjolla, toki niitä on pienemmissäkin kunnissa. Itse asun noin 2000 ihmisen kunnassa, jatkuvasti toistakymmentä vaihtuvaa työpaikkaa tarjolla.
Miksi ihmisten on tupattava väkisin niihin kaikkein kalliimpiin kuntiin, vaikka rahat ei riitä sitten elämiseen?
Muuttasin pohjoseen. On turhaa asua työttömänä etelän kalliissa asunnoissa.
Asunnonkin saa jonottamatta.
Vuokraovi.com mutta halvemmat on Lappeenranta Ilomantsi Imatra Loviisa ja Joutseno . Viron itä Tallinna halvin. Imatra 200-400€ kaksioita. Virossa 170-250€ . Kontulassa jakomäessä on huume hörhöjä vuokraa huoneita pimeästi. Siis laittomasti. Myös siis verottomasti Kouvolan alueella helluntaiseurakunta vuokraa.
Suosittelisin opiskelemaan jotain työllistävää 2v kestävässä koulutuksessa, vaikka lähihoitajaksi. Opintojen ajan kaikkinen halpaa, myös asuminen ja sitten ei enää ole työttömän huolia. Myös ravintola-ala työllistää hyvin.
Pk-seudulla saa töitä käytännössä seuraavaksi päiväksi, jos on halukas tekemään..
Vaikka käy työssä silti kova vuokra vie suurimman osan. Ymmärrätte jos joku varastaa jonkun takin tai talvikengät se joutuu ostaan uudet noilla tuloilla ellei jatka kostamallla ja varasta jonkun kengät. Ei saa köyhdyttää toisia ymmärrättekö. Ei kenelläkään ole rahaa ostaa lapselleen uutta takkia joka talvi tai toppakenkiä. Ostat perunoita tai riisiä teet ruokaa itse säästät. Makkarakeitto ja leipää niin täällä on eletty ennenkin.
Siivoomalla elää niin että soluasunto ja itse tekee ruokaa hyvin pärjää.
Muakin pisti silmään tuo vertaus Tampereen vuokriin. Esim. meillä Lumon talossa Tampereen keskustassa yksiöiden vuokra on 700-850e/kk, riippuen neliöistä. Mistä ihmeestä täältä löytää tuon 450e yksiön? Itsellä kaksio, eikä semmostakaan löydä edes niistä halvimmista taloista/alueilta alle 700e/kk
Mol.fi työvoimakoulutukset rekrynä.
Moni pohjanmaan/savon pikku kunta rekrytoi hoitajia.
Pyhäntä ei saanut ruokatehtaisiin (Feelia ja sipsitehdas) työntekijöitä kuin Ukrainasta.
Nähtävästi suomalaiset haluaa asua hesassa työttöminä ilman elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen kirjoitti:
Ikävä tosiasia on se, että 150 eurolla kuussa kyllä pärjää, jos viitsii alkaa opetella nuukaa elämistä. Alkuun se on hankalaa ja uuvuttavaa, varmasti, sillä pitää opetella uusia tapoja ajatella ja toimia, mutta kun saa rutiinit tehtyä, se on ihan yhtä helppoa kuin kalliimmalla eläminen. Ap:n vuokramenot ovat liian suuret, se mitä äsken katsoin pk-seudun vapaita vuokra-asuntoja, niin kyllä siellä tarjontaa oli halvemmistakin vaihtoehdoista, joten mikä lienee oikea syy siihen ettei ap löydä vuokra-asuntoa. Onko maksuhäiriömerkintöjä vai onko syy vain omassa asenteessa, esim. onko joku pinttynyt ajatus ettei halua asua tietyillä asuinalueilla. Arvailua tämä kaikki, retorisia kysymyksiä, ei tarvitse kenenkään vastata tai mieltään pahoittaa. Tosiasia on vain se, että kaikessa voi säästää.
Me emme ostele pikkulahjoja läheisille koskaan - ja olemme keskiluokkaisia. Olemme sopineet näin kaikkien läheisten kanssa, koska kaikki vihaavat niitä pikkulahjoja.
Älkää ihan oikeasti viitsikö. Kyllähän tuolla summalla hengissä pysyy, mutta ei sillä kyllä ihmisarvoista elämää pysty elämään, siis pidemmän päälle ainakaan.
Tämän ketjun ap on kyllä sahannut oman oksansa ihan itse, eikä siitä voi syyttää muiden maiden auttamista.