Miksi yhteiskunnan tulisi maksaa lapsiperheiden eläminen?
Pahoittelut provosoivasta otsikosta,en keksinyt miten asian muotoilisin paremmin. AV:ta selailleena huomaa, että täällä ovat usein pinnalla samat aiheet: lapsilisät ja niiden muutokset, kodinhoidontuki jne. Ja usein napinaa siitä, miten ne ovat riittämättömiä milloin kenellekin perheelle.
Voisitteko te avata vähän, miksi valtion tulisi maksaa meille meidän omien lapsiemme kasvattamisesta? Joo, tokihan uudet sukupolvet merkitsevät uusia veronmaksajia, mutta siihen se oikeastaan jääkin. Lastenteko on vapaaehtoista, siihen ei kukaan pakota. Miksi siis siihen kuuluisi saada ulkopuolista tukea?
Luultavasti tulen saamaan kymmeniä alapeukkuja suivaantuneilta mammoilta, mutta toivon että joku viitsisi järkevästi myös perustella.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:52"]
No se, että niistä lapsista kasvaa uusia kansalaisia, työntekijöitä ja veronmaksajia on aika tärkeä pointti, vaikka sun mielestä "siihen se jääkin".
[/quote]
Minun mielestäni lapsiperheitä, kuten muitakin kansalaisia, pitää tukea, kun he sitä tarvitsevat. Elämäntilanteet voivat muuttua kellä tahansa äkillisesti. Turvaverkoton yhteiskunta ei ole kenenkään etu.
Terveisin vela
Helvetin hyvä kysymys, ja todellakin suurimpia yhteiskunnan varojon kahmijoitahan nämä tietyntyyppiset lapsiperheelliset ovat. Periaate, jossa lapsi ja sen aiheuttamat menot kustannetaan itse, on ja olisi hyvä, mutta ei monellekaan kovin tuttu? Täällä pitäisi leipäkin pureskella valmiiksi eräille, ja heillähän on joku mystinen myötäsyntyinen oikeus siihen?? Tämä ei koskaan ole mennyt minun ymmärrykseeni, periaatteessa jo äitiyspakkaus menee liialliseksi holhoamiseksi, jos suoraan sanon. Jos ei ihminen odotusaikana osaa itse hankkia tarpeellisia tarvikkeita omalle lapselleen, niin onko hyvää materiaalia vanhemmaksi? Olisiko pitänyt vielä miettiä?
Kyse ei ollut siitä, etteikö valtio saisi maksaa lapsilisiä,kodinhidontukea jne. Tottakai syntyvyyttä tulee tukea erilaisin kannustimin ja tuloerotasauksin. Kyse on nyt niistä vanhemmista, jotka olettavat että valtio on velvollinen maksamaan koko helahoidon + toisen vanhemman kotonaolon ekaluokalle saakka. Ilman mitään ponnisteluja tai vaikka säästötoimenpiteitä näiden vanhempien osalta.
-ap
Itse en ymmärrä tuota napinaa lapsien eduista, kukaan ei tunnu muistavan että on itsekkin niistä lapsena nauttinut, nyt aikuisena maksaa nämä takaisin.
Et voi tietää mihin elämä vie... Kun perhe hajoaa jne.... P.S aika kovaa veroa se sairaspäivärahalainenkin maksaa 24,5% 1000€ / kk plus kaikki muut verot päälle missä muussa maassa on näin korvat verot?
Järkevää on, että tuetaan jollain 1-2 lapsen hankkimista, mutta nämä 5 lapsiset sossuelättimammat eivät kyllä tuota kuin lisää elättejä.
Siksi että sinä saisit sitä kysyä! Ääliö, jokaisella on oikeus saada lapsia ihan vapaasti!! Sinun mielestäsi Suomessa pitäisi alkaa varmaan säännöstelemään sitäkin, että kuka saa tehdä lapsia ja kuinka monta! Ihmisiltä muutenkin jo viety vapaus Suomessa!!!
No se, että niistä lapsista kasvaa uusia kansalaisia, työntekijöitä ja veronmaksajia on aika tärkeä pointti, vaikka sun mielestä "siihen se jääkin".
[/quote]
Mutta millaisia kansalaisia jos jo lapsuudessa opitaan, että kyllä valtio hoitaa ja maksaa? Että senkus hakee tukea niin kyllä se elämä kantaa?
Ei lapset ole mielestäni mikään perusoikeus kansalaisille. Niitä ei tule tehdä taloudellisesti kannattamattomaan tilaan, mutta kuten esimerkiksi afrikan tilanteesta näemme, köyhät ja tietämättömät ovat niitä jotka eniten lisääntyvät. Ei ole järkeä ymmärtääkseen ettei se ole oikein, ei moraalisesti eikä järjellisesti.
Itselläni ei ole vielä lapsia. Aion tehdä 1-2 JOS tulen olemaan varma elannostani ja tuloista. Tiedän, että voin joutua työttömäksi ja taivas voi tippua. Minä aion varautua niihinkin vaihtoehtoihin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:52"]
[/quote]
No on, en sitä kieltänytkään. Mutta maapallo on jo valmiiksi ylikansoitettu, miksi kaikkien tulee tehdä lapsia yli sen oman elatuskyvyn ja sitten tukeutua siihen että valtio on on saamassa näistä lapsista uusia veromaksajia = velvollinen maksamaan kaiken?
Meillä on kaksi lasta. Olin heidän kanssaan kotona 3 v, ja erittäin iloinen kodinhoidontuesta. Se oli lisä omiin säästöihin, joilla muuten pääosin nämä vuodet pärjättiin. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa ilmaisesta rahasta.
[/quote]
Joku Keski-Afrikan tai Filippiinien liikakansoitus ei vaikuta Suomen sisäisiin talousmarkkinoihin mitään. Suomessa on liian vähän kansalaisia. Enemmän kansalaisia= uskottavampi maanpuolustus, nopeampi talouskasvu, enemmän rakentamista eli lyhyemmät matkat sairaaloihin jne.
Idea ei ole se, että kaikkien pitäisi pykätä 10 lasta. Idea on se, että pienehkö-tai keskituloinen pari uskaltaa hankkia pari kolme lasta, koska pahan paikan tullen voi luottaa lapsilisiin.
Suomessa on myös 542 verovaroin tuettua somalialaista järjestöä joista suurin osa lähettää rahaa somaliaan ja mm. terroristijärjestöille. Ja tuossa vain somalit.
Miksi yhteiskunnan tulisi maksaa muslimien eläminen?
Ap, miksi te ette voi jumankekka oppia että se on KOTIhoidon tuki. Minäkin voisin lapsettomana hakea tukea kodinhoitoa varten. Nytkin olen menossa tämän kirjoitettuani pesemään saunan pesuhuoneen lattiaa. Olisi todella mukavaa saada sitäkin varten tukirahaa.
Turvaverkko on tärkeä osa yhteiskuntaa. En vain henkilökohtaisesti arvosta ihmisiä, ketkä vain vastuuttomasti heittäytyvät sen turvaverkon varaan luottaen siihen että ''kyllä joku meille nyt sen ja sen maksaa, se on valtion velvollisuus!!''
Eri asia siis nimenomaan nämä muuttuneet elämäntilanteet, joiden niin sanotut uhrit toki ansaitsevatkin kaiken tuen mitä mahdollista on antaa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:58"]Kyse ei ollut siitä, etteikö valtio saisi maksaa lapsilisiä,kodinhidontukea jne. Tottakai syntyvyyttä tulee tukea erilaisin kannustimin ja tuloerotasauksin. Kyse on nyt niistä vanhemmista, jotka olettavat että valtio on velvollinen maksamaan koko helahoidon + toisen vanhemman kotonaolon ekaluokalle saakka. Ilman mitään ponnisteluja tai vaikka säästötoimenpiteitä näiden vanhempien osalta.
-ap
[/quote]
Olisit heti aloitusviestissä sanonut... No, nuo perheet ovat "holhous-/hyvinvointiyhteiskunnan" haittapuolia. Kyllä keskituloisetkin perheet lapsilisistä saavat turvaa lastenhankinnnalle ja lisävaroja isompiin hankintoihin. Mikään järjestelmä ei ole valuviaton.
Minusta se on ärsyttävää, että nostetaan ties mitä lapsilisää ja äitysrahaa yms. ja sitten ei kitistään, kuinka asiat ovat Suomessa niin kurjasti, eikä edes kiitoksen sanaa siitä, miten yhteiskunta kuitenkin pitää huolta.
Painukaa, prkeleet, Bosniaan itkemään parempien tukien perään.
Millä sen äidin sitten pitäisi elää? Saan kh tukea n. 260e kuussa käteen + lapsilisä 100e. Yli puolet vähemmän mitä työtön yhteiskunnalta saa!
Ja eihän tuo mihinkään riitäkään. Omilla säästöillä on eletty.
En ymmärrä miksi äitien tuista napistaan, kun tosiaan työttömät saa tuplatuet ja vielä mahdolliset asumislisät ym ym. Miksi yhteiskunta heitä tukee voisi samalla tavalla kysyä. Jokainen voisi säästää ja varautua työttömyyteen ;)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:56"]
[/quote]
No on, en sitä kieltänytkään. Mutta maapallo on jo valmiiksi ylikansoitettu, miksi kaikkien tulee tehdä lapsia yli sen oman elatuskyvyn ja sitten tukeutua siihen että valtio on on saamassa näistä lapsista uusia veromaksajia = velvollinen maksamaan kaiken?
Meillä on kaksi lasta. Olin heidän kanssaan kotona 3 v, ja erittäin iloinen kodinhoidontuesta. Se oli lisä omiin säästöihin, joilla muuten pääosin nämä vuodet pärjättiin. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa ilmaisesta rahasta.
[/quote]
Ja sinäkään et näköjään tiedä, että se on KOTIhoidontuki, ei kodin. Opetelkaa nyt jumalauta ääliöt tuo oikea sana.
Mä ymmärrän, että yhteiskunta tukee erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Mun mielestä on hyvä, että Suomessa on lapsilisä, äitiysloma, hoitovapaa, julkinen terveydenhuolto jne... En kuitenkaan ymmärrä sitä rutinaa, että yhteiskunnan pitäisi maksaa KAIKKI. Enkä ymmärrä rutinaa lapsilisän leikkauksesta. Oikeasti, se on 7 euroa kuussa (muistaakseni) / lapsi.
Mutta... Mä veikkaan, että tosta lapsilisäleikkauksesta tehtiin noin iso juttu, jotta ne oikeasti ihmisten elämään vaikuttavat leikkaukset ja veronkorotukset jäisi vähemmälle huomiolle.
Mun lapsestani toivottavasti kasvaakin tulevaisuudessa veronmaksaja, koska hän ymmärtää jo nyt, että töissä on käytävä, jotta voi tehdä kivoja juttuja ja asua omakotitalossa. Toivon, että tässä maassa on työpaikkoja vielä jäljellä, kun lapseni on aikuinen... Lapseni on jo saanut hyvät neuvolapalvelut, erinomaisen varhaiskasvatuksen. Hän tulee vielä saamaan ilmaisen koulutuksen yms yhteiskunnan tukemat asiat. En minä näe, että yhteiskunnan pitäisi maksaa meidän eläminen, koska lapsestani kasvaa veronmaksaja. Yhteiskunta tukee jo nyt paljon (eriasia on, miten kauan Suomella on tähän varaa...).
He ketkä saavat eniten tukia, tuskin ne mitään veronmaksajia kasvattaa :) Keskimääräistä vähemmän kuin tukia saamattomat.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 13:03"]
Siksi että sinä saisit sitä kysyä! Ääliö, jokaisella on oikeus saada lapsia ihan vapaasti!! Sinun mielestäsi Suomessa pitäisi alkaa varmaan säännöstelemään sitäkin, että kuka saa tehdä lapsia ja kuinka monta! Ihmisiltä muutenkin jo viety vapaus Suomessa!!!
[/quote]
Valitettavasti olen kyllä sitä mieltä, että syntyvyyttä pitäisi säännöstellä taloudellisen elatuskyvyn mukaan. Enkä nyt todellakaan tarkoita sitä, että kiellettäisiin se lisääntyminen kokonaan. Esim niin että jos on jo entuudestaan vaikkapa 3 lasta (ja pääasiallinen elatuskeino valtiovaroin), ei enää saisi tukea tämän neljännen kasvattamiseen. Mun puolesta ne, joilla on itse varaa elättää ja kasvattaa lapsia voi tehdä vaikka 10 sellaista.
-ap
[/quote]
No niin ikävää kuin se onkin, niin läheskään kaikista ei tule tuottavia veronmaksajia :(.