Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut ne vaan ovat aina etuajassa

Vierailija
23.08.2021 |

Sitten seisotaan hermostuneena odottamassa ja mainostetaan, että olenpa tässä jo vartin odotellut.

Paras tapaus on entinen työkaverini, joka oli aina töissä viimeistään varttia ennen töiden alkua. Hän mainosti kovaan ääneen, jos oli ehtinyt siistiä kahvihuoneen tiskipöydät tai järjestellä työpöydän paperit (joita oli vähän). Kerran hänen bussinsa oli myöhässä niin, että hän myöhästyi 5 min. Hui kauheaa, sitten oli maailmankirjat sekaisin ja kiersi kaikille selittämässä bussisattumustaan. Kun ei voi enää liikennöitsijän luottaa, että ehtii. Kyllä, elämässä voi sattua pahempaakin.

Minun tätini heräsi maalla aikaisin, että ehti seisomaan kaupan ovien taakse ennen ovien avaamista. Jos oli sovittu, että kylään mennään kahden maissa, hän oli istunut odottamassa jo puoli tuntia. Pullat ja korput nökötti pöydässä, kahvit pannussa. Kerran mentiin myöhässä ja tätikulta oli kaatanut meille keittämänsä kahvit mielenosoituksellisesti viemäriin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaapa sitä säätöä, kun toinen vanhemmistani on hyvissä ajoin tyyppi ja toinen täsmällinen ja sitten kun vieläpä pitäisi mennä jonnekin. Se on semmoista painajaisen oloista säätämistä.

Vierailija
42/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. En vaan käsitä, miksi joku tulee töihin 6.40, kun työvuoro alkaa 7.00. Se kun riittää, että on paikalla 7 tasan. Ei ole mitään vaatteiden vaihtoa tms valmisteluja. Palkka alkaa juosta vasta 7.00.

Samoin joku sukulainen on aina paikalla puoli tuntia liian aikaisin. Jos ilmoitan rippijuhlat alkavaksi 12, niin tiedän kuka on paikalla 11.30

menen bussilla töihin, koska työpaikan lähettyvillä ei ole tarpeeksi pysäköintipaikkoja. Työvuoro alkaa klo 8. Bussi 1, saapuu työpaikkani läheiselle pysäkille aikataulun mukaan klo 7.39, bussi 2 klo 7.59. On sanomattakin selvää, että menen bussilla 1. Bussit ovat etenkin talvisin joskus myöhässä, joten bussi 2 on vain niitä hetkiä varten, kun syystä tai toisesta ei ole ehtinyt bussiin 1 (näin on käynyt pari kertaa). Olen siis aina etuajassa töissä ja sen parinkymmenen minuutin ajan teen sitten  omia hommiani. Luen sähköposteja, maksan laskuni, mitä nyt ikinä tuleekin tehtyä. Töitä alan tehdä vasta sitten klo 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin on tietysti syytä tulla ajoissa, mutta muutoin on epäkohteliasta tulla kutsuille etuajassa. Siis todella epäkohteliasta. Parasta käytöstä on tulla 2 - 5 minuuttia yli sovitun ajan. Tietysti eri asia jos on sopinut tärskyt johonkin kahvilaan tms. Mutta siis jos on jotkut juhlat / kutsut, niin silloin on hyvä muistaa tuo ettei etuajassa änkeä paikalle.

Vierailija
44/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huono arvioimaan aikaa mikä menee siirtymisestä a paikkaan b, tykkään varata hieman myös aikaa yllättäville sattumuksille ja niin, ettei tarvitse kiireissään pinkoa. Olenkin paikalla usein puoli tuntia etuajassa joskus enemmänkin. En tee siitä mitään numeroa, korkeintaan naureskelen, kun oon taas reippaasti etuajassa. Ihmisten koteihin en toki änkeä sovittua ennen. Meillä tää on ihan sukuvika ainakin kolmessa polvessa. Mieluummin olen ajoissa kuin myöhässä.

Vierailija
45/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joku neuroosi. Kun tiedän että pitää olla jossain esimerkiksi kello 12 ja vaikka kuinka olen laskenut että riittää että lähden puoli tuntia aikaisemmin niin taatusti lähden kello 11. Jos on joku aika jossain ettei oikein voi aikaisemmin mennä sinne niin vaikka kävelen korttelia ympäri puoli tuntia. Pakko vain lähteä kotoa ajoissa.

Vierailija
46/69 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina etuajassa joka paikassa. Tykkään lähteä ajoissa kun ei koskaan tiedä esim. miten liikenne matelee, eipähän tarvi hermoilla ettei kerkiä. Töissäkin olin usein vähintään 40 minsaa ennen työvuoron alkua, ihana rauhoittua vähän aikaa ja juoda kaffeet. Enkä tehnyt siitä numeroa tai esiintynyt hyvänä työntekijänä, ihan mun oma valinta olla ennemmin paikalla.

Mutta koskaan en änkeä kenenkään kotiin/juhliin ennemmin, norkoilen sitten vaikka jossain muualla jonkin aikaa. Enkä vielä ikinä oo ollut kaupan pihalla oottamassa ovien aukeemista, ei mulla sinne niin kiirus ole.

Vierailija
47/69 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös hieman etuajassa aina, paitsi juhliin en mene kuin korkeintaan 5 minuutia ennen enkä mielellään näinkään aikaisin (riippuu siitä, missä / kenen luona juhlat ovat). Odotan vaikka jossain lähistöllä, jos oikeasti arvioin matkaan menevän ajan ihan pieleen. Ainakin mulla itselläni on usein juhlien valmistelut tai laittautuminen jäänyt usein aika viimeminuuteille, joten oletan, että myös muilla saattaa olla sama tilanne, enkä halua kesken ripsivärin laittamisen pölähtää juhlapaikalle.

Mutta jos paikka on sellainen, jossa voi oikeasti odotella, niin sitten odottelen rauhassa tai vaikka kulutan aikaa jossain kaupoissa kierrellen (jos vaikka sovittu, että tavataan kahvilassa tiettyyn aikaan). Mutta en ikinä ole kuitenkaan puolta tuntia etuajassa sentään, kyllä se on enemmänkin vartti - 5 min.

Tämä, että olen etuajassa johtuu myös minulla siitä, että arvioin matkaan kuluvan ajan mieluummin hieman yläkanttiin. Ja sitten saattaa käydäkin niin, että matka sujuu nopeammin kuin olen arvioinut.

Vierailija
48/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minä järjestän kutsut kotonani ja sanon kutsussa, että aloitetaan klo 14, silloin se merkitsee sitä. Minä sitten asennoidun omissa järjestelyissäni siihen, että kaikki on valmista klo 13. JOs joku tulee liikaa myöhässä eikä siitä ilmoita, on suuri riski ettei kukaan ole avaamassa hänelle ovea/pihan portteja. Näin ei jää mitään viime tippaan ja ehdin sitten luppoajalla ottaa vaikka kuvia/käyttää koiran pissalla/siirtää kissat yläkertaan/tarkistaa, että lapsetkin ovat valmiita. Sitten voin vain vaikka hetkeksi löhötä sohvalla kaiken valmistelun jälkeen.

Vierailija
49/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on myös ketju toisinpäin.

Selvästikin myöhästelijöiden ja viime hetkellä saapuvien aloittava ketju. "Olla hyvissä ajoissa" voi tarkoittaa sitä että on paikan päällä 5-10 minuuttia ennen sitä vaikka 12:00 aikaa eikä pakota muita odotuttamaan itseään. Jos menee johonkin tuttuun paikaan, on toki helppo arvioida että se on esimerkiksi 15 minuutin kävelymatkan päässä eikä sitä varten tarvitse varata aikaa 30 minuuttia.

Vierailija
50/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina etuajassa joka paikassa. Tykkään lähteä ajoissa kun ei koskaan tiedä esim. miten liikenne matelee, eipähän tarvi hermoilla ettei kerkiä. Töissäkin olin usein vähintään 40 minsaa ennen työvuoron alkua, ihana rauhoittua vähän aikaa ja juoda kaffeet. Enkä tehnyt siitä numeroa tai esiintynyt hyvänä työntekijänä, ihan mun oma valinta olla ennemmin paikalla.

Mutta koskaan en änkeä kenenkään kotiin/juhliin ennemmin, norkoilen sitten vaikka jossain muualla jonkin aikaa. Enkä vielä ikinä oo ollut kaupan pihalla oottamassa ovien aukeemista, ei mulla sinne niin kiirus ole.

En ymmärrä miten joku haluaa viettää työpaikallaan yhtään ylimääräistä (ja palkatonta) aikaa. Mun työkaveri tulee aina töihin TUNTIA ennen vuoron alkua joka päivä! Eikä ole edes kyse mistään bussiaikatauluista vaan omalla autolla kulkee. Raivoaa sitten vielä vuoronvaihdossa, jos seuraava tulee viittä vaille, kun hänellä menee sitten ylitöiksi :D Keksisin kyllä parempaakin tekemistä niille yli 200 tunnille vuodessa kuin istua juomassa pahaa automaattikahvia työpaikalla.

Joskus opiskeluaikoina menin vahingossa "tosi aikaisin" koululle (7.35) ja ajattelin, että siellä ei varmaan ole vielä ketään paikalla. Järkytyin kun puolet luokasta törötti jo paikalla!

Vierailija
51/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten joku haluaa viettää työpaikallaan yhtään ylimääräistä (ja palkatonta) aikaa. Mun työkaveri tulee aina töihin TUNTIA ennen vuoron alkua joka päivä! Eikä ole edes kyse mistään bussiaikatauluista vaan omalla autolla kulkee. Raivoaa sitten vielä vuoronvaihdossa, jos seuraava tulee viittä vaille, kun hänellä menee sitten ylitöiksi :D Keksisin kyllä parempaakin tekemistä niille yli 200 tunnille vuodessa kuin istua juomassa pahaa automaattikahvia työpaikalla.

Joskus opiskeluaikoina menin vahingossa "tosi aikaisin" koululle (7.35) ja ajattelin, että siellä ei varmaan ole vielä ketään paikalla. Järkytyin kun puolet luokasta törötti jo paikalla!

Mähän sanoin jo että mä tykkään rauhoittua ja juoda hyvää keitettyä kahvia, ei ole mitään automaattikahvia. Mulle on ihan sama istunko tuon ajan töissä vai kotona palkatta, enhän mä töitä tee tuolloin. Mä en voi sille mitään jos sun työkamu raivoaa, mä en hertsaa. Jokainen saa tulla mun puolesta töihin juinka tykkää kunhan ei jatkuvasti myöhästele. Voisikko muuten kertoa miksi sua ärsyttää niin kamalasti ajoissa paikalla olijat töissä, olettaen etteivät kiukkua siitä kun muut ei tule silloin kun hän.

Vierailija
52/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kastinsa nämä. Sitten esittävät pyhää lehmää jos joku tulee minuutin yli. Juhliin nämä ihmiset tulevat kun valmistelut vielä kesken. Etikettivirhe siis. Ovat muutenkin esimerkiksi lentokentällä paniikissa 4 tuntia ennen.

Juhliin kesken valmistelujen tuleminen toi mieleen tapauksen jossa isäntäväki oli vielä kaupassa (ja koti tyhjänä) kun saavuin juhliin :D huomionarvoista kuitenkin on että en ollut etuajassa. Juhlien oli ilmoitettu olevan tyyliin klo 13 eteenpäin ja saavuin tasan klo 13 koska minulla oli myöhemmin päivällä muuta menoa. Sain isäntäväestä kuitenkin sellaisen vaikutelman että minua pidettiin epäkohteliaana kun tulin heti ilmoitettuun aikaan.

Samankaltaisia tapauksia on muitakin kroonisten myöhästelijöiden kanssa. Heidän mielestään tulen etuajassa jos tulen täsmällisesti ja pitäisi ymmärtää tulla jonain epämääräisenä aikana ilmoitetun jälkeen jotta he ehtivät valmistautua.

Vierailija
53/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mähän sanoin jo että mä tykkään rauhoittua ja juoda hyvää keitettyä kahvia, ei ole mitään automaattikahvia. Mulle on ihan sama istunko tuon ajan töissä vai kotona palkatta, enhän mä töitä tee tuolloin. Mä en voi sille mitään jos sun työkamu raivoaa, mä en hertsaa. Jokainen saa tulla mun puolesta töihin juinka tykkää kunhan ei jatkuvasti myöhästele. Voisikko muuten kertoa miksi sua ärsyttää niin kamalasti ajoissa paikalla olijat töissä, olettaen etteivät kiukkua siitä kun muut ei tule silloin kun hän.

Ei ärsytä, pidän vaan hölmönä.

Vierailija
54/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä väliä sillä on juoko ennen työvuoron alkua aamukahvit kotona vai työpaikalla? Eiköhän siellä kahvipöydässä tehdä samoja asioita kuitenkin, lokaatio vain on eri.

Vierailija
55/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on myös ketju toisinpäin.

Ai niin se kellokallejen ja minuuttinipottajien ketju?

Vierailija
56/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin kerran yhteen tapahtumaan, missä piti olla tasalta ja erikseen painotettiin, että aikaisemmin kuin puolelta ei saa tulla. Mä olin paikalla ihan liian hyvissä ajoin 25 minuuttia vaille ja mietin, että käyn kiertää vaikka korttelin, kiusallista mennä näin ajoissa. Mitä vielä, siellä oli jo viisi ihmistä ennen mua istumassa paikalla!

Vierailija
57/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsu on ”..klo 13 alkaen”, niin tasan klo 13 sisään pelmahtava on hyvissä ajoin, jopa etuajassa. Jos kutsu olisi muotoiltu ”klo 13 ” niin sitten se just kellon lyömällä tulo on ok.

Itse olen nyt menossa tällaisiin klo 16 alkaen pirskeisiin ja ilmoitin varalta järjestäjälle, että tulen heti alkuillasta, kun pitää vielä ehtiä muualle. Itse ymmärrän, että nuo alkaen bileet ovat sellaisia, että niihin tullaan (ja poistutaan) vähän oman aikataulun mukaan.

Vierailija
58/69 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä väliä sillä on juoko ennen työvuoron alkua aamukahvit kotona vai työpaikalla? Eiköhän siellä kahvipöydässä tehdä samoja asioita kuitenkin, lokaatio vain on eri.

Periaatekysymys.

Vierailija
59/69 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsu on ”..klo 13 alkaen”, niin tasan klo 13 sisään pelmahtava on hyvissä ajoin, jopa etuajassa. Jos kutsu olisi muotoiltu ”klo 13 ” niin sitten se just kellon lyömällä tulo on ok.

Itse olen nyt menossa tällaisiin klo 16 alkaen pirskeisiin ja ilmoitin varalta järjestäjälle, että tulen heti alkuillasta, kun pitää vielä ehtiä muualle. Itse ymmärrän, että nuo alkaen bileet ovat sellaisia, että niihin tullaan (ja poistutaan) vähän oman aikataulun mukaan.

Kertoo ihmisten erilaisuudesta kun omaan korvaan tuo kuulostaa järjettömältä logiikalta (kuten varmaan vastavuoroisesti minun logiikkani kuulostaisi sinun korvaasi) . Sanot että tullaan ja poistutaan oman aikataulun mukaan mutta samalla että ei ole ok tulla silloin kun kutsujen sanotaan alkavan. Miksi ilmoittaa alkamisaika jota ei halua kenenkään noudattavan... Itse pitäisin taas hyvin hassuna jos joku erikseen ilmoittaisi tulevansa esim. heti klo 17 jos olen pyytänyt ihmisiä tulemaan klo 17 alkaen. Ennemminkin olettaisin jonkun ilmoittavan jos pääsee paikalle vasta tunteja myöhemmin.

Mutta siis myönnän täysin että tässä on varmasti henk.koht. eroja eikä ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Itse en vain ikinä ole ymmärtänyt mikä sitten olisi se oikea aika tulla minnekin jos ilmoitettu aika ei käy. Joskus olen mennyt esim. puoli tuntia juhlien ilmoitetun alkamisajan jälkeen ja järjestelyt ovat olleet vielä ihan kesken. Joskus olen mennyt tuntia ilmoitetun alkamisajan jälkeen ja kaikki muut ovat jo paikalla ja ihmetelleet miksi minä tulen niin myöhään. Yleensä saavun paikalle hieman ilmoitetun ajan jälkeen (esim. 10 min) koska silloin luulisi etten millään logiikalla voi olla etuajassa mutta en toisaalta liian myöhässäkään. Aiheuttaa ahdistusta kun joutuu tällaista asiaa vatvomaan kun haluaisi vaan mennä sen mukaan mitä on ilmoitettu jottei tarvitsisi aina erikseen pohtia mikä juuri näissä juhlissa olisi se sovelias aika saapua.

Vierailija
60/69 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuiset myöhästyjät ovat aina myöhässä, kun kyse on tapahtumasta tai tilanteesta, jossa jollekin muulle, kuin hänelle itselleen on tulossa jotain etua. Esimerkiksi töistä tai tapaamisesta voi myöhästyä jollain tekosyyllä. Miksi nämä myöhästelijät kuitenkin ovat aina ajoissa Thaimaan-lennolle? Kun syynä muille myöhästymisille on aina se, että on niin kiireinen ja tällainen krooninen myöhästelijä. Ihme, että kuitenkin lennolle tulevat ajoissa.