"En ole hävinnyt mitään jos en myy nyt". Mielestäni tämä sijoittajien aika yleinen logiikka ei oikein toimi.
Tätä kuulee silloin kun kurssit romahtaa. Kyllä se sijoitettu raha on käytännössä silloin menetetty, koska et saa sitä enää realisoitua ja kaikki toiveet sen takaisin saamisesta perustuu täysin haaveisiin. Ne rahat eivät olee enää sinun hallussasi.
Kommentit (56)
Uhkapelaaja on aina hävinnyt pelaamansa rahat siihen asti, kunnes oikeasti voittaa ja ne on taas hänellä lompakossa. Pörssiin ja sijoituksiin pätee sama sääntö 100%.
Osakesijoituksessa on kaksi komponenttia:
1) arvo
2) osinko
Jos saat vaikkapa 100 donaa osinkoja vuodessa ja elät niillä, niin se on yks hailee sulle mikä sijoituksesi arvo on, niin kauan kun et sitä myy.
Sitten on se toisenlainen sijoittaja, joka ostaa jotain teknopaperia arvonnousun toivossa, mutta firma ei elämänsä aikana tule senttiäkään voittoja enää tekemään. Hän on oikeasti hävinnyt rahansa. Tesla tms.
Vierailija kirjoitti:
1) arvo
2) osinko
Jos saat vaikkapa 100 donaa osinkoja vuodessa ja elät niillä, niin se on yks hailee sulle mikä sijoituksesi arvo on, niin kauan kun et sitä myy.
Sitten on se toisenlainen sijoittaja, joka ostaa jotain teknopaperia arvonnousun toivossa, mutta firma ei elämänsä aikana tule senttiäkään voittoja enää tekemään. Hän on oikeasti hävinnyt rahansa. Tesla tms.
Osingoilla voi pyyhkiä peffan jos ei oikeasti sijoita kymmeniä tai satojatuhansia. Pääosa sijoittajista sijoittaa niin pieniä summia ettei joku parin sadan osinko vuodessa merkitse yhtään mitään sen rinnalla että ne sijoitetut tuhannet eurot saattavat kadota perhosefektin myötä taivaan tuuliin hetkenä minä hyvänsä.
Jos olisit joskus sijoittanut pörssiin tietäisit että kurssit joskus sahailevat ylös alas. Voitot että tappiot lasketaan vasta sitten kun olet myynyt ne pois.
Niin, jos vaikka kuolet huomenna niin onhan se sun jaettava perintösi pikkasen vähemmän kuin suunnittelit. Samoin nämä joiden rahat on kiinni niissä suljetuissa asuntorahastoissa. Mitähän niiden rahoille on käynyt jotka ovat kuolleet sulun jälkeen?
Pörssikurssit on aina noussut takaisin korkeammalle tasolle, josta tippuivat eli aina on omansa ja enemmänkin saanut takaisin. Tietenkään rahoja ei kannata ottaa silloin kun kurssit on alhaalla.
No itsellä sijoitusten noston aika on 20 vuoden päässä. Ei kiinnosta hetkelliset notkahduksen ja pohjallakin toki ostetaan.
Kauppalehden keskustelupalstalla näitä sankareita löytyy.
Muita niitten helmiä:
"Se on jo niin paljon laskenut, ettei se voi enää laskea tästä lisää."
"Ostan sitä nyt kun se on niin halpa verrattuna siihen mitä se maksoi vuosi sitten."
"Markkina on väärässä, minä olen oikeassa, joten lisään positiota."
"Odotan vielä rauhassa pohjia ennen kuin ostan."
"Se on hyvä ostos, koska sen pe-luku on matala."
"Mitä enemmän riskiä, sitä enemmän tuottoa. Sen takia laitan kaikki pelimerkit kiinni korkeariskisiin teknoihin ja startuppeihin"
"Älä yritä napata putoavaa puukkoa."
"Hävisin 50% ja sitten voitin 50%, joten olen nyt nollilla."
Ei niitä sijoituksia realisoidakaan silloin kun kurssit on alhaalla. Kyllä ne sieltä taas nousee ja sitten voi realisoida, jos on tarvetta niille rahoille. Trumpin romahduksen jälkeenkin kurssit on korkeammalla kuin koronaromahduksen ja Ukrainan sodan alkamisen vuoksi koska olivat nousseet taas siinä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit joskus sijoittanut pörssiin tietäisit että kurssit joskus sahailevat ylös alas. Voitot että tappiot lasketaan vasta sitten kun olet myynyt ne pois.
Rulettipöydässä häviät rahat sillä sekunnilla kun asetat panokset pöydälle. Sama pätee sijoituksiin.
Avaajan logiikan mukaan olen siis hävinnyt 5000 euroa, jos olen lainannut ko. rahat kaverilleni? Vaikka hän maksaa ne sovitus ajan kuluttua takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Pörssikurssit on aina noussut takaisin korkeammalle tasolle, josta tippuivat eli aina on omansa ja enemmänkin saanut takaisin. Tietenkään rahoja ei kannata ottaa silloin kun kurssit on alhaalla.
Tämäkin on noitten kl palstailijoitten lempisanontoja.
Tuo kuitenkin pitää paikkaansa vain tietyissä markkinoissa. Mitens meni esim jos olisi sijoittanut weimarin tasavallan pörssiin?
Ja kyllä niissä historiallisesti hyvinkin tuottaneissa pörsseissä on ollut 10-20v kestäviä dippejä. Odota nyt siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Avaajan logiikan mukaan olen siis hävinnyt 5000 euroa, jos olen lainannut ko. rahat kaverilleni? Vaikka hän maksaa ne sovitus ajan kuluttua takaisin?
Yritäppä myydä sitä sun kaverin velkaa eteenpäin toiselle sun kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) arvo
2) osinko
Osingoilla voi pyyhkiä peffan jos ei oikeasti sijoita kymmeniä tai satojatuhansia. Pääosa sijoittajista sijoittaa niin pieniä summia ettei joku parin sadan osinko vuodessa merkitse yhtään mitään sen rinnalla että ne sijoitetut tuhannet eurot saattavat kadota perhosefektin myötä taivaan tuuliin hetkenä minä hyvänsä.
Puhut täyttä paskaa. Minä ELÄN osinkotuloilla.
Ja ne jotka väittävät että kun on SIJOITTANUT on menettänyt sen rahan puhuvat täyttä paskaa. Se omaisuus on vain MUUTTANUT MUOTOAAN eli valuutasta on tullut arvopaperi. KUMMALLAKIN näistä on oma arvonsa, joka vaihtelee koko ajan. Jos ei luovu omaisuudestaan sen arvon ollessa alhaalla EI OLE SYNTYNYT TAPPIOTA, koska sen omaisuuden arvo vaihtelee jatkuvasti. Valuutalla ja arvopapereilla on se hyvä puoli että molempien arvo on käytännössä koko ajan tiedossa, kun kiinteän omaisuuden arvo on harvoin täsmällisesti tiedossa.
Minulle siis tulee vuodessa 5 numeroinen summa osinkoja tilille ja nykyisen salkun rakentamisen olen aloittanut nollasta 2,5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverisi ei pysty maksamaan niitä takaisin heti kun pyydät, niin kyllä: olet hävinnyt ne. Ne rahat eivät ole enää sinun taskussasi etkä pysty ostamaan niillä esim. uutta pesukonetta hajonneen tilalle.
Kuten yllä sanottiin, voitot ja tappiot lasketaan myyntihetkellä. Myös tappiollisen osakkeen myyminen voi kannattaa jos a) uskot että se laskee vielä ja sen jälkeen b) uskot että se nousee.
Rautalanka= ostat 10 osaketta osakkeen 100e hintaan yht 1000e, kurssi rohantaa ja nyt sulla on 10 aseketta arvoltaan 50e yht 500e, eli tappiolla ollaan. Myyt ne tappiolla, vähennät tappion 500e pääomatuloista, ja odotan hieman kun kurssi vielä laskee ja sitten ostat osakkeita takaisin 20e hintaan, nyt sulla on mahdollisuus ostaa 25 osaketta sillä 500 mitä jäi, eli omistat 25 osaketta yht 500e, kurssi nousee takaisin 100 e per osake, sulla on nyt 5000e , tällä hetkellä eli olet käyttänyt 1000 + 500, myyt 5000e potin johon käytit 1500- verohelpotus 150e, voittoa kotiin 3500 (- verot)+150.
Toinen skenaario, odotat etkä tee mitään, kurssi nousee takaisi 100e kpl= myyt samalla kuin ostit etkä tienaa mitään.
Jossain kohtaa tappioita on kannattava ottaa, varsinkin jos näyttää että kurssit jatkaa laskuaan. Toki jos jokainen osaisi arvata oikein näissä, ei maailmassa olisi paljon vain rikkaita.
Häh?
Eihän silloin ole voittanutkaan mitään, jos ei myy kun kurssit on ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
No itsellä sijoitusten noston aika on 20 vuoden päässä. Ei kiinnosta hetkelliset notkahduksen ja pohjallakin toki ostetaan.
minulla on tavoitteena että noston aikaa ei ole. Toki hoidan ja myyn huonoja yhtiöitä, ja ostan hyviä tilalle, mutta "ostan pitääkseni ikuisesti" enkä kurssinousun toiveesta. Sijoitusten reaalituotot takaavat lisää rahaa arkeen.
Eipä niin, mutta maailma on täynnä persuja ja muita i d i o o t t e j a.