Jotkut ne vaan ovat aina etuajassa
Sitten seisotaan hermostuneena odottamassa ja mainostetaan, että olenpa tässä jo vartin odotellut.
Paras tapaus on entinen työkaverini, joka oli aina töissä viimeistään varttia ennen töiden alkua. Hän mainosti kovaan ääneen, jos oli ehtinyt siistiä kahvihuoneen tiskipöydät tai järjestellä työpöydän paperit (joita oli vähän). Kerran hänen bussinsa oli myöhässä niin, että hän myöhästyi 5 min. Hui kauheaa, sitten oli maailmankirjat sekaisin ja kiersi kaikille selittämässä bussisattumustaan. Kun ei voi enää liikennöitsijän luottaa, että ehtii. Kyllä, elämässä voi sattua pahempaakin.
Minun tätini heräsi maalla aikaisin, että ehti seisomaan kaupan ovien taakse ennen ovien avaamista. Jos oli sovittu, että kylään mennään kahden maissa, hän oli istunut odottamassa jo puoli tuntia. Pullat ja korput nökötti pöydässä, kahvit pannussa. Kerran mentiin myöhässä ja tätikulta oli kaatanut meille keittämänsä kahvit mielenosoituksellisesti viemäriin.
Kommentit (69)
Kyllä mä aina välistä järkytyin, että miten ihmeessä joillakin on yksinkertaisesti aikaa töröttää hyvissä ajoin jossakin. Ja toisaalta hämmästyn siitä, että jos en edes puolituntia aikaisemmin ole se eka, niin kuinka aikaisin se ensimmäinen onkaan sinne tullut. Kuinka paljon hyvissä ajoin etuajassa voi olla, ettei se ole jo liian ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina etuajassa joka paikassa. Tykkään lähteä ajoissa kun ei koskaan tiedä esim. miten liikenne matelee, eipähän tarvi hermoilla ettei kerkiä. Töissäkin olin usein vähintään 40 minsaa ennen työvuoron alkua, ihana rauhoittua vähän aikaa ja juoda kaffeet. Enkä tehnyt siitä numeroa tai esiintynyt hyvänä työntekijänä, ihan mun oma valinta olla ennemmin paikalla.
Mutta koskaan en änkeä kenenkään kotiin/juhliin ennemmin, norkoilen sitten vaikka jossain muualla jonkin aikaa. Enkä vielä ikinä oo ollut kaupan pihalla oottamassa ovien aukeemista, ei mulla sinne niin kiirus ole.
En ymmärrä miten joku haluaa viettää työpaikallaan yhtään ylimääräistä (ja palkatonta) aikaa. Mun työkaveri tulee aina töihin TUNTIA ennen vuoron alkua joka päivä! Eikä ole edes kyse mistään bussiaikatauluista vaan omalla autolla kulkee. Raivoaa sitten vielä vuoronvaihdossa, jos seuraava tulee viittä vaille, kun hänellä menee sitten ylitöiksi :D Keksisin kyllä parempaakin tekemistä niille yli 200 tunnille vuodessa kuin istua juomassa pahaa automaattikahvia työpaikalla.
Joskus opiskeluaikoina menin vahingossa "tosi aikaisin" koululle (7.35) ja ajattelin, että siellä ei varmaan ole vielä ketään paikalla. Järkytyin kun puolet luokasta törötti jo paikalla!
Järkytyit tuollaisesta? Vai niin. Onneksi et pöyristynyt. No, mitä pamautit niille luokkalaisille, kai jonkun jäätävän kuitin heitit heille?
Meinasin kysyä, että eikö teillä oo parempaa tekemistä kuin istua täällä. Ihan samalla tavalla pidän tarpeettoman aikaisin olemista ajanhallinnan puutteena kuin sitä, että ollaan myöhässä.
Olen aina ajoissa. Vapaa-ajan asioissa. Todella harvoin myöhästyn mistään, esim bussista, tai silloin bussi itse on ollut ajoissa.
Työni on poikkeus. Työaikani alkaa 08.00 ja monesti olen paikalla= koneen avaan 08.00, joskus 07.58 tai 07.59. Työajalle varaan aina muut asiat, kuten työvaateiden vaihto, lounas jääkaappiin, vessassa käynti. Toki muissa töissä oltava tasan 08.00 valmiina työhön. Itse tulen koneen ääreen yleensä 08.10 vaikka 10 minuuttia olen työtä tehnyt eli hoitanut em asiat.
Mulla oli kollega, jonka kanssa käytiin silloin tällöin lounaalla. Oltiin usein sovittu, että lähdetään esim. ala-aulasta klo 11, kun työskenneltiin eri kerroksissa. Lähdin yleensä huoneestani 10.58 ja oli aina aulassa tasan 11.00. Kollegani oli aina närkästyneen oloinen, kun itse tuli aulaan jo 10.55. Pari kertaa joku muu kollega kysyi matkan varrella jotain ja olinkin aulassa klo 11.02. Tämän johdosta kollegani suorastaan kihisi raivosta. Minuutti sinne tai tänne ei kyllä mielenterveyttäni horjuta.
Isäni 50 v päivät oli kutsussa ilmoitettu alkavaksi klo 13. Eräs naapuri ryntäsi meille olkkariin jo klo 11.00! Ovi oli tietenkin auki, kun oltiin kannettu tavaroita sinne tänne. Tilanne oli absurdi, kun äitini seisoi silittämässö rintaliivit päällä ja isäni hörppi kahvia pelkissä kalsareissa.
Tämä naapuri oli jotenkin niin arka, eikä halunnut koskaan olla vaivaksi, eikä tulla muiden vieraiden kanssa, ettei vaan tule ruuhkaa ja liikaa vaivaa/hommaa. Oli oikeasti ärsyttävää kun kävi kaikilla juhlilla joko päivää aikaisemmin, kun oltaisiin haluttu valmistautua juhliin tai päivää myöhemmin, kun olisi jo haluttu levätä juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oma kastinsa nämä. Sitten esittävät pyhää lehmää jos joku tulee minuutin yli. Juhliin nämä ihmiset tulevat kun valmistelut vielä kesken. Etikettivirhe siis. Ovat muutenkin esimerkiksi lentokentällä paniikissa 4 tuntia ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kastinsa nämä. Sitten esittävät pyhää lehmää jos joku tulee minuutin yli. Juhliin nämä ihmiset tulevat kun valmistelut vielä kesken. Etikettivirhe siis. Ovat muutenkin esimerkiksi lentokentällä paniikissa 4 tuntia ennen.
Mun vanhemmat ovat sellaisia, kun pitäisi lähteä heidän kyydillä jonnekin niin sovittu aika on tasalta, mutta ilmoittavatkin, että tuleekin tuntia aikaisemmin. Hermot menee, kun itse aikataulutan tekemiseni.
Itse oon sellainen, joka on hyvin täsmällinen, että katson muutamaa minuuttia vaille sovitusta. Jos on treffeistä kyse niin sitten itse oon reilummin aikaisemmin ihan vaan hyvien käytöstapojen takia (että en odotuta)
Kuvitella minkälaista olisi, jos toinen tulisi sovittuun tapaamiseen puolituntia aikaisemmin ja toinen tulee 20min myöhässä.
Kaikilla näyttää olevan omat käsitykset aikatauluista.
Vierailija kirjoitti:
Usein ajoissa olijat kiirehtivät myös kaikessa muussa. Heillä on kiire juhliin, mutta myös sieltä pois. Kiire päästä ruokapöytään ja kiire syödä nopeasti. Kiire puhua ja kiire lopettaa. Elämä on sellaista suhailua.
Järkytyit tuollaisesta? Vai niin. Onneksi et pöyristynyt. No, mitä pamautit niille luokkalaisille, kai jonkun jäätävän kuitin heitit heille?