Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako ortodoksi käydä ehtoollisella luterilaisessa kirkossa?

Vierailija
11.08.2008 |

Itse kävin eilen, teinkö pahan mokan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä meillä hirveän tarkat ajatukset siitä mitä vieraasa kirkossa saa tehdä.

Itse en menisi ehtoolliselle

Vierailija
2/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ehtoollista tarjotaan ja sille saa tulla molemmissa kirkoissa. Monet eivät toki halua käydä aina omassakaan kirkossa.

En tiedä, päteekö tämä Suomen kirkkojen kesken tehty sopimus muiden luterilaisten/protestanttisten ja ortodoksisten kirkkojen välillä, eli voiko Suomen ortodoksisen kirkon jäsen mennä ehtoolliselle vaikka Virossa luterilaisessa kirkossa tai Suomen luterilainen vaikka Venäjällä ortodoksikirkossa. Todennäköisesti ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen evankelis-luterilaisella ja ortodoksisella kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä. Ehtoollinen on molempien kirkkokuntien opissa sen verran keskeinen asia, ettei kummallakaan puolella tällaista päätöstä voida tehdä paikallisesti. Eli yhden maan ortodoksinen kirkko ei voi tehdä tällaista päätöstä itsenäisesti, vaan siihen tarvittaisiin koko ortodoksisen maailman yhteinen linjaus. Lienee turha sanoakaan, ettei tällaista ole näköpiirissä. Luterilaisella puolella ollaan enemmän kansallisia, mutta ehtoollisen ollessa kysymyksessä tuskin tehtäisiin tällaisia paikallisia päätöksiä.

Lyhyesti sanottuna siis ehtoollisyhteyttä ev.lut. ja ort. kirkkojen välillä ei ole - Suomessa eikä muuallakaan. Kummassakin kirkossa suositellaan ihmisiä käymään oman kirkkonsa ehtoollisella. Tosin kummassakin kirkossa toimii käytännössä "sinä et kerro, minä en kysy" -periaate, jolloin ainakin maallikkojen ollessa kyseessä asiaa ei pidetä erityisen vakavana. Ns. hätätilanteessa (esim. sairaala, vanhainkoti) molemman puolen papit voivat jakaa ehtoollisen kenelle tahansa.

Vierailija
4/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti ei suositella, että ortodoksi käy lut. ehtoollisella, mutta käytännössä taitaa olla vaihtelua. Meidän seurakunnassa (lut) annetaan ehtoollinen myös ortodoksille tai helluntalaiselle, vaikka tiedettäisiinkin hänen uskontonsa. Valinta on hänen itsensä.

t. ev. lut. pappi

Vierailija
5/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole oikein mennä ehtoolliselle vieraan kirkkokunnan jumalanpalveluksessa.

Vierailija
6/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti ei suositella, että ortodoksi käy lut. ehtoollisella, mutta käytännössä taitaa olla vaihtelua. Meidän seurakunnassa (lut) annetaan ehtoollinen myös ortodoksille tai helluntalaiselle, vaikka tiedettäisiinkin hänen uskontonsa. Valinta on hänen itsensä.

t. ev. lut. pappi

Luulisi papin tietävän, ettei ort. ja ev.lut. kirkoilla ehtoollisyhteyttä ole..

Vai joko te luttanat olette niin epätoivoisia, että kaikkia miellyttääksenne jaatte jopa ehtoollista kelle tahansa ;)?

Vierailija
7/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE EHTOOLLISYHTEYTTÄ! Eikä ainakaan ortodokseilla ole ehtoollisyhteyttä mihinkään muuhunkaan kirkkoon, eli olet tehnyt "mogan".

En kyllä ymmärrä, miksi kukaan haluaa mennä muuhun kuin omaan kirkkoonsa ehtoolliselle.

T: Ortodoksi

Vierailija
8/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyjän viestiä eikä itse mennyt ehtoolliselle väärään paikkaan.

Luulisi papin tietävän, ettei ort. ja ev.lut. kirkoilla ehtoollisyhteyttä ole..

Vai joko te luttanat olette niin epätoivoisia, että kaikkia miellyttääksenne jaatte jopa ehtoollista kelle tahansa ;)?

Vierailija
9/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyjän viestiä eikä itse mennyt ehtoolliselle väärään paikkaan.

vaan itsehän tuossa kertoi, että heidän srk:ssa jaetaan ehtoollista myös ortodokseille ja hellareille..

Vierailija
10/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että heidän srk:ssa jaetaan ehtoollista myös ortodokseille ja hellareille..

Vierailija
11/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ortodoksi itse tunkee sinne luterilaiseen kirkkoon ehtoolliselle??

mutta kaikki eivät näemmä edes ymmärrä, ettei kirkoilla ole ehtoollisyhteyttä.

Voi olla, että pienillä paikkakunnilla ei ole ort. kirkkoa, ja/tai liturgioita järjestetään hyvin harvoin.

Mutta jos pappi tietää, että joku ihminen on toisen kirkon jäsen, niin on erittäin vastuutonta jakaa tälle ehtoollista. Pappi voisi vaikka "vain" siunata tällaisen henkilön ja palveluksen jälkeen ottaa asian puheeksi, että kirkossa voi käydä kyllä, mutta ehtoolliselle pitää mennä omaan kirkkoon.

Vierailija
12/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei itse tajunnut mistä on kyse. Kannattaisi vain pysytellä hiljaa rivissä :D!

Vierailija
13/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme kummi on ilmoittanut liisstyvänsä ortodoksikirkkoon. Lapsemme on kastettu ev.lut kirkkoon vaikka olemmekin minikulttuuri/uskonto perhe, äiti ev.lut, isä muslimi (maallistunut, ei harjoita uskonta ja käy mm kanssamme joulukirkossa :) ).

Mitä tämä vaikuttaa/voi vaikuttaa tai ei vaikuta lapsen kummisuhteeseen. En toivo ainakaan mitään ortodoksisuus tuputusta (yksi ikoni jo tullut lahjaksi 5 vuotiaalle), mieluumminkin avarakatseisuutta jota oli esim lastemme kastepapilla.

Vierailija
14/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ev. lut. pappi

Uskonto on sama kaikilla kristityilla (ortodoksit, katoliset, luterilaiset, anglikaanit, babtistit, jne). Kirkkokunnat voivat olla eria.

Vierailija
15/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä vaikuttaa/voi vaikuttaa tai ei vaikuta lapsen kummisuhteeseen. En toivo ainakaan mitään ortodoksisuus tuputusta (yksi ikoni jo tullut lahjaksi 5 vuotiaalle), mieluumminkin avarakatseisuutta jota oli esim lastemme kastepapilla.

ortodoksi voi olla luterilaisen kummi ja päin vastoin.

Tuo "ortodoksisuus tuputus" ei anna sinusta itsestäsi kovinkaan avarakatseista kuvaa. Mitä pahaa on ikoneissa?

Vierailija
16/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoinen 'sopimus', etta katoliset saivat osallistua ehtoolliseen ortodoksisessa kirkossa (ja kai tarvittaessa myos toisin pain). Tama lahinna sen vuoksi etta katolisia kirkkoja on tosi harvassa/ Kuitenkin ehtoollisella on sama merkitys katolisille ja ortodokseille, eli leipa muuttu Kristuksen ruumiiksi, eika ole pyahn aterian 'muistotilaisuus' ainoastaan. Siis toisin sanoen ortodoksinen ja katolinen ehtoollinen ovat lahempana toisiaan teologisesta ku^lmasta katsottuna kuin luterilaisen kirkon. Talta samalta kantilta katsottuna olis vahemman 'vaarin' jos ortodoksi menisi ehtoolliselle luterilaiseen kirkkoon kuin toisin pain.

Vierailija
17/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoinen 'sopimus', etta katoliset saivat osallistua ehtoolliseen ortodoksisessa kirkossa (ja kai tarvittaessa myos toisin pain). Tama lahinna sen vuoksi etta katolisia kirkkoja on tosi harvassa/ Kuitenkin ehtoollisella on sama merkitys katolisille ja ortodokseille, eli leipa muuttu Kristuksen ruumiiksi, eika ole pyahn aterian 'muistotilaisuus' ainoastaan. Siis toisin sanoen ortodoksinen ja katolinen ehtoollinen ovat lahempana toisiaan teologisesta ku^lmasta katsottuna kuin luterilaisen kirkon. Talta samalta kantilta katsottuna olis vahemman 'vaarin' jos ortodoksi menisi ehtoolliselle luterilaiseen kirkkoon kuin toisin pain.

Vierailija
18/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä oikeasti tietävän tuon TAIVAALLISTA ;D.

Vierailija
19/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos pappi tietää, että joku ihminen on toisen kirkon jäsen, niin on erittäin vastuutonta jakaa tälle ehtoollista. Pappi voisi vaikka "vain" siunata tällaisen henkilön ja palveluksen jälkeen ottaa asian puheeksi, että kirkossa voi käydä kyllä, mutta ehtoolliselle pitää mennä omaan kirkkoon.

Onko ehtoollisviini ja leipä myrkyllistä jos kuuluu väärään kirkkokuntaan? Missä kohtaa Raamatussa Jeesus sanoi, että ottakaa tämä leipä, se on minun ruumiini, juokaa tämä viini, se on minun vereni, mutta vain jos kuulutte tiettyyn seurakuntaan?

Vierailija
20/22 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtoollisyhteyttä, ja yksi erittäin keskeinen ero k.o. kirkkojen välillä on juuri käsitys ehtoollisesta.

Ehtoollinen on mm. yksi ort. kko:n sakramenteista.