Apua olen syönyt nikotiinipurkkaa 15 vuotta. 10-15 palaa päivässä
En todellakaan halua luopua nikotiinista kokonaan. Tuo purkka toimii yhtä hyvin, kuin tupakka ellei paremminkin.
Eihän tuon pitäisi olla ainakaa yhtä haitallista, kuin tupakka? Joo tiedän tyhmää, mutta jotain paheita täytyy olla.
Kommentit (26)
Edellinen jatkaa, toki nuuskalla on omat haittansa, mutta jos koitetaan pitäytyä nikotiinin haitoissa.
Itse onnistuin lopettamaan reilun 10 vuoden tupakoinnin nikotiinipurkalla, jota käytinkin sitten lähes 5 vuotta. 4 mg nikotiinia sisältänyt fruitmint-aski kesti pari päivää, joskus ei sitäkään, ja kalliimmaksi tuli kuin sätkien kääriminen, mutta todella vaikea oli päästä nikotiinista eroon. Lopulta onnistuin kolmessa kuukaudessa vaihtamalla purkan 2 mg:n versioon, ja nyt on puolisen vuotta mennyt kokonaan ilman.
Poltin yli 30 vuotta, enimmillään kaksi askia päivässä. Sitten lopetin polttamisen kokonaan kerta-laakista 14.10.2000, eli syksyllä tulee 21 vuotta ilman yhtäkään henkosta.
Samalla kylläkin juoksin maratoneja, aloitin maratonit 1981 tupakoivana ja nyt on 39 maratonia takana. 18 niistä tupakoimattomana. Kuvittelin lopettamisen helpottavan ratkaisevasti juoksua. Mutta en ole havainnut mitään ratkaisevaa parannusta, tämä oli suuri pettymys.
---
Itse polton lopettaminen kävi näin (mitään vaivoja tai sairauksia minulla ei ollut, edes tupakoinnista):
0) Tein VAHVAN, OMAN PÄÄTÖKSEN lopettamisesta: TÄMÄ OLI TÄRKEIN PERUSTA ONNISTUMISELLE! Mitään pakotetta lopettamiselle ei ollut, mutta ilmeisimmin päätös oli kypsynyt jo pitkään.
1) Motivoin itseni, tein selväksi tupakoinnin terveyshaitat, turhuuden ja rahan heittämisen täysin hukkaan: tupakka ei anna edes mitään efektiä. "Jos ostan samalla rahalla kossupullon päivässä, on efekti taattu", vitsailin.
2) Tupakoinnin hankaluus: tupakat aina lopussa, tupakkapaikkojen vähyys, jne.
3) Määritin JULKISESTI lopettamispäivän n. viikon päähän.
4) Varasin riittävästi (aluksi viikoksi) nikotiinipurkkaa ja -laastareita lopetuspäiväksi.
5) Alussa käytin reippaasti sekä purkkaa että laastaria yhtäaikaa.
6) Julistin joka käänteessä lopettaneeni tupakoinnin (tuli myös julkinen paine pysyä päätöksessä).
7) Kuukausien mittaan olo tulikin pirteämmäksi ja hajuaistikin alkoi toimia. Aloin vähetää laastareita ja 4-5 kk kohdalla jätin ne kokonaan pois mutta nikotiinipurkkaa mässytin vielä runsaasti.
8) Sitten vihdoin, 6 kk kuluttua vaihdoin nikotiinipurkankin lopulta ksylitolipurkkaan (purkanmässytys jäi päälle vuosiksi). TÄTTÄRÄÄ 🎺. OLIN VAPAA TUPAKAN ORJUUDESTA!!! 🤗Tällöin vielä joskus teki heikosti mieli sauhuja.
----
Vielä useita vuosia tämän jälkeen koin erittäin eläviä ja todellisia unia, joissa poltin luontevasti kuten ennenkin ja aamulla sitten harmittelin lopettamisen epäonnistumista. Kunnes vasta suihkussa tajusin, että untahan se vain oli. Nykyään näitä ei ole enää esiintynyt. Paljon puhuttua painonnousua minulla ei esiintynyt ollenkaan.
Nykyisin vähäinenkin tupakanlöyhkä ärsyttää erittäin voimakkaasti eikä sauhuja voi edes ajatella vetävänsä ilman oksennusta!🤮
Kohta 20 vuotta käytetty nicotinell 1mg imeskelytablettia. Päivässä 2-4 levyä, eli 24-48kpl
Nikotiinin terveyshaitoista olis kyllä kiva saada tietää jotain seikkaperäisempää. Vähemmän haitallinen kuin tupakka on kuitenkin suht lavea käsite.
Nikotiinia käytetään nykyään niin suuria määriä ja vahvoja kerta-annoksia (vrt 1 nuuskabiitti jossa voi olla punaisen marlboroaskin verran nikotiinia), että terveyshaittoja on pakko olla muitakin kuin pelkästään riski sydän- ja verisuonitaudeista.
Miten vatsalaukku ja sisäelimet, haima tai maksa? Entä neurologisesti pidemmällä käytöllä?
Pelkään, että tää on ihmiskoe, jossa 20v päästä olla viisaampia, kuten esim light-rööki aikoinaan.