Mitä eroa olikaan 2x:llä ja x:llä potenssiin 2?
Tiedän. Varmaan idiootti kysymys, mutta en nyt oo saanu tätä päähäni kun lähes puoli vuosisataa jo koulunkäynnistä..xD
Eikö 2x ole yhtäkuin x*x? Mutta x2:han on sama? Siis mitä kohtaa mä en nyt hiffaa?
Nm. Ruutupaperia kulunu tänä iltana...
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:51"]
Tiedän. Varmaan idiootti kysymys, mutta en nyt oo saanu tätä päähäni kun lähes puoli vuosisataa jo koulunkäynnistä..xD Eikö 2x ole yhtäkuin x*x? Mutta x2:han on sama? Siis mitä kohtaa mä en nyt hiffaa? Nm. Ruutupaperia kulunu tänä iltana...
[/quote]
Jos yleisesti sovitaan että x olkoon 2 niin olet aivan oikeassa. Mutta ollaanko sovittu?
Kertolaskussa kerrotaan kahdella ja potenssilaskussa kerrotaan itsellään.
Tiedän. Varmaan idiootti kysymys, mutta en nyt oo saanu tätä päähäni kun lähes puoli vuosisataa jo koulunkäynnistä..xD Eikö 2x ole yhtäkuin x*x? Mutta x2:han on sama? Siis mitä kohtaa mä en nyt hiffaa? Nm. Ruutupaperia kulunu tänä iltana...
[/quote]
2x= 2+2, ei 2*2
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:54"]
[/quote]
2x= 2+2, ei 2*2
[/quote]
Ja toki tuli kirjoitusvirhe, eli piti sanoa:
2x = x+x, ei x*x
2*x on x kerrottuna kahdella. x potenssiin 2 on x kerrottuna x:llä.
Jos vaikka x on 5
2*x=2*5=10.
x toiseen=5*5=25
Ongelma noissa ei niinkään ole logiikka sinänsä, vaan juuri se matemaattisen notaation totaalinen epämääräisyys ja standardoimattomuus. Itsekin kävin koulut joskus 80-luvulla ja en todellakaan jaksa muistaa miten jotkut yhtälöt piti merkitä. Matemaattinen notaatio ei ole mitään universaalia, korkeintaan x + x on tuttu, mutta joku harakanpaska tyyliin f(Δ-¿xy)•⊕5 ei kyllä kerro normaalille yhtään mitään.
2x on lineaariyhtälö, x^2 on eksponentiaaliyhtälö. Tulokset hyvin erilaisia:
Otetaan x=5:
2x = 2 * 5 = 10 (eli kaksi kertaa viisi on yhtä kuin kymmenen)
x^2 = 5 ^ 2 = 25 (eli viisi toiseen potenssiin, 5^ 2 on sama kuin 5 * 5, viis kertaa viisi, on yhtä kuin kaksikymmentäviisi)
Eli siis siinä on plus eikä kerto välissä? Entä tuo heti eka vastaus, hän selitti eri tavoin ja tuota mä luulin hakevani, en vaan tajunnu. Mit onks se sittenkin plus?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:54"]
[/quote]
2x= 2+2, ei 2*2
[/quote]
Jos 2x on 2+2 eli 4 niin paljonko on 3x? Onko se 3+3 eli 6 vai 3+3+3 eli 9? Yhtälöistä tulee kyllä paljon kivampia kun tuollaiset tyhmät äksät voi tiivistää näin näppärästi suoraan. Kunhan vain tietäisi kumpi tapa nyt on oikea.
Hä? Siis mitä edes kysyt? Mitä eroa on siis kertolaskulla ja potenssilla? Kertolaskussa kaksi lukua kerrotaan keskenään ja potenssissa joku luku kerrotaan itsellään, ja kahden potensissa siis kaksi samaa lukua keskenään.
2x = 2·x ja x^2= x·x
2x merkinnässä on sievennetty lasku 2·x muotoon 2x ja x^2 on x·x. esim potenssi lasku 3^3= 3·3·3= 27. tuossa ero :-)
t. koulunsa hyvinkäyvä nuori
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:53"]
2x = x + x
x^2 = x * x
[/quote]Joo ja:
3x = x + x + x
x^3 = x * x * x
Lainattuun saatujen plus- ja miinusäänien suhde kertoo palstan älykkäiden ja idiooottien suhteen. Aika huolestuttavaa että noin puolet ovat idiootteja.
2x tarkoittaa kaksi kertaa x
3x tarkoittaa kolme kertaa x
4x tarkoittaa neljä kertaa x
x potenssiin 2 tarkoittaa x kertaa x
x potenssiin 3 tarkoittaa x kertaa x kertaa x
x potenssiin 4 tarkoittaa x kertaa x kertaa x kertaa x
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:01"]Hä? Siis mitä edes kysyt? Mitä eroa on siis kertolaskulla ja potenssilla? Kertolaskussa kaksi lukua kerrotaan keskenään ja potenssissa joku luku kerrotaan itsellään, ja kahden potensissa siis kaksi samaa lukua keskenään.
[/quote]siis tarkoitus oli vain varmistaa, että olihan siellä 2x:n välissä kerto-merkki vai mikä? Mutta se hämäsi, kun yritin laskea noita niin, että x on 2, joten en tajunnut, mitä eroo niillä on, kun tulee vastaukseksi kuitenkin sama. Mutta nyt tajusin olleeni hölmö, joten sitä ei enää tarvitse tulla kertomaan:) kiitos ihanaiset, nyt enää mietin, mihin voisin soveltaa tätä oppimaani taitoa;)
Tämä keskustelu aiheutti minulle syövän.
Vierailija kirjoitti:
2x= 2+2, ei 2*2
2x = x + x, kun ei olla sovittu, että x = 2
Jos x on vaikka 5, 2x on siis kaksi kertaa viisi eli 10. X toiseen taas on 5 kertaa viisi eli 25.