Lapsi vl-porukoissa mukana
Lapseni on nyt yläasteen alussa alkanut liikkumaan vanhoillislestadiolaisten nuorten kanssa. Käy heidän kanssaa raamattuluokassa ja seuroissa, sekä iltakylissä. Ihan hyvä, että hän on löytänyt uusia ystäviä ja olemme kannustaneet häntä asiassa.
Olen itsekkin vl-perheestä lähtöisin, mutta en 20-vuoteen ole ollut liikkeessä mukana. Omat muistikuvat liikkestä on todella ahdistavia, mutta en ole omia kokemuksia lapselle kertonut.
Nyt kun lehdet ovat kirjoitelleet pedofiiliasta, äitien väsymisestä ja hylkäämisestä. Lapsella on asiaa kanta, että ei voi olla totta, että miksi asioista esim. lehdissä kirjoitetaan, koska seuroissa ja raamattupiirissä sanotaan että tämmöistä ei tapahdu, vaan se on epäuskoisten pilkkaa.
Itse taas omista lähtökohdistani tiedän, että nämä asiat on juurikin totta ja näitä tapahtuu. Olen varovaisesti varoitellut lasta ja keskustellut asioista, että mikä on epätervettä käyttäytymistä ja mikä tervettä. Kuitenkin tuo puolustus kanta häneltä on todella jyrkkä.
Mitä teen, en haluaisi kieltää olemasta uusien ystävien kanssa, mutta toisaaltaan en haluaisi että lapseni on aivopesun tulos :(
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:45"]Kyllä sitä pedofiilia ym. On tapahtunut. Sitä turha kieltää ja vähätellä. Mutta ne on yksittäisiä tapahtumia ja sairaita henkilöitä jotka ovat niin tehneet. On väärin leimata koko lestajoukko siihen syypääksi. Samoiten on hyvä että puhutaan vl äitien väsymyksestä avoimesti, mutta ei pidä silläkään asialla lähtä median reposteleen, koska kaikki äidit ovat joskus enempi ja vähempi väsyneitä, uupuneita-masentuineita oli lapsia yksi, kaksi tai 13. Tässä taas media haluaan tuoda vl-äidit erityis asemaan ja vääränlaisella annilla. Nuo mediassa pyörivät negatiiviset jutut vl:sta on lähinnä entisten lestojen katkeraa puhetta ja panettelua. Mielummin kunnolla käyttäytyvien vl-nuorten mukaan sinunkin nuoresi kuin porukkaan jossa ollaan huumeiden ja muiden aineiden - alkoholin kanssa tekemisissä. [/quote]
... et tajua viestiä uutisten takana. Kyseessä ei ole vl-äitien väsymys, vaan se että heidät painostetaan valitsemaan tietynlainen elämä - ehkäisykielteinen, sellaisen perheen äiti jossa perhekokoa ja resurssien kohtaamista ei mietitä. Jos olet vl, tiedät kyllä ettei perhesuunnittelusta voi puhua äitien illoissa ja tietynlaiseen elämään ohjataan ihan kaikessa mitä ry:llä tapahtuu.
[/quote]
http://freepathways.wordpress.com/2014/07/26/kipeimpia-asioita-elamassani/
Ei lessuilla ole lapsille mitään raamattupiirejä. Pyhäkouluja ne on.
Huono trolli, kun mikään ei pidä paikkaansa.
Kyllä on raamattuluokka. Pyhäkoulut on pienille.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:30"]Ei lessuilla ole lapsille mitään raamattupiirejä. Pyhäkouluja ne on.
[/quote]
Onhan, kylläkin raamattuluokka nimeltään. Ja on joka perjantai ainakin minun kotipaikkakunnallani. Pienet lapset käy pyhäkoulussa sunnuntaisim, jonne ei edes alle 9-10-vuotiaat (en muista tota ikää tarkkaan) mene vaan käyväyt raamattuluokassa.
Kyllä on raamattuluokka. Pienemmät käy pyhäkoulussa ja isommat raamattuluokassa.
Yläasteikäiset vl:t ei käy pyhäkoulussa vaan nimenomaan raamattuluokassa. Riparin käyneet "pääsee" nuorteniltoihin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:30"]Ei lessuilla ole lapsille mitään raamattupiirejä. Pyhäkouluja ne on.
[/quote]
Kannattaisi tosiaan ottaa asioista selvää ennen kuin tulee pätemään. On raamattuluokka.
Olen itse nuorena ajautunut lahkoon (ei vl) mukaan. Olen usein miettinyt mikä olisi voinut estää. Se oli vain sakkokierros joka tuli tehtyä, kaduttaa paljon, mutta toisaalta se myös opetti.
Kannattaa varmasti rohkaista lasta viettämään aikaa myös muiden nuorten kanssa, esim oman evlut-seurakunnan nuorten, jos lapsi on uskonasioista kiinnostunut. Että elämässä säilyisi avarakatseisuus, monenlaiset ihmissuhteet, ettei se kaventuisi vain näihin lestadiolaisiin. Yritä pitää läheiset välit lapseen. Menkää vaikka yhdessä johonkin tilaisuuksiin. Ettei lapsi ala etääntyä sinusta ja muodostaa perhettä näistä lestadiolaisista kokiessaan heidät ymmärtäväisemmiksi. Osoita että muuallakin on hyvyyttä ja oikeaa uskoa kuin vl-liikkeessä. Nuoriin saattaa vedota ehdottomuus ja yhteisön henki, perheenomaisuus.
Kyllä sitä pedofiilia ym. On tapahtunut. Sitä turha kieltää ja vähätellä. Mutta ne on yksittäisiä tapahtumia ja sairaita henkilöitä jotka ovat niin tehneet. On väärin leimata koko lestajoukko siihen syypääksi. Samoiten on hyvä että puhutaan vl äitien väsymyksestä avoimesti, mutta ei pidä silläkään asialla lähtä median reposteleen, koska kaikki äidit ovat joskus enempi ja vähempi väsyneitä, uupuneita-masentuineita oli lapsia yksi, kaksi tai 13. Tässä taas media haluaan tuoda vl-äidit erityis asemaan ja vääränlaisella annilla. Nuo mediassa pyörivät negatiiviset jutut vl:sta on lähinnä entisten lestojen katkeraa puhetta ja panettelua. Mielummin kunnolla käyttäytyvien vl-nuorten mukaan sinunkin nuoresi kuin porukkaan jossa ollaan huumeiden ja muiden aineiden - alkoholin kanssa tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:30"]Ei lessuilla ole lapsille mitään raamattupiirejä. Pyhäkouluja ne on. Huono trolli, kun mikään ei pidä paikkaansa. [/quote] Kannattaisi tosiaan ottaa asioista selvää ennen kuin tulee pätemään. On raamattuluokka.
[/quote]
Hah, gotcha. Äkkiöä näkee miten paljon tällä palstalla on lestadiolaisia mammoja. XD
Elä turhaan murehdi. Ei me mitään aivopestyjä kummajaisia olla. Onko tosiaanki sanottu muka raamattuluokassa tollai ettei sitä tapahdu vaan se on valhetta?? En melkeen usko, koska ikinä en itse olet kuullut tämmöistä vl:ien suusta vaan asia kyllä myönnetään rehdisti, tosin mediahan sitä vielä paisuttelee jos tapaus on sattunut vl piireissä. Kaikkialla on pahuutta, ja myös vl:sten keskuudessa. Olis outoa jos ei olis, meki ollaa hei ihmisiä. Mitä sitä salailee tommosia, ei ne asiat muuten etene ja muutu paremmaksi! Vaikka tässä uskossa ei kaikki ole täydellisesti, koen saavani tästä enemmän hyvää kuin pahaa, ja siksi uskon. Ei tää mua mihinkää ahdinkoon oo ajamassa.
Saat olla kiitollinen että lapsellasi on noin Turvallinen kaveripiiri kuinVL.t.Alkoholia eikä aineita käytetä,ei voimasanoja eikä muitakaan rumia juttuja." Ajatteleppa lastesi ystävät ovat enkeleitä,minä tunnen kiitollisuutta siitä että Jumala on johdattanut näin ihanat ystävät Sinun lapsellesi.
En itsekkään halua leimata koko joukkoa, ja tiedän että on joukossa suurin osa järkevää porukkaa, mutta eniten huolettaa juurikin tuo, että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä ja että niitä piilotellaan. Eli tuo kieltävän kannan ottaminen ja todellisuuden kieltäminen on minusta jotenkin ristiriitaista. Olenhan kuitenkin lastani varoittanut ei-uskovaistenkin epäterveestä käyttäytymisestä yleensä, ja tiedän lapselta kuulemani perusteella, että käsitys näillä nuorilla on jyrkästi se, ettei näitä tapahdu vl-liikkeessä, vaan ns. kaikissa maailman ihmisissä se paha on.
ap
No kyllä se lapsi vois varmaan huonommissäkin porukoidda liikkua. Ei vissiin kuitenkaan ryyppää, polta, harrasta seksiä jne?
Lapsellani on ei-uskovissa kavereissa myöskin todella hyväkäytöksistä ja terveellisiä elämäntapoja yllä pitäviä ihmisiä. Perheessämme ei käytetä alkoholia tai juosta baareissa pilettämässä- En ole käynyt kertaakaan, vaikka liikkeessä en mukana olekkaan.
ap
Rukoilen lapsesi puolesta. Ei tuon parempaa seuraa voi nuori saada.
Kyllä raittiita ja älykkäitä nuoria on muuallakin kuin uskonlahkoissa.
Googlasin sanat "lestadiolaisuus enkelit" ja päädyin jonnekin Suoli24:n keskustelualueelle. Kyllä on vaikeata tekstiä. Varjelkoon lastasi joutumasta koko lahkoon, ahdistava sakki.
Kauhean vaikeaa... Oot varmaan jo kertonut, mutta ehkä lapselle olisi hyvä teroittaa, että hyviä ja pahoja ihmisiä löytyy kaikkialta ja että vl-piirien sulkeutuneisuuden takia voi tulla aika rumaa jälkeä, jos sinne osuu paha ihminen. Ja sano ettet väitä että siellä lapsesi vl-piireissä olisi pahoja ihmisiä vaan että lapsesi on käytettävä omaa järkeä ja tunnistettava, jos sellaisen kohtaa. Vanhoillislestadiolaisuus ei tee kenestäkään hyvää (tai huonoa) ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:22"]
Te lestadiolaiset syyllistytte ihan samanlaiseen mustavalkoiseen parjaamiseen kuin mistä syytätte mediaa nyt. Ajattelette, että ei-lestadiolaisuus merkitsee automaattisesti alkoholismia, huumeita, rikkinäisiä perheitä. Läpi kuultaa se hurskas luulo, että pahuus on ulkopuolella, ja lestadiolaisuus on kuin rokote syntiä ja kiusauksia vastaan.
[/quote] Naulan kantaan. Olen itse joutunut tällaisen leimaamisen kohteeksi sukulaisten je lestadioalisten entisten ystävien taholta eikä syy ollut muu kuin se että ilmoitin että en aio enää olla lestadiolainen. Siitä alkoi mustamaalaaminen, eristäminen ja ilkeät juorut.