Lapseni painosta raskausaikana oltiin hirveän huolissaan..
Koko raskauden ajan vauva oli mittausten mukaan todella pieni. Laskettuna-aikana oli käynti ja silloinkin lapsen painoarvio oli 3100g ja 50cm. Seuraavana päivä vauva syntyi ja painoa oli 3890g ja pituutta 51cn. Miten voi paunoarvio heittää noin paljon ja ilmeisesti koko raskauden ajan.
Kommentit (21)
Minulle oli mittausten mukaan tulossa 1800 g ja 3800 g painavat tuplat eli koko raskauden viimeisen kolmanneksen kävin vähän väliä mittauttamassa lapsia ja minua valmisteltiin siihen, että pienempi on koko raskauden ajan kärsinyt ravinnonpuutteesta ja tulee jäämään pieneksi. Sain 2400 g ja 2900 g painavat lapset, joista pienempi oli todella siro ja isommalla oli pitkät jalat. Nyt molemmat on 98 cm eikä kukaan ulkonäöstään tiedä, kumpi syntyi pienempänä.
Mulla tuli pari grammaa päälle 3 kiloinen, vaikka oli kaksi viikkoa yliajalla. Arviot oli koko raskauden isommasta tyypistä, ja mulla oli raskausajandiabeteskin. Vieläkin siro kaveri (kohta vuoden).
Mä kävin loppu raskaudessa usein mittauttamassa vauvaa kun oli kuulemm niin pieni..no syntyi sitten siro n.2888g vaavali ja kasvanut tasaisesti käyrien mukaan. Nyt melkein 1v
Oletko itse iso? Minullakin sanottiin koko raskauden ajan, että tulee tosi siro poika. 2,8kg/50cm pötky sieltä tulikin, mutta ei sitä sen kummemmin tarkkailtu, koska olen itsekin vain 152cm. Tosin isänsä on 195cm ja poika kasvanut alun jälkeen yläkäyrillä
Mulla ihan sama tarina. Kaksi tyttöä (eri raskaudet) painoarvio 4kg molemmilla. Olivat 2900g ja 3100g. Minä tosin olin lihonut raskausaikana 15kg, ehkä siksi luulivat että vauvatkin on isoja. En tupakoinut.
Paljon on ultraajasta kiinni, millaisia painoarvioita saavat tehtyä. Mun kohdalla tuli melko tarkka arvio, vaikka sikiön mittasuhteet eivät olleet normaalit. Käsin tunnustelemalla annetut arviot on ihan arpapeliä.
Lääkäri arvioi prikulleen oikein syntymäpainon eli 3 kg mutta terveydenhoitajan mielestä lääkäriksi oli väärässä ja että tulossa on 2 kiloinen lapsi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:05"]Oletko itse iso? Minullakin sanottiin koko raskauden ajan, että tulee tosi siro poika. 2,8kg/50cm pötky sieltä tulikin, mutta ei sitä sen kummemmin tarkkailtu, koska olen itsekin vain 152cm. Tosin isänsä on 195cm ja poika kasvanut alun jälkeen yläkäyrillä
[/quote]
Ei se lapsen syntymäpaino sen mukaan mene minkä kokoinen odottaja on siis odottavan pituus.
Mä kävin eri syistä ultrassa raskauden sikana yhdeksään kertaa. Viimeišessä lääkäri sanoi ( rv. .32) että jos lapsi syntyy ajallaan, lapsi painaa 3 900 g. Ja lisäviikko tuo n150- 200 g lisää, lapsi ayntyi 40+5, ha painoi 4020 g. Eli ihan nappiin.
ystävä lapsi arvioitiin painavan 4600 g, sektioon, mutta lapsi painoi 3 800 g.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:05"]Oletko itse iso? Minullakin sanottiin koko raskauden ajan, että tulee tosi siro poika. 2,8kg/50cm pötky sieltä tulikin, mutta ei sitä sen kummemmin tarkkailtu, koska olen itsekin vain 152cm. Tosin isänsä on 195cm ja poika kasvanut alun jälkeen yläkäyrillä
[/quote]
Ei se lapsen syntymäpaino sen mukaan mene minkä kokoinen odottaja on siis odottavan pituus.
[/quote]
No moni lääkäri ja kätilö sanoi, että pieni lapsi tulossa, mutta enpä itsekkään ole iso, niin eivät ole huolissaan. Odotan toista lasta nyt ja ultraaja totesi rakenneultrassa myös vauvan pienestä koosta ja minun pienuudesta. En ole aiheeseen tutustunut itse sen kummemmin, mutta luulisi lääkäreiden ja kätilöiden jotain tietävän
Arvioitiin 3,5kg ja syntyessään oli 3,2kg. Eli aika lähelle arvioivat. Virhemarginaaliksi sanoivat 20%.
Mua peloteltiin ensin liian isolla vauvalla sitten taas välillä oltiin huolissaan että taitaa tullakin aika pieni. Viimeisin painoarvio taisi olla rv38 ja silloin arvioivat max. 3,5 kg. Vauva syntyi 39+3 ja oli 4,2 kg ja 52 cm.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:05"]Oletko itse iso? Minullakin sanottiin koko raskauden ajan, että tulee tosi siro poika. 2,8kg/50cm pötky sieltä tulikin, mutta ei sitä sen kummemmin tarkkailtu, koska olen itsekin vain 152cm. Tosin isänsä on 195cm ja poika kasvanut alun jälkeen yläkäyrillä
[/quote]
[/quote]
No moni lääkäri ja kätilö sanoi, että pieni lapsi tulossa, mutta enpä itsekkään ole iso, niin eivät ole huolissaan. Odotan toista lasta nyt ja ultraaja totesi rakenneultrassa myös vauvan pienestä koosta ja minun pienuudesta. En ole aiheeseen tutustunut itse sen kummemmin, mutta luulisi lääkäreiden ja kätilöiden jotain tietävän
[/quote]
Niin ja anoppini on 147 ja siro ja sai 3800g vauvan ja ei oltu yhtään ihmeissään lapsen koosta. Hänen yhtä pienet tyttärensä saaneet 4 kokoisia molemmat. Neljä molemmilla. Ja eivät sairasta diabetesta. Ja muutenkin tutuilla jotka pieniä kookkaita lapsia. Itse 170 cm ja lapset juuri kolme kiloa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:05"]Oletko itse iso? Minullakin sanottiin koko raskauden ajan, että tulee tosi siro poika. 2,8kg/50cm pötky sieltä tulikin, mutta ei sitä sen kummemmin tarkkailtu, koska olen itsekin vain 152cm. Tosin isänsä on 195cm ja poika kasvanut alun jälkeen yläkäyrillä
[/quote]
En ole kovinkaan iso 167cm/60kg, raskauden lopulla painoin 76kg.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:42"]3100g ei ole pieni vaan normaali.
[/quote]
Lääkäreiden mielestä oli pieni ja kun syntyi oli ystävien ja tuttujen mielestä hirmu iso.
Mulla neljä eri ihmistä (neuvolasta ja kätilöitä) antoivat arvioita kolmesta kilosta 3,3 kilogrammaan. Sieltäpä tulikin 4,3kg.
Mulla eka lapsi 2900g ja risat. Toinen käynnistettiin 2rk ennen LA:ta, koska ei ollut kasvanut viikkoon ja lääkärin arvio oli, että huonoimmillaan painoa on n.1900g. Lapsi painoi kuitenkin 2700g ja vähän päälle. Istukassa ei kalkkeumia, vaan jostain syystä saan pienikokoisia lapsia, vaikka ei olla miehen kanssa edes kovin lyhyitä, enkä polta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:30"]Mulla eka lapsi 2900g ja risat. Toinen käynnistettiin 2rk ennen LA:ta, koska ei ollut kasvanut viikkoon ja lääkärin arvio oli, että huonoimmillaan painoa on n.1900g. Lapsi painoi kuitenkin 2700g ja vähän päälle. Istukassa ei kalkkeumia, vaan jostain syystä saan pienikokoisia lapsia, vaikka ei olla miehen kanssa edes kovin lyhyitä, enkä polta.
[/quote
Syntymäpainolla ei ole yhteyttä aikuispituuteen. Eikä lapsen syntymäpainoon vaikuta lapsen isän koko mitenkään. Eikä edes äidin jos kyseessä ei ole todella lihava.
3100g ei ole pieni vaan normaali.