Voiko 8kk koiranpentua lenkkeilyttää liikaa?
Ei siis juosta, ihan kävellen on liikutaan, asfaltilla ja hiekkateillä. Ollaan nyt parin viikon ajan liikuttu 10-20km kävelylenkkejä useamman kerran. Tuo määrä kertyy siis kahdesta pitkästä lenkistä ja tuon lisäksi ulkoilee vielä pari kertaa lyhyitä pissatuksia. Puistoillaan myös melko paljon.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei tunnu tippaakaan väsyneeltä kun kotiudumme, energiaa edelleen hurjat määrät ja voi riehua ja touhuta parikin tuntia, ennenkuin väsähtää.
Koirasi käy ylikierroksilla ! Pelaat nyt vaarallista leikkiä pentusi luiden kehittymisen sekä pääkopan kanssa. Koirasi on vasta PENTU. Tärkeintä on nyt sisäsiisteyden opetteleminen, kutsuttaessa luoksetulo niin sisällä kuin ulkonakin (anna nami aina) sekä uuteen kotiin ja ihmisiin tutustuminen. Omat lelut sekä ruokapaikka. Sekä maltilliset, lyhyehköt kävelylenkit useammin. Myös pennun antaminen nukkua rauhassa omalla pedillään ensiarvoisen tärkeää päivän mittaan, silloin ei saa häiritä yhtään ! Itse nousee nukkumasta kun aika on. Pitemmät lenkit tulevat vasta ensi keväänä.
Siis mitä?? Koira on 8kk, se on ollut jo pari kuukautta täysin sisäsiisti, on ehtinyt tutustua omaan perheeseen sekä moneen muuhunkin ihmiseen sekä koiraan. Tulee kutsuttaessa luokse sisällä ja melko hyvin myös vaikkapa koirapuistossa vaikka siellä muita koiria.
Mitä ihmettä? Kyllä 8kk ikäinen koira nyt 10km päivässä pystyy liikkumaan. Kaksi viiden kilsan lenkkiä, aamu- ja iltalenkit.
Vierailija kirjoitti:
Minkä rotuinen. Pikku koiralle voi olla liikaa, mutta aktiivinen rotu saa liikkua niin paljon kuin jaksaa, 8kk ei ole mikään pikku pentu enää.
Terrieri ja keskikokoinen. Luultavasti ei enää kasva, ainoastaan massaa tulee hiukan lisää.
Olisin varovainen, varsinkin kovalla ja tasaisella. Metsässähän nuo juoksee helposti paljonkin vaikka koirakaverin kanssa, mutta maasto ei rasita niveliä jne. samalla tavalla ja liike on vaihtelevaa.
Olen ymmärtänyy, että sellaista rasitusvammatyyppistä voi tulla, eikä koira sitä itse tunnekaan ennenkuin vahinko on jo syntynyt (saati ilmaise omistajalleen).
Itse en uskaltaisi lenkkeilyttää noin paljon tuon ikäistä. Isoa rotua en varsinkaan.
Minkä rotuinen. Pikku koiralle voi olla liikaa, mutta aktiivinen rotu saa liikkua niin paljon kuin jaksaa, 8kk ei ole mikään pikku pentu enää.